Oud 21-02-2009, 17:24
x_Liselotte
x_Liselotte is offline
Beste lezers,

Ik zou graag over een poosje de hoofdredactie van de schoolkrant op mij willen nemen, want onze hoofdredacteur gaat eind dit jaar examen doen.

Ik ben om te beginnen een plan aan het maken, voordat ik het aan ga kaarten op school. Ik wil sowieso een vaste indeling maken (dus vaste rubrieken). Een goed leesbaar lettertype, etc. Ook wil ik elke krant 10 vragen stellen aan een of twee leraren.

Ik heb zelf al een paar leuke ideeën, maar wat zouden jullie leuk vinden om te lezen, en wat zouden jullie graag van een leraar willen weten.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,
Liselotte
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2009, 20:43
Giles
Giles is offline
O schoolkranten zijn leuk! Of nou ja, dat kunnen ze zijn.

Ik zou het in ieder geval niet alleen maar om school laten draaien. Bijvoorbeeld door recensies er in te doen, of grappige artikelen over dingen die scholieren interessant vinden (raar nieuws, muziek, film, sport, subcultuur, whatever). Verder natuurlijk cliché dingen zoals de moppenpagina, quotespagina en inderdaad een personeelslid per keer voor een interviewtje
Qua lettertype zou ik in ieder geval een scheefloos lettertype gebruiken. Dus niks krullerigs, maar gewoon Arial, Tahoma of Verdana (bijvoorbeeld).
Oud 22-02-2009, 21:49
Tink*
Tink* is offline
Wij hadden naast alles wat al genoemd is ook altijd 'varianten' op series. Ik schreef wel eens de 'desperate teachers' als variant op desperate housewives.
Oud 23-02-2009, 18:37
_Sweety_
_Sweety_ is offline
Nou, in een schoolkrant is het altijd leuk om grappige uitspraken van leraren te lezen, en een horoscoop mag natuurlijk nooit ontbreken! (ik ben zelf ook bij de schoolkrant geweest, en ik maakte altijd de horoscoop Helaas wilde de leraar die ons begeleidde niet meer helpen, dus moesten we stoppen )
Ik gebruik altijd het lettertype century Gothic. Ik vind die makkelijk leesbaar, en toch modern. niet zo standaard als arial ofzo.
succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 24-02-2009, 20:15
Choking Duck
Choking Duck is offline
Hadden in de schoolkrant altijd de Psychomasters die niet bestaande leerlingen met niet bestaande problemen hielpen.
(Iets met bijvoorbeeld een wanhopige leerling zonder benen met als reactie een heleboel zinnen met: 'Laat het niet met je op de loop gaan. En nu stoppen we maar, voor we een loopje met je nemen!')
Creatief verzonnen kan 't erg leuk zijn.
Oud 01-03-2009, 22:30
MartinV
MartinV is offline
Onze schoolkrant was altijd zo saai. Het enige leuke waren de lerarenuitspraken. Probeer verder echt wat dingen te weten te komen die aan de hand zijn op school, niet perse roddels maar bijvoorbeeld nieuws. En inderdaad ook dingen die niet met school te maken hebben, maar die misschien wel ergens een link met school in het algemeen kunnen hebben.
Oud 09-03-2009, 17:00
Shinosu
Shinosu is offline
Als er schoolreisjes zijn iemand die meegaat een reportage (of op z'n minst foto's) laten maken. Als je een beetje leuk kunt schrijven kun je rond een saaie educatieve uitstap nog wel wat leuks bouwen.
Als de zomer eraan komt: een evenementen-agenda voor alle dorpsfeesten/festivals in de buurt.
Oud 19-08-2009, 13:45
heyrobbin
heyrobbin is offline
Zie het hoofdredacteur zijn zo ie zo niet als iets makkelijks. Ik heb nu een half jaar deze functie. Ook heb ik de schoolkrant opgezet. Maargoed. Hou wel rekening met veel kritiek. En jij mag niet alleen bepalen wat erin komt natuurlijk, dat doe je zo ie zo met het redactieteam!!! En zat je al in de redactie of kom je er gelijk in als hoofdredacteur? Als je er al langer inzit is het makkelijker, door ervaring!

Gr. Robbin
hoofdredactie@live.nl
Met citaat reageren
Oud 19-08-2009, 16:45
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Wij hadden een 'lerarenkamersoap'. Allemaal gekke uitspraken van leraren in de les, die mensen hadden opgeschreven en bij de redactie ingeleverd, en daar werd dan een soort gesprek van gemaakt. Echt hilarisch.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2009, 00:22
Uice
Uice is offline
Ik snap nooit waarom in de meeste schoolkranten gesprekken met leraren staan. Wij belden altijd gewoon bekende Nederlanders en meestal waren die bereid een uurtje af te staan. Zo ontmoette je Arnon Grunberg of de makers van Fokke & Sukke ook nog eens.
Oud 24-08-2009, 20:27
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Ik snap nooit waarom in de meeste schoolkranten gesprekken met leraren staan. Wij belden altijd gewoon bekende Nederlanders en meestal waren die bereid een uurtje af te staan. Zo ontmoette je Arnon Grunberg of de makers van Fokke & Sukke ook nog eens.
mja, daar heb je al zoveel tijdschriften voor. Een schoolkrant lijkt me juist voor roddels en weetjes en incrowd-jokes van de school zelf.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2009, 10:36
Uice
Uice is offline
Citaat:
mja, daar heb je al zoveel tijdschriften voor. Een schoolkrant lijkt me juist voor roddels en weetjes en incrowd-jokes van de school zelf.
Er zijn anders weinig jongerenbladen waarin Marten Toonder geïnterviewd wordt.

En schoolroddels zijn misschien leuk op een kleine school, maar op de school waar ik zat kende je 90% van de leraren niet eens, dus daar zijn dan weinig mensen in geïnteresseerd.
Oud 25-08-2009, 11:39
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ja, ik had een school met 40 leraren en 500 leerlingen ofzo, dus bij ons was dat juist leuk, omdat iedereen elkaar kende
Met citaat reageren
Oud 21-09-2009, 17:09
Cbp
Cbp is offline
De nieuwste roddels over sterren.
Cartoon strips ( tekeningen)
Mode.
Dingen die over school gaan.
En een pagina met een soort blog ( over uitgaan ofzo.)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten