![]() |
|
@ Daantje_0705: Ik dacht dat het ook zo was dat je er dan meer kans op loopt omdat je dus, in veel gevallen in de risicogroepen, al verzwakte weerstand/slechtere gezondheid hebt. En een vorm van griep loop je nu eenmaal sneller op als je algemene gezondheid zwakker is, of klinkt dit nou heel stom?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Er gaan veel verhalen rond over dat je misschien wel onvruchtbaar zou kunnen worden van dit vaccin, er wordt zelfs vergeleken met DES-dochters, terwijl dit een griepvaccin is zoals er al járen griepvaccins zijn, dus de ophef is een beetje vreemd, zeker als je zelf in een risicogroep zit en ook braaf ieder jaar de normale griepprik haalt... |
![]() |
|
Ik val niet binnen een risicogroep en zal (voorlopig) dus geen oproep voor de vaccinatie krijgen, maar ik weet ook niet of ik 'm zou gaan halen. Ik ben afgelopen weekend ziek geweest (stevige griep, geen idee of het de mexicaanse was...), dus mijn antistoffen zijn sowieso al in de weer gegaan. Daarnaast, als dit alles was, dan durf ik 't nog wel een keer aan.
Voor mensen uit risicogroepen snap ik goed dat ze de prik wel nemen; het risico om ernstig ziek te worden verkleint er door. Ik vind het alleen apart dat de helft van mijn klas (alle 4-jarigen) straks opgeroepen worden voor de prik, terwijl de rest (5- en 6-jarigen) het zonder moeten doen. Die kinderen doen exact dezelfde dingen en komen met dezelfde factoren in aanraking, maar "men" vindt dat de weerstand van 4-jarigen nog zoveel zwakker is dan die van oudere kinderen. De bepaling van de risicogroepen vind ik soms nog wat nattevingerwerk, maar goed, dat kan natuurlijk ook gewoon mijn lekenvisie zijn ![]() |
![]() |
|
Voor die groep kinderen tot vier jaar is vooral gekozen om te vaccineren omdat die veel longschade overhouden als ze kunstmatig beademd worden. Okee, die grens zal echt niet precies bij hun vijfde verjaardag liggen, maar je moet ergens een grens trekken.
||
![]() |
Citaat:
de griepprik bestaat grotendeels uit dierlijke eiwitten. stoffen die je ook binnenkrijgt als je een ei eet. stoffen ook die je lichaam dus gewoon afbreekt zoals eten. het is geen stofje dat in je lichaam blijft zitten wachten tot de griep voorbij komt. nee, de eiwitten, die als het ware zijn uitgerust met de eigenschappen van het griepvirus, zorgen er voor dat jouw lichaam denkt dat er griep aankomt (het ziet er voor je lichaam namelijk hetzelfde uit), zodat je afweersysteem zich gaat "voorbereiden". de prik stimuleert dus alleen je eigen lichaam om op tijd de verdediging klaar te hebben, zodat de griep veel minder kwaad kan. die druppeltjes die ingespoten worden ben je tegen die tijd al weer kwijt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Het is sowieso belachelijk wat voor complottheorieën er allemaal rondwaren over het vaccin. Ik heb vandaag een aantal van m'n collega's ingeënt en heb er zelf ook voor gekozen geprikt te worden. Geen Mexicaanse griep voor mij
![]()
|
![]() |
Veel verpleegkundigen laten zich denk ik toch 'bang' maken, mede door de negatieve berichtgeving in het nieuws.
Verder is het zo dat de verpleegkundigen (en overig medisch personeel) niet voor zichzelf ingeënt worden, maar voor hun patiënten. Als een verpleegkundige de griep krijgt zal zij hier (waarschijnlijk) niet veel aan over houden, maar als zij 't overdraagt aan haar patiënten is het natuurlijk een stuk erger. Imo is 't ergens dus niet echt professioneel van verpleegkundigen om zich niet te laten vaccineren, maar goed, het blijft een keuze natuurlijk, en dat is dan ook weer hun goed recht. Heb zelf afgelopen donderdag de 1e prik gehad voor de mexicaanse griep.
|
![]() |
ik vind het redelijk onverantwoord als verpleegkundigen het niet doen (there, i said it)
als je de hele dag mensen medicijnen toedient als verpleegkundige, dan trek je die toch ook niet in twijfel? of je hebt vertrouwen in het medische systeem en je neemt de prik, of je hebt er geen vertrouwen in en je neemt een andere baan. ik hoorde geloof ik dat verpleegkundigen in New York hun baan verliezen als ze weigeren...? zelf afgelopen maandag de eerste gehad. iets meer blauwe-plekken-gevoel dan bij de normale griepprik, maar voor de rest was het alleen erg dat ik een uur buiten in de kou in de rij stond ![]()
|
Heb hier ook een hoop interessante discussies over gehad met collega's en studiegenootjes. Als je kijkt naar de beroepscode is het inderdaad je taak om je patiënten/cliënten geen schade te berokkenen, maar je hebt daarentegen ook het recht om zelf te beslissen of je zo'n vaccin wel of niet neemt. Hoor veel verschillende redenen, sommigen laten zich inderdaad erg beïnvloeden door wat er in de media allemaal over geschreven en gezegd wordt.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ja, prachtige site ![]()
|
Verwijderd
|
Ik vind wel dat er meer objectieve informatie zou moeten komen over de mexicaanse-griepprik, bijvoorbeeld vanuit de overheid. Daarmee voorkom je dergelijke belachelijke websites. Er is niet echt een website of folder met objectief voor- en nadelen op een rijtje, zodat mensen zelf kunnen zien dat voor de risicogroepen, de voordelen groter zijn dan de nadelen
![]() Ook voor specifieke groepen is weinig informatie, zo krijgen de zwangere vrouwen in mijn omgeving van hun verloskundige alleen te horen dat 'ze het zelf maar moeten zien'. Op de website en in folders van het RIVM staat wel duidelijke informatie, maar die is heel eenzijdig, waardoor mensen die kritisch denken het gevoel hebben dat ze dom worden gehouden en de hakken in het zand zetten, terwijl ze meer geneigd zouden zijn om de prik te halen als ze het gevoel hebben dat ze echt voor- en nadelen tegen elkaar af kunnen wegen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
In de Volkskrant zat laatst wel een hele bijlage met informatie, volgens mij was die wel redelijk objectief. Verder las ik ook in de krant dat er kwik in die prik zat, dat vind ik dan wel weer erg bizar, dat is toch hartstikke giftig, waar is dat dan goed voor?
![]() Ik val niet in de doelgroep en daar ben ik erg blij om, want ik weet niet of ik hem zou halen.
||
![]() |
Citaat:
als ik het goed begrepen heb, zit het kwik in een verbinding die dient als conserveermiddel.
|
Dat stond er dan weer niet bij, dat het een conserveermiddel was (maar het was in een stuk die die Annette of Anneke of hoe heet ze aan het woord liet, die laat dat natuurlijk achterwege
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
als je ons hier wil informeren, doe dat dan met nuttige, wetenschappelijke links. anders kun je misschien beter wegblijven... [EDIT] ik heb even gekeken en er staat helemaal geen info (zelfs geen onbetrouwbare) op die site. in dat geval wil ik je er op wijze dat het hier niet toegestaan is om reclame te maken voor sites.
|
Een vriendin van mij is zwanger en haar artsen hebben haar gevraagd of ze die prik wil. Ze heeft geweigerd omdat niemand haar kon vertellen wat de bijwerkingen waren of haar een bijsluiter konden laten zien.
Dat vind ik dan wel weer raar. Dat een arts je niet kan vertellen wat het met je doet en ook geen bijsluiter heeft. |
![]() |
|
![]() |
volgens mij is het ook een kwestie dat artsen niet aansprakelijk willen zijn.
"ja, het zal wel ok zijn, anders raden we het je af. maar, als er straks toch iets mis gaat, moet je ons niet voor de medische tuchtraad slepen." het komt idd vreemd over van een arts, maar ik denk dat zij ook in een moeilijke situatie zitten. het vaccin is veilig bevonden voor mensen, maar het is geen jarenlang beproefd middel, zoals veel andere medicijnen. "zwangere vrouwen" is ook een lastige groep om de eerste tests op uit te voeren.
|
Mijn man en ik zijn vandaag ook opgeroepen. Wij vallen in een risicogroep want hebben een dochtertje van 7 weken. Ik denk wel dat ik hem ga halen, want als ik zelf ziek wordt, kan me niet zoveel schelen, daar kom ik wel overheen. Maar als ik mijn dochtertje aansteek, dat lijkt me niet al te best. Dus tja, dan maar een prik. Verder geloof ik niet dat de overheid half Nederland moedwillig gaat vergiftigen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Mijn zwangere zus laat zich ook niet inenten, en dan vooral omdat haar verloskundige heeft gezegd dat ze het beter niet kan doen omdat ze niet weet wat het met het kindje doet. Mja, ik vind dat nogal een uitspraak van een verloskundige
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar wat ze denk ik bedoelt, is dat als je ingeënt bent, je het virus wel een paar dagen bij je kan dragen, zonder echt ziek te worden, en dat je in die tijd wel besmettelijk bent. Dat is namelijk wel zo*. Je bent door het vaccin wel korter besmettelijk dan je anders zou zijn. [medisch jargon]*doordat het vaccin IgG activeert krijg je wel een T-cel respons en daarmee geheugencellen, maar het activeert geen IgA dat voor B-cel activatie in slijmvliezen zou moeten zorgen, waardoor het nog wel in je keel- en neusholte kan leven.[/medisch jargon] Ik sla nu een paar stappen over maar dat zou ik zelf eerst na moeten zoeken voor ik het kan uitleggen ![]() Laatst gewijzigd op 20-11-2009 om 18:19. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ze weten gewoon niet in hoeverre het schadelijk kan zijn voor de zwangerschap (aangeboren afwijkingen, danwel 'spontane' abortus).. Ik zou zelf dan zeker wel voor mijn kind kiezen (mocht ik een zwangere vrouw zijn ![]()
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Imuran en/of prednison Verwijderd | 9 | 12-07-2011 18:50 | |
De Kantine |
Genisaaile wratten en blue waffle #1316 Verwijderd | 500 | 16-02-2011 21:55 |