Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-10-2012, 19:32
dreacken
dreacken is offline
Ik moet voor school een praticum doen en daar vervolgens een verslag overschrijven.
Dit is het verhaal dat op het blad staat dat ik heb gekregen:

In de chemicaliën kast op school staat een pot Na2SO3. Het zout is vele jaren geleden gekocht. Op het etiket staat: `Chemisch zuiver, massa-% Na2SO3 groter dan 94`. Het doel van deze proef is om te bepalen of deze zuiverheid nog steeds geldig is.

Weeg 2,5 gram natriumthiosulfaat(Na2S2O3.5H2O) nauwkeurig af en los dit op in een maatkolf van 100 ml.
Vul een buret met deze oplossing.

Weeg ongeveer 1 gram van deze voorraad natriumsulfiet nauwkeurig af en los dit op in een maatkolf van 100,0 ml.

Van deze oplossing wordt 10,00 mL gepipetteerd in een erlenmeyer.
Vanuit een buret wordt aan deze oplossing 10,00 mL 0,118 M joodoplossing toegevoegd. De oplossing wordt daardoor donkerbruin van kleur. Doe dit drie keer.

Titreer nu met de natriumthiosulfaat-oplossing. De oplossing wordt langzaam lichter van kleur en iets voor het equivalentiepunt worden enige druppels van een zetmeeloplossing toegevoegd.

Bereken het massapercentage Na2SO3 in het zout dat in de pot zat.

Mijn vragen zijn:
- Wat betekent de .5H20 in Na2S2O3.5H2O?
- Wat voor een oplossing krijg je als je Na2S2O3.5H2O oplost?
- Waarom voeg je een joodoplossing toe?
- Waarom titreer je met Na2S2O3.5H2O oplossing?
- Wat is het equivalentiepunt(van de stof, het begrip snap ik)?
- Hoe moet je het massapercentage berekenen?

Als iemand mij hier kan helpen, heel graag!
Als je zelf nog informatie hebt over bepaalde reactie wie (waarschijnlijk) lopen, feel free om ze hier te posten!

MvG Matthijs
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-10-2012, 22:26
4beta
4beta is offline
Zitten een paar simpele dingen bij.
Een zouthydraat is een zout dat water bevat. Hoeveel water er precies bij zit, staat in de verhoudingsformule. .5H2O betekent letterlijk dat er voor elke natriumthiosulfaat ook 5 watermoleculen aanwezig zijn.

De tweede vraag zou je dus nu kunnen beantwoorden.

Sulfiet reageert met jood (redoxreactie)

Verder is er een standaard-aantoningsreactie waar thiosulfaat, jood en jodide een belangrijke rol in spelen (verklaard ook de kleuromslag).

Sulfiet daarentegen is weer erg moeilijk aan te tonen. Je gaat in deze proef eigenlijk de hoeveelheid van het gevormde jodide bepalen.

Met deze gegevens zou je het volgens mij ruim moeten redden, maar meer hints ga ik voorlopig niet geven.

Wel apart trouwens: Weeg ongeveer 1 gram natriumsulfiet nauwkeurig af. Iets klopt daar niet
Met citaat reageren
Oud 05-10-2012, 06:19
ThomasJu
ThomasJu is offline
Het hoeft niet precies 1,000g te zijn. 0,989 g is ook goed, zolang de hoeveelheid maar bekent is.
Maar is idd leuk geformuleerd
Met citaat reageren
Oud 05-10-2012, 06:36
dreacken
dreacken is offline
Oke, bedankt! Als ik nog meer vragen heb dan post ik ze.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten