Ik ga 1 x per seizoen winkelen. Dan haal ik altijd dezelfde type dingen (bv. elke winter een lange broek, twee longsleeves en een trui). Voordat ik ga winkelen kijk in in mijn kast naar welke kleuren ik op zoek ben. Vaak heb ik in de weken daarvoor al wel wat blikken in etalages geworpen en aan de hand daarvan bedenk ik naar wat voor stijl ik op zoek ben. De bedoeling is dat de dingen die ik nieuw koop sowieso bij elkaar passen. Daar maak ik dan een lijstje van.
Ik winkel meestal in de stad waar ik woon, maar koop op vakantie ook wel eens wat. Het liefst ga ik naar 1 winkel en haal ik daar alles wat ik zoek, maar dat lukt nooit. Ik heb een hekel aan pashokjes.
Ik heb een richtlijn-budget, als iets daar ver buitenvalt koop ik het sowieso niet en als het er binnenvalt en het is leuk en past goed dan sowieso wel, dus ik denk nooit lang na. Nadat ik nieuwe kleren gekocht heb doe ik vergelijkbare oude kleren in de container van kringloopwinkel of leger des heils.
In de supermarkt werk ik volgens een vergelijkbaar principe: ik bedenk van te voren waar ik trek in heb, zorg dat de ingrediënten bij elkaar passen (ik kook meestal volgens een recept), maak een lijstje en ga het liefst maar naar 1 winkel. Soms zou ik willen dat ik voor kleding ook gewoon een recept kon volgen

(op zich zou dat natuurlijk wel kunnen, ik zou een modetijdschrift kunnen kopen en een outfit daaruit na-apen)