Oud 20-03-2011, 17:12
Severus
Severus is offline
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe hoofdtelefoon, waarbij ik het belangrijk vind dat deze eenzelfde (maar liever nog betere) geluidskwaliteit heeft als mijn huidige hoofdtelefoon. Mijn huidige hoofdtelefoon is een Sennheiser HD 497. Destijds - nu jaren geleden - had ik deze gewoon in de winkel gekocht zonder al te veel op de specificaties te letten (ik had het geluk dat de geluidskwaliteit mij bleek te bevallen), maar nu ben ik daar anders in en wil ik me daar meer in verdiepen.

Ik heb me een tijdje geleden laten vertellen dat de impedantie van een hoofdtelefoon belangrijk is. Ik snap echter niet al te veel van wat impedantie precies betekent voor een hoofdtelefoon; als ik Google mag geloven, heeft de impedantie vooral invloed op de geluidssterkte, dus niet zozeer op de geluidskwaliteit. Bij een lage impedantie bereikt een hoofdtelefoon sneller een bepaald geluidsniveau (omdat er bij een lage impedantie minder stroom verbruikt wordt), terwijl dat bij een hoge impedantie tegenovergesteld is. Maar bij een lage impedantie schijn je blijkbaar sneller ruis te kunnen krijgen dan bij een hoge impedantie?

Kortom, ik snap dus niet echt wat nu de beste impedantie is voor een hoofdtelefoon. Mijn huidige hoofdtelefoon heeft een impedantie van 32 Ω - kan ik bij mijn toekomstige hoofdtelefoon beter lager of hoger gaan dan dat, voor een betere geluidskwaliteit?

Tenslotte, ik neem aan dat - om te bepalen welke impedantie het best is voor mijn toekomstige hoofdtelefoon - het afhangt van hoe en waar ik mijn hoofdtelefoon voor gebruik. Dit is in mijn geval:

● uitsluitend bestemd voor de computer: hij wordt direct aangesloten op de audio-jack van het moederbord (dus achterin de computerkast);
● op mijn computer luister ik vooral muziek en bekijk ik af en toe een film, dus ik heb mijn hoofdtelefoon niet nodig voor bijvoorbeeld games of geavanceerde muzikale dingen;
● omdat ik slechthorend ben, moet ik de geluidsknop normaal wat hoger zetten dan gebruikelijk is bij een normaal mens (dus het is belangrijk dat het geluid natuurlijk blijft (en niet vervormd raakt) bij zelfs een hoger geluidsniveau).

Dat is alles. Ik zou het zeer waarderen als iemand deze vrij a-technische dame wat informatie of tips zou kunnen geven - alvast hartelijk bedankt voor de moeite!
Oud 20-03-2011, 17:24
Verwijderd
Impedantie en geluidskwaliteit zijn twee volstrekt verschillende dingen en ik kan me ook niet herinneren ooit over een verband tussen ruis en impedantie gelezen te hebben; dit lijkt me dan ook nonsense.

Punt is inderdaad wel dat het zo is dat hoe hóger de impedantie van een hoofdtelefoon, hoe lastiger het is voor met name portable devices een fatsoenlijk volume uit te poepen. That being said; voor portable devices zou ik niet hoger gaan dan 100-120Ω. Wanneer je een hoofdtelefoon zoekt voor thuisgebruik maakt het in principe geen drol uit.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 15:24
Severus
Severus is offline
Oké, bedankt Dobermann. Ik heb vandaag de Sennheiser HD 448 besteld, die heeft (net als mijn oude hoofdtelefoon) een impedantie van 32 Ω, dus dat moet wel goed zitten.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten