Oud 26-02-2003, 20:17
Verwijderd
.. Wat moet je dan?

Een vriend van me zit al een tijd erg in de put, hij heeft 6 weken verkering gehad en toen zij het uitmaakte(ze was niet meer verliefd, wat altijd kan gebeuren natuurlijk) raakte hij in een depressie. Verschillende mensen hebben al aangeboden met hem te gaan praten, hij heeft al enkele keren gesprekken gehad met docenten op school, maar steeds komt er niets uit. Als ik hem op MSN spreek, zegt hij weinig, alleen hoe slecht hij zich voelt, dat alles pijn doet, dat hij moe is, en dat soort dingen. Ik (en nog een paar andere vrienden van hm) heb hem al een paar keer gezegd dat hij echt professionele hulp nodig heeft, maar hier reageert hij steeds op met : "Tsjah ik zie wel." of "Kweet nie." Hij snijdt ook al een tijd in z'n armen, op de bovenkant weliswaar, maar hij snijdt wel. Nu weet ik niet of hij dit doet, omdat hij zichzelf wil straffen, of om de aandacht, want hij heeft het ongeveer aan al z'n vrienden op school laten zien en loopt 'trots' door de aula met z'n mouw opgestroopt... Het zou natuurlijk kunnen dat hij het om beide redenen doet. En hier komt nog bij, dat hij regelmatig(lees: elke dag) stoned is, en zo zijn problemen een beetje 'wegblowt'. Hij zit dus eigenlijk op het verkeerde pad, en ik weet niet hoe ik hem er weer af kan krijgen, en óf dat wel eens lukt... Hij luistert eigenlijk naar niemand, en als ik zeg dat hij zichzelf geen pijn moet doen omdat wij om hem geven en hem niet kunnen missen.. zegt hij dat hij dat wel weet, en tóch gaat hij door... pff ik weet het echt niet meer(sorry voor mijn lange verhaal)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-02-2003, 20:22
Miracle
Miracle is offline
hmzz, k kan je verder ook niet helpen... ik zit nu ongeveer met hetzelfde probleem (bijna dezelfde situatie, maar iets andere omstandigheden).
Maar ik heb dus ook geen oplossing verder. ik hoop dat je nog zinvolle reacties krijgt

sterkte ermee!
Oud 26-02-2003, 20:25
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef:
hmzz, k kan je verder ook niet helpen... ik zit nu ongeveer met hetzelfde probleem (bijna dezelfde situatie, maar iets andere omstandigheden).
Maar ik heb dus ook geen oplossing verder. ik hoop dat je nog zinvolle reacties krijgt

sterkte ermee!
Thnx.. Jij ook heh..

Ontopic: Er zijn mensen die zeggen dat ik afstand moet nemen van hem.. zou dat goed zijn denken jullie?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 20:26
Lizard
Lizard is offline
Citaat:
Silleygirley schreef:
zou dat goed zijn denken jullie?
Voor hem denk ik niet, hij kan wel wat steun gebruiken. Maar misschien is het voor jezelf wel beter, aangezien het energie vreet, en als je er eenmaal meer mee te maken krijgt het steeds moeilijker wordt andere dingen te doen.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 20:30
Verwijderd
Citaat:
Lizard schreef:
Voor hem denk ik niet, hij kan wel wat steun gebruiken.
Ja dat denk ik ook, maar als ik hem een kaartje stuur(via internet bijvoorbeeld), met daarop dat ik om hem geef, zegt hij : "Wat een dom kaartje heb je me gestuurd" Het lijkt wel of het hem allemaal niks uitmaakt wat ik zeg...
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 20:33
Lizard
Lizard is offline
Zo ben ik ook een beetje, maar als je er een aardige tekst opzet en regelmatig wat stuurt, vindt hij dat vast wel leuk.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 20:35
Imke_BF
Imke_BF is offline
Ik ben dus de ex die het met hem heeft uitgemaakt... Ik zit er ook erg mee dat hij zo met zich zelf omgaat... Ik ben nu nog steeds wel met hem bevriend en praat vaak met hem op msn.. ook over zijn andere problemen maar hij wil gewoon geen hulp zoeken. Ondertussen wordt ik er behoorlijk boos om want iedereen probeert hem te helpen en het enige wat hij zegt is: Ja en ik weet niet.. Ik snap er echt niks van en hij liegt ook nog eens tegen mij en sillygirley en zijn andere vrienden, hij zegt steeds dat hij stopt met blowen en niet meer zal snijden maar hij blijft zo aan de gang..... Wat moeten we daar nou mee??
Zoals het nu gaat kan ik er niet tegen. Als hij zo doorgaat kap ik met hem want ik wil niet toekijken hoe hij zichzelf kapot maakt...
Oud 26-02-2003, 20:40
Verwijderd
Citaat:
Imke_BF schreef:
Wat moeten we daar nou mee??
Zoals het nu gaat kan ik er niet tegen. Als hij zo doorgaat kap ik met hem want ik wil niet toekijken hoe hij zichzelf kapot maakt...
Ik denk ook aan de ene kant dat het beter is als we afstand nemen, omdat we er zo zelf ook voor een deel heel erg veel moeite mee hebben, en het schijnt hem toch niks uit te maken of we om hem geven of niet... maar jah kvint wel moeilijk
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 20:57
Rufus
Rufus is offline
Volgens mij wil hij gewoon aandacht.
afstand nemen weet niet of dat helpt.
hij zit gewoon in een isolement. en daar wordt je niet vrolijk van.
dat snijden is een teken van Heej kijk mij ik snij mezelf cool he...
maar vooral KIJK mij dus aandacht vragen.
wat je moet doen?
hij moet iets doen. misschien kan je voorbeelden geven van dingen die te doen zijn...

en ja stoned zijn.
volgens mij werd je daar niet echt gelijk depressief van.
onderzoek heeft iig uitgewezen dat meisjes daar eerder last van krijgen. Depressies door stoned zijn. maar dat is vast wel ergens op internet te lezen.

anyway succes ermee.
Oud 26-02-2003, 21:00
Verwijderd
Citaat:
Rufus schreef:
Volgens mij wil hij gewoon aandacht.
afstand nemen weet niet of dat helpt.
hij zit gewoon in een isolement. en daar wordt je niet vrolijk van.
dat snijden is een teken van Heej kijk mij ik snij mezelf cool he...
maar vooral KIJK mij dus aandacht vragen.
wat je moet doen?
hij moet iets doen. misschien kan je voorbeelden geven van dingen die te doen zijn...

en ja stoned zijn.
volgens mij werd je daar niet echt gelijk depressief van.
onderzoek heeft iig uitgewezen dat meisjes daar eerder last van krijgen. Depressies door stoned zijn. maar dat is vast wel ergens op internet te lezen.

anyway succes ermee.
Thnx, maar ik bedoelde niet echt dat hij depressief wórdt doordat hij stoned is, het gaat mij er meer om dat hij blowt omdat hij depressief is.. dat hij daarin vlucht, net zoals andere mensen bijvoorbeeld in de drank vluchten..Imke_BF en ik hebben al heel veel voorbeelden genoemd van wat hij zou kunnen doen, maar daar reageert hij dan niet of nauwelijks op.. Thnx voor je reactie iig.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 21:05
Verwijderd
Hmm..uit eigen ervaring weet ik dat mensen met dit soort problemen het liefst geen aandacht willen (dat was iig bij mij zo)...Maar waarom hij dan met opgestroopte mouwen loopt...*hmmz* Maar je kan hem het best ondersteunen door vooral te luisteren...Ik ben zelf uit mijn dip gekomen, maar dat kwam ook doordat mensen om me heen, zoals mijn vriend en mijn beste vriendin me enorm steunden. Niet zo zeer door woorden, maar vooral door sructuur aan te bieden in mijn leven, afspraakjes plannen, zodat je iets hebt om naar toe te leven.
Het klinkt stom, maar bij mij hielp het. Al zei mn vriend nog maar dat we 's middags samen gingen wandelen, dan keek ik daar naar uit...
Als goede vrienden kun je ook zulke dingen doen...Verder niet veel, denk ik...

Mja, ik weet ook niet alles, en wat hierboven staat, is hoe ik uit de put ben gekomen, hoop dat je er iets aan hebt! Sterkte iig!

Oja, die jongen heeft, denk ik, zelf niet door hoeveel 'verdriet' hij jullie doet, dat had ik ook niet in de gaten!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 11:06
Imke_BF
Imke_BF is offline
Maar dat hebben we hem al meerdere keren vertelt... en iedere keer zegt hij dat hij ons geen pijn wil doen en dat hij ermee op houdt... maar hij doet het gewoon steeds weer...
Oud 27-02-2003, 11:11
Verwijderd
Citaat:
Imke_BF schreef:
Maar dat hebben we hem al meerdere keren vertelt... en iedere keer zegt hij dat hij ons geen pijn wil doen en dat hij ermee op houdt... maar hij doet het gewoon steeds weer...
Als je je maar rot genoeg voelt kan je omgeving nog zoveel van je houden en je dat nog zo vaak vertellen, maar dat helpt dan weinig. iig niet op die manier dat je je er zoveel beter door voelt dat je je niet meer rot voelt, als je begrijpt wat ik bedoel. Natuurlijk is het wel belangrijk dat iemand weet dat er mensen zijn die om hem geven en van hem houden ed.

Misschien is het aandacht trekken, maar ook dat heeft een reden en is niet zonder gevaar. Misschien kun je zelf op school eens met een docent oid gaan praten.

Probeer jezelf er niet teveel in mee te laten slepen, al is dat ontzettend moeilijk, maar het is zijn probleem, niet het jouwe, jij moet er niet aan onderdoor gaan. Maak hem wel duidelijk dat hij altijd bij je terecht kan als het nodig is (als je dat wilt dan).
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 11:22
Imke_BF
Imke_BF is offline
School weet er al van... We zijn samen met wat vrienden van hem naar zijn conrector geweest, die volgens ons helemaal verkeerd reageerde door te zeggen: " nou das heel makkelijk, als hij het nog een keer doet wordt hij van school gestuurd.." Volgens ons is dat echt de slechtste manier.. Hij heeft gewoon hulp nodig..

Vervolgens is hij met de vertrouwenspersoon gaan praten... Of die is met hem gaan praten.. Die vertrouwenspersoon is een hele aardige vrouw waar bijna iedereen goed mee kan praten... Bijna dus want ik heb haar later gesproken en hij heeft gewoon helemaal niets vertelt.

Mijn eigen moeder heeft hem ook al hulp aangeboden, hij is toen bij mij thuis geweest toen ik er niet was, alleen met mijn moeder en haar vriendin. Alweer heeft hij maar een paar dingen vertelt over zijn thuissituatie en dat het daar niet zo lekker gaat maar voor het grootste gedeelte zei hij alleen Ja en Ik weet niet...

We hebben gewoon eigenlijk alles geprobeert en nog steeds weet hij dat hij altijd bij ons kan komen om te praten maar hij doet het niet, en als je op msn met hem praat gaat het er alleen maar over hoe zielig hij is en dat hij nooit kan slapen enzo... Daar schiet je ook niets mee op... Hij wil het gewoon zelf niet...
Oud 27-02-2003, 11:32
Verwijderd
Citaat:
Imke_BF schreef:
Vervolgens is hij met de vertrouwenspersoon gaan praten... Of die is met hem gaan praten.. Die vertrouwenspersoon is een hele aardige vrouw waar bijna iedereen goed mee kan praten... Bijna dus want ik heb haar later gesproken en hij heeft gewoon helemaal niets vertelt.

Mijn eigen moeder heeft hem ook al hulp aangeboden, hij is toen bij mij thuis geweest toen ik er niet was, alleen met mijn moeder en haar vriendin. Alweer heeft hij maar een paar dingen vertelt over zijn thuissituatie en dat het daar niet zo lekker gaat maar voor het grootste gedeelte zei hij alleen Ja en Ik weet niet...
't is ook niet makkelijk om over je problemen te praten, zeker niet als je normaal gesproken een erg gesloten persoon bent. Zo'n vertouwenspersoon moet ook niet na één keer al opgeven, zo iets heeft tijd nodig...er moet ook eerst een soort van band opgebouwd worden ed. Ik kan heel goed begrijpen dat hij niet in één gesprek zijn hele hebben en houden op tafel gooit. Waarom zou hij ook? En verder vind ik ook dat die vertrouwenspersoon het niet met andere leerlingen over zo'n gesprek hoort te hebben. Zelfs niet dat hij niks verteld heeft.

Citaat:
We hebben gewoon eigenlijk alles geprobeert en nog steeds weet hij dat hij altijd bij ons kan komen om te praten maar hij doet het niet, en als je op msn met hem praat gaat het er alleen maar over hoe zielig hij is en dat hij nooit kan slapen enzo... Daar schiet je ook niets mee op... Hij wil het gewoon zelf niet...
Hmm, en dat is zijn keuze. Probeer die dan te respecteren. Zeg (of mail, dan kan hij het nog eens nalezen als hij dat wil) bv. nog één keer tegen hem dat hij bij je terecht kan als hij het wil en dat je hem er verder niet mee lastig zult vallen, omdat je de indruk hebt dat hij er niks over wil zeggen.

't is moeilijk om niet constant te vragen aan iemand met wie het slecht gaat hoe het met die persoon gaat...maar aan de andere kant, als die persoon er niet over wil praten dan is het voor hem/haar ook heel storend als mensen er steeds over beginnen ed. En je kunt toch pas iets voor hem doen als hij dat zelf wil, forceren heeft weinig zin, denk ik. En je hebt al veel voor hem gedaan, toch?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 11:37
Quiana
Quiana is offline
Heb het topic een beetje snel doorgelezen..
Citaat:
Imke_BF schreef:

Hij weet dat hij altijd bij jullie kan komen,
en dat jullie hem willen helpen..
Geloof me, dat doet hem heus wel iets,
alleen lijkt het me niet makkelijk om er ook iets mee te doen.
Dwing hem niet tot hulp..
Tuurlijk, tis moeilijk om aan te zien hoe
moeilijk hij het heeft, maar voor hem is het ook
niet leuk om constant mensen om je heen te hebben
die zich zorgen om je maken,
die constant willen dat je geholpen word.
(Tis niet als verwijt bedoeld,
integendeel, vind het zelfs heel goed..
Maar behandel hem ook als eerst,
praat niet alleen over het feit dat hij zich rot ed voelt.
Tis nou eenmaal geen pretje om constant over
je problemen/kutgevoelens te praten imo)
School weet ervan, en ik hoop/neem aan
dat ze er wel iets aan gaan doen..
(en dan id vorm van hulp. Niet met wegsturen ed)
Probeer het niet zelf op te lossen met hem,
sommige dingen zijn daarvoor gewoon te moeilijk..
(niet dat jij hem niet kan helpen,
maar doe dat dan niet alleen..
Vraag hulp aan een volwassene. (wat jullie al gedaan hebben))

Hm, ben een beetje de draad kwijt
van wat ik wilde zeggen..
Sterkte ermee iig.
Oud 27-02-2003, 11:49
Imke_BF
Imke_BF is offline
Hij heeft ook al meerdere keren met de schoolpsycholoog ge praat... er komt alleen gewoon niets uit.

We zijn eigenlijk al 5 weken op deze manier bezig en worden er zelf behoorlijk moe van. We proberen ook niet steeds over hetzelfde tepraten met hem. Ik heb momenteel ook een gesprek met hem en ik probeer over ontspannen dingen te praten over vakantie en leuke dingen doen enzo maar hij begint zelf steeds weer met: ow ik ben zo moe ik wou dat ik kon slapen............
Het komt dus niet altijd van ons af maar ik weet gewoon al nietmeer wat ik moet zeggen het helpt toch niet...

Volgens mij hebben we echt alles gedaan wat we kunnen doen...
Oud 27-02-2003, 12:01
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Imke_BF schreef:
Hij heeft ook al meerdere keren met de schoolpsycholoog ge praat... er komt alleen gewoon niets uit.
Klinkt misn hard, maar dat niet jouw probleem..
Dat zal hij (en de schoolpsych) moeten oplossen..
Citaat:
Imke_BF schreef:

We zijn eigenlijk al 5 weken op deze manier bezig en worden er zelf behoorlijk moe van.
Je zegt zelf dat je er behoorlijk moe van word,
probeer er dan afstand van te nemen..
Denk ook een beetje aan jezelf..
Citaat:
Imke_BF schreef:

We proberen ook niet steeds over hetzelfde tepraten met hem. Ik heb momenteel ook een gesprek met hem en ik probeer over ontspannen dingen te praten over vakantie en leuke dingen doen enzo maar hij begint zelf steeds weer met: ow ik ben zo moe ik wou dat ik kon slapen............
Wat houd hem tegen? (sorry, dat moest eruit. )
Tja.. ik zou proberen het te negeren,
of vragen waarom hij dan moe is..
Maar goed.
Citaat:
Imke_BF schreef:

Het komt dus niet altijd van ons af maar ik weet gewoon al nietmeer wat ik moet zeggen het helpt toch niet...
Je hebt hem al laten merken dat je ervoor hem bent,
en volgens mij weet hij dat ook..
Probeer iig iets opbouwends te zeggen,
maar imo hoef je niet elke keer op zulke opmerkingen in te gaan.
Citaat:
Imke_BF schreef:

Ja, en dus vind ik dat je het nu best
een beetje kan laten rusten..
Niet dat het je helemaal koud moet laten,
maar volgens mij is het best goed
om het een beetje te laten gaan,
meer dan alles en je best kan je uiteindelijk niet doen.
't Moet ook een beetje van zijn kant komen..

Laatst gewijzigd op 27-02-2003 om 12:05.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 12:01
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Ik ben het wel met Betamethason eens.

"Ja en Ik weet niet... "
Erg bekende woorden voor mij.
Dat betekent juist niet dat hij niet geholpen wil worden, hij wil aandacht. Dat is wat hij nu aan het doen is aandacht voorzichzelf trekken, dat geeft hem een beetje een dubbelzijdig goed gevoel.

"ow ik ben zo moe ik wou dat ik kon slapen............ "
Niet op reageren, niet als je net probeert net over wat normaals te praten.
Hij moet zelf inzien dat hij het zichzelf aandoet en dat hij het zelf kan veranderen.
Hij moet denk ik wel blijven praten met iemand schoolpsycholoog of vertrouwenspersoon maar dan echt op afspraak en niet te vaak. Probeer niet meer te praten over zijn problemen, breng het iig niet zelf op, zeg dat je er voor hem bent als hij het nodig heeft en dat hij kan zeggen wat hij wil.

"Volgens mij hebben we echt alles gedaan wat we kunnen doen... "
vervelend maar, volgens mij ook, misschien al zelfs teveel maar das niet erg.
Oud 27-02-2003, 12:02
Verwijderd
Citaat:
Imke_BF schreef:
We zijn eigenlijk al 5 weken op deze manier bezig en worden er zelf behoorlijk moe van. We proberen ook niet steeds over hetzelfde tepraten met hem. Ik heb momenteel ook een gesprek met hem en ik probeer over ontspannen dingen te praten over vakantie en leuke dingen doen enzo maar hij begint zelf steeds weer met: ow ik ben zo moe ik wou dat ik kon slapen............
Stop er dan mee op deze manier, misschien is dit niet de manier die bij hem werkt. Als hij zegt dat hij wou slapen, dan zeg je dat ie naar bed moet gaan en als hij niet kan slapen naar de dokter om medicijnen ed, dat jij daar ook niks aan kunt veranderen, hoe graag je het ook wilt ed.

Citaat:
Dat denk ik ook. Misschien moet je het nu eens uit hem laten komen?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 12:03
Verwijderd
Offtopic: @Betamethason: leer quoten.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 12:04
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Offtopic: @Betamethason: leer quoten.
Offtopic:
Dat gaat al de hele dag mis. :\
(zie winterblues topic..) ff aanpassen..
Oud 27-02-2003, 12:11
Imke_BF
Imke_BF is offline
Ik vind dat het wel erg in de mode is.. depressief zijn... bijna iedereen die ik ken is wel depressief en denkt na over zelfmoord ik heb zelf ook zo'n periode gehad maar ik ben echt een praatmens en door er over te praten met ouders en Sillygirley ben ik er nu wel behoorlijk overheen...
Mensen moeten meer genieten van de mooie dingen... Winter werkt deprimerend maar gelukkig komt de zomer er weer aan.. Ik hoop dat die ook invloed heeft op al die mensen Vogeltjes die fluiten heerlijk zonnetje lekker toch Levensgenieter aan het woord
Oud 27-02-2003, 12:25
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Imke_BF schreef:
Ik vind dat het wel erg in de mode is.. depressief zijn... bijna iedereen die ik ken is wel depressief en denkt na over zelfmoord
Tja.. gelukkig zijn er ook nog een hoop
positieve mensen.
Citaat:
Imke_BF schreef:

ik heb zelf ook zo'n periode gehad maar ik ben echt een praatmens en door er over te praten met ouders en Sillygirley ben ik er nu wel behoorlijk overheen...
Niet iedereen is een praatmens..
Citaat:
Imke_BF schreef:

Mensen moeten meer genieten van de mooie dingen... Winter werkt deprimerend maar gelukkig komt de zomer er weer aan.. Ik hoop dat die ook invloed heeft op al die mensen Vogeltjes die fluiten heerlijk zonnetje lekker toch Levensgenieter aan het woord

Offtopic:
Woops.

Laatst gewijzigd op 27-02-2003 om 12:28.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 12:34
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
Imke_BF schreef:
Ik vind dat het wel erg in de mode is.. depressief zijn... bijna iedereen die ik ken is wel depressief en denkt na over zelfmoord ik heb zelf ook zo'n periode gehad maar ik ben echt een praatmens en door er over te praten met ouders en Sillygirley ben ik er nu wel behoorlijk overheen...
Ik hoop ut,
ik haat de winter... (valt wel op jah (depressief-winter-mode)
Kom maar op met die zon..
Oud 27-02-2003, 13:06
Verwijderd
Citaat:
Imke_BF schreef:
Het ligt er ook aan waardoor een depressie/depressieve periode ontstaat; soms hoort het bij de puberteit (betekend niet dat het onzin is of wat dan ook), maar soms is er meer aan de hand. En als je een praatmens bent en praten helpt je, dan heb je mazzel. Soms zijn er tijden dat je niet van de mooie dingen in het leven kunt genieten, helaas. Ben blij dat jij er wel van kunt genieten, houden zo!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 13:28
Verwijderd
Citaat:
Silleygirley schreef:
.. Wat moet je dan?
Je realiseren dat niet alles jouw eigen verantwoordelijkheid is, wil nog wel eens helpen.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 20:11
Verwijderd
Heej, Thnx voor alle reacties Ik denk dat het idd wel waar is dat we nu beter even afwachten en ook wat afstand nemen, we (Imke & Ik duz) moeten em niet laten stikken ofzow, maar gewoon iets minder 'dichtbij' gaan staan, en laten weten dat we er wel voor hem zijn, maar verder hem zelf keuzes laten maken en zelf laten bepalen of hij hulp oid wil. Mee eens?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten