Oud 21-07-2002, 22:14
black crow king
black crow king is offline
Hoi mensen,

Een vriendin van me werd gevraagd of ze het oké zou vinden om in een 'praatgroep' te gaan (haar psych stelde het voor), het is eigenlijk geen échte praatgroep, omdat ze er meer spellen en sociale contacten opdoen. (eigenlijk een soort Meidengroep dus)
Herkent iemand dit? Zo ja, zou iemand mij iets kunnen vertellen over hoe ze te werk gaan en wat je er kunt doen enzo?

m.v.g.

-Black Crow King-

Laatst gewijzigd op 21-07-2002 om 22:17.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-07-2002, 23:00
Tox
Tox is offline
check de film fight club
Oud 22-07-2002, 21:16
black crow king
black crow king is offline
Want? daarin zie dat ook?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 21:21
Snow White
Snow White is offline
In een praatgroep leren meisjes zichzelf te uiten en te praten over wat ze dwarszit of wat ze hebben meegemaakt. Zo komen ze erachter, door met andere meiden hierover te praten, dat ze niet de enige zijn die hiermee zitten en ze kunnen elkaar helpen door te vertellen hoe ermee om te gaan. Dit is altijd in begeleiding met een psycholoog. De psycholoog kan de meisjes ook tips geven en hen vertellen waar hun gedrag zijn oorsprong vind en hoe ze kunnen veranderen.

Ik weet niet wat voor problematiek jou vriendin heeft, maar in een praatgroep zou je eventueel kunnen praten over seksueel misbruik, eetstoornissen, angsten, fobieen, zelfbeschadiging, noem het maar op. Het kan ook minder ernstige aard hebben. Bijvoorbeeld dat ze nogal verlegen zijn, en zichzelf niet zo goed durven uiten. In een groep met dezelfde probemen vinden meisjes vaak herkenning en lucht het hen op om erover te praten.

Ikzelf heb in een kliniek gezeten en daar had ik ook een gezamelijke therapie. Het heeft mij erg geholpen door te zien dat ik niet de enige ben. Bovendien is de steun in een groep vaak geweldig fijn.
Oud 23-07-2002, 16:24
Verwijderd
ik weet niet precies wat een praatgroep is, maar je zegt dat de therapie die je vriendin gaat volgen een beetje lijkt op een meidengroep en dát ken ik wel. je hebt elke keer een thema, daar doe je een (of meerdere) opracht(en) mee en aan de hand van die opdrachten ga je praten. bij ons in de meidengroep is het zo dat we met allemaal verschillende problematiek zitten, aan sommige thema's heb je meer dan aan andere, maar soms is het ook heel verrassend hoeveel je over een bepaald thema mee kunt praten. mij helpt het wel om iets spraakzamer te worden. ook is het fijn om je verhaal over bepaalde dingen kwijt te kunnen en naar andere verhalen te luisteren. er is tijd voor je en er is ook steun als je het moeilijk hebt.
bij ons worden de thema's een beetje bepaald door waar de groep behoefte aan heeft, soms kiezen we zelf een thema en soms doen de therapeuten dat, maar dan houden ze wel rekening met hoe de groep erbij zit... stel dat bijna iedereen het moeilijk heeft, dan gaan we iets ontspannends doen ofzo... of bv laatst waren er 2 meiden die voor het laatst in de groep waren en er waren ook dierbaren van een aantal gestorven, dan kiezen ze het thema afscheid... enz.
tis een lang verhaal geworden, ik hoop dat je (en je vriendin natuurlijk) hier iets aan hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten