Oud 06-09-2002, 09:57
Verwijderd
De wetenschap heeft het gen dat het ouder worden van ons lichaam veroorzaakt gevonden. Er zal binnen kort een pil komen die veroudering tegen gaat, en er voor zorgt dat je er dus zo uit blijft zien als je nu bent.
Zou jij die pil slikken? Waarom wel/niet?
Ik denk dat ik het zelf wel cool zou vinden...

groet Bart
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2002, 10:11
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
bartxx schreef:
De wetenschap heeft het gen dat het ouder worden van ons lichaam veroorzaakt gevonden. Er zal binnen kort een pil komen die veroudering tegen gaat, en er voor zorgt dat je er dus zo uit blijft zien als je nu bent.

groet Bart
er is niet één gen die verantwoordelijk is voor het ouder worden. er zijn wel allerlei processen van het ouder worden waar ze iets hebben dat er een beetje voor helpt, maar het duurt nog wel even voordat er een pil bestaat die je het eeuwige leven geeft, of die ervoor zorgt dat je er niet meer ouder uit gaat zien.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 10:41
Koen
Koen is offline
Zoals bonefish al zegt, kan zoiets nooit ontstaat uit één gen.

Ik zou nooit zoiets willen hebben, omdat ik denk dat ik tegen m'n 70e wel genoeg heb meegemaakt, genoeg heb gedaan in m'n leven en dan is 't ook wel een keer goed geweest.

Bovendien, ouder worden brengt ook een zekere 'verslijting' van botten en organen met zich mee. Op den duur verslijt je gewoon, dat ga je niet tegen. Daar kan je toch nooit een 'pil' tegen verzinnen?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 13:39
Verwijderd
Dit is nogal experimenteel omdat dat gen ook wel voor andere (belangrijke) dingen in het lichaam verantwoordelijk kan zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 14:14
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Ik zou hem zeker blijven slikken.
Oud 06-09-2002, 14:15
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Alleen hoe duur zal zo'n pil zijn? En hoevaak moet je die per dag inslikken?
Oud 06-09-2002, 16:08
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Ki Fighter schreef:
Alleen hoe duur zal zo'n pil zijn? En hoevaak moet je die per dag inslikken?
Dat is puur praktisch. Je gaat je ook niet zorgen maken of je wel Air Miles bij die pil krijgt.

Ik sluit me aan bij de anderen; die éne gen zal nooit gevonden worden.
Ouder worden is (d8 ik) een ontzettend complex proces van slijtage, groei en scheikunde. Daarbij sluit ik me aan bij Koen. Stel dat je 20 bent, en besluit te stoppen met ouder worden. Maar of je nou wil of niet; je lichaam slijt door gebruik (ik 8 de kans zeer klein dat die Wonderpil© dat ook voorkomt). 60 Jaar later zie je er misschien wel uit als 20, maar je gedraagt je lichamelijk als iemand van 80...
Niet ideaal dus imo.
Oud 06-09-2002, 17:38
REIE
REIE is offline
Citaat:
NielZ schreef:

60 Jaar later zie je er misschien wel uit als 20, maar je gedraagt je lichamelijk als iemand van 80...
Dach 't nie. Al je cellen worden gewoon steeds vernieuwd!

REIE
Oud 06-09-2002, 19:31
Verwijderd
Citaat:
REIE schreef:

Dach 't nie. Al je cellen worden gewoon steeds vernieuwd!

REIE

idd, je lichaam blijft alle slijtage herstellen, net zoals nu je nog jong bent. Wat ik me alleen net wel bedacht... hersencellen worden niet meer aan gemaakt, die kunnen alleen maar afslijten. Dus dan ben je straks 110, zie je er uit al 20, en ben je dement als ik weet niet wat. Wel vaag, maar ik hoop toch dat ze een beetje opschieten met die pil.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 22:21
Koen
Koen is offline
Citaat:
bartxx schreef:

idd, je lichaam blijft alle slijtage herstellen, net zoals nu je nog jong bent.
Dat is natuurlijk klinklare onzin. Je bent niet een of andere Borg die gewoon regenerate en dan weer 'opgeladen' is alsof je voorheen niet geleefd hebt. Alles slijt zodra 't gebruikt is, zo ook je lichaam. Dat kun je niet tegengaan, slijttage is gewoon niet geheel te herstellen. Huid misschien wel, organen niet.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 22:36
emperor crono
emperor crono is offline
Citaat:
NielZ schreef:

(...) Ouder worden is (d8 ik) een ontzettend complex proces van slijtage, groei en scheikunde. (...)
Heb geloof ik eens iets gelezen dat het lichamelijk ouder worden toe te schrijven is aan de stamcellen in je lichaam die langzaam aftakelen. En 'ze' zouden bezig zijn om daar iets op te vinden.

Maar toch... gecontroleerd ouder worden beheersen is tot daar aan toe maar als ik moet kiezen tussen natuurlijk sterven of onsterfelijk (onverslijtbaar) worden tenzij ik de hand aan mezelf sla ofzo, weet ik het wel.
Oud 07-09-2002, 08:10
Verwijderd
Citaat:
Koen schreef:

Bovendien, ouder worden brengt ook een zekere 'verslijting' van botten en organen met zich mee. Op den duur verslijt je gewoon, dat ga je niet tegen. Daar kan je toch nooit een 'pil' tegen verzinnen?
mee eens ..zo wilde ik het ook verwoorden
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 08:51
Isa
Isa is offline
toevallig is er dus WEL 1 gen gevonden die verantwoordleijk vooor ouderdom. het telomerase gen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 09:24
Verwijderd
Ja dat klopt idd, het telomerase gen.........
Maar wat wou je met een pilletje doen dan....?
Je kunt toch niet een pilletje met een gen gaan slikken en dan verwachten dat het op de goeie plaats terecht komt ofzo...?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 09:59
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
misschien een virus bouwen dat je cellen aan past, zo dat ze wel oneindig kunnen delen maar niet een wildgroei (kanker) worden.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 10:19
SoundOfSilence
SoundOfSilence is offline
Op de radio was er zo'n wetenschapper die er heel positief overwas.
De werking: Als er eiwitten bij worden gemaakt in het lichaam, dan wordt dit gedaan door DNA te kopieëren. (mbv RNA enTRNA)
De gekopieerde DNA streng wordt afgelezen; het is een soort bouw instructie voor het te bouwen eiwit.
Nu zit er op zo'n streng een stukje code dat het eind van de bouwinstructie aangeeft.
Naarmate je ouder wordt, zit schuift die stopcode steeds dichterbij en wordt de bouwinstructie dus steeds korter.
Wat ze wilden maken is dus iets waarmee voorkomen kan worden dat die stopcode steeds wat opschuift, zodat er oneindig aantal eiwitten gemaakt kan worden en alle cellen telkens opnieuw vervangen kunnen worden.

Dit is alles wat k me ervan kan herinneren. Als iemand anders nog preciezer weet hoe t zit?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 11:28
Verwijderd
Citaat:
SoundOfSilence schreef:
Dit is alles wat k me ervan kan herinneren. Als iemand anders nog preciezer weet hoe t zit?
Ja, dat klopt. Naja dat stukje dat steeds kleiner wordt is dus de telomeer. Die bevat niet iets belangrijks ofzo, vandaar dat die ook korter mag worden bij elke celdeling. Op een gegeven moment is ie op en als de streng dan nog korter zou worden dan gaat er belangrijke informatie af, dus dat kan niet. Helaas, de cel kan niet verder delen en veroudert.
Nou is er dus het enzym telomerase en deze kan de telomeer weer laten aangroeien. Da's leuk, want dan kan de cel blijven delen zolang ie maar wil. Dan is ie dus onsterfelijk.
In normale cellen komt geen telomerase voor, in kankercellen bijv. wel. Maar daar proberen ze juist de productie/werking van telomerase tegen te gaan.

Iig moet je dus uitkijken dat wanneer je het telomerase-gen in gaat bouwen er geen ongeremde celdeling optreedt.
Maargoed, zo'n stukje gen inbouwen gaat niet met een pilletje ofzo.

(let niet op m'n vage taalgebruik, dat was ff een verhaaltje in eigen woorden zullen we maar zeggen )
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 11:40
Verwijderd
Ik vraag me meer af waarom we ons verder ontwikkelen in onze jeugd, maar aftakelen naarmate we ouder worden. Welk gen zal dat zijn? Of beter: welk hormoon?

Want het telomerase-gen zorgt voor een explosieve groei, idd zoals een gezwel. Lijkt me niet zo gezond

[edit: sommige oude cellen blijven daarbij toch bestaan?]

Laatst gewijzigd op 07-09-2002 om 11:43.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 12:33
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
toevallig is er dus WEL 1 gen gevonden die verantwoordleijk vooor ouderdom. het telomerase gen.
het telomerase gen is verantwoordelijk voor het langzaam groeiende aantal delingsfouten, maar dat is bij lange na niet de enige mechanisme die wij samenvatten als 'ouderdom'.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 13:59
Verwijderd
ik betwijfel of er al ooit zo'n pil zal komen, maar als ie er dan zou zijn zal ik hem zeker niet gebruiken, de aarde is al vol genoeg, als er nou veel minder mense dood gaan dankzij die pil zitte we straks helemaal met dat probleem..
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 16:18
Verwijderd
Citaat:
hAckEr69 schreef:
ik betwijfel of er al ooit zo'n pil zal komen, maar als ie er dan zou zijn zal ik hem zeker niet gebruiken, de aarde is al vol genoeg, als er nou veel minder mense dood gaan dankzij die pil zitte we straks helemaal met dat probleem..
Aggg iedereen is uiteindelijk zo egocentrisch dat hij/zij zijn eigen bestaan boven dat van een ander verkiest. Is vrij natuurlijk. Denk dat er weinig mensen puur rationeel er voor zullen kiezen dood te gaan omdat er al teveel mensen zijn...
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 15:24
SoundOfSilence
SoundOfSilence is offline
Misschien ook leuk (?) om te weten; ze hebben zo'n pil op n rat uitgetest; die werd één groot kankergezwel; longkanker, huidkanker en wat voor kanker je ook maar kunt verzinnen.

Voordat dit idee dan echt realistisch is, hebben wij er waarschijnlijk geen baat meer bij.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 16:39
kastdeur
kastdeur is offline
Citaat:
bartxx schreef:

groet Bart
het lijkt me verschrikkelijk.

laat mij maar lekker oud worden met mijn omgeving.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 18:26
Roos
Roos is offline
Citaat:
Koen schreef:

Dat is natuurlijk klinklare onzin. Je bent niet een of andere Borg die gewoon regenerate en dan weer 'opgeladen' is alsof je voorheen niet geleefd hebt. Alles slijt zodra 't gebruikt is, zo ook je lichaam. Dat kun je niet tegengaan, slijttage is gewoon niet geheel te herstellen. Huid misschien wel, organen niet.
Normaal/gemiddeld gesproken kan een cel zich ongeveer 50x delen. Als je de cellen zodanig kan stimuleren, zodat ze bijvoorbeeld wel 100x kunnen delen, zullen de weefsels minder snel slijten.
Het is alleen de vraag hoe je die cellen kan beinvloeden. Het lijkt me niet dat dit de verantwoordelijkheid is van 1 enkel gen.

Alhoewel, er bestaat een zeldzame ziekte progeria. De naam zegt het al: die mensen worden erg snel oud. Op hun 10e zijn hun botten en andere weefsels al heel erg versleten, de kinderen worden meestal maar 15 jaar oud.
Ik weet niet meer uit mijn hoofd hoe deze ziekte ontstaat. Misschien door 1 bepaald gen. In dat geval is het best aannemelijk dat de levensduur van een mens (i.a.w. de levensduur van een cel) ook wordt bepaald door 1 bepaald gen.

Damn, vroeger wist ik hier veel meer over, ik takel af
Oud 16-09-2002, 18:27
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
******** schreef:
Ik vraag me meer af waarom we ons verder ontwikkelen in onze jeugd, maar aftakelen naarmate we ouder worden. Welk gen zal dat zijn? Of beter: welk hormoon?

Want het telomerase-gen zorgt voor een explosieve groei, idd zoals een gezwel. Lijkt me niet zo gezond

[edit: sommige oude cellen blijven daarbij toch bestaan?]
We takelen af omdat bloeiperiode waar alles groeit en leeft voorbij is (25-40) je wordt echter nauwelijks zwakker, alleen uiterlijk - en daarna begint telomeer op te raken en ga je achteruit.

Nee dat doet het niet. Normale cellen verliezen dus bij elke deling het laatste eiwit van de DNA-streng. Gelukkig is de laatste serie eiwitten telomeer. In beenmerg zit een extra (actief) gen in het DNA dat ervoor zorgt dat een cel na elke deling als een van de eerste taken een eiwit (telomeer) aan het DNA toevoegt.
Ik weet relatie met kanker niet precies maar in beenmerg gebeurt het dus wel.

Sommige oude cellen ja; ik weet niet zeker maar ik meende dat dat hersencellen waren. - volgens mij wordt je geboren met 150 miljoen en ga je met dezelfde 150 miljoen dood (mocht je geen alcohol gebruiken)
Oud 02-10-2002, 15:20
apekop123
apekop123 is offline

rosi schreef:

Normaal/gemiddeld gesproken kan een cel zich ongeveer 50x delen.

Is dat niet een soort beveiliging van ons lichaam. Ik kan het me nl best wel voorstellen dat na 50 delingen er wel een kans bestaat op een soort van kopieer foutje. Als je cellen oneindig laat delen gaan we dan niet uiteindelijk muteren ofzow ?
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten