Oud 27-04-2009, 09:28
notreal
notreal is offline
Kan iemand mij helpen met twee zwakke punten van de Nederlandse democratie en twee sterke punten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-04-2009, 20:00
sicilion
sicilion is offline
Je mag het lekker zelf doen Maar ik wil je wel helpen. Misschien kun je de koningin erbij betrekken. In de Nederlandse democratie heeft de konig(in) bepaalde taken, maar een koningin kunnen we niet kiezen dus dat is niet bepaald democratisch,wel? Of misschien kun je wat zeggen van het bestaan van 1e en 2e kamer?
Oud 30-04-2009, 20:27
T_ID
T_ID is offline
Een voordeel aan het Nederlandse bestel is dat we bijvoorbeeld nog een koningshuis hebben, dat met advies en kennis van zaken foute beslissingen kan voorkomen, zonder de beslissingen te kunnen dicteren. Tevens kan een koning(in) extreme veranderingen in het staatsbestel tegenhouden, wat een positief punt is. De Spaanse koning is bijvoorbeeld de enige reden dat de laatste staatsgreep in dat land mislukte.
Oud 06-05-2009, 11:36
berenbotje
Democratie is van oorsprong van het latijnse woord demo = stemrecht en cratie = is gewoon bijverzonnen. Het fatsoenlijke van de democratie is dat het erg knallend neer kan komen. Als je snapt wat ik bedoel? maar succes is niet gegerandeerd in deze samenleving. Dus dat is een van de zwakke punten.

Ik hoop dat ik je goed geholpen heb.

Met vriendelijke groet berenbotje
Met citaat reageren
Oud 06-05-2009, 14:23
flyaway
flyaway is offline
Dat klopt niet wat je zegt. Democratie, demos = volk en krateo = overheersen / regeren.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2009, 21:59
Nomens
Nomens is offline
http://www.encyclo.nl/begrip/democratie

Citaat:
Kan iemand mij helpen met twee zwakke punten van de Nederlandse democratie en twee sterke punten?
Lees het boek Niet spreken met de bestuurder.
Daar krijg je wel genoeg inspiratie van.

Veel geluk.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2009, 14:49
Tim_Riswick
Tim_Riswick is offline
Nadeel van de democratie in Nederland is dat als 2/3 van het volk voor één partij kiest ze de grondwet kunnen veranderen. Voorbeeld hiervan is Hitler die ook in een democratie is gekozen. (oke de vergelijking is wat krom maar kon niets anders zo snel bedenken).
Met citaat reageren
Oud 08-05-2009, 09:00
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nadeel van de democratie in Nederland is dat als 2/3 van het volk voor één partij kiest ze de grondwet kunnen veranderen. Voorbeeld hiervan is Hitler die ook in een democratie is gekozen. (oke de vergelijking is wat krom maar kon niets anders zo snel bedenken).
Niet echt. Nadat beide kamers verandering goedkeuren, moet de regering aftreden en nieuwe verkiezingen uitschrijven. Pas als de na die verkiezingen gevormde zetelverdeling nog steeds een tweederde meerderheid heeft en nogmaals beide kamers met tweederde meerderheid van stemmen de verandering aannemen, wordt de grondwet verandert.

Niet omdat het veel uitmaakt omdat Nederland geen actieve grondwettelijke toets kent, en we gerust een minister als Ter Horst kunnen hebben die openlijk een racistisch beleid voert zonder dat dit getoetst wordt aan artikel 1, maar goed..
Oud 08-05-2009, 12:53
ganralph
ganralph is offline
wat je zowel als zwak als sterk aan kunt voeren, is het veel-partijensysteem.
zwak: voor elke verandering moeten compromissen gesloten worden tussen regeringspartijen.
sterk: geen enkele partij kan in zijn eentje zomaar doen waar ze zin in hebben (zie T_ID hierboven)
Oud 03-06-2009, 23:26
Verwijderd
Citaat:
Democratie is van oorsprong van het latijnse woord demo = stemrecht en cratie = is gewoon bijverzonnen. Het fatsoenlijke van de democratie is dat het erg knallend neer kan komen. Als je snapt wat ik bedoel? maar succes is niet gegerandeerd in deze samenleving. Dus dat is een van de zwakke punten.

Ik hoop dat ik je goed geholpen heb.

Met vriendelijke groet berenbotje
Ey lutsert antwoord niet als je het niet weet.

Democratie, demos = volk en krateo = overheersen / regeren. En is verdomme Grieks.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten