Oud 29-08-2002, 22:57
HIBJ
HIBJ is offline
ik heb net een vriendin maar ze is erg verlegen, wat kan ik het beste doen om haar op haar niet zo onzeker te krijgen, ik weet het, als ze zichzelf afkraakt het tegenovergestelde zeggen, en zeggen dat ze knap is enzo, maar als dat nou niet help wat dan!!!
Oud 29-08-2002, 22:58
de abt van sion
de abt van sion is offline
Een minder verlegen vriendin zoeken.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2002, 23:00
Angeles
Angeles is offline
Geef haar af en toe eens uit jezelf een compliment, zonder dat ze er om vraagt. Heel veel meer kun je eigenlijk niet doen. Het probleem ligt bij haar zelf, zit tussen haar oren. Je kunt haar steunen, maar je kunt het probleem niet voor haar oplossen.

Ik moet trouwens zeggen dat constant bevestiging geven ook niet altijd helpt. Het wordt dan een soort verslaving, inplaats van dat de bevestiging helpt, heeft ze er meer en meer van nodig om zich gelukkig te voelen. Af en toe is het ook gewoon goed om te zeggen: 'Dat weet je al, daar hebben we het al over gehad'
Met citaat reageren
Oud 29-08-2002, 23:02
de abt van sion
Citaat:
Angeles schreef:
Geef haar af en toe eens uit jezelf een compliment, zonder dat ze er om vraagt. Heel veel meer kun je eigenlijk niet doen. Het probleem ligt bij haar zelf, zit tussen haar oren. Je kunt haar steunen, maar je kunt het probleem niet voor haar oplossen.

Ik moet trouwens zeggen dat constant bevestiging geven ook niet altijd helpt. Het wordt dan een soort verslaving, inplaats van dat de bevestiging helpt, heeft ze er meer en meer van nodig om zich gelukkig te voelen. Af en toe is het ook gewoon goed om te zeggen: 'Dat weet je al, daar hebben we het al over gehad'
Tussen de oren, ja. En bij psychologie kunnen we zien dat dat daar goed vastzit. Dus is mijn advies wellicht het eenvoudigste.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2002, 23:05
Angeles
Angeles is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

Tussen de oren, ja. En bij psychologie kunnen we zien dat dat daar goed vastzit. Dus is mijn advies wellicht het eenvoudigste.
Het eenvoudigste wel ja, maar waarschijnlijk is het niet de optie die zijn voorkeur heeft. Maar ik weet uit eigen ervaring wel dat het heel moeilijk kan worden, ik was vroeger ook erg onzeker en dat is echt niet zo makkelijk te veranderen door iemand anders, dat heb ik uiteindelijk toch echt helemaal zelf moeten doen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2002, 23:07
de abt van sion
Citaat:
Angeles schreef:

Het eenvoudigste wel ja, maar waarschijnlijk is het niet de optie die zijn voorkeur heeft. Maar ik weet uit eigen ervaring wel dat het heel moeilijk kan worden, ik was vroeger ook erg onzeker en dat is echt niet zo makkelijk te veranderen door iemand anders, dat heb ik uiteindelijk toch echt helemaal zelf moeten doen.
Juist. En dat is exact mijn (en ik geloof ook wel jouw) visie ten opzichte van de meeste psych(olog)ische problemen die op psychologie aan de orde worden gesteld.

Maar dat kun je daar beter niet hardop zeggen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2002, 23:08
Angeles
Angeles is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

Juist. En dat is exact mijn (en ik geloof ook wel jouw) visie ten opzichte van de meeste psych(olog)ische problemen die op psychologie aan de orde worden gesteld.

Maar dat kun je daar beter niet hardop zeggen.
Precies ja. Ook al zoek je trouwens professionele hulp, dan nog moet je het zelf doen. Veel mensen beginnen aan zoiets en hebben zo'n houding van 'let the healing begin', en zijn teleurgesteld dat het niks oplevert, maar je moet zelf wel het allerhardste werken.

Maar inderdaad, veel mensen willen daar nog niet helemaal aan, maar ik weet wel dat het zo werkt.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2002, 23:11
de abt van sion
Citaat:
Angeles schreef:

Precies ja. Ook al zoek je trouwens professionele hulp, dan nog moet je het zelf doen. Veel mensen beginnen aan zoiets en hebben zo'n houding van 'let the healing begin', en zijn teleurgesteld dat het niks oplevert, maar je moet zelf wel het allerhardste werken.

Maar inderdaad, veel mensen willen daar nog niet helemaal aan, maar ik weet wel dat het zo werkt.
Zelfs mensen van wie ik vermoed dat ze het goede met de forummers voorhebben, zoals Leonoor, kunnen mij daarom niet uitstaan. Die geloven nog te zeer in de deskundigheid van allerlei hulpverleners. Maar geloof mij, dat zijn ook mensen die brood eten. Elk pschychisc probleem van niet-biologische oorsprong kun je uitsluitend zelf oplossen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2002, 23:17
Angeles
Angeles is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

Zelfs mensen van wie ik vermoed dat ze het goede met de forummers voorhebben, zoals Leonoor, kunnen mij daarom niet uitstaan. Die geloven nog te zeer in de deskundigheid van allerlei hulpverleners. Maar geloof mij, dat zijn ook mensen die brood eten. Elk pschychisc probleem van niet-biologische oorsprong kun je uitsluitend zelf oplossen.
Uiteindelijk moet je het zelf doen, ja. Ik begrijp wel dat mensen een duwtje in de rug kunnen gebruiken, maar je kunt je problemen niet door een ander laten oplossen, iemand kan je er hooguit bij begeleiden.

Om een voorbeeld te geven, een pedagoog zegt over het algemeen niet: 'Zo en zo moet je het aanpakken' maar helpt je om in de goede richting te denken.

Dus hoeveel hulp je ook krijgt, het echte grote werk doe je uiteindelijk zelf.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2002, 23:21
Angeles
Angeles is offline
Om trouwens nog een voorbeeld te geven, ik heb zelf een tijdje hulp gehad, maar dat viel bij mij helemaal niet goed (het was min of meer vanzelfsprekend dat ik therapie kreeg na mijn diagnose, maar ik was er zelf helemaal niet klaar voor). De manier van doen was veel te opdringerig, ik kon er helemaal niks mee.

Uiteindelijk ben ik gestopt met therapie en pas toen kon ik echt aan mezelf gaan werken. In de periode daarvoor ben ik ook wel positief veranderd, maar de ommekeer kwam pas daarna.

Er is ook wel goede hulpverlening waar het er niet zo aan toe gaat als destijds bij mij, maar het is nooit zo dat een ander je problemen voor je oplost, want dat kan gewoon niet en zo moet je ook niet tegenover zoiets staan.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2002, 07:30
icegirl.com
icegirl.com is offline
Ik ben zelf ook best verlegen.. maar wat je denk ik meot doen is laten merken dat je haar echt leuk vind.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2002, 08:54
HIBJ
HIBJ is offline
dank je voor de hulp allemaal, heb weer veel geleerd, en zondag zie ik haar weer en we gaan het probere, alhoewerl ik wel denk dat het een tijdje gaat duren dus ik wil het niet opdringen
Oud 30-08-2002, 15:31
PardonMe
PardonMe is offline
Misschien dat je hier hier wat aan hebt..

en deze gaat dan wel over iemand die zelf onzeker is, maar heb je misschien ook wel wat aan..
Oud 01-09-2002, 13:06
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Ehm, ik snap even niet waarom verlegenheid hier meteen met onzekerheid wordt geassocieerd. Bedoel dat meisje kan toch ook gewoon een beetje verlegen zijn omdat ze je nog niet zo goed kent enzo... dan gaat het vanzelf wel over. Hoeft niet meteen te betekenen dat ze een minderwaardigheidscomplex heeft ofzo.
Oud 01-09-2002, 18:19
the_conquer
the_conquer is offline
Je kunt der natuurlijk ook helpen, die vriendin.

Waarom de eenvoudigste oplossing voor een complex probleem. Immers ik ben er heilig van overtuigt dat geen vrouw absoluut 100% normaal is en geen man ook. En zou je gaan zoeken naar een andere vriendin dan loop je weer tegen iets anders aan en ga zo maar door. Bovendien trekt haar verlegenheid vanzelf wel weg namate je langer met elkaar omtrekt.

groeten

the conquer
Oud 01-09-2002, 18:26
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
haar complimentjes geven, veel kletsen, knuffelen, ect.
kortom; lekker verwennen!
misschien gaat ze zich himmel bij je thuisvoelen en wordt ze opener!
good luck!
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 19:03
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
J-tjuh schreef:
haar complimentjes geven, veel kletsen, knuffelen, ect.
kortom; lekker verwennen!
misschien gaat ze zich himmel bij je thuisvoelen en wordt ze opener!
good luck!
Eens! Ik zou het eerder vreselijk vinden als een meisje arrogant is of zo'n type wat bij jan en alleman op schoot gaat zitten..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten