Advertentie | |
|
![]() |
|
1. Tegen wat voor achtergrond kun je het beste detailfoto's fotograferen? Verschilt misschien/waarschijnlijk per foto...maar 'gemiddeld' genomen dan.
Er moet geen groot verschil zijn in de kleuren en contrasten van de achtergrond onderling. Ook moeten er heel weinig details op de achtergrond zijn.. wil je bijv een persoon naar voren brengen in een foto, dan is het niet zo slim om deze op bijv het station te fotograferen. Tenzij je gebruik maakt van selectieve scherptediepte natuurlijk. 2. Mijn handen trillen nogal, iig zo dat ik geen scherpe foto's kan nemen. Als het even mogelijk is laat ik mijn fototoestel ergens op rusten, dat scheelt al een hoop, maar soms is dat niet mogelijk. Iemand een ander idee voor een mogelijke oplossing? Het enige wat ik kan bedenken is een statief. En voor de rest oefenen om niet te trillen. En anders niet M fotograferen..
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
De achtergrond hangt ervan af. Zwart is, zoals Danny al zei, meestal wel heel erg mooi. Maar fotografeer je natuur, dan is donkergroen weer heel erg mooi. Het hangt helemaal van de situatie af en soms heb je geen mooie achtergrond voorhanden. Ik weet niet wat voor camera je hebt en hoe gedetailleerd je foto's zijn, maar je kunt natuurlijk een groter diafragma nemen, zodat je sluitertijd wat korter is. Maar dat is natuurlijk niet altijd mooi (zeker niet als je echt macrofoto's gaat maken). Eventueel zou je ook kunnen flitsen en dan wat over de flitser heen doen (een panty of iets dergelijks), zodat het niet helemaal overbelicht is, maar wel iets lichter, zodat je sluitertijd weer korter kan zijn. Maar ook flitsen is niet altijd een goede oplossing. Tenslotte kun je, als je je foto niet al te ver wilt uitvergroten, een hoog ASA-filmpje nemen. Dit filmpje (neem bijv. 800 ASA oid) is een stuk gevoeliger voor licht. Je hoeft dus korter je sluiter open te hebben voor een goede belichting. Nadeel is dus de korreligheid, maar dat kan juist ook mooi zijn en bovendien valt dat tegenwoordig best wel mee. Ohja, tweede nadeel is dat die filmpjes best wel duur zijn. Meer oplossingen heb ik eventjes niet. Nadeel van een statief is dat ie soms te hoog is voor wat je wilt fotograferen. Maar als je een object hebt met een achtergrond, zal je dat object waarschijnlijk wel op goede hoogte neer kunnen zetten. Succes!
|
Als je iets fotografeert, en dan niet een landschap of een omgeving, maar een ding zelf, is het het mooist als je geen horizon ziet. Je kunt dan bijv. een zwart, of wit vel papier in de hoek van de vloer\muur neer leggen. Niet vouwen, maar gebogen. Zo heb je geen horizon.
Verder kun je als je handen trillen altijd een statief gebruiken.
|
Ik vind persoonlijk een heel donker voorwerp niet mooi met een witte achtergrond. Nouja, eigenlijk vind ik een witte achtergrond helemaal niet mooi
![]() Zorg er in ieder geval voor dat de omgeving echt als achtergrond dient, het voorwerp moet er uit springen en je moet niet afgelijd worden door de omgeving. Je kunt er natuurlijk ook voor zorgen dat de omgevind een beetje de sfeer bepaald. Expirimenteer ook een beetje met lichtval en reflectie. Veel plezier in ieder geval ![]()
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Aanklacht tegen Kazaa-gebruikers! Systematica | 57 | 21-07-2003 16:51 |