Oud 06-03-2003, 10:08
AtOx
AtOx is offline
Heyz
ik heb nu XP op mn computer staan enneu ik heb al veel goed gehoord over Linux gehoord. Kan er mij iemand die voor- en nadelen van Linux geven? En moet je echt veel van programmeren weten om met linux te kunnen werken of is dat crap?

Greetz

Atox
Oud 06-03-2003, 10:51
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
hmm, ik wil ook met linux expirimenteren, maaruh het probleem is dat mn hd maar heel klein is. Dus windows en linux tegerlijk lukt niet.(2hds bij elkaar 5GB). Maar nulas ik over Knoppix, lijkt me wel handig, dus ik ga het wel effe bestellen . Het werkt helemaal vanaf cd. Dus ik zie wel
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 12:04
Verwijderd
Ik zou deze FAQ van Gathering of Tweakers maar eens goed doorlezen.

Zelf heb ik eergister Mandrake Linux 9.0 geïnstalleerd en het er de volgende dag alweer afgegooid. Ik heb er gewoon de tijd en het geduld niet voor om helemaal opnieuw met een ander OS leren te werken.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 13:11
niemand
niemand is offline
Citaat:
AtOx schreef:
Heyz
ik heb nu XP op mn computer staan enneu ik heb al veel goed gehoord over Linux gehoord. Kan er mij iemand die voor- en nadelen van Linux geven? En moet je echt veel van programmeren weten om met linux te kunnen werken of is dat crap?

Greetz

Atox
voordelen:
-linux is heel stabiel
-linux is veilig
-er is veel gratis linux software

nadelen:
-installatie is soms iets lastiger dan bij windhoos
-spelletjes gaat lastig

en dat je veel van programmeren moet weten is crap
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 13:20
zoef de haas
zoef de haas is offline
het voordeel van linux is in ieder geval dattet errug moeilijk is ommet te hacken bijna onmogelijk
het crasht nooit en verder isset makkelijk te intergreren oftewel et werkt makkelijker in combinatie met andere programmas

nadelen :
alleen bedrijven leveren zo'n beetje geen drivers en support voor linux en je moet wat andere commando's leren
en de instals gaan anders
Oud 06-03-2003, 13:20
zoef de haas
zoef de haas is offline
oow jah en windows kan linux partities niet inlezen
Oud 06-03-2003, 13:21
zoef de haas
zoef de haas is offline
maar linux wel windows partities

jaah nou bennik echt klaar
Oud 06-03-2003, 13:25
niemand
niemand is offline
Citaat:
Fennutjuh schreef:
het voordeel van linux is in ieder geval dattet errug moeilijk is ommet te hacken bijna onmogelijk
het crasht nooit en verder isset makkelijk te intergreren oftewel et werkt makkelijker in combinatie met andere programmas
als jij je linux ontzettend laat verouderen, word het al een stuk makkelijker om te hacken
daarnaast moet je ook niet zo stom zijn om telnet server te draaien
en als je andere users toegang geeft moet je heel goed opletten bij progs met een SUID en owner root

verder kan linux als je er x op draait wel degelijk crashen, ik heb nu in een halfjaar 2x gehad dat de x vastloopt en dat die dan de rest meetrekt (en ja ctrl-alt-del en ctrl-alt-f1 ed had ik geprobeerd)

overigens ben ik zeker niet anti-linux
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 00:22
Spacey
Spacey is offline
Citaat:
Fennutjuh schreef:

nadelen :
alleen bedrijven leveren zo'n beetje geen drivers en support voor linux en je moet wat andere commando's leren
linux is inderdaad erg stabiel.
linux is heel veilig mits je het goedbijhoud, en geen onnodige shit draait, doe je dit niet kan je beter m van t netwerk afhalen.

support voor drivers is voor mij nog nooit een probleem geweest. en als je beetje vreemde hardware heb enzo (oude tapestreamer uit 1991 ofzo ) heb je grote kans met linux dan met WinDoS.

installs vallen best mee als je maar ff leest.

andere commando's is misschien even wennen als nieuwe egbruikers maar dat heb jemet alles, niet veel later zal jejezelf betrappen op ls gebruiken in ms-dos en je ergeren aan gebrek aan linux programma's/utils/commando's op je windows pc.

nog iets later zal je steeds minder vaak naar windows booten mocht je fout hebben gemaakt dat nog niet eraf geknikkerd te hebben, (wasted diskspace).

nog een paar stappen later post je dit soort messages
Oud 07-03-2003, 00:23
Spacey
Spacey is offline
Citaat:
niemand schreef:
als jij je linux ontzettend laat verouderen, word het al een stuk makkelijker om te hacken
daarnaast moet je ook niet zo stom zijn om telnet server te draaien
en als je andere users toegang geeft moet je heel goed opletten bij progs met een SUID en owner root

verder kan linux als je er x op draait wel degelijk crashen, ik heb nu in een halfjaar 2x gehad dat de x vastloopt en dat die dan de rest meetrekt (en ja ctrl-alt-del en ctrl-alt-f1 ed had ik geprobeerd)

overigens ben ik zeker niet anti-linux
heb je nog kans dat je remote nog steeds kan inloggen
Oud 07-03-2003, 19:20
Stefan Power!
Stefan Power! is offline
heb net op school linux afgerond

linux komt van unix en is lijkt veel op een programmeertaal.
bevoorbeeld schrijfrechten geef je met chmod en dat kom je ook tegen in de ftp wereld.

linix is veel stabieler maar het installeren is een ramp. Ik hen rethat geinstald ben een paar uur bezig geweest.

het ondersteunt ook bijna geen spellen.
een netwerk bouwen moet je echt een prof voor zijn om dat te kunnen.

1 voordeel het graphisch veel mooier alleen ik zal het niet want me beeldscherm instellingen waren niet goed.
Oud 07-03-2003, 19:43
niemand
niemand is offline
Citaat:
Stefan Power! schreef:

als je ff een goede tutorial zoekt staat het helemaal beschreven
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 20:03
LB06
LB06 is offline
Niet moeilijker, dan wel makkelijker dan in Windows.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 01:19
Verwijderd
Citaat:
Stefan Power! schreef:
Een netwerk bouwen moet je echt een prof voor zijn om dat te kunnen.

Ik heb Mandrake dan wel weer verwijderd, maar ik had echt binnen een kwartier na het installeren al netwerk én gedeeld internet, vrijwel alles automatisch...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 01:27
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Stefan Power! schreef:

bevoorbeeld schrijfrechten geef je met chmod en dat kom je ook tegen in de ftp wereld.

linix is veel stabieler maar het installeren is een ramp. Ik hen rethat geinstald ben een paar uur bezig geweest.

1 voordeel het graphisch veel mooier alleen ik zal het niet want me beeldscherm instellingen waren niet goed.
* Linux is gebaseerd op Unix. Het is niet zo dat het 'er van komt'.
* Het heeft net zoveel met programmeren te maken als Windows. Niets dus.
* Schrijfrechten komen (simplistisch gesteld) uit de *nix-wereld. FTP komt (simplistisch gesteld) uit de *nix-wereld. Linux komt uit de *nix-wereld. Je denkvolgorde is verkeerd.
* RedHat installeert voor iedereen met computerervaring die verder gaat dan 'briefje typen, e-mail lezen' zo soepel als maar kan.
* Het ondersteunt intussen behoorlijk wat spellen. Ik heb vanmiddag nog mensen kapotgeschoten met Unreal Tournament 2003. Liep uitstekend.
* Netwerkbouwen gaat onder Linux simpeler dan onder Windows. Of moet je een professional zijn om eerst te lezen hoe het werkt wat je van plan bent te gaan doen?
* Je kunt Windows net zo mooi maken als 'Linux' (KDE zal zijn wat je bedoelt). Heck, je kan zelfs MS-DOS zo mooi krijgen!

Ik hoop dat je nog een vervolgvak over Linux krijgt. :\
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 19:15
* ^_^ *
* ^_^ * is offline
Citaat:
nare man schreef:

Ik heb Mandrake dan wel weer verwijderd, maar ik had echt binnen een kwartier na het installeren al netwerk én gedeeld internet, vrijwel alles automatisch...
mja das niet echt zelf opstellen, gewoon een beetje geluk hebben dat mdk's drake voor inet je kaarten goed ondersteunt.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 19:15
* ^_^ *
* ^_^ * is offline
Citaat:
Fennutjuh schreef:
oow jah en windows kan linux partities niet inlezen
toch wel. als je 't niet zeker, kan je beter geen dingen zeggen als het echt 'n feit is
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 19:21
* ^_^ *
* ^_^ * is offline
Citaat:
Fennutjuh schreef:

nadelen :
er zijn véél drivers voor GNU/Linux, programmeurs moeten meestal gewoon een NDA ondertekenen en dan mogen ze GPL drivers schrijven.

wat dat 'hacken' betreft...
om te beginnen moet je leren wat hacken is. als ik nu een programma schrijf, dan ben ik ook aan 't "hacken". een 'hacker' is dan ook gewoon iemand die veel van comps kent en er veel mee werkt.
ik raad je aan dit te lezen: http://benkenobi.linux-charleroi.be/...ker-howto.html
aangezien je 't waarsch toch niet helemaal leest, raad ik je aan toch te proberen puntje 2 & 3 te lezen.

wat jij bedoelt is 'cracken'. het is erg gemakkelijk om een standaard geinstalleerde GNU/Linux distro te kraken. ongeveer net zo gemakkelijk als Windows.
Het verschil is, dat je het kan beveiligen, en dat je het erg cracker-bestendig kan maken, wat met windows niet het geval is. je moet al veel van ipfwadm/iptables/ipchains en veel andere dingen af weten eer je je GNU/Linux veilig kan maken.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 19:29
* ^_^ *
* ^_^ * is offline
Citaat:
Stefan Power! schreef:

je hebt gelijk over een ding: de spellen.
maar daar komt nu verandering in, je kan UT2003, never winter nights en meer en meer spellen voor GNU/Linux kopen.

wat betreft het netwerk: het is idd niet simpel om te begrijpen wat je moet doen, maar het effectief laten werken is kwestie van de HOWTO lezen. LDP heeft 2 zeer goede howto's over IP Masquerading.

Wat het installeren betreft: puur kwestie van gewoonte. in 't algemeen neemt 't mij 15-30 minuten om een GNU/Linux distro te installeren.

Ik snap echt niet hoe je kan zeggen dat een OS op een programmeertaal lijkt. Sorry, maar dat is één van de domste dingen die ik deze maand gelezen heb (en ik lees veel domme dingen op forums zoals dit). Daarna associeer je programmeren met schrijfrechten en FTP. Weet je waarom je chmod op GNU/Linux en op FTP tegenkomt? Omdat de meerderheid van de Operating Systems die een FTP daemon draaien een *nix-OS is. Je voert dus exact hetzelfde uit met op je stomme WSFTP het chmod-dialoogje te gebruiken als wanneer je in GNU/Linux chmod ... intypt. wat dat met programmeren te maken heeft ontsnapt me nog altijd.

Ik wil wel geloven dat je net een GNU/Linux-klas hebt gehad, maar ik kan me moeilijk inbeelden dat je vaak aanwezig was.
Net als de lessen Nederlands trouwens
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 22:59
LB06
LB06 is offline
Citaat:
* ^_^ * schreef:
je hebt gelijk over een ding: de spellen.
maar daar komt nu verandering in, je kan UT2003, never winter nights en meer en meer spellen voor GNU/Linux kopen.
NeverWinter Nights is toch noch niet uit voor Linux? Op het forum van Bioware kondigen ze al sinds 2001 een Linux-client aan, maar alles wat ze voor Linux hebben gedaan is een dedicated server gemaakt. Maar als ie er inmiddels wel is ga ik hem zeker kopen

UT2k3 daarentegen doet het idd zeer goed in LInux, maar dat spel is (no offense, though)
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 02:06
zazzie
zazzie is offline
Citaat:
LB06 schreef:
NeverWinter Nights is toch noch niet uit voor Linux? Op het forum van Bioware kondigen ze al sinds 2001 een Linux-client aan, maar alles wat ze voor Linux hebben gedaan is een dedicated server gemaakt. Maar als ie er inmiddels wel is ga ik hem zeker kopen

UT2k3 daarentegen doet het idd zeer goed in LInux, maar dat spel is (no offense, though)
de ontwikkelingen van de linux-client zijn nog in volle gang.. zie: http://nwn.bioware.com/downloads/linuxclient.html
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 11:17
* ^_^ *
* ^_^ * is offline
Citaat:
LB06 schreef:

UT2k3 heb ik nog niet geprobeerd, maar ik heb er goede dingen over gehoord. Wat ik echt goed vond was dat ze zelfs een demo voor GNU/Linux gemaakt hebben.

NeverWinter Nights: ik ben 99% zeker dat ik iemand ken die dat spel voor GNU/Linux besteld heeft, en het ook effectief gebruikt (en 't goed vindt)
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 11:20
* ^_^ *
* ^_^ * is offline
hmm ik zal is navragen als ik die straks 'zie' op irc. ik dacht nogtans echt dat 't neverwinter nights was
hoe dan ook: ze beginnen stilaan te komen voor GNU/Linux al die spellen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten