Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Kunnen leven zonder gezeik van anderen, problemen en het eeuwige; dit en dit MOET je doen. 2) Als ik alleen op het strand ben, een belangrijke keuze heb gemaakt zonder commentaar van anderen. 3) Nee
|
![]() |
okay t lijkt misschien een beetje op de 'jouw paradijs' topic...
3 vraagjes: 1) wat is jouw definitie van vrijheid (wel beetje mbt lifestyle he)? zelf een dag in kunnen vullen, een eigen kamer hebben, precies genoeg grensen hebben, onafhankelijkheid, zelfstandigheid. 2) wanneer heb jij t ultieme gevoel van vrijheid? als ik door de woestijn van australie rijd, als ik op vakantie ben en heerlijk met de ramen open meezing met een een of ander liedje, als ik dans op mn lievelingsmuziek, als ik alleen een treinreis maak, als ik zelf mag weten wat ik ga doen.. hoe lang en tot hoe laat, als ik gewoon een week zonder ouders leef, zelf boodschappen doen, zelf koken.. 3) ben je tevreden met de vrijheid die je nu hebt? nee eigenlijk niet.. ik zou willen dat mn ouders me wat vrijer lieten, vaker savonds weg mogen, zelf weten wanneer ik thuiskom [dat wel van te voren melden], ik wil vaker op vakantie, maar dat kan bijna niet..
|
1) wat is jouw definitie van vrijheid (wel beetje mbt lifestyle he)?
gewoon de dingen doen die ik wil, tijd indelen zoals ik dat wil, kleren dragen die ik wil, dingen ondernemen die ik wil, kunnen wegvluchten. 2) wanneer heb jij t ultieme gevoel van vrijheid? Als ik in mijn eentje ergens gewoon heen ga, maakt niet uit waar naartoe 3) ben je tevreden met de vrijheid die je nu hebt? absoluut. ik krijg van mijn ouders genoeg vrijheid om dingen te doen die ik wil. als het fout gaat, grijpen ze wel in. hier ben ik echt heel erg blij mee, omdat het veel conflicten voorkomt. en omdat ik gewoon een rustig en leven kan leiden. |
![]() |
|
onafhankelijkheid, geen verplichtingen, geen regels, geen zorgen 2) wanneer heb jij t ultieme gevoel van vrijheid? ik denk dat ik een vrij ultiem gevoel van vrijheid zal hebben op de dag dat ik klaar ben met de middelbare school (13 juni a.s ![]() ![]() 3) ben je tevreden met de vrijheid die je nu hebt? De vrijheid die mijn ouders me geven wel, maar de vrijheid die ik als jongere hier heb is gewoon niet super. Ik heb 'school' nu wel gezien en ben klaar voor het echte leven, maar dat zien ze hier anders. |
![]() |
||
Citaat:
Oké vrijheid van mening uiten, vrijheid van kledij dragen, vrijheid om uit te gaan, en te doen wat je wil. Maar 't gaat verder dan dat alleen. Vooral vrijheid van denken, en de mogelijkheid hebben om je leven helemaal zelf te bepalen en in handen te hebben. Die innerlijke rust is iets waar ik op zoek naar ben, en heeft weinig of niets te maken met stijl van kledij. 2) Als ik niets van zorgen heb, als ik vrije tijd heb en alles netjes kan plannen. Als ik dans. Maar ook als ik een werk gemaakt heb en ik ben er tevreden over. 3) Soms wel, soms niet.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
2) Nooit eigenlijk, zo ver ben ik nog niet, ik hoop het een dag te hebben... 3) Nee, het kan er mee door maar het is nog niet genoeg...
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
alles kunnen doen wat ik wil 2) wanneer heb jij t ultieme gevoel van vrijheid? geen huiswerk, ouders niet thuis, met een paar maten en een biertje erbij 3) ben je tevreden met de vrijheid die je nu hebt? Ja, ik zie m'n ouders toch bijna nooit dus ik kan ook zeg maar alles doen wat ik wil maarja, misschien heb ik wel weer teveel vrijheid ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
1) Iets doen waar je zin in heb en niet gedwongen voelt om te doen
2) zelfde als hierboven zorgeloos een keer rond lopen 3) nee, ik moet werken van me moeder voor zakgeld en ik moet naar een opleiding waar ik geen zin meer in heb (weet het heb wel zelf gekozen maar heb er spijt van) maar als ik niet afmaak dan gaat er een dooie vallen |
Advertentie |
|
![]() |
|
![]() |
Kunnen doen wat ik wil, niemand die me tegen houdt, kunnen omgaan met mensen met wie ik om wil gaan, kunnen zeggen wat ik wil zeggen en alleen rekening houden met mensen/dingen waar ik rekening mee wíl houden. 2) wanneer heb jij t ultieme gevoel van vrijheid? Hmm, dat had ik op Lowlands; geen ouders in de buurt, muziekje, jointje ![]() Op een mooie zomerdag ergens aan het water zitten met vriendje en/of leuke vriend(innet)jes is ook fijn. Natuur is sowieso fijn. Bergen, bossen, waterwaterwater. Vrijheid. Veel vrije tijd die ik zelf in kan delen vind ik ook vrijheid. Als ik een middagje niks te doen heb omdat ik bijv. plotseling niet hoef te werken, vind ik dat geweldig, al die tijd (wat eigenlijk maar 3 uurtjes is, maar het lijkt zo veel op zo'n moment) helemaal voor mij... 3) ben je tevreden met de vrijheid die je nu hebt? Nee, absoluut niet. Mijn ouders (moeder) houden alles in de gaten wat ik doe, besluiten wanneer ik mijn vriend mag zien en wanneer niet, wat we samen gaan doen, wat niet... Op school heb ik wel redelijk veel vrijheid, al wordt die soms ingenomen door leerlingen (dus geen leraren) die het stom vinden dat ik huiswerk maak terwijl ik ook kan gaan kletsen. Doordat ik nou zo bezig ben met school heb ik uit eindelijk meer tijd over voor andere dingen (volgende week moeten we heel veel dingen af hebben, al mijn klasgenoten lopen nu te stressen, ik heb het al lang af). Dat vind ik eigenlijk ook al een beetje vrijheid. Vrije tijd. In het groot gezien, de maatschappij, vind ik dat ik ook niet veel vrijheid heb. Ik zou superveel willen doen, maar ik mag het niet omdat ik simpelweg niet oud genoeg ben. Nu dat ik 16 ben mag ik natuurlijk al meer, maar nog steeds niet alles. Ik mag niet zonder licht rijden als ik eventjes een brief op de post moet doen, 100 meter verderop. Verder merk ik eigenlijk (nog) niet veel van 'het systeem', dat zal nog wel komen, ik houd me er nu ook nog niet zo veel mee bezig, maar ben van plan me er wel meer in te gaan verdiepen.
||
![]() |
Citaat:
Je maakt het me erg makkelijk ![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Mijn definitie van vrijheid.. Hmz.. leven volgens de regels die ik zelf maak. Zelf bepalen wat ik doe, en dus ook verantwoordelijk zijn voor de keuzes die ik gemaakt heb of nog zal gaan maken. Zelf kunnen beslissen wat ik met mijn toekomst wil gaan doen. 2) wanneer heb jij t ultieme gevoel van vrijheid? Zag het hier al vaker staan, maar: als ik dans. Meestal als ik alleen dans, in de studio, zonder muziek, want die hoor ik toch wel in m'n hoofd.. Urenlang op jezelf aangewezen zijn, niet hoeven nadenken. Maar de laatste tijd kan ik het ook in volle ruimtes hebben, op feesten, op festivals.. Je staat daar allemaal, misschien tegen elkaar aan, maar je bent over 't algemeen bezig met iets waar je zelf voor gekozen hebt, je voelt je vrijheid. Verder.. Als ik zing, bijvoorbeeld. Het gevoel dat je dan krijgt, omdat je lichamelijk 'vrij' bent, heeft bij mij ook invloed op dat gevoel van vrijheid. Het 'Ik kan alles aan, niemand kan mij wat maken en ik sta sterk'-gevoel. En bij 't water ben ik vrij. Van kinds af aan ben ik opgegroeid in omgevingen met water, en ik was ook zo vaak bij de zee te vinden.. Dat heb ik nog steeds, als ik vrij wil zijn ga ik naar de zee. (Moet je in NL wel in de winter doen, anders struikel je over de mensen en moet je je wel heel goed af kunnen sluiten wil je je daar vrij voelen :/) Aargh, ik voel me zo vaak vrij. Fietsen, met de wind in je rug, kan bij mij al een gevoel van vrijheid oproepen. Door een onbekende stad lopen en op je gevoel een straat ingaan, niet wetend wat je te wachten staat, is vrijheid. Ik merk alleen wel dat vrijheid bij mij toch vaak geassocieerd wordt met 'alleen zijn'. 3) ben je tevreden met de vrijheid die je nu hebt? Hm, dan komen we terecht op het gebied van ouders, lijkt me. En dan is mijn antwoord nee. Ik voel me thuis niet vrij, ik voel me thuis beklemd. Alsof ik zonder dat het gezegd is vastgehouden word. Ik heb het gevoel dat ik niet vrij ben in wat ik doe, in wat ik eet, in hoe ik beweeg.. Daarom vlucht ik dat huis uit, zoek ik de vrijheid die ik nodig heb op. En die vind ik, bij bovenstaande dingen, en zelf vind ik dat een aardige lijst, dus op sommige momenten zou je zeggen dat ik vrij ben. Maar meestal niet, en dat gaan we veranderen. |
![]() |
|
Doen wat ik niet laten kan zonder dat iemand me tegenhoudt, zijn wie ik wel zijn, gelukkig zijn, reizen.. waar en wanneer ik maar wil... zoals: met een rugzakje en weinig geld een wereldreis maken.. zoveel mogelijk landen bezoeken.. kunnen werken wanneer ik wil.... 2) wanneer heb jij t ultieme gevoel van vrijheid? Sjonge... leuke vraag.. als ik aan het skien ben ![]() 3) ben je tevreden met de vrijheid die je nu hebt? Uhh... nouww, een beetje... doordeweeks mag ik bv niet naar concerten en dat is KLOTE maar als ik de kroeg inga ofsoww maakt t niet zoveel uit hoelaat ik thuis ben... me ouders vinden dat ik daar mijn verantwoordelijkheid voor moet kunnen nemen... en dat doe ik wel... verder tsjahh... skien is het ultieme gevoel van vrijheid en we gaan regelmatig met wintersport dus jahh.. voor een net 16 jarig meisje vindik dat ik wel tevreden moet zijn... |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Arabische vrijheid? [Arab Development Report, VN] Gatara | 183 | 11-04-2005 19:05 | |
Vrijheid VS gelijkheid [aan jeuk] Verwijderd | 84 | 12-01-2005 23:36 | |
Verhalen & Gedichten |
Winnaar verhalenwedstrijd: Droom van de vrijheid xxesther | 20 | 07-06-2004 19:58 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Droom van de vrijheid Ieke | 0 | 09-04-2004 14:44 | |
Algemene schoolzaken |
Dag van de Vrijheid alpha | 0 | 10-11-2002 15:48 | |
Oorlog , vrijheid.. Not for Sale | 26 | 20-08-2002 12:11 |