In een praatgroep leren meisjes zichzelf te uiten en te praten over wat ze dwarszit of wat ze hebben meegemaakt. Zo komen ze erachter, door met andere meiden hierover te praten, dat ze niet de enige zijn die hiermee zitten en ze kunnen elkaar helpen door te vertellen hoe ermee om te gaan. Dit is altijd in begeleiding met een psycholoog. De psycholoog kan de meisjes ook tips geven en hen vertellen waar hun gedrag zijn oorsprong vind en hoe ze kunnen veranderen.
Ik weet niet wat voor problematiek jou vriendin heeft, maar in een praatgroep zou je eventueel kunnen praten over seksueel misbruik, eetstoornissen, angsten, fobieen, zelfbeschadiging, noem het maar op. Het kan ook minder ernstige aard hebben. Bijvoorbeeld dat ze nogal verlegen zijn, en zichzelf niet zo goed durven uiten. In een groep met dezelfde probemen vinden meisjes vaak herkenning en lucht het hen op om erover te praten.
Ikzelf heb in een kliniek gezeten en daar had ik ook een gezamelijke therapie. Het heeft mij erg geholpen door te zien dat ik niet de enige ben. Bovendien is de steun in een groep vaak geweldig fijn.