Leeftijd: 17
Huidige woonplaats: Stiens
Vorige woonplaatsen: Leeuwarden
Hoogst afgeronde opleiding: Basisschool
Huidige opleiding: 5 atheneum
1. Weet u wat de Molukken zijn? (Bijvoorbeeld een land, een politieke partij, een provincie...?)
De Molukken zijn een gebied in Indonesië.
2. Zou u kunnen aanwijzen op de kaart waar de Molukken zijn?
Ja.
Omschrijf waar je de Molukken ongeveer kunt vinden.
In Indonesië, naast Java en Bali enzo..
3. Weet u om welke redenen er Molukse mensen in Nederland zijn komen wonen?
Ja, in principe zijn ze daartoe gedwongen door de Nederlandse overheid. Voornamelijk voormalig KNIL soldaten moesten richting Nederland vertrekken vanwege de demobilisatie. Bovendien kwam er een redelijke dictatuur, waardoor er vervolgens meer Molukkers richting Nederland zijn gekomen, als asielzoekers.
4. In welke jaar (ongeveer) is eerste generatie Molukse immigranten naar Nederland gekomen?
... Rond 1950 denk ik... Maar dat is een gokje

In ieder geval na de tweede Wereld Oorlog
5. Bent u bekend met de problemen die zijn ontstaan rond de integratie van de Molukse bevolking in Nederland? Zo ja, kunt u die beschrijven?
De problemen gingen vooral over dat de Molukkers niet werden geaccepteerd door de Nederlanders. Ze werden veel gediscrimineerd, en daarom gingen vooral Molukse jongeren protesteren.
6. Denkt u dat de integratie problemen die ontstaan zijn onder Molukkers in Nederland opgelost zijn?
Mwah. Ik vind het nogal twijfelachtig

sowieso had de opvang van de Molukkers beter gemoeten, en uiteindelijk was het echt de generatie die hier geboren was, die gingen protesteren. Dus niet heel erg snel in ieder geval.
7. Wat vind u van de beslissingen van de Nederlandse regering in verband met de migratie en integratie van die groep?
Heb ik eigenlijk niet echt een mening over... Tsja, ze hadden het beter op moeten vangen, maar dat is achteraf gezegd natuurlijk

8. In hoeverre denkt u dat de integratie van Molukkers in Nederland vergelijkbaar is met de integratie van andere groepen?
De integratie van de Molukkers is wel te vergelijken met andere asielzoekers tegenwoordig. Ze worden veel gediscrimineerd, en komen in opstand daartegen. Bovendien worden ze ook nog eens gehuisvest in niet al te beste woningen. (al is dat nu natuurlijk wel veel beter

maar daar heb ik verder weinig inzicht!