Oud 14-02-2010, 12:23
elferen1
elferen1 is offline
Hey,

Wie kan mij helpen met de volgende vragen van Scheikunde/Chemie.
Ik heb overal gezocht maar ik kom er niet uit.

Alvast bedankt,
http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b7...9c6-Chemie.jpg
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-02-2010, 18:47
silentbob
silentbob is offline
een reagens is een stof die een duidelijk zichtbare reactie met een aandere stof aangaat en daarmee die andere stof aantoont
zoals jood bij een koolwaterstof, bij een onverzadigde koolwaterstof(alkeen) reageert het gelijk en blijft de vloeistof dus kleurloos na het erbij gooien van het gelige jood
bij een verzaidgde koolwaterstof(alkaan) is die directe reactie er niet(er gebeurt wel een reactie, een substitutiereactie, maar dat duurt veel langer), en blijf je de gele kleur van het jood dus zien

de reagentia van de stoffen uit je opdracht weet ik zo niet meer(ik geloof dat het voor koolstofdioxide/CO2 een oplossing in water was die reageerde tot een niet oplosbare stof waardoor er dus een witte neerslag ontstond en de vloeistof troebel werd)

deze installatie is dus bedoeld om aan te kunnen tonen wat er in de rook zit, met behulp van de reagentia van verschillende stoffen, en om zo'n reactie mogelijk te maken moet de rook dus door de vloeistof gevoerd worden, deze buizen(waar ook een tekeningetje van bij je opdracht staat) werkt btw met hetzelfde principe als een waterpijp/bong, 1 buisje is de ingang waar de rook inkomt en dat buisje eindigt onder water, het andere buisje is de uitgang en begint boven het water, als aan de uitgang gezogen word word er lucht aangetrokken door het andere buisje en de rook gaat door de vloeistof

wat voor reagens je zou moeten gebruiken voor water zou ik niet weten, maar het moet een gekoelde buis zijn omdat dan de waterdamp afkoelt en weer naar de vloeibare fase gaat en dus neerslaat in de buis
en aangezien er water in de buizen erna zit(ik weet nog dat joodwater, jood opgelost in water, een reagens was wat ik moest leren, weet alleen niet meer waarvoor maar volgens mij was het wel voor 1 van de stoffen waar de reagentia van in deze opdracht worden gebruikt), en dan zou dus het water uit de rook onderweg al neer kunnen slaan in een andere buis of er komt juist waterdamp bij wat er eerst niet inzat, dus daarom moet de wasbuis voor water het eerst

de laatste vraag is simpel: ongeldige conclusie, omdat water en koolstofdioxide de reactieproducten van elke volledige verbranding van een koolwaterstof zijn, het kan dus net zo goed methaan, ethaan, propaan, alcohol enz. zijn met die reactieproducten

hoop dat dit wat helpt, maar ik weet niet welk deel van de opdracht je niet snapt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten