Oud 28-03-2012, 16:29
Karim1997
Karim1997 is offline
Hooi iedereen,

Ik heb een probleem. Ik wil ontzettend graag NG/NT doen, omdat ik graag geneeskunde wil studeren. Dat wil ik omdat het een heel mooi beroep is en het ook mooie kennis is. Volgens de profielkeuzetesten moet ik NG doen, alleen hebben mijn natuurkunde, scheikunde en wiskundeleraar mij dit afgeraden, omdat ik voor natuurkunde en scheikunde niet genoeg inzicht heb en bij wiskunde maak ik soms schrijffouten/slordigheid. Nu wil ik natuurlijk niet mijn droom opgeven, maar is het NG/NT haalbaar op het VWO als ik er keihard tegenaan ga en er alles voor doe? Zelf geloof ik dat ik het kan als ik er hard genoeg voor wil werken. Er zijn veel die het hebben gehaald en zeggen dat ik het moet doen, toch twijfel ik nog. Biologie is geen probleem, daar sta ik een 8 voor. Voor wiskunde,natuurkunde en scheikunde sta ik een 7.

Alvast bedankt,
Karim
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2012, 16:58
nightrise
nightrise is offline
Je kan toch wiskunde A en aardrijkskunde doen (of gaat dat niet op jou school) want dat zit je alleen met scheikunde waar je voor moet werken al zou ik aanraden bij scheikunde ook natuurkunde te kiezen.
Cijfers in de 3de zeggen niet altijd veel behalve onvoldoendes,maar opzich lijkt een 7 mij voldoende maar als je leraren het afraden en alle 3 afzonderlijk van elkaar...
Maar als je het echt wilt moet je er zeker voor gaan en heb je misschien tijd nodig maar als je eenmaal de verbanden leert leggen zal het wel lukken,maar geneeskunde is toch een lotingsstudie dus let daar ook op.
Met een NT/NG profiel kan je wel veel meer als Geneeskunde het toch niet blijkt te zijn (en dat gebeurt bij veel in 4,5,6 vwo).
Met citaat reageren
Oud 28-03-2012, 16:59
Verwijderd
Hoe hard werk je er nu al voor? Als je je nu al kapot werkt en het wil niet helemaal lukken en je hebt een gebrek aan inzicht, dan zal ik het je afraden. Maar als je wat beter je best kan doen dan zou ik het aanraden. Overigens vind ik een 7 helemaal niet laag voor wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Ik denk dat je het beste gewoon NG/NT kan gaan proberen. Wil het niet lukken dan kan je altijd nog overstappen op een ander profiel, maar dan heb je het in ieder geval wel geprobeerd.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2012, 17:01
Verwijderd
Citaat:
Je kan toch wiskunde A en aardrijkskunde doen (of gaat dat niet op jou school) want dat zit je alleen met scheikunde waar je voor moet werken al zou ik aanraden bij scheikunde ook natuurkunde te kiezen.
Waarom natuurkunde bij scheikunde? Ik heb geen natuurkunde en ik kan nou niet zeggen dat scheikunde zo slecht gaat zonder natuurkunde. Ik sta ruim een 8. Degene die in mijn klas wel natuurkunde hebben scoren echt niet veel hoger en de meesten scoren zelfs lager.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2012, 17:01
Em.
Em. is offline
@nightrise: voor geneeskunde heb je ook natuurkunde nodig, en vaak verplicht een school om er dan ook wiskunde b bij te nemen (hoewel het in principe ook met wiskunde a kan).

Maar je zou het kunnen proberen. Als het niet lukt, kun je waarschijnlijk nog overstappen - in mijn klas is destijds ook een meisje overgestapt omdat een NT/NG-profiel toch te zwaar was. Maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd.
Oud 28-03-2012, 18:02
Karim1997
Karim1997 is offline
Ik werk er nu niet keihard voor. Meestal leer ik voor een toets over 10 bladzijdes 2 uur. Maar dan begrijp ik het ook wel goed.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2012, 20:32
Verwijderd
Pardon, 10 bladzijdes 2 uur? Dus dan doe je over één bladzijde leren 0,2 uur (0,2 x 60 = 12) 12 minuten. Dat vind ik wel behoorlijk veel. Maar misschien ligt het ook aan je manier van leren: Maak je bijvoorbeeld samenvattingen?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2012, 22:04
Karim1997
Karim1997 is offline
ik vind het redelijk snel. Er zijn mensen in mijn klas die er langer over doen. Ik maak soms een samenvatting, maar ik krijg ze vaak toegestuurd, bewerk ze even als er iets mist of niet klopt, stuur het terug en leer het.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2012, 22:07
Verwijderd
Zit je nu in 3 VWO? Natuurkunde is niet te vergelijken met dat van de bovenbouw namelijk. Als je in 4 VWO zit dan heb ik niks gezegd.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 06:24
Verwijderd
Citaat:
Pardon, 10 bladzijdes 2 uur? Dus dan doe je over één bladzijde leren 0,2 uur (0,2 x 60 = 12) 12 minuten. Dat vind ik wel behoorlijk veel. Maar misschien ligt het ook aan je manier van leren: Maak je bijvoorbeeld samenvattingen?
Ik vind dat niet veel hoor. Ik denk dat ik er ook wel aan kom als ik alles bij elkaar optel. Met één keer lezen weet ik alles echt niet, en zeker niet de eventuele details die ik moet onthouden.

En als je er nu niet keihard voor werkt, en bereid bent om wel wat harder je best te doen, dan moet je het gewoon proberen. Ik blijf erbij dat ik een 7 helemaal niet zo slecht vind om te hebben.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 06:38
Silvano08
Silvano08 is offline
Als je hard werkt is vrijwel alles nodig. Je moet gewoon de juiste dosis discipline en doorzettingsvermogen hebben.

Voor geneeskunde is dus inderdaad natuurkunde nodig, en dat lukt wat makkelijker wanneer je ook wiskunde B hebt. Dan snap je het allemaal wat sneller, maar zonder lukt het ook prima.

Ik zou gewoon voor NG/NT gaan, gaat je wel lukken, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 12:54
Verwijderd
Wacht....Je staat een 7 voor die beta vakken en zelfs een 8 voor biologie en dan raden je docenten het af.........?

Beetje krom vind je niet?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 14:17
Karim1997
Karim1997 is offline
haha ja inderdaad. Ik heb hier ook ruzie over gehad met de natuurkunde en scheikunde leraar, dat het nog steeds wordt afgeraden. Alleen mijn biologie leraar vindt het goed. Vreemd systeem.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 15:03
Verwijderd
Citaat:
haha ja inderdaad. Ik heb hier ook ruzie over gehad met de natuurkunde en scheikunde leraar, dat het nog steeds wordt afgeraden. Alleen mijn biologie leraar vindt het goed. Vreemd systeem.
Gelukkig mogen ze alleen maar advies geven en het niet voor je bepalen
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 15:47
Karim1997
Karim1997 is offline
Het is maar een advies natuurlijk. Ik heb ook samen met mijn ouders besloten om gewoon NG/NT de kiezen en de leraren te laten zien dat ik het wel kan. Ik wil heel graag geneeskunde studeren en dat wil ik dan ook gewoon bereiken.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 16:35
Diamera
Diamera is offline
Citaat:
Het is maar een advies natuurlijk. Ik heb ook samen met mijn ouders besloten om gewoon NG/NT de kiezen en de leraren te laten zien dat ik het wel kan. Ik wil heel graag geneeskunde studeren en dat wil ik dan ook gewoon bereiken.
Doe maar inderdaad. Je moet het gewoon proberen om te weten of je het aankunt, en zo niet, je kunt nagenoeg probleemloos van vakkenpakket veranderen tot halverwege de vierde, het enige is dat het je dan wel een deel van je kerstvakantie kost.

Maar ik denk eerlijk gezegd dat je met veel discipline (=je huiswerk bijhouden) ver komt. Geen betere manier dan oefenen om erachter te komen of je het ook echt door hebt. Het is meer dat je voor de moeilijkere vakken gewoon wat moet doen dan dat het echt waanzinnig ingewikkeld is, al is het nog steeds niet te vergelijken met hoe je het tot de derde klas gehad hebt. Maar daarom lijkt mij gewoon NG/NT proberen ook de beste oplossing, en trouwens, als je bezig bent met iets wat echt je interesse heeft, is het bijna geen werken meer en gaat het zo veel makkelijker. Veel succes anyway!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 17:13
Joran de Ruiter
Joran de Ruiter is offline
Is het zo dat je NG/NT gaat doen, een gemengd profiel? Dan kun je zeker in de 4e klas nog gerichter gaan kiezen welke kant je op gaat? Als ik jou was zou ik gewoon proberen wat je wilt, als je het zelf ziet zitten, en alles goed bijhouden. De vierde klas is een hele overstap, dat heb ik zelf ervaren. Misschien kun je als keuzevak nog economie kiezen, dan houd je veel meer mogelijkheden over als het toch niet blijkt te lukken.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 17:49
Karim1997
Karim1997 is offline
Nee, je kan niet nog gerichter kiezen. NG/NT is NG met natuurkunde en wiskunde B. Je hebt ook een andere variant en dat is gewoon NG, en dat is dan met aardrijkskunde en wiskunde A.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Nee, je kan niet nog gerichter kiezen. NG/NT is NG met natuurkunde en wiskunde B. Je hebt ook een andere variant en dat is gewoon NG, en dat is dan met aardrijkskunde en wiskunde A.
Of NT met biologie
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 19:16
Karim1997
Karim1997 is offline
ja oke, maar dat kan je ook alleen kiezen als je naar de 4e gaat, alleen heb je dan wel Wiskunde D (iig bij ons op het atheneum)
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 19:27
Verwijderd
Citaat:
ja oke, maar dat kan je ook alleen kiezen als je naar de 4e gaat, alleen heb je dan wel Wiskunde D (iig bij ons op het atheneum)
Oh wat stom, bij ons was Wiskunde D een optie (waar vrijwel niemand gebruik van maakte)
Met citaat reageren
Oud 09-04-2012, 09:01
thom100
thom100 is offline
In mijn ervaring is het mogelijk als je er keihard voor werkt of gewoon snel dingen begrijpt (mijn geval).
Opzich zijn alle beta vakken te doen, alleen natuurkunde is erg pittig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten