Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2010, 21:08
xschatje16
xschatje16 is offline
Hello. Ik ben een meisje (15)
Ik zit nu in 3VWO en zit nu dus op de helft.
Ik moet over 3 weken mijn profielkeuze inleveren voor mijn
laatste 2 lesjaren en examenjaar !

Ik ben niet goed in e.vakken : wiskunde,scheikunde,natuurkunde ( & economie )
Wiskunde gaat nog wel.. Sta er nu een 7 voor.
Scheikunde een 6.7 ( maar vanaf volgend jaar wordt het nog moeilijker )

Get to the point :

Ik wil gaan voor (klinische)psychologie.Daarvoor moet ik naar de universiteit ect ect.
Mijn probleem is dat ik niet weet welk profielvak ik moet kiezen..
Ik wil graag C&M (cultuur & maatschappij) kiezen..
Zover ik weet kan je daarmee psychologie studeren.. maar ik wil weten of je met C&M
ook een klinische psychologe kan worden ..
Ik hoor van mensen dat C&M alleen voor zwakke mensen is.. en dat ik daar niet heel ver mee kom ...
Ik kan trouwens wel E&M gaan doen.. alle vakken daarin liggen me wel goed.. alleen economie
echt echt niet ! daar sta ik nu trouwens ( als enige onvoldoende ) een 4.6 voor !

Ook wil ik graag weten hoelang dat dan ongv. gaat duren.. ( De psychologische studie t/m Klinische psychologie )

Heel erg bedankt voor het lezen !
Gr.

Laatst gewijzigd op 24-02-2010 om 21:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2010, 21:12
Verwijderd
CM is inderdaad een profiel waar je veel opleidingen niet mee kunt doen.
Beter neem je EM als exacte vakken je niet liggen.
Helaas is Economie in dat profiel wel verplicht.
Maar ik koos destijds voor EM (wilde eerst CM) omdat mijn mentor zei dat veel CM'ers er later achter kwamen dat ze een foute keuze hadden gemaakt.

Met EM heb je gewoon meer mogelijkheden, zeker handig voor als je binnen nu en een paar jaar nog van gedachten verandert over je vervolgopleiding.

Volgens mij kan Psychologie wel met ieder profiel, maar iets als Psychobiologie dat weet ik eigenlijk nog niet. Ik zou zeggen kies EM met Biologie als keuzevak (en Wiskunde A want dat is vaak ook verplicht).
Met citaat reageren
Oud 24-02-2010, 22:24
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Economie is een bijzonder vak. Aan de ene kant moet je het als een taal leren, veel begrippen waarvan je de betekenis moet leren. Aan de andere kant is er een stuk met formules. Mijn ervaring heeft geleerd dat door het als twee onderdelen te beschouwen het vak overzichtelijker wordt en daarmee eenvoudiger.

Als ik jou was zou ik toch echt proberen voor E&M te gaan, met in je vrije deel nog een taal. Blijkt het toch te zwaar, dan is overstappen nog altijd mogelijk. Praat er goed over met je mentor/ studiebegeleider, deze zullen de situatie al wel eerder hebben meegemaakt en je goed kunnen adviseren.
Oud 24-02-2010, 22:36
Verwijderd
Het is helemaal niet waar dat je met EM per se meer studies kan doen. Als je maar wiskunde A12 (wiskunde A tegenwoordig?) kiest, zijn de opties redelijk vergelijkbaar. En met C&M kan je natuurlijk sowieso psychologie kiezen, daar is E&M helemaal niet een 'gunstig voordeel' voor. Dus als je echt slecht in economie bent, dan zou ik voor C&M gaan met biologie en dus sowieso wiskunde A.
Ik heb ook C&M gedaan en ben tot nu toe goed terecht gekomen. Doe zelfs enkele science vakken naast mijn social science vakken, dus zó veel zegt je profiel nou ook weer niet.

En wat betreft de duur van de studie: Op de uva site staat dat je gewoon eerst psychologie kan studeren, en daarna een master in klinische psychologie kan doen. Dus dan zou het ongeveer 4/5 jaar duren (bachelor van 3 jaar en dan 1 of 2 jaar de master)

Laatst gewijzigd op 24-02-2010 om 22:41.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2010, 07:57
Verwijderd
Citaat:
En wat betreft de duur van de studie: Op de uva site staat dat je gewoon eerst psychologie kan studeren, en daarna een master in klinische psychologie kan doen. Dus dan zou het ongeveer 4/5 jaar duren (bachelor van 3 jaar en dan 1 of 2 jaar de master)
Met een master klinische psychologie ben je nog geen klinisch psycholoog, daarvoor moet je de vervolgopleiding GZ-psychologie doen na je master (dat is gewoon een fulltime baan met een salaris waarbij je onder supervisie van een klinisch psycholoog mensen behandelt enzo). Daarvoor zijn altijd meer aanmeldingen dan plaatsen en je moet wel bij de besten horen om te worden toegelaten, maar het maakt daarvoor niets uit welk profiel je op de middelbare school gedaan hebt. Het gaat er dan meer om dat je psychologie hebt gestudeerd zonder vertraging en een goede beoordeling voor je scriptie hebt gekregen enzo.

Maargoed, TS, het maakt voor psychologie niet uit welk profiel je hebt, je wordt met alle profielen toegelaten. Wel is het verstandig om wiskunde A (wat vroeger A1,2 heette) te kiezen in plaats van wiskunde C (wat vroeger A1 heette), omdat dat je beter voorbereidt op de statistiekvakken.
En je bent pas 15. De meeste mensen die ik ken zijn tussen hun 15e en 18e van gedachten veranderd over wat ze willen gaan studeren. Let er dus ook op dat je eventueel tot andere studies wordt toegelaten
Handige bijvakken om te kiezen zijn biologie of economie, omdat die bij veel studies in de toelatingseisen staan.

Laatst gewijzigd op 25-02-2010 om 08:03.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2010, 09:23
Jannekus
Jannekus is offline
Ik zit nu in mijn laatste jaar van m'n bachelor (major is psychologie) en zit er nu aan te denken om een master in developmental psychology te doen. Heb zelf C&M destijds gedaan en zat in hetzelfde schuitje als jij. Ik wilde graag N&G gaan doen omdat ik de gezondheidszorg ook wel zag zitten, maar ik had destijds niet de motivatie om al die bèta-vakken te doen. Daarom koos ik voor E&M (aangezien ik een hekel aan tekenen/handvaardigheid had) omdat C&M me echt zo'n pretpakket leek. Na een half jaar kwam ik erachter dat ik economie zooo saai vond (net als aardrijkskunde) en ben alsnog overgestapt naar C&M. Om het nog een beetje uitdagend te houden besloot ik ook maar gewoon eindexamen te doen in Latijn en Grieks.

Psychologie is prima te doen met C&M maar naar mijn mening zou ik achteraf voor wiskunde A1,A2 hebben gekozen. Helaas kon dat niet op mijn middelbare school. Als ik jou was zou ik kiezen wat je leuk vindt (dus C&M) en de beste keuzevakken die daarbij aansluiten zijn wiskunde A (aangezien je veel statistiek krijgt bij psychologie) en biologie (heb ik tijdens m'n bachelor een beetje moeten inhalen aangezien ik opeens neuroscience ging doen).

Maar idd, zoals Sarah zegt, het is én heel moeilijk om toegelaten te worden tot de GZ-opleiding én je kunt nog makkelijk van keuze veranderen en opeens iets anders te willen studeren. Hou daar dus ook rekening mee.
Oud 25-02-2010, 09:57
Verwijderd
Voorzover ik weet kun je met CM alleen Wiskunde C (voorheen Wiskunde A1) doen. Dus als je zekerheid wilt wat betreft Wiskunde is de keuze snel gemaakt. Heb zelf nooit gehoord van CM'ers die Wiskunde A deden, bij mij op school is het in elk geval niet mogelijk/
Met citaat reageren
Oud 25-02-2010, 11:16
xschatje16
xschatje16 is offline
Hello.

Bedankt voor de tips , ik ben er echt heel blij mee !
Uhm ik kan met een CM-profiel , wiskunde A kiezen..
Dat is sowieso mooi.Maar biologie zit niet in het 'extra keuzevak' ,
omdat dat waarschijnlijk niet uit komt voor de school ( roosters.. )
En ik heb gehoord dat ik beter geen biologie kan kiezen,als ik geen scheikunde neem..

Maar ik ben echt zeker dat ik (Klinische)Psychologie wil studeren,
ik ben er al zo lang mee bezig.Ik vind het heel interessant.
Maar is het echt heel moeilijk om aangenomen te worden
bij een GZ-opleiding ? Mijn kansen om klinische psychologe te worden
zijn dus niet zo groot ?

Gr
Met citaat reageren
Oud 25-02-2010, 12:57
Verwijderd
Ach, moeilijk. Als je de psychologiestudie goed doorloopt en daarbij wat stage-ervaring opdoet enzo, is het wel te doen hoor het hangt meer af van je eigen inzet dan van 'kansen'!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 15:10
Annelieke93
Annelieke93 is offline
Balen dat je geen biologie kunt kiezen zeg! Dat is namelijk heel handig voor psychologie!
Het is wel heel moeilijk als je geen scheikunde hebt, maar niet onhaalbaar.
Filosofie is trouwens ook een goed vak als je geinteresseerd bent in psychologie.
Wordt dit op jouw school gegeven? Ik volg het nu en vind het erg interessant!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 16:10
Verwijderd
Voorzover ik weet biedt VWO geen Filosofie aan.
Maar wel vervelend van Biologie, kan je dat wel kiezen als je EM neemt?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 19:32
silentbob
silentbob is offline
mijn school bied wel filosofie aan
maar is wel gymnasium(schijnt btw het 1e, of in elk geval 1 van de eersten, te zijn die filosofie zijn gaan geven, in elk geval volgens een boekje vorig jaar vanwege het jubileum)
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 20:32
Annn
Annn is offline
Mijn school biedt al jaren filosofie aan en gewoon op Havo, Vwo, wat dan ook Dus ik begrijp het niet helemaal? Maar maakt niet zoveel uit, het gaat om het vak zelf en ik vind het hartstikke leuk! Veel mensen denken dat je er niets aan hebt maar daar klopt niets van
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 07:28
Verwijderd
Nou bij ons op school is in 4 HAVO het vak Filosofie verplicht, terwijl het op VWO niet wordt aangeboden. Maar VWO heeft dan weer KCV en daar zit ook een stuk Filosofie in (en een prachtige reis naar de mooiste plekjes van Griekenland, maar dat terzijde).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten