Advertentie | |
|
![]() |
|
Stel dat we één keer met een dobbelsteen gooien. We hebben dan zes mogelijke uitkomsten: 1, 2, 3, 4, 5 en 6. Voordat we de dobbelsteen gooien, weten we niet welke van die zes uitkomsten uiteindelijk gegooid zal worden. Als X de uitkomst van de worp is, dan is de waarde van X afhankelijk van het toeval, vandaar de naam toevalsvariabele.
Een gebeurtenis is een uitspraak over de mogelijke uitkomsten. Als je met een dobbelsteen gooit, dan is "vijf of zes gooien" bijvoorbeeld een gebeurtenis. Een kans is een getal tussen 0 en 1 dat iets zegt over het mogelijk optreden van een gebeurtenis. Treedt de gebeurtenis met zekerheid op, dan heeft die gebeurtenis kans 1. Treedt de gebeurtenis met zekerheid niet op, dan heeft die gebeurtenis kans 0. Is er onzekerheid over het optreden van de gebeurtenis, dan heeft die gebeurtenis een kans tussen 0 en 1. Bij het werpen van een dobbelsteen zijn de zes gebeurtenissen "één gooien", "twee gooien", "drie gooien", "vier gooien", "vijf gooien" en "zes gooien" alle even waarschijnlijk. Daarom hebben ze dezelfde kans. Samen dekken deze gebeurtenissen alle mogelijkheden af (als ik gooi, treedt minstens één van de gebeurtenissen op) en sluiten ze elkaar uit (als ik gooi, treedt hoogstens één van de gebeurtenissen op), dus is de som van de kansen op deze gebeurtenissen 1. Samen betekent dit dus: de kans op elk van de voorgenoemde gebeurtenissen is 1/6. Een dobbelsteen onthoudt niet wat er al gegooid is. Bij iedere worp heb je opnieuw een kans van 1/6 op elk van de zes mogelijke uitkomsten, want elke uitkomst is even waarschijnlijk. Het is niet zo dat het aantal ogen dat daarvoor gegooid is, nu minder of meer waarschijnlijk is. Zo is bij roulette de kans op een bepaald cijfer iedere keer opnieuw 1 op 37, of de tafel nu nieuw is of niet. Voor een formele definitie van uitkomst, gebeurtenis en kans kun je op Wikipedia de axioma's van de kansrekening eens doornemen. |
![]() |
|
![]() |
Dus zeg maar wat ik dacht: als je bij roulette 99 keer geen nul hebt, dan is bij draai 100 gewoon de kans weer 1/37 om nul te hebben.
Ik krijg nu een beetje de neigingen om 1001 andere voorbeelden te noemen om nog meer te weten te komen hierover. Misschien moet gewoon even wachten tot ik verder in het boek ben. Bedankt voor jullie uitleg. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
toevalsvariabele, stochast en voorwaardelijke kans zijn gewoon begrippen waarvan de naam zo ongelukkig gekozen is dat onbegrip en verwarring welhaast zeker optreden. Nou ja, de kans daarop is althans groot
![]() Belangrijk is het in zo'n geval altijd de definities duidelijk te hebben. Dat kan zijn : dit is de definitie van...., maar in verdere studie en in real life ook "onder ......verstaan wij in dit verband....." |
![]() |
||
Citaat:
Een toevalsvariabele is immers gewoon een variabele waarvan de waarde afhangt van toeval. Voorwaardelijke kans is de kans dat een gebeurtenis optreedt onder voorwaarde dat een andere gebeurtenis opgetreden is. In bv. informatietheorie bestaat er ook voorwaardelijke entropie die op een gelijkaardige manier gedefiniëerd wordt. Een stochast is een toevalsvariabele, oftewel, een variabele waarvan de waarde zich stochastisch gedraagt. De term "stochastiek", vind ik daarentegen wel verwarrend, vermits dat zowel gebruikt wordt voor een "stochast" als voor het vakgebied "waarschijnlijkheidsleer" (gelukkig maar dat die term amper gebruikt wordt). Ik zou er eerlijk gezegd geen betere namen voor weten of kunnen bedenken. Je hebt natuurlijk wel gelijk dat het belangrijk is om de definities van die begrippen goed onder de knie te hebben, vermits ze de basis vormen van je statistische kennis (en dat zijn nu eenmaal technieken die nuttig van pas kunnen komen).
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] standaarafwijking schatten? Pimoes | 3 | 04-11-2010 23:00 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Economische modellen - en economisch links of rechts zijn arPos | 20 | 18-02-2009 00:16 | |
[wisk] kansdichtheid Bezoek234 | 1 | 26-02-2007 15:37 | |
De Kantine |
[SPEL] Wat/Wie zoek ik? Verwijderd | 500 | 30-03-2006 18:08 | |
[Java] Soort lijst om klassen te sorteren Integer | 2 | 03-03-2006 20:38 | |
[WI] stochast Bernero | 17 | 16-03-2005 18:59 |