Oud 10-06-2008, 19:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb weer zo'n periode waarin ik echt onwijs moe ben. Ik sta 's ochtends moe op en als ik de hele dag bezig ben gaat het goed maar zodra ik ga zitten val ik gewoon in slaap, of dat nou tijdens een werkbespreking, in de tram naar huis of thuis is maakt niet uit. Ik slaap niet heel weinig, meestal van tien uur/half elf tot zeven uur. Ik had altijd veel slaap nodig, rond de 9 uur per nacht. Op deze manier haal ik dat. In het weekend heb ik het soms echt nodig om bij te slapen maar de laatste tijd gebeurde het juist vaak dat ik net zo laat opstond als door de week, wat dus beter zou moeten zijn voor m'n ritme maar ook dat maakt geen verschil.

Nu viel het me op dat als ik minder slaap (van twaalf uur/half een tot zeven uur) dat ik dan minder moe lijk te zijn dan als ik eerder ga slapen. Ik weet dat je van teveel slaap ook moe kan worden maar 's avonds om tien uur/half elf ben ik gewoon echt moe en wil ik naar bed. Bovendien gaat elke avond om twaalf uur/half een slapen doordeweek tegen m'n logica in. Ik snap m'n eigen lichaam ff niet meer en weet nu niet zo goed waar ik goed aan doe. Iemand misschien tips?

Misschien goed om te vermelden dat ik fulltime stageloop en daardoor een vast ritme heb maar wel lange en drukke dagen. Ook heb ik astma wat op dit moment weer lichtelijk ontspoord is en wat dan ook zorgt voor extra vermoeidheid.

Laatst gewijzigd op 10-06-2008 om 19:48.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2008, 20:25
Verwijderd
Ik word iig wel moe van te veel slapen, van 12 uur 's avonds tot half acht vind ik beter te doen dan van 10 tot 8, zeg maar. Maar ik snap niet zo goed wat er mis is met om 12 uur slapen door de week? Of als je om 10 uur gewoon echt moe bent en wil slapen, gewoon om 6 uur opstaan?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2008, 07:34
Verwijderd
Als jij het idee hebt dat korter slapen werkt, dan kun je dat toch eens een tijdje uitproberen? Je lichaam verandert in de loop der jaren, je slaappatroon kan dat ook doen (ik stond vroeger bv. altijd om zes uur naast mijn bed, dat zou je nu niet meer zeggen), ik zou dan niet geforceerd iets aanhouden wat misschien al niet meer klopt, omdat iets anders inmiddels beter bij je past.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2008, 13:03
Verwijderd
Probeer dan van half 12 tot 7 en kijk hoe dat je bevalt?
Als je in het weekend alsnog bij gaat slapen lijkt het me dat je niet teveel slaap hebt, of wel?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2008, 20:13
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Gisteren ben ik om elf uur naar bed gegaan. Ga maar eens proberen van elf tot zeven te slapen. Probleem is alleen dat ik om half zes op m'n stage al bijna in slaap viel (en echt geen zin had in de barbecue die ik daarna had omdat ik alleen maar naar huis en naar bed wilde ). Probeer nu met moeite om wakker te blijven. Het liefste wil ik alleen na m'n stage eten, douchen en naar bed maar dat moet ik maar zien te doorbreken en is nog best lastig.
Oud 12-06-2008, 16:09
SuperSanne
SuperSanne is offline
Hoe oud is je bed? En je matras? Als je te lang blijft liggen in een slecht bed, dan kost dat energie en vaak ook pijn. De kwaliteit van je slaap is slecht, dus je lichaam wil langer blijven slapen. Echter, lang liggen in een slecht bed, kost weer energie. Dat schiet natuurlijk niet op

Ik zou ook even langs de dokter gaan, wat jij beschrijft klinkt verdacht veel als een ijzertekort.
Oud 12-06-2008, 18:10
Verwijderd
Citaat:
Ik zou ook even langs de dokter gaan, wat jij beschrijft klinkt verdacht veel als een ijzertekort.
Of als één van al die andere dingen waar moe zijn een klacht bij kan zijn.

Natuurlijk kan ze naar de dokter gaan, maar als minder slapen lijkt te helpen, dan zou ik dat toch eerst proberen.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2008, 18:14
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn bed is al oud maar mijn matras is pas een jaar of 2-3 oud dus dat is denk ik nog wel okee Ik slaap op zich ook prima, ik rust alleen blijkbaar niet voldoende uit ofzo.

Ik wil het iig nog een week of twee weken aankijken en ik hoop dat het na het weekend alweer beter gaat maar als het lang blijft duren ga ik wel langs de huisarts. Voorlopig alleen ff liever niet, zie al wel genoeg artsen
Oud 12-06-2008, 19:48
Balance
Balance is offline
Iedereen herkent wel dat je moe kan zijn als je wekker gaat 's ochtends en je er verplicht uit moet. Ook is iedereen wel moe na een lange dag stage/werk. Dus ik zou als ik jou was eens kijken naar de momenten waarop mensen (met een vergelijkbaar ritme) normaal niet moe zijn. Hoe voel je je bijvoorbeeld om 10.00 uur? En om 12.00 uur? En om 14.00 uur? Ga dat soort momenten eens voor jezelf na.
Oud 12-06-2008, 21:42
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Of als één van al die andere dingen waar moe zijn een klacht bij kan zijn.

Natuurlijk kan ze naar de dokter gaan, maar als minder slapen lijkt te helpen, dan zou ik dat toch eerst proberen.
Ze is 22, ijzertekort komt heel erg vaak voor rond die leeftijd
Oud 13-06-2008, 08:57
Verwijderd
Citaat:
Ze is 22, ijzertekort komt heel erg vaak voor rond die leeftijd
Veel van die andere dingen ook.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2008, 08:58
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Veel van die andere dingen ook.
Ijzertekort kun je binnen een paar minuten ontdekken met een simpel vingerprikje. Lijkt me toch handiger om dat eerst uit te sluiten voordat je jezelf in allerlei andere bochten gaat wringen

Ja, ik ben koppig
Oud 13-06-2008, 15:11
Verwijderd
Ja, maar behalve koppig is het ook stom. . Sorry.
Haha, je kan dan voor elk ding wel naar de dokter omdat het op een bepaalde leeftijd veel voorkomt. Ik snap je punt wel, maar ik denk dat het voor Daantje gewoon even bekijken is ofj e inderdaad niet teveel slaapt en hoe het komt dat je zo moe bent. Wat Balance zegt vind ik ook een goede. Ik heb dat namelijk zelf ook, ik ben op mijn werk nooit moe, maar wel als ik uit mijn werk kom of vroeg op moet staan om naar mn werk te gaan, dus.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2008, 15:18
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Ja, maar behalve koppig is het ook stom. . Sorry.
Haha, je kan dan voor elk ding wel naar de dokter omdat het op een bepaalde leeftijd veel voorkomt. Ik snap je punt wel, maar ik denk dat het voor Daantje gewoon even bekijken is ofj e inderdaad niet teveel slaapt en hoe het komt dat je zo moe bent. Wat Balance zegt vind ik ook een goede. Ik heb dat namelijk zelf ook, ik ben op mijn werk nooit moe, maar wel als ik uit mijn werk kom of vroeg op moet staan om naar mn werk te gaan, dus.
Het is pas stom als je eerst van alles en nog wat gaat proberen, terwijl je dit heel makkelijk kan uitsluiten. Ze is 22 en tot overmaat van ramp ook nog eens vrouwelijk, dus de kans is aanzienlijk dat ze nu voor niets met haar slaapritme gaat zitten morrelen
Oud 13-06-2008, 15:38
Verwijderd
Citaat:
Ijzertekort kun je binnen een paar minuten ontdekken met een simpel vingerprikje. Lijkt me toch handiger om dat eerst uit te sluiten voordat je jezelf in allerlei andere bochten gaat wringen
Hier doen ze ijzertekort dmv gewoon bloedonderzoek, net als vrijwel al die andere dingen. En als je dan toch geprikt moet worden, waarom dan maar één ding van de vele dingen die het eventueel mogelijk missen zouden kunnen zijn na laten kijken terwijl je ook meer dingen tegelijk kunt laten controleren?

Ik ook.
Citaat:
Het is pas stom als je eerst van alles en nog wat gaat proberen, terwijl je dit heel makkelijk kan uitsluiten. Ze is 22 en tot overmaat van ramp ook nog eens vrouwelijk, dus de kans is aanzienlijk dat ze nu voor niets met haar slaapritme gaat zitten morrelen
Beetje nuanceren kan geen kwaad, ze gaat slechts één ding uitproberen. En dan ook nog eens iets waarvan ze het idee heeft dat het helpt. En iets wat ook niet heel vreemd is als het zou helpen oid.

En persoonlijk vind ik het veel stommer als je zo iets relatief simpels niet uitprobeerd voordat je naar de dokter gaat om verder te gaan zoeken (en helemaal als je dan echt nog maar specifiek één ding na gaat laten kijken terwijl het zo veel kan zijn ).
Met citaat reageren
Oud 14-06-2008, 00:02
AlopiA
AlopiA is offline
Ik heb een beetje hetzelfde probleem, hoe veel of weinig ik ook slaap, zodra ik rustig ga zitten val ik in slaap en ben ik ook echt uitgeput. Als ik bezig ben heb ik nergens last van, maar zodra ik kan ontspannen val ik ineens om van de slaap en kan ik echt niet wakker blijven.
Oud 14-06-2008, 13:20
Verwijderd
Gebruik je een medicijn? Ik heb hooikoortspillen waarvan ik heel erg moe word, misschien gebruik je ook zo'n soort medicijn?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2008, 21:16
DDM
DDM is offline
Citaat:

Ja, ik ben koppig
IJzertekort kan je niet achterhalen middels een vingerprik. Bloedarmoede wel.

Maar:

Bloedarmoede wordt niet altijd veroorzaakt door een ijzertekort.

Er is geen duidelijke relatie tussen bloedarmoede en moeheid.

Een andere oorzaak is veel waarschijnlijker.

Bloedarmoede is niet een simpel iets.

IJzergebrek komt niet vaak voor op deze leeftijd. Natuurlijk kan het te maken hebben met de menstruatie, maar dan nog is dit niet veel voorkomend en hoeft het ook niet goedaardig te zijn. Een stollingsstoornis kan immers ook een verhoogd bloedverlies geven bij een menstruatie.
Oud 15-06-2008, 21:26
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik snap dat het logisch is dat je moe bent na een lange dag werken. Wat ik alleen niet snap is waarom het nu zoveel erger is als eerst? Ik werk nu al drie maanden op hetzelfde lab en eerst had ik dit niet of veel minder. Ik heb nu een weekend bij kunnen slapen maar nog val ik soms gewoon spontaan in slaap.

Ik gebruik heel veel medicijnen (oa voor m'n astma maar idd ook hooikoortsmedicijnen). Ik slik Aerius wat juist zorgt dat je er niet/minder duf en moe van wordt dan van andere hooikoortsmedicijnen maar ook hiervoor geldt dat ik het al minstens een jaar lang slik (m'n andere medicijnen gebruik ik ook al veel langer) dus ik snap niet waarom ik er nu ineens zo'n last van heb?

Mijn menstruatie is niet heel hevig, ik zou het eerder licht noemen. Daarbij komt dat ik de pil slik en deze vaak twee strips achter elkaar door slik en dus meestal maar eens in de twee maanden ongesteld ben.
Oud 16-06-2008, 09:04
Miracle
Miracle is offline
Ik heb ook een ijzertekort en had daardoor ook bloedarmoede. De oorzaak is nog niet achterhaald, dus het is niet zo dat je zoiets altijd logischerwijs kunt afleiden. Als je dat hebt, heb je vaak ook andere klachten, ik weet ze niet allemaal uit m'n hoofd maar ze staan vast wel ergens online.

Wat jij beschrijft herken ik niet echt. Ik ken ook eigenlijk niemand van mijn leeftijd die zó snel in slaap valt. Je kunt het inderdaad nog een weekje aankijken en dan eens naar de huisarts gaan.

Ik slik overigens ook Aerius.
Oud 16-06-2008, 20:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb ff gegoogeld op bloedarmoede. Behalve vermoeidheid herken ik kortademigheid en het zwak voelen. De rest (hoofdpijn, bleekheid, duizeligheid, flauw vallen, oorsuizen, transpireren en hartkloppingen) niet. Ik kan alleen kortademigheid ook verklaren door m'n astma en zwak voelen door hypoglycemie dus dat kan net zo goed iets anders zijn Ik heb trouwens twee jaar terug een keer laten prikken op m'n Hb en dat was toen 8,5 en dus prima. Hoe snel kan zoiets veranderen als je leefpatroon ongeveer hetzelfde blijft?
Oud 16-06-2008, 21:33
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik snap dat het logisch is dat je moe bent na een lange dag werken. Wat ik alleen niet snap is waarom het nu zoveel erger is als eerst? Ik werk nu al drie maanden op hetzelfde lab en eerst had ik dit niet of veel minder.
Misschien doordat de zomer nadert? Laatste loodjes?
Vermoeidheid die zich opgestapeld heeft?

Ik trek mijn stage in elk geval ook een stuk minder goed momenteel, terwijl ik dat al 5 maanden doe. De intensiteit is zelfs afgenomen en toch ben ik meer vermoeid. Volgens mij gewoon omdat je mentaal ingesteld bent op vakantie.
Oud 16-06-2008, 21:58
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Misschien doordat de zomer nadert? Laatste loodjes?
Vermoeidheid die zich opgestapeld heeft?
Dat is denk ik wel een logische verklaring. Iedereen om mij heen loopt rond met dezelfde 'klachten' en lijkt chronisch moe te zijn (welke student niet? ). Volgens mij zijn we gewoon toen aan even een paar weken rust waarbij je niets 'moet'. Ik ben nu ook echt super moe, maar ik voel me het vooral. Echt moe zie ik er namelijk niet uit (geen wallen/bleek/enz.).
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten