Oud 24-06-2010, 12:10
joept
joept is offline
Ja, ja nu zie ik jullie denken even Google....

Mijn zus werkt bij V&D, ze werkt er nu twee jaar, ze heeft iedere keer een contract gekregen van een jaar. Maar nu blijkt opeens dat het contract dat mijn zus nu heeft gekregen maar voor een halfjaar is (6 maanden).
Aangezien ik samen met mijn zus op één afdeling werk, heb ik dus even voor mijn zus nagevraagd hoe het nou zit.
V&D zegt: 'Het contract kan in december nog voor een halfjaar worden verlengd'.
Maar volgens mij mag dat helemaal niet.

Want mijn zus heeft deze contracten gekregen:
1e keer: 1 jaar
2e keer: 1 jaar
3e keer: een contract voor 6 maanden
4e keer: Een contract voor 6 maanden Maar volgens mij, mag en kan dat niet, die 4e keer verlengen, want dan zou je een vaste aantelling moeten krijgen. (dit contract zou ze dan in December krijgen)

Wie o wie kan mij het vertellen, alvast bedankt!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-06-2010, 12:21
Verwijderd
Indien een arbeidsovereenkomst voor de 3e keer verlengd wordt voor bepaalde tijd dan geldt dat contract voor onbepaalde tijd. BW7:668a lid1b

Laatst gewijzigd op 24-06-2010 om 13:02. Reden: 4e contract = 3e verlenging
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 12:51
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Indien een arbeidsovereenkomst voor de 4e keer verlengd wordt voor bepaalde tijd dan geldt dat contract voor onbepaalde tijd. BW7:668a lid1b
Je bedoelt denk ik een 3e verlenging (dus bij het 4e contract)

Citaat:
Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen: meer dan 3 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd.
BW7: 668a, lid 1b.

Kortom: je mag drie contracten voor bepaalde tijd hebben (in totaal maximaal 36 maanden) en daarna wordt het een contract voor onbepaalde tijd (tenzij je geen verlenging krijgt uiteraard).

Overigens kan een cao hier geloof ik van afwijken...
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 13:00
Verwijderd
Citaat:
Je bedoelt denk ik een 3e verlenging (dus bij het 4e contract)
Inderdaad
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 13:28
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Het was inderdaad zo dat je het 4e contract een vast contract werd (dus bij de 3e verlenging). Alleen vanwege de crisis is de regeling voor jongeren t/m 27 jaar (tijdelijk, in ieder geval voor 2 jaar) aangepast. Het is nu na de 4e verlenging, dus bij het 5e contract. V&D heeft dus het recht dit te doen.

Een linkje waar het onder andere staat:
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 13:28
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
het lukt me op een of andere manier niet om te kopieren, plakken. Computer doet vreemd. Dus helaas geen verwijzing.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 14:27
joept
joept is offline
Citaat:
Het was inderdaad zo dat je het 4e contract een vast contract werd (dus bij de 3e verlenging). Alleen vanwege de crisis is de regeling voor jongeren t/m 27 jaar (tijdelijk, in ieder geval voor 2 jaar) aangepast. Het is nu na de 4e verlenging, dus bij het 5e contract. V&D heeft dus het recht dit te doen.

Een linkje waar het onder andere staat:
Is die wet er dan al, die moest toch nog goedgekeurd worden door de tweede kamer? Of is dat al gebeurd?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 21:35
Verwijderd
Citaat:
Is die wet er dan al, die moest toch nog goedgekeurd worden door de tweede kamer? Of is dat al gebeurd?
Dat lijkt me niet, aangezien de wet nog niet aangepast is.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 21:48
joept
joept is offline
Citaat:
Dat lijkt me niet, aangezien de wet nog niet aangepast is.
Toch nog wat aan Google gehad voor deze vraag....
Dit is van het ministerie van sociale zaken en Werkgelegenheid:
Citaat:
* Het kabinet maakt het voor de duur van de crisis mogelijk om een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd bij jongeren tot 27 jaar vaker te verlengen of aan te laten aangaan. Hierdoor ontstaat pas na vier jaar (nu drie) of pas bij een vijfde opeenvolgende arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (nu vier) recht op een vaste arbeidsovereenkomst. Verwacht wordt dat werkgevers eerder een ingewerkte persoon langer in dienst willen houden dan een nieuwe tijdelijke werknemer aantrekken en inwerken.
Bedankt voor de hulp, ik weet genoeg! :-)
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 22:21
Verwijderd
Citaat:
Toch nog wat aan Google gehad voor deze vraag....
Dit is van het ministerie van sociale zaken en Werkgelegenheid:

Bedankt voor de hulp, ik weet genoeg! :-)
Voor zover ik weet is het voorstel nog niet door de Eerste Kamer.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2010, 12:58
Verwijderd
Citaat:
Artikel 668a
1
Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen:
a
arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd elkaar met tussenpozen van niet meer dan drie maanden hebben opgevolgd en een periode van 36 maanden, deze tussenpozen inbegrepen, hebben overschreden, geldt met ingang van die dag de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd;
b
meer dan 3 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd.
2
Lid 1 is van overeenkomstige toepassing op elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten tussen een werknemer en verschillende werkgevers, die ten aanzien van de verrichte arbeid redelijkerwijze geacht moeten worden elkanders opvolger te zijn.
3
Lid 1, onderdeel a en laatste zinsnede, is niet van toepassing op een arbeidsovereenkomst aangegaan voor niet meer dan 3 maanden die onmiddellijk volgt op een tussen dezelfde partijen aangegane arbeidsovereenkomst voor 36 maanden of langer.
4
De termijn van opzegging wordt berekend vanaf het tijdstip van totstandkoming van de eerste arbeidsovereenkomst als bedoeld onder a of b van lid 1.
5
Van de leden 1 tot en met 4 kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.
Dit lid in combinatie met de woordkeuze op de site van het ministerie doen me vermoeden dat de regering het bevoegde bestuursorgaan is waarover in lid 5 wordt gesproken. Dan zou de regering dus per algemene maatregel van bestuur van de regeling af kunnen wijken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten