Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Games
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-11-2007, 20:23
Katertje
Katertje is offline
The Witcher
The Witcher isn't exactly a breath of fresh air. It's more like the musty, stimulating smell of an old library; somewhat stale, but comforting, nostalgic. It's a throwback to an age when the ESRB didn't exist, and when game designers were free to fling as much sex and violence around as they saw fit; when they were willing to fill their RPGs with outlandish one-liners and depressingly realistic scenarios, and to pose nude on box covers.

Take the main character of Geralt, The Witcher's silver-haired antihero whose role you'll be playing out. Within the first 30 minutes of the game, players will see him coring the chest cavities of guards, banging his female co-star, and attending a reverent funeral. From there, it's a short hop to an inn, where you can participate in an endless round of bar fights and drunken slavering.

No, this isn't your average G-rated Star Wars RPG. This is something else. This is European.

The world of The Witcher is based on a series of novels by Polish author Andrzej Sapkowski. Witchers are essentially the mutated Ghostbusters of Sapkowski's fiction, a band of sterile humans with supernatural abilities and enhanced fighting skills. Almost immediately I lost track of the main thread, forgetting which witchers were good, and which witchers were bad. The grandiose storyline begins with an attack on a laboratory and Geralt losing his memory, another example of how deeply rooted this game is in its own genre. No RPG released in 2007 that looks this slick has any reason to be carting out that tired videogame cliche, but for whatever reason, The Witcher still works despite it.

Maybe it's because I haven't satiated my appetite for a good, solid, singleplayer RPG in a while. Maybe it's because I'm tired of cookie-cutter MMO-style quests, tasks which almost never make an attempt to capture your attention or stand alone as any kind of substantial anecdote. Or maybe it's because you just have to admire a game that so thoroughly knows what it is, and isn't afraid of playing it all up to gloriously overblown effect. Sure, the 100% voice-acted dialogue is uneven, and at times badly written, but how can you not dig a line like, "Finally! This place makes my flesh crawl... Did you bring wine? Thanks, I'm not scared now."

Geralt himself is a sardonic fellow, often cracking wry jokes or narrating his own thoughts. After noticing an over-sized set of armor in the corner of a room, without any clicking or cutscenes, he comments, "From the blood and dents this armor is a warrior's, but this fatso's more familiar with a tankard than a sword." This constant usage of voice effectively involved me in the world, and within an hour, I didn't really care whether I knew what was going on with the overarching plot or not--simple exploration was more fun.

The Quandary of Quandaries
But let's get back to Mr. Dwarf Cock for second. A game that's willing to step far over a line like that should probably allow me to outright kill the fucker who said it. Instead, The Witcher locks down the Geralt-on-villager combat in some areas, while allowing it in others. You can't draw your weapon indoors, and you can't kill anyone outside until an area becomes "dangerous"--typically at night. There will be no wanton pillaging and slaughtering townsfolk at all hours of the day. You won't be soiling your naked victims to the detriment of Youtube. Hacking the groins of children will not be tolerated.

This murder law illustrates the difference between The Witcher and something like Oblivion. Whereas you won't be stealing people's jewelry or rearranging their physics-enabled furniture in The Witcher, you do have a far more fleshed-out story to chew on than is presented in Bethesda's game. A huge amount of NPCs are waiting with full dialogue trees and quests to present, and while playing the game, I never once felt the boredom that would lead me to a mindless slaughter of innocents. I wanted to hear what these people had to say.

For instance, once while wandering around in the wilderness late at night I ran across a traveler, some random fat guy in a robe. He soon came under attack by a dog, which, strangely enough, had been chasing me to that point. After coming to his defense, the man introduced himself. Turns out he knew me before I lost my memory, and his business has been doing so well thanks to my help that he was willing to give me a wad of cash, right on the spot. I didn't have to save him, but if I had let the sucker die, I would have never known gotten the cash. Rather than allowing you to act in a bluntly negative way, The Witcher instead allows you the choice of not acting at all. You're a kind of Batman character, perched above the world's common concerns, indirectly choosing who lives and who dies.

Of course, offering the player moral choices is the mechanic de rigueur of RPGs, and The Witcher is no slouch in that regard. Shacknews editor Chris Faylor wrote an excellent preview outlining the unconventional method The Witcher employs to remind players of the choices they have made in the past--choices which can impact gameplay hours later. You are sometimes faced with choosing the lesser of two evils--or five or six evils, depending on the varied amount of dialogue choices--but more often than not these quandaries appear to be straight forward right-and-wrong affairs. Saving a dwarf from racist bullies is about as clear-cut as it gets.

CD Projekt, DVD Game
You have to appreciate what developer CD Projekt has done with The Witcher's visuals. Taking the original Neverwinter Nights engine and retooling it over the course of nearly four years, these Polish developers have crafted a very polished game. The animations, player models and architecture may not be on the level of Crysis, but they get the job done, and more importantly, they all meld in a coherent way. This is a gritty, dark world, and you rarely feel ripped out of that by something like a plastic wall texture or gaudy purple cloak.

Bron

Gezien de trailer. Een ubermooie game en lekker weer ff gewoon RPG.
Ik vind t een must-play voor RPG-gamers.
Vandaar de vermelding hier.

Trailer:
http://www.thewitcher.com/
NB: Zo zien de graphics er ingame ook uit.
Advertentie
Oud 01-11-2007, 20:34
Verwijderd
Jaaa mij lijkt het erg gaaf. Sinterklaascadeautje (a)
Met citaat reageren
Oud 01-11-2007, 20:39
Gaara
Gaara is offline
Looking good looking nice
Oud 01-11-2007, 20:48
Verwijderd
Blood And Gore
Partial Nudity
Strong Language
Strong Sexual Content
Violence

Ze hadden geen betere banner kunnen maken!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2007, 12:04
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Bioware heeft er ook an meegewerkt?
Oud 02-11-2007, 12:16
Verwijderd
Klinkt erg goed. Als mijn budget het toelaat wordt dit een aankoop.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2007, 14:53
Katertje
Katertje is offline
Citaat:
Blood And Gore
Partial Nudity
Strong Language
Strong Sexual Content
Violence

Ze hadden geen betere banner kunnen maken!
Precies, games zoals ze vroeger gemaakt werden maar dan met de technologie van nu
Schijt aan mature en regeltjes en al die zooi gewoon gamen!
Oud 02-11-2007, 16:33
Verwijderd
Tip: bestel hem bij dvd.co.uk - 28 euro inclusief verzendkosten (moet wel met creditcard maar soit, daar heb je ouders voor), ipv 50 euro bij de FRS...
Met citaat reageren
Oud 02-11-2007, 16:49
Verwijderd
hi2u bitorent
Met citaat reageren
Oud 02-11-2007, 20:29
Boogy
Boogy is offline
Vind de camera af en toe beetje raar doen...

maar voor de rest wel lache spel
Met citaat reageren
Oud 02-11-2007, 22:31
Katertje
Katertje is offline
Citaat:
Vind de camera af en toe beetje raar doen...

maar voor de rest wel lache spel
druk eens op F3 kan je de camera bewegen met de muis
Oud 03-11-2007, 14:00
Verwijderd
Ik heb er het één en ander over gelezen en volgens mij is dit inderdaad wel een tof spel. Het aparte combatsysteem doet me denken aan Gothic, wat ik ook een poos met plezier gespeeld heb, ook al kon ik er geen kont van.

Vooral het realisme wat betreft de (im)moraliteit van de wereld, de karakters en jezelf trekt me enorm. Lijkt me goed voor de sfeer en sfeer is toch één van de belangrijkste dingen. Kunnen die Oostblokkers wel, lieten ze ook zien bij Stalker.

Ik ga maar eens even een stel reviews en meer reacties van spelers afwachten voordat ik daadwerkelijk overga tot de aanschaf, maar het is wel een spel dat ik in de gaten ga houden. Tot die tijd lees ik graag jullie ervaringen!
Met citaat reageren
Oud 04-11-2007, 10:17
freakinaround
freakinaround is offline
ziet er vet uit, zag m ook al in onze winkel liggen.. Jammer dat ik al zo veel games heb en te veel games koop
Oud 06-11-2007, 10:29
Verwijderd
Ik heb hem gedownload om hem te proberen voordat ik hem ga spelen, maar ik verkeer nog in dubio.

Tot nu toe heb ik alleen nog maar (een deel van) de tutorial gespeeld. Het fantastische nieuwe vechtsysteem is eigenlijk vrij suf. Je moet je geklik inderdaad timen, maar vooralsnog kan ik niet blocken en heb ik geen idee of ik nu iemand sla of dat hij mij slaat. ook het wegrollen heeft volgens mij weinig nut, maar misschien komt dat wel als mijn Sk1llZ beter worden. Tot nu toe komt allemaal nogal vaag over. Ook de acht knoppen die je nodig hebt (drie verschillende wapens, drie vechtstijlen en nog twee knoppen voor... iets anders?) zijn nogal overdreven.

De inventory en andere besturing lijken ook nogal onhandig, maar misschien is dat een kwestie van gewenning. Ik begin alleen wel angstige waarheden te zien in reviews die zeggen dat het maken van drankjes, hoewel een belangrijk element van het spel, erg veel overbodige moeite kost.

Het ziet er allemaal wel erg mooi uit en vooralsnog lijkt het er ook op dat het met de sfeer goed zit. Mooie omgevingen, het draait soepel (zolang 'Depth of Field' uitstaat kan alles op max) en alles is gesproken door, vooralsnog, redelijk goede voice-acting. Alleen de beweging van de lippen is nogal mislukt. Misschien bewegen die nog op z'n Pools. Maar bij alles geldt: ik ben nog niet 'buiten' geweest en heb alleen nog maar scripted events en voorgeprogrammeerde NPC's ontmoet.

In de komende dagen zal ik beslissen of ik het ga kopen of niet. Ik kan me nu alvast wel goed voorstellen dat het spel je wel meezuigt de spelwereld in.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 13:17
Q
Q is offline
Citaat:
ziet er vet uit, zag m ook al in onze winkel liggen.. Jammer dat ik al zo veel games heb en te veel games koop
Dat kan toch niet
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 23:23
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Dat kan toch niet
wat niet?
Oud 07-11-2007, 00:04
Verwijderd
Te veel games kopen.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 08:58
Marcade
Marcade is offline
Oh in 't geval van Freakinaround wel hoor. *kuch*
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 10:51
freakinaround
freakinaround is offline
Oud 07-11-2007, 12:06
Verwijderd
Hij's hier net binnen eens even kijken
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 13:28
Verwijderd
Oke, nais! Het duurde even voordat ik doorhad hoe dat aanvallen nu werkt, en switch veel tussen F1 en F3 camera, maar als je het eenmaal een beetje doorhebt gaat het wel.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 20:24
Verwijderd
Goed, ik heb het wat meer gespeeld en het wordt eigenlijk steeds leuker.

Het grootste probleem waar ik nu nog tegenaan loop is de algemene rommeligheid van het spel. Sommige dingen lopen gewoon niet echt lekker met als toppunt natuurlijk de lange load times. Hoewel ik met 30 seconden nog tevreden moet zijn, geloof ik, aangezien ik mensen heb gelezen die vijf minuten zitten te wachten op de buitenwereld als ze zo dom zijn geweest om twee tellen in een huis te gaan zitten.

Oh, en het is jammer dat je geen extra wapens in je inventory mee kan nemen. Misschien wel realistisch, maar ook flauw.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 20:58
Allochthony
Allochthony is offline
Best aardig, maar zo ongeveer onspeelbaar.

Ga je een huisje in, leuk, daarna weer 3 kwartier laden.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 11:15
freakinaround
freakinaround is offline
Is t een beetje vergelijkbaar met Oblivion? Met hoe vrij je bent, hoe groot de wereld is en de gameplay? Of is Oblivion veel vetter?
Oud 08-11-2007, 14:38
Verwijderd
Je bent minder vrij, want de verhaallijn is diepgaander en moet dus bewaakt worden door gelimiteerde acties. Dat wordt natuurlijk uitgelegd met de standaardlimitaties van natuurlijk hekken in een boerenveld tot ye olde pest en eigenlijk stoort het vooralsnog niet.

Ik weet niet hoe groot de wereld is, maar de wereld is in ieder geval veel smeriger, ruwer, gemener, valser en dus menselijker dan Oblivion. Ook hebben de mensen meer modellen en meer stemmen, dus niet iedere Imperial heeft hetzelfde lijf en dezelfde zeiksnorrenstem.

Verder zijn er nog wel meer verschillen. Het draait veel minder om wapens en andere magische troep en ook minder om spreuken, maar veel meer om de eigenschappen van je karakter. Maakt wel dat je op een hele andere manier speelt. Je hebt ook geen getal dat je strength weergeeft, maar bepaalde vaardigheden (die ook weer invloed hebben op de gameplay), dus dat is wel leuk.

Je bent dus minder vrij, maar daardoor voel je je wel meer in de spelwereld gezogen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2007, 22:29
Verwijderd
Nou, ik moet zeggen dat het me wel bevalt. Ik switch nogal tussen F1 en F3 qua camera, ligt een beetje aan de situatie, maar de besturing heb ik wel door en dan gaat het redelijk vlot. Het is leuk! Genoeg te doen, niet té moeilijk (nog niet iig ) en ontzettend fascinerend.

Edit: ja alleen die laadtijden inderdaad.. Maar ach, het is nog wel te overkomen.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 20:36
Verwijderd
Nice. Daarnet het eerste uur van Chapter 2 gespeeld, waarna blijkt dat ik niet meer kan saven omdat [INSERT GROOT MYSTERIE HERE]. Leuk spel, maar om alles nu zestien keer over te doen? Het is allemaal al zo langzaam.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 17:30
Verwijderd
Niet meer opslaan? Ook geen autosave? Dat is wel klote
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 17:43
Verwijderd
Ja, tegenvaller. Ik laat hem dus voorlopig weer even liggen.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 18:24
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Nice. Daarnet het eerste uur van Chapter 2 gespeeld, waarna blijkt dat ik niet meer kan saven omdat [INSERT GROOT MYSTERIE HERE]. Leuk spel, maar om alles nu zestien keer over te doen? Het is allemaal al zo langzaam.
Kan dat niet aan t feit liggen dat je m gedownload hebt?
Oud 13-11-2007, 19:08
Verwijderd
Lijkt me niet. Ik heb in ieder geval nog nooit van zo'n beveiliging gehoord.

Ik twijfel nog steeds of ik hem ga kopen. Ik verwacht namelijk dat hij binnen een paar weken dik in prijs gaat zakken. Hij is de 50/40 euro die hij nu kost gewoon niet waard.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 10:03
Verwijderd
Shht, 30 euro ;x
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 12:29
Verwijderd
Ah, ik zie het... 31,99. Nog steeds te duur.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 15:51
Verwijderd
Mjah ik vind t wel meevallen, heb m voor 28 euro inclusief verzendkosten gekocht en ik heb er tot nu toe veel speelplezier van gehad - maar het scheelt dat ie bij mij wel gewoon opslaat
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 15:59
Verwijderd
Als ik hem nu opnieuw probeer, slaat hij vast weer prima op, maar het hele spelen was allemaal nogal langzaam. Ik heb de helft van de kleine huisjes in Chapter 1 overgeslagen, omdat je per huis gewoon dik vier minuten kwijt bent, waarvan je tien seconden rondkijkt. Zodra er een patch komt die die loadtimes vermindert, koop ik het.

Buiten dat is het bizar wat ze gedaan hebben met de engine van Neverwinter Nights. Heel knap.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 17:37
Verwijderd
Hehe ja dat zeker. Ach, ik heb van die laadtijden weinig last moet ik zeggen, het lijkt wel sneller te gaan - of misschien raak ik het gewend Maar ik vermaak me wel
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 12:06
Verwijderd
Ik heb net AC binnen, dus de Witcher (waar ik net aan was begonnen), kan nog lekker even wactehn .
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 19:21
illogical
illogical is offline
Beetje maf dat die mensen er niet echt mee zitten dat je hun hele huis leeg rooft
Zo'n stadje uitmoorden is ook wel droog... heeft dit ook nog ergens effect op? Niemand lijkt er last van te hebben XD
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 20:37
Verwijderd
Ja, dat heeft wel effect.
Spoiler

Buiten dat; geen idee.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2007, 12:09
mepsteen
mepsteen is offline
hmz, ik, ben niet zeker of een amd athlon 3500+ hem kan trekken...
Oud 15-12-2007, 17:59
Pleister
Pleister is offline
Wat die laadtijden betreft:
ik ben van 1 naar 2 GB ram gegaan, en dat deed al best veel.

Darbij kwam ook nog eens dat het opschonen van de pc ook veel helpt. ik heb daarvoor cccleaner gebruikt.
( http://www.ccleaner.com/ ) (Gratis en klein programmatje)
En erna gefragmenteerd met
JkDefrag: http://www.kessels.com/JkDefrag/ - 402 kB
Wat véél beter en sneller werkt (in mijn ogen) dan de standaard Windows fragmentatie.

Die 2 dingen hebben de laadtijden in ieder geval naar < 30 sec gebracht.

Ervoor was het like: 2 minuten. Soms meer, zelden minder.

Ik kan trouwens niet echt een duidelijke mening vormen over het spel of ik het nu wel of niet gaaf vind.
Aan de ene kant is het wel vermakelijk, aan de andere kant ook best wel saai.
Als ik het ga spelen kan ik soms 3-4 uur bezig zijn, en alleen maar rondgelopen hebben en gepraat hebben met mensen, zonder verder echt veel meer te doen. Toch vliegt de tijd in real-life. Hoewel ik het idee krijg dat ik in het spel geen reet vooruit kom.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2007, 14:41
freakinaround
freakinaround is offline
zijn die laadtijden nou echt zo erg?
Oud 21-12-2007, 19:22
Pleister
Pleister is offline
Nee.

Iedereen loopt een beetje voor de lol te zeuren erover. Wereldwijd.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2007, 12:03
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Nee.

Iedereen loopt een beetje voor de lol te zeuren erover. Wereldwijd.

;D:;d;D;d;d;;D;d;d;D; hihi.
Oud 22-12-2007, 14:24
airbag
airbag is offline
Patch 1.2

Code bugs fixed:
- Loading times are much faster!
- Saving is much faster!

En meer natuurlijk

http://www.gamershell.com/download_22490.shtml

Misschien zelf dit spel ook maar eens halen.. lang geleden dat ik 'n degelijke RPG op m'n PC heb gespeeld.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2008, 17:06
freakinaround
freakinaround is offline
Ik download nu de demo.
Oud 04-01-2008, 10:10
freakinaround
freakinaround is offline
had de demo letterlijk 2 minuen gespeeld, wat een kutspel, alleen maar haperen
als ik een nieuwe pc heb geef k m wel nog een kans.
Oud 04-01-2008, 10:35
T_ID
T_ID is offline
Hmm, ik zag op tv toevallig een stuk spelen voorbij komen. Ik geloof aan de hand van dat fragment ook direct dat ze een kapitale fout hebben gemaakt in het spel. Als je geraakt wordt kost het een momentje voordat je karakter weer klaar is voor de aanval.

Echter, wordt je door meerdere vijanden aangevallen, dan raken die je waarschijnlijk zo vaak dat je totaal geen kans krijgt om te vechten. Bij een aantal spellen met een dergelijke systeem was dat voor mij tenminste oorzaak van grote frustraties.
Oud 05-01-2008, 13:35
Katertje
Katertje is offline
Citaat:
Hmm, ik zag op tv toevallig een stuk spelen voorbij komen. Ik geloof aan de hand van dat fragment ook direct dat ze een kapitale fout hebben gemaakt in het spel. Als je geraakt wordt kost het een momentje voordat je karakter weer klaar is voor de aanval.

Echter, wordt je door meerdere vijanden aangevallen, dan raken die je waarschijnlijk zo vaak dat je totaal geen kans krijgt om te vechten. Bij een aantal spellen met een dergelijke systeem was dat voor mij tenminste oorzaak van grote frustraties.
Dat klopt wel maar als je een paar punten tegen pijnpreventie gebruikt (of betere armor koopt) dan valt dat wel een stuk mee. Tis puur de pijn waar je character last van heeft. Ik ga eens kijken of ik m met ccleaner en defrag beter kan spelen
Ik zit nu alweer een stuk verder (chapter 3 geloof ik) en t is nog steeds bijzonder vermakelijk.

Ohja, als je tegen meerdere vijanden best kan je t beste die combat stijl daarvoor gebruiken die ze allemaal tegelijk raakt of over eentje heenspringen zodat ze eerst weer allemaal naar je toe moeten lopen om je te raken
Oud 08-01-2008, 00:31
airbag
airbag is offline
Heb hem nu ook in huis, en ik ben onder de indruk
Hetgeen waar ik het meest bang voor was waren de lange laadtijden, maar ik heb er tot nu toe totaal geen last van. Alles is klaar met 'n paar seconden en het is absoluut niet eng om 'n huisje in te gaan. Mijn pc is ook niet meer geweldig (3800+ X2, 2GB, 7800GT). Heb het nooit geprobeerd zonder patch 1.2 though.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten