Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2009, 18:53
Charissa1996
Charissa1996 is offline
heyy,
ik heb astma dus ik moet de prik voor de mexicaanse griep halen..
ik heb dingen gohoord dus:
zou ik de prik wel of niet halen??
laat s.v.p een een berichtje achter

xx
Met citaat reageren
Oud 09-11-2009, 18:58
Ieke
Ieke is offline
Waarom niet? Heb je de gewone griepprik ook gehad?
Oud 09-11-2009, 19:10
Vluggertje
Vluggertje is offline
Hey,

Ik heb naast astma last van meerdere lichamelijke afwijkingen/problemen.
Ik heb de prik voor de maxicaanse griep gewoon gehad, ik kreeg hem in het ziekenhuis omdat ik daar toch al was opgenomen. Als ik jou was zou ik hem gewoon halen.

Xx
Met citaat reageren
Oud 09-11-2009, 19:28
Pluis
Pluis is offline
dat je astma hebt maakt jou een risico groep voor eventueel naar uitpakken van de griep. Of die griep nou de nieuwe influenza is of een andere, het is hoe dan ook belangrijk om te voorkomen dat je er heel erg ziek van wordt.
Oud 09-11-2009, 20:25
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb ook astma en heb afgelopen vrijdag de mexicaanse griepprik gehad, gewone had ik twee en halve week daarvoor al gehad. Je zit in een risicogroep en krijgt niet voor niets die griepprik aangeboden. Bijwerkingen zitten overal aan vast, niet alleen aan dit vaccin maar ook aan een paracetamolletje en alle andere medicijnen. De overheid besteed een hoop geld aan deze vaccins om mensen die een groter risico lopen te beschermen. Dan vind ik persoonlijk dat je die griepprik ook gewoon moet halen, als het niet veilig was zouden ze het echt niet op grote schaal toepassen. Je loopt naar mijn idee een groter risico als je je niet laat vaccineren.
Oud 10-11-2009, 08:46
Nijn*
Nijn* is offline
Ik behoor ook tot de risicogroep en heb daardoor twee weken geleden mijn gewone griepprik gehaald en gisteren die voor de mexicaanse griep. Je zit niet voor niets in een risicogroep, dat betekent dat als je die prik niet haalt dat je dan een aanzienlijk hoger risico loopt om de Mexicaanse griep te krijgen dan de rest van de bevolking. Bovendien als je de Mexicaanse griep krijgt heb je al een verzwakte weerstand/slechtere gezondheid waardoor de kans dat je er erg ziek van wordt groot is. Om jezelf te beschermen is het dus wel zo verstandig om die prik gewoon te halen, als je het namelijk wel krijgt heb je een groter probleem. Vergeet al die verhalen over microchips en complottheorieën maar, die zijn vaak genoeg verzonnen door hysterische mensen die zelf niet in aanmerking komen voor de griepprik en buitengewoon jaloers zijn op de mensen die ze wel krijgen
Oud 10-11-2009, 09:00
Verwijderd
Het belangrijkste nadeel aan de prik, is dat je je 1 à 2 dagen grieperig kunt voelen nadat je hem gekregen hebt. En dat hij niet voorkomt dat je het virus overdraagt op andere mensen als je ermee in aanraking komt.
Het belangrijkste voordeel aan de prik, is dat als je hem hebt gehad en je besmet wordt met het Mexicaanse griepvirus, je hoogstens een dag ziek bent en vaak helemaal niet. Je wordt er dus niet meer ernstig ziek van.
Nu is een hevige griep nog niet zo erg. Maar langdurige griep zorgt ervoor, dat je longen gevoelig worden voor een longontsteking. Mensen met astma zijn sowieso al gevoeliger voor longontstekingen. En als je astma hebt is het erg gevaarlijk om een longontsteking te krijgen.

Dus met prik heb je er misschien een dagje last van, maar krijg je geen ernstige griep en ook niet een longontsteking als gevolg van de griep.
Zonder prik heb je geen dagje last, maar als je dan besmet raakt met het Mexicaanse griepvirus (kans van 1 op 3, dat is best veel!) kan je erg ziek worden en een longontsteking krijgen.

Het blijft jouw keuze, maar ik vind dat mensen die in een risicogroep zitten, zoals jij, er verstandig aan doen om zich wel te laten vaccineren.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2009, 11:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ik behoor ook tot de risicogroep en heb daardoor twee weken geleden mijn gewone griepprik gehaald en gisteren die voor de mexicaanse griep. Je zit niet voor niets in een risicogroep, dat betekent dat als je die prik niet haalt dat je dan een aanzienlijk hoger risico loopt om de Mexicaanse griep te krijgen dan de rest van de bevolking. Bovendien als je de Mexicaanse griep krijgt heb je al een verzwakte weerstand/slechtere gezondheid waardoor de kans dat je er erg ziek van wordt groot is.
Je loopt geen grotere kans om de griep op te lopen als je in een risicogroep zit dan de rest van de bevolking maar het is idd wel zo dat de kans op complicaties groter is.

Ik heb vorige week de griepprik gehaald, ben er idd een dag niet lekker van geweest (keelpijn, oorpijn, beetje draaierig) maar met een paracetamolletje kon ik gewoon al m'n dingen nog doen.
Oud 10-11-2009, 13:22
Nijn*
Nijn* is offline
@ Daantje_0705: Ik dacht dat het ook zo was dat je er dan meer kans op loopt omdat je dus, in veel gevallen in de risicogroepen, al verzwakte weerstand/slechtere gezondheid hebt. En een vorm van griep loop je nu eenmaal sneller op als je algemene gezondheid zwakker is, of klinkt dit nou heel stom?
Oud 10-11-2009, 14:56
Verwijderd
Citaat:
@ Daantje_0705: Ik dacht dat het ook zo was dat je er dan meer kans op loopt omdat je dus, in veel gevallen in de risicogroepen, al verzwakte weerstand/slechtere gezondheid hebt. En een vorm van griep loop je nu eenmaal sneller op als je algemene gezondheid zwakker is, of klinkt dit nou heel stom?
Je loopt 'm niet sneller op, maar je wordt wel sneller ziek (of zieker) dan gezonde mensen doordat je een lagere weerstand hebt. (Mensen met een goede weerstand kunnen de griep ook oplopen maar zijn er minder ziek van of soms zelfs helemaal niet.)
Met citaat reageren
Oud 10-11-2009, 18:30
blue-decision
blue-decision is offline
hee ik mo ethem ook halen maar ik dnek van kijk die mexicaanse griep kan je genezen maar dei prik kan nie tuit je lichaam snapje.

later e.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2009, 18:47
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
hee ik mo ethem ook halen maar ik dnek van kijk die mexicaanse griep kan je genezen maar dei prik kan nie tuit je lichaam snapje.

later e.
Wat? Nee, om eerlijk te zijn snap ik het niet. Probeer het eens in het Nederlands te formuleren.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2009, 18:50
Verwijderd
Citaat:

later e.
Maar als je in een risicogroep zit kan het best veel moeite kosten om die mexicaanse griep te laten genezen door je eigen lichaam. Daarnaast gaat die prik ook wel uit je lichaam; er zit een klein beetje enorm zwakke griep in die prik, je lichaam gaat daar antistoffen tegen aanmaken zodat wanneer de griep in volle sterkte binnenkomt, je heel snel weer beter bent.

Er gaan veel verhalen rond over dat je misschien wel onvruchtbaar zou kunnen worden van dit vaccin, er wordt zelfs vergeleken met DES-dochters, terwijl dit een griepvaccin is zoals er al járen griepvaccins zijn, dus de ophef is een beetje vreemd, zeker als je zelf in een risicogroep zit en ook braaf ieder jaar de normale griepprik haalt...
Met citaat reageren
Oud 10-11-2009, 20:01
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik val niet binnen een risicogroep en zal (voorlopig) dus geen oproep voor de vaccinatie krijgen, maar ik weet ook niet of ik 'm zou gaan halen. Ik ben afgelopen weekend ziek geweest (stevige griep, geen idee of het de mexicaanse was...), dus mijn antistoffen zijn sowieso al in de weer gegaan. Daarnaast, als dit alles was, dan durf ik 't nog wel een keer aan.
Voor mensen uit risicogroepen snap ik goed dat ze de prik wel nemen; het risico om ernstig ziek te worden verkleint er door. Ik vind het alleen apart dat de helft van mijn klas (alle 4-jarigen) straks opgeroepen worden voor de prik, terwijl de rest (5- en 6-jarigen) het zonder moeten doen. Die kinderen doen exact dezelfde dingen en komen met dezelfde factoren in aanraking, maar "men" vindt dat de weerstand van 4-jarigen nog zoveel zwakker is dan die van oudere kinderen. De bepaling van de risicogroepen vind ik soms nog wat nattevingerwerk, maar goed, dat kan natuurlijk ook gewoon mijn lekenvisie zijn
Met citaat reageren
Oud 10-11-2009, 21:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Voor die groep kinderen tot vier jaar is vooral gekozen om te vaccineren omdat die veel longschade overhouden als ze kunstmatig beademd worden. Okee, die grens zal echt niet precies bij hun vijfde verjaardag liggen, maar je moet ergens een grens trekken.
Oud 11-11-2009, 10:56
ganralph
ganralph is offline
Citaat:

later e.
je moet het niet zien alsof er een apparaatje of een chemisch goedje in je lichaam gespoten wordt dat er voor altijd in blijft zitten.

de griepprik bestaat grotendeels uit dierlijke eiwitten. stoffen die je ook binnenkrijgt als je een ei eet. stoffen ook die je lichaam dus gewoon afbreekt zoals eten.

het is geen stofje dat in je lichaam blijft zitten wachten tot de griep voorbij komt. nee, de eiwitten, die als het ware zijn uitgerust met de eigenschappen van het griepvirus, zorgen er voor dat jouw lichaam denkt dat er griep aankomt (het ziet er voor je lichaam namelijk hetzelfde uit), zodat je afweersysteem zich gaat "voorbereiden".

de prik stimuleert dus alleen je eigen lichaam om op tijd de verdediging klaar te hebben, zodat de griep veel minder kwaad kan. die druppeltjes die ingespoten worden ben je tegen die tijd al weer kwijt.
Oud 11-11-2009, 20:27
Verwijderd
Citaat:

later e.
ja he, en er gaan statistisch gezien meer mensen dood van griep in t algemeen dan aan spuitjes dus je argument slaat nergens op
Met citaat reageren
Oud 17-11-2009, 16:21
Sade
Sade is offline
Het is sowieso belachelijk wat voor complottheorieën er allemaal rondwaren over het vaccin. Ik heb vandaag een aantal van m'n collega's ingeënt en heb er zelf ook voor gekozen geprikt te worden. Geen Mexicaanse griep voor mij
Oud 17-11-2009, 16:38
Martiño
Martiño is offline
Sade, ik vraag me af waarom er eigenlijk zoveel verpleegkundigen zijn (tenminste dat hoor ik dan in het nieuws, weet niet hoe het in de praktijk is) die geen griepprik willen?
Oud 17-11-2009, 18:39
barkrukkie
barkrukkie is offline
Veel verpleegkundigen laten zich denk ik toch 'bang' maken, mede door de negatieve berichtgeving in het nieuws.
Verder is het zo dat de verpleegkundigen (en overig medisch personeel) niet voor zichzelf ingeënt worden, maar voor hun patiënten. Als een verpleegkundige de griep krijgt zal zij hier (waarschijnlijk) niet veel aan over houden, maar als zij 't overdraagt aan haar patiënten is het natuurlijk een stuk erger.
Imo is 't ergens dus niet echt professioneel van verpleegkundigen om zich niet te laten vaccineren, maar goed, het blijft een keuze natuurlijk, en dat is dan ook weer hun goed recht.
Heb zelf afgelopen donderdag de 1e prik gehad voor de mexicaanse griep.
Oud 18-11-2009, 09:01
ganralph
ganralph is offline
ik vind het redelijk onverantwoord als verpleegkundigen het niet doen (there, i said it)

als je de hele dag mensen medicijnen toedient als verpleegkundige, dan trek je die toch ook niet in twijfel? of je hebt vertrouwen in het medische systeem en je neemt de prik, of je hebt er geen vertrouwen in en je neemt een andere baan.
ik hoorde geloof ik dat verpleegkundigen in New York hun baan verliezen als ze weigeren...?

zelf afgelopen maandag de eerste gehad. iets meer blauwe-plekken-gevoel dan bij de normale griepprik, maar voor de rest was het alleen erg dat ik een uur buiten in de kou in de rij stond
Oud 18-11-2009, 12:44
Sade
Sade is offline
Heb hier ook een hoop interessante discussies over gehad met collega's en studiegenootjes. Als je kijkt naar de beroepscode is het inderdaad je taak om je patiënten/cliënten geen schade te berokkenen, maar je hebt daarentegen ook het recht om zelf te beslissen of je zo'n vaccin wel of niet neemt. Hoor veel verschillende redenen, sommigen laten zich inderdaad erg beïnvloeden door wat er in de media allemaal over geschreven en gezegd wordt.
Oud 18-11-2009, 23:24
Sade
Sade is offline
Citaat:
eeh weetje ik zou hem maar niet halen...moet je hier is naar kijken..

www.griepalarm.info

is toch niet normaal dat ze niet in nieuws laten weten...zijn we dom ofzo.
Oh, hou toch op.
Oud 19-11-2009, 05:17
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
eeh weetje ik zou hem maar niet halen...moet je hier is naar kijken..

www.griepalarm.info

is toch niet normaal dat ze niet in nieuws laten weten...zijn we dom ofzo.
Spelfouten, plaatjes van slangen, 0 bronvermeldingen, vage interviews, een 'neurochirurg' die over vaccinaties praat?

Ja, prachtige site
Oud 19-11-2009, 05:53
Ieke
Ieke is offline
Wat een onzin.
Oud 19-11-2009, 08:09
Verwijderd
Ik vind wel dat er meer objectieve informatie zou moeten komen over de mexicaanse-griepprik, bijvoorbeeld vanuit de overheid. Daarmee voorkom je dergelijke belachelijke websites. Er is niet echt een website of folder met objectief voor- en nadelen op een rijtje, zodat mensen zelf kunnen zien dat voor de risicogroepen, de voordelen groter zijn dan de nadelen .
Ook voor specifieke groepen is weinig informatie, zo krijgen de zwangere vrouwen in mijn omgeving van hun verloskundige alleen te horen dat 'ze het zelf maar moeten zien'.
Op de website en in folders van het RIVM staat wel duidelijke informatie, maar die is heel eenzijdig, waardoor mensen die kritisch denken het gevoel hebben dat ze dom worden gehouden en de hakken in het zand zetten, terwijl ze meer geneigd zouden zijn om de prik te halen als ze het gevoel hebben dat ze echt voor- en nadelen tegen elkaar af kunnen wegen.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2009, 08:52
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Spelfouten, plaatjes van slangen, 0 bronvermeldingen, vage interviews, een 'neurochirurg' die over vaccinaties praat?

Ja, prachtige site
je vergeet nog: "iemand die zich speciaal op dit forum aanmeldt om deze link te spammen"
Oud 19-11-2009, 15:20
naam ingebruik
naam ingebruik is offline

ik heb hem net gehaald en ik vind wel dat hij wat vervelender is dan de 'gewone' griepprik

maar het lijkt me beter dan nogal ziek worden van die griep
Oud 19-11-2009, 15:22
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
Citaat:
Ik vind wel dat er meer objectieve informatie zou moeten komen over de mexicaanse-griepprik, bijvoorbeeld vanuit de overheid. Daarmee voorkom je dergelijke belachelijke websites. Er is niet echt een website of folder met objectief voor- en nadelen op een rijtje, zodat mensen zelf kunnen zien dat voor de risicogroepen, de voordelen groter zijn dan de nadelen .
Ook voor specifieke groepen is weinig informatie, zo krijgen de zwangere vrouwen in mijn omgeving van hun verloskundige alleen te horen dat 'ze het zelf maar moeten zien'.
Op de website en in folders van het RIVM staat wel duidelijke informatie, maar die is heel eenzijdig, waardoor mensen die kritisch denken het gevoel hebben dat ze dom worden gehouden en de hakken in het zand zetten, terwijl ze meer geneigd zouden zijn om de prik te halen als ze het gevoel hebben dat ze echt voor- en nadelen tegen elkaar af kunnen wegen.
Dat is waar, daar komt bij dat veel sites over de griep er beter uitzien dan die van de overheid
Oud 19-11-2009, 16:27
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
In de Volkskrant zat laatst wel een hele bijlage met informatie, volgens mij was die wel redelijk objectief. Verder las ik ook in de krant dat er kwik in die prik zat, dat vind ik dan wel weer erg bizar, dat is toch hartstikke giftig, waar is dat dan goed voor?

Ik val niet in de doelgroep en daar ben ik erg blij om, want ik weet niet of ik hem zou halen.
Oud 19-11-2009, 16:51
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
In de Volkskrant zat laatst wel een hele bijlage met informatie, volgens mij was die wel redelijk objectief. Verder las ik ook in de krant dat er kwik in die prik zat, dat vind ik dan wel weer erg bizar, dat is toch hartstikke giftig, waar is dat dan goed voor?

Ik val niet in de doelgroep en daar ben ik erg blij om, want ik weet niet of ik hem zou halen.
er zit ook kwik in bepaalde vis die je gewoon in de supermarkt en bij de visboer kunt kopen. in heel kleine hoeveelheden is de schadelijkheid te verwaarlozen. dit zou een reden kunnen zijn dat pasgeborenen de prik niet mogen (weet niet of het zo is hoor!): de schadelijkheid van de dosis is natuurlijk afhankelijk van het lichaamsgewicht.

als ik het goed begrepen heb, zit het kwik in een verbinding die dient als conserveermiddel.
Oud 19-11-2009, 17:17
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Dat stond er dan weer niet bij, dat het een conserveermiddel was (maar het was in een stuk die die Annette of Anneke of hoe heet ze aan het woord liet, die laat dat natuurlijk achterwege ).
Oud 19-11-2009, 17:28
ganralph
ganralph is offline
ik durf het ook niet met zekerheid te stellen, maar ik geloof dat het dat was.

het is iig niet bedoeld om je een weerloze slaaf van een zombieleger te maken, voordat er weer mensen met obscure links aan komen zetten
Oud 19-11-2009, 18:20
Sade
Sade is offline
Citaat:
het is iig niet bedoeld om je een weerloze slaaf van een zombieleger te maken, voordat er weer mensen met obscure links aan komen zetten
Eentje dan, om het af te leren
Oud 19-11-2009, 19:30
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
er zit ook kwik in bepaalde vis die je gewoon in de supermarkt en bij de visboer kunt kopen. in heel kleine hoeveelheden is de schadelijkheid te verwaarlozen. dit zou een reden kunnen zijn dat pasgeborenen de prik niet mogen (weet niet of het zo is hoor!): de schadelijkheid van de dosis is natuurlijk afhankelijk van het lichaamsgewicht.

als ik het goed begrepen heb, zit het kwik in een verbinding die dient als conserveermiddel.
Klopt. Verder heb je gelijk, er zit meer kwik in een visje.
Oud 20-11-2009, 08:12
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
www.vaccins.hyves.nl
voor verdere informatie....wel of niet vaccineren...
lieve schat, er zijn echt wel betrouwbaardere sites dan een stemmingmakende hyves-pagina.

als je ons hier wil informeren, doe dat dan met nuttige, wetenschappelijke links. anders kun je misschien beter wegblijven...

[EDIT] ik heb even gekeken en er staat helemaal geen info (zelfs geen onbetrouwbare) op die site. in dat geval wil ik je er op wijze dat het hier niet toegestaan is om reclame te maken voor sites.
Oud 20-11-2009, 08:35
Verwijderd
Pasgeborenen mogen de prik niet omdat hun immuunsysteem nog niet goeg genoeg reageert, waardoor een griepprik niet helpt . De vaccinaties die pasgeborenen wel krijgen (DKTP-HiB) zijn daar speciaal op afgestemd.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2009, 13:34
Volk
Volk is offline
Een vriendin van mij is zwanger en haar artsen hebben haar gevraagd of ze die prik wil. Ze heeft geweigerd omdat niemand haar kon vertellen wat de bijwerkingen waren of haar een bijsluiter konden laten zien.

Dat vind ik dan wel weer raar. Dat een arts je niet kan vertellen wat het met je doet en ook geen bijsluiter heeft.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2009, 13:39
ganralph
ganralph is offline
volgens mij is het ook een kwestie dat artsen niet aansprakelijk willen zijn.

"ja, het zal wel ok zijn, anders raden we het je af. maar, als er straks toch iets mis gaat, moet je ons niet voor de medische tuchtraad slepen."

het komt idd vreemd over van een arts, maar ik denk dat zij ook in een moeilijke situatie zitten. het vaccin is veilig bevonden voor mensen, maar het is geen jarenlang beproefd middel, zoals veel andere medicijnen. "zwangere vrouwen" is ook een lastige groep om de eerste tests op uit te voeren.
Oud 20-11-2009, 13:47
drukknoopje
drukknoopje is offline
Mijn man en ik zijn vandaag ook opgeroepen. Wij vallen in een risicogroep want hebben een dochtertje van 7 weken. Ik denk wel dat ik hem ga halen, want als ik zelf ziek wordt, kan me niet zoveel schelen, daar kom ik wel overheen. Maar als ik mijn dochtertje aansteek, dat lijkt me niet al te best. Dus tja, dan maar een prik. Verder geloof ik niet dat de overheid half Nederland moedwillig gaat vergiftigen.
Oud 20-11-2009, 14:25
Volk
Volk is offline
Maar als jij die prik krijgt kun je de griep nog wel doorgeven ook al heb je er zelf geen last van. Of begrijp ik het verkeerd en laat je ook je dochtertje inenten?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2009, 14:28
Verwijderd
Citaat:
het is geen jarenlang beproefd middel, zoals veel andere medicijnen.
Eigenlijk wel. Het blijft gewoon een griepprik, zoals elk jaar aan miljoenen mensen een griepprik wordt gegeven, alleen dan gericht op deze specifieke H1N1 stam. Een iets andere H1N1 variant zat al vijf jaar in de 'gewone' griepprik.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2009, 15:19
Verwijderd
Mijn zwangere zus laat zich ook niet inenten, en dan vooral omdat haar verloskundige heeft gezegd dat ze het beter niet kan doen omdat ze niet weet wat het met het kindje doet. Mja, ik vind dat nogal een uitspraak van een verloskundige Zwangere vrouwen met bv. astma krijgen toch normaal ook de griepprik? Of niet?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2009, 16:26
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Maar als jij die prik krijgt kun je de griep nog wel doorgeven ook al heb je er zelf geen last van. Of begrijp ik het verkeerd en laat je ook je dochtertje inenten?
Misschien dat het de kans dan wel verkleint, omdat je dan niet voortdurend aan het hoesten en niezen bent?
Oud 20-11-2009, 16:27
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
juist niet. In het vaccin zit dood (of iig kapot virus) dus je kan de griep niet doorgeven. Net als met alle andere vaccinaties.
Oud 20-11-2009, 17:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:

Kwik weet ik niet zeker maar in veel vaccinaties zit ook aluminium, dit omdat het je immuunsysteem dan nog wat extra triggert. Dat zit niet alleen in de griepprik maar ook in alle kinderziektes-vaccinaties die vrijwel iedereen krijgt.
Oud 20-11-2009, 18:01
Verwijderd
Citaat:
juist niet. In het vaccin zit dood (of iig kapot virus) dus je kan de griep niet doorgeven. Net als met alle andere vaccinaties.
Dit vaccin bevat alleen virus-antigenen, de rest van het virus is er uitgesloopt.
Maar wat ze denk ik bedoelt, is dat als je ingeënt bent, je het virus wel een paar dagen bij je kan dragen, zonder echt ziek te worden, en dat je in die tijd wel besmettelijk bent. Dat is namelijk wel zo*. Je bent door het vaccin wel korter besmettelijk dan je anders zou zijn.

[medisch jargon]*doordat het vaccin IgG activeert krijg je wel een T-cel respons en daarmee geheugencellen, maar het activeert geen IgA dat voor B-cel activatie in slijmvliezen zou moeten zorgen, waardoor het nog wel in je keel- en neusholte kan leven.[/medisch jargon] Ik sla nu een paar stappen over maar dat zou ik zelf eerst na moeten zoeken voor ik het kan uitleggen

Laatst gewijzigd op 20-11-2009 om 18:19.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2009, 18:02
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Mijn zwangere zus laat zich ook niet inenten, en dan vooral omdat haar verloskundige heeft gezegd dat ze het beter niet kan doen omdat ze niet weet wat het met het kindje doet. Mja, ik vind dat nogal een uitspraak van een verloskundige Zwangere vrouwen met bv. astma krijgen toch normaal ook de griepprik? Of niet?
Hoe het normaal met de griepprik zit weet ik niet maar nu mag je als je zelf in een risicogroep valt (en bijvoorbeeld astma hebt dus) en minder dan 12 weken zwanger bent mag je de mexicaanse griepprik niet eens, ook al wil je dat zelf wel. Vind dat ook een beetje raar. Weet in zo'n situatie nog niet eens zo zeker of ik dan wel voor m'n kind zou kiezen. Want wat heeft zo'n kind er nou aan als je zelf die griep niet eens overleeft? Vind het raar dat je daar geen eigen keuze in krijgt.
Oud 20-11-2009, 18:03
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
In het vaccin zit geen actief virus maar als je de griepprik gehad hebt kan je het virus nog wel krijgen van andere mensen, je wordt er alleen zelf niet ziek van omdat je al antistoffen hebt die gelijk aan de slag gaan maar het virus heb je wel binnen. De arts-microbioloog op mijn werk kon me alleen niet vertellen of je dan ook genoeg virusdeeltjes bij je draagt om besmettelijk te zijn voor anderen.
Oud 20-11-2009, 19:56
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Hoe het normaal met de griepprik zit weet ik niet maar nu mag je als je zelf in een risicogroep valt (en bijvoorbeeld astma hebt dus) en minder dan 12 weken zwanger bent mag je de mexicaanse griepprik niet eens, ook al wil je dat zelf wel. Vind dat ook een beetje raar. Weet in zo'n situatie nog niet eens zo zeker of ik dan wel voor m'n kind zou kiezen. Want wat heeft zo'n kind er nou aan als je zelf die griep niet eens overleeft? Vind het raar dat je daar geen eigen keuze in krijgt.
De kans dat je doodgaat aan de Mexicaanse griep, ook al heb je astma, is zeer klein. Tot nu toe zijn er (relatief gezien natuurlijk) weinig doden door de Mexicaanse griep, en het merendeel van deze hadden een veel ergere aandoening dan astma.
Ze weten gewoon niet in hoeverre het schadelijk kan zijn voor de zwangerschap (aangeboren afwijkingen, danwel 'spontane' abortus)..
Ik zou zelf dan zeker wel voor mijn kind kiezen (mocht ik een zwangere vrouw zijn )

Regels voor berichten