![]() |
|
![]() |
Onlangs was er in het nieuws dat ze de loting helemaal willen afschaffen. Dwz dat je alleen nog maar toegelaten kan worden via de decentrale selectie. Op zich vind ik dit een betere selectiemethode maar nu zag ik zojuist dat je voor de decentrale selectie in Nijmegen een voorbereidende cursus kan volgen (www.medischbrein.nl). Als je daaraan deelneemt dan krijg je sowieso toch al een voorsprong? Maar als een van je ouders dokter is heb je misschien ook een hogere kans van slagen. Vinden jullie de decentrale selectie een eerlijk selectieproces? Je kan er nu wel zelf invloed op uitoefenen, dus wie heel graag wil wordt dan misschien juist wel geselecteerd..
Laatst gewijzigd op 12-02-2010 om 11:51. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Ik vind het prima, zoals het momenteel bij mij op de faculteit geregeld wordt. Namelijk 50% decentraal en 50% via de numerus fixus. Het is mij niet bekend dat de artsen, die hier hebben gestudeerd (of trouwens ook op één van de andere faculteiten in Nederland) matig presteren en als er wordt gekeken naar de omringende landen blijkt dat Nederland eigenlijk vrij goed de vraag en het aanbod van artsen kan reguleren. Er zijn minimale aanwijzingen dat decentraal geselecteerde studenten minder vaak uitvallen, maar in principe is de uitval bij geneeskunde al minimaal (15% op EMC dacht ik?). Wat cijfers en studievoortgang betreft is er geen verschil. Ik vind het echter een goede selectie methode, maar ik vind het ook goed dat 50% via de numerus fixus binnen kan komen. Als men meer artsen nodig heeft moet er wat mij betreft extra geld vanuit het ministerie komen, zodat de kwaliteit niet omlaag gaat ondanks het grotere aantal, dat opgeleid moet worden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Vandaar dat ik pleit voor schoolcijfers EN decentrale selectie. Verder ben ik het niet met je eens, we hebben niets aan artsen die 100 uur een boek moeten lezen om vervolgens een 6je te halen. |
![]() |
||
Citaat:
Decentrale selectie is toch veel eerlijker omdat er naar meer aspecten wordt gekeken dan alleen je gemiddelde?
|
Verwijderd
|
Ik dek dat decentraal beter is want dan wordt er meer op je motivatie gelet. Cijfers zeggen niet alles.
Ik vind trouwens dat je bij welke selectie dan ook voor Geneeskunde ook naar het gedrag van de kandidaten moet kijken. Zelf ken ik iemand die Geneeskunde wil gaan doen en prima cijfers heeft, maar nogal arrogant en verwend is. Zo'n doker zou ik dus niet willen hebben. |
![]() |
|||
Citaat:
Hier staat ook e.e.a. over de selectiemethodes... Citaat:
|
Ik ben de eerste keer uitgeloot en de tweede keer decentraal geplaatst en ik ben een groot voorstander van decentrale selectie. Ik heb zo hier en daar op de uni wel eens gepraat met mensen en dan blijkt dat de decentralers het beter doen. Zowel qua uitval, als snelheid van afstuderen etc.
Een interresante vraag vind ik zelf hoe de middelbare schoolcijferverdeling is in de decentrale groep. Dus in hoeverre is het belangrijk deze evt mee te nemen. Verder lijkt het me uitermate logisch dat sommige dingen voordeel geven. Overgens vind ik het raar dat ze dat in Nijmegen aanbieden aangezien die -voor zover ik weet- nog steeds zelf geen decentrale selectie aanbieden. Beetje rare gang van zake.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Dat hangt er sterk vanaf.
Degene die ik als voorbeeld noemde vindt zichzelf helemaal geweldig en dat lijkt me een slecht teken. Ik ken haar al 6 jaar dus ik weet inmiddels meer dan genoeg. Ik vraag me dan ook af of de mensen als ze is afgestudeerd niet heel hard zullen wegrennen, ookal is ze waarschijnlijk erg kundig. Persoonlijk zou ik me niet prettig voelen bij een onaangenaam iemand, ookal is ie nog zo goed. Indirect gevolg is dat een arrogant persoon zeker mensen gaat wegjagen, dus moet je je afvragen of het verstandig is dat soort mensen op zo'n opleiding toe te laten. Een cijferlijst is zeker belangrijk, toch heb ik mijn twijfels. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
arrogant worden ze vanzelf wel als ze het niet al waren voor de studie. een beetje rond paraderen met die witte jas laat niemand koud gok ik. niet geheel onterecht trouwens, imo. artsen genieten nou eenmaal aanzien en daar volgt dan dus trots op. ik zie het verschil niet zo tussen trots en arrogantie.
|
Ik vind loting totaal geen optie.
Dit wordt met huurhuizen ook al gedaan, dat je je moet inschrijven voor een loting voor een woning of zorgen voor een urgentie.. wie verzint zoiets? Sta je jaren in de rij voor het winnende "lot". Wat is er mis met een eerlijke wachtlijst? Ik zie dus ook hier niets mis met de beschikbare plaatsen vullen met de beste kandidaten. Heel jammer voor de rest maar het leven zit vol met teleurstellingen die je kunt opvangen met andere keuzes. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Overgens gaat dit niet meer door vooropig, ik hoorde vandaag dat het controversieel verklaard is dus pas onder een nieuw kabinet besloten wordt.
|
![]() |
Geneeskunde vereist ook een VWO-beta-profiel (althans, vroeger).
Net zoveel grote onzin als hogecijfers (>8 gemiddeld). Veel moeilijker dan een BMI berekenen is de praktijk niet, en daarvoor word dus een Ipod gebruikt. Je hebt vooral een super geheugen nodig, een grote portie sociale vaardigheden en een administratief talent, en een hele, hele dikke huid. In Nijmegen denken ze vooral de sociaal vaardige groep eruit te vissen. Doe er je voordeel mee ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
@ Pluis: totdat je internist ben heb je hieraan meer dan voldoende: http://med.tabe.net/images/9/99/Davenport.JPG
|
![]() |
|
Interessant hoe er hier over geneeskunde wordt gepraat. Ik vind het een goed idee dat de loting voor deze studie verdwijnt. Niet alleen omdat het in mijn ogen onzin is, het is vooral een enorme wissel die wordt getrokken op scholieren. Ik ken er veel te veel (vooral meisjes) die hun hele bovenbouw zichzelf uit de naad werken om maar iets hoger te komen op de schaal. En ook daarna wordt er bij geneeskunde een enorme vaardigheid in het opslaan van kennis ge-eist.
Ik denk dat juist dat een vaardigheid is die minder van belang is en wordt met het vorderen van de tijd. Natuurlijk is het nog steeds van belang om een goede basiskennis te hebben (dat geldt ook in de biologie), maar stampen is eerder contraproductief. Uiteindelijk gaat het om een werkelijke en werkzame slagkracht die je hebt met je kennis. Als je alleen maar kan reproduceren, dan is het veel moeilijker om te produceren op vlakken waar je niet die volledige kennis hebt. Ik merk dit vooral in mensen die uiteindelijk NIET bij geneeskunde zijn gekomen. Die merken dat ze moeite hebben met het instromen bij andere richtingen waar creativiteit nodig is. Cijfers zeggen daar weinig over. Ik ken een aantal jaargenoten die tijdens hun Bachelor bijna verwijderd werden door hun resultaten, maar die nu in hun Master hebben laten zien dat ze juist de eigenwijsheid hebben die wordt ge-eist van hoog-opgeleide jonge mensen.
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Decentrale selectie VU brigittemanuela | 450 | 29-12-2008 09:49 | |
Studeren |
Doorstromen via omweg naar geneeskunde charly not | 19 | 31-05-2006 13:10 | |
Studeren |
Geneeskunde Maastricht Tom Poes | 49 | 12-12-2004 15:24 | |
Algemene schoolzaken |
Decentrale Selectie fractuur | 3 | 10-11-2004 15:43 | |
Algemene schoolzaken |
Loting simsalabim | 14 | 09-11-2004 16:55 | |
Algemene schoolzaken |
Vragen over de studies Biomedische Wetenschappen/Chemie/Geneeskunde Creamcracker | 20 | 14-08-2004 17:26 |