Oud 18-03-2003, 21:35
aap777
aap777 is offline
Ik wil linux installeren op een AMD XP 2400+ met daarin 768 MB intern geheugen. Het is SDRAM PC133 geheugen.
Hoe groot moet ik mijn swap partitie voor Linux maken? Men zegt het dubbele van het aantal RAM.
Maar dan zou het meer dan 1,5 GB moeten worden! Dat is toch waanzin? Of ligt dat aan mij?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2003, 21:42
niemand
niemand is offline
Citaat:
webjunk schreef op 18-03-2003 @ 22:35:
Ik wil linux installeren op een AMD XP 2400+ met daarin 768 MB intern geheugen. Het is SDRAM PC133 geheugen.
Hoe groot moet ik mijn swap partitie voor Linux maken? Men zegt het dubbele van het aantal RAM.
Maar dan zou het meer dan 1,5 GB moeten worden! Dat is toch waanzin? Of ligt dat aan mij?
ja, dat is waanzin
als je je swap partitie maakt kijk je naar hoeveel ram je verwacht te gebruiken
ik heb 256MB en verbruik met blackbox en een mozilla en nog een stel progs ong. 128MB
ik heb dan ook helemaal geen swap

dus: swapsize=verwacht verbruik - ram + nog wat extra
denk er wel aan dat windowmanagers als kde meer ram nodig hebben
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 21:52
Koen
Koen is offline
Uit de Debian manual:

Citaat:
With respect to the issue of swap partition size, there are many views. One rule of thumb which works well is to use as much swap as you have system memory. It also shouldn't be smaller than 16MB, in most cases. Of course, there are exceptions to these rules. If you are trying to solve 10000 simultaneous equations on a machine with 256MB of memory, you may need a gigabyte (or more) of swap.

On 32-bit architectures (i386, m68k, 32-bit SPARC, and PowerPC), the maximum size of a swap partition is 2GB (on Alpha and SPARC64, it's so large as to be virtually unlimited). This should be enough for nearly any installation. However, if your swap requirements are this high, you should probably try to spread the swap across different disks (also called ``spindles'') and, if possible, different SCSI or IDE channels. The kernel will balance swap usage between multiple swap partitions, giving better performance.

As an example, one of the authors' home machine has 32MB of RAM and a 1.7GB IDE drive on /dev/hda. There is a 500MB partition for another operating system on /dev/hda1 (should have made it 200MB as it never gets used). A 32MB swap partition is used on /dev/hda3 and the rest (about 1.2GB on /dev/hda2) is the Linux partition.
Bron

'Vroeger' hield men idd 2x je RAM hoeveelheid aan als Swap partitie. Tegenwoordig is dat, zeker als je meer dan 512 mb ram hebt, natuurlijk waanzin.

Als je al 768 hebt, is de hoeveelheid extra swap space natuurlijk minder noodzakelijk aangezien je al heel veel in 't RAM geheugen kwijt kan.

Voor normaal huis, tuin en keuken gebruik zou ik zeggen dat voor jouw bak iets in de richting van 500 mb meer dan zat moet zijn. Maar misschien is het verstandig om ook nog even de meningen van anderen meer ervaren gebruikers dan ik af te wachten.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 08:44
Verwijderd
Wat ga je ermee doen?

Over het algemeen moet je kijken naar hoeveel geheugen je maximaal denkt te gebruiken en dit dan verdelen over RAM en swap. Ik zou in jouw geval maar een kleine swap partitie aanmaken van ongeveer 256MB. Dan kun je in totaal 1GB aan geheugen gebruiken. Ik denk dat het zat voldoende is. Zelf heb ik 256MB RAM en 512MB swap en kan daarmee zo'n beetje alles doen wat ik wil (dingen als KDE en de kernel compileren terwijl ik in de tussentijd zit de browsen en in GNOME zit, zijn geen probleem).
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 09:03
Enlightenment
Enlightenment is offline
2 keer je geheugen vind ik echt onzin. Hooguit als je suspend-to-RAM wilt gebruiken, maar dat denk ik niet.

Ik zou juist zeggen dat je swap requirements afnemen naarmate je meer geheugen hebt. Als je 32MB geheugen hebt en je draait er best wat dingen op, is 256MB swap geen overbodige luxe. Als je 768MB geheugen hebt, is 64M of 128M ruim voldoende voor normaal gebruik.

Mijn eigen ervaringen, feel free to comment.
Oud 21-03-2003, 13:45
Spacey
Spacey is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 19-03-2003 @ 10:03:
2 keer je geheugen vind ik echt onzin. Hooguit als je suspend-to-RAM wilt gebruiken, maar dat denk ik niet.

Ik zou juist zeggen dat je swap requirements afnemen naarmate je meer geheugen hebt. Als je 32MB geheugen hebt en je draait er best wat dingen op, is 256MB swap geen overbodige luxe. Als je 768MB geheugen hebt, is 64M of 128M ruim voldoende voor normaal gebruik.

Mijn eigen ervaringen, feel free to comment.
Op die 386 bak waar ik gister zat te werken met 8mb ram heb ik toch wel ff flinke swap aan gemaakt. meer dan 2x het geheugen iig En swappen dat ie deed :>

ps. don't even ask wat ik met een 386 moet.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten