Oud 06-02-2003, 21:31
heuhj
heuhj is offline
een vraag uit de van PO economie 1

Leg uit of het bedrijf dat het programma Kazaa via internet aanbiedt strafbaar is...

Wat vinden jullie daarvan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2003, 21:34
Thomas
Thomas is offline
Nee. Mensen worden zelf verantwoordelijk geacht voor de gekopieerde muziek (ervan uitgaande dat we het hier over mp3 hebben).

Je behoort de CD thuis te hebben liggen als je die muziek download, en je moet het na 24 uur verwijderen, geloof ik.

Eigen verantwoordelijkheid, naar mijn mening en dus niet strafbaar.

Waar slaat die 18 op?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 21:38
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
nee.
want je kan ook andere dingen doen met kazaa dan copyright breken.
je zou ook je eigen muziek op kunnen nemen en zo verspreiden bijvoorbeeld. het is dus aan de gebruikers om ervoor te kiezen om dit te 'misbruiken'
Oud 06-02-2003, 21:42
heuhj
heuhj is offline
die 18 stond voor vraag 18

ik verwijder em wel ff
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 21:47
Verwijderd
Meer een kwestie van gedoog. "anders gebeurt het toch wel"
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 22:00
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
Dr. Oetker schreef:
nee.
want je kan ook andere dingen doen met kazaa dan copyright breken.
je zou ook je eigen muziek op kunnen nemen en zo verspreiden bijvoorbeeld. het is dus aan de gebruikers om ervoor te kiezen om dit te 'misbruiken'
Ben ik het mee eens
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 22:01
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Nee... Het zijn de gebruikers die misbruik maken van de dienst. Zo is Nero ook niet verantwoordelijk voor alle illegale kopieen die gemaakt worden met behulp van het programma en zijn Smith & Wesson niet verantwoordelijk voor de doden die gemaakt worden door de wapens die ze maken.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 22:02
Shock
Shock is offline
Nee. Iedereen is verantwoordelijk voor de manier waarop hij Kazaa gebruikt, niet de aanbieder. Als de gemeente stoplichten plaatst (die ook wettig en onwettig gebruikt kunnen worden) is dat toch ook niet strafbaar?
Oud 06-02-2003, 22:08
Verwijderd
Citaat:
heuhj schreef:
PO economie 1,

Leg uit of het bedrijf dat het programma Kazaa via internet aanbiedt strafbaar is...

Gave PO...er zijn proefschriften van honderden pagina's geschreven door niet de minste juristen, dus als je hier op een forum door wat vragen te stellen even tot het antwoord zou kunnen komen zou ik dat bijzonder knap vinden

Om je vraag te even heel kort te beantwoorden: naar Amerikaans recht is Kazaa strafbaar, omdat het Amerikaanse strafrecht een veel ruimere aansprakelijkheid kent in het leerstuk van de openbaarmaking en verspreiding van auteursrechtelijk beschermd werk. Ook al helpt Kazaa zelf niet actief mee aan het verspreiden van de gewraakte MP3's, ze hebben een voldoende rol in het geheel om strafrechtelijk vervolgd te worden.

Naar Europees intellectueel eigendomsrecht echter valt Kazaa waarschijnlijk niet aan te pakken omdat dit recht een veel beperkter karakter heeft: een bedrijf wordt minder snel aangenomen zelf actief deel te nemen aan de gewraakte verspreiding en openbaarmaking.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 22:11
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
M.i. ben je zelf verantwoordelijk voor hoe je doelbewust handelt. En Kazaa is niet de handelende factor, lijkt me...
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 22:12
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
M.i. ben je zelf verantwoordelijk voor hoe je doelbewust handelt. En Kazaa is niet de handelende factor, lijkt me...
M.i. ook.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 22:34
Tofke_H
Tofke_H is offline
nee, kazaa is een programma om bestanden te delen met mensen via internet. Nu wordt dat "toevallig" gebruikt voor MP3 ed, maar de andere bestanden zouden een meerwaarde kunnen hebben.
Oud 06-02-2003, 22:52
A*
A* is offline
neuh
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 12:13
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Nope, vind ik niet, Sharman Networks niet strafbaar.
Oud 07-02-2003, 15:31
qghp
qghp is offline
nee. het is aan de gebruikers wat ze er mee versenden
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 15:55
Dminor
Dminor is offline
KaZaA is in mijn ogen heel erg illegaal bezig, of het nou wel of niet volgens de wet zo is. Het zou niet mogen, maar ja, hypocriet als ik ben ben ik zelf ook een fanatiek KaZaA-gebruiker..
Oud 07-02-2003, 16:00
BBEM
BBEM is offline
Citaat:
Wawl schreef:

Je behoort de CD thuis te hebben liggen als je die muziek download, en je moet het na 24 uur verwijderen, geloof ik.

[SIZE=1]SIZE]
Dit is bullshit en gewoon maar verzonnen door de makers van mp3 sites om het legaal te laten lijken
Oud 07-02-2003, 16:04
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
Wawl schreef:

Dat is echt niet zo hoor, ik heb er in ieder geval nooit iets van gemerkt.

Ik vind trouwens van niet. Anders worden er wel andere manieren om goedkoper aan muziek te komen verzonnen (voor kazaa enzo, kopieerde iedereen bandjes. dat is officieel ook strafbaar).
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 12:28
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
BBEM schreef:
Dit is bullshit en gewoon maar verzonnen door de makers van mp3 sites om het legaal te laten lijken
Ooit gehoord van copyrights..
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 13:30
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
vast niet
Oud 18-02-2003, 00:05
Stammtisch
Stammtisch is offline
Kazaa biedt gewoon de mogelijkheid aan om bestanden uit te wisselen met andere internet gebruikers. Of dat nou een tentamen, windows XP of de cd van Coldplay is, maakt voor Kazaa natuurlijk niets uit. Degene die een cd aanbiedt is strafbaar, want die "verbreekt" het copyright. Met MSN kan je ook heel makkelijk bestanden uitwisselen, daar hoor je niemand over. Kazaa heeft niet voor niets de rechtzaak gewonnen....
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 08:57
Slither
Slither is offline
Citaat:
heuhj schreef:
een vraag uit de van PO economie 1

Kazaa kan 't er altijd op houden dat het programma gebruikt wordt om onschuldige documenten te delen.

Maar of het strafbaar is is natuurlijk geen kwestie van vinden, maar een kwestie van de wet goed lezen.

't Is net zoiets als vragen of jij het strafbaar vind om door rood te rijden.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 10:21
Diovai
Diovai is offline
Wat een waardeloze vraagstelling. Er staat namelijk niet in 'door het aanbieden van Kazaa'. Het bedrijf kan best wel strafbaar zijn omdat zij een licentie te weinig heeft aangevraagd op haar windows computers. Anyways, waarom Kazaa niet strafbaar is: Het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 11:14
DJ Incompetent
DJ Incompetent is offline
Kazaa stelt het programma beschikbaar, waarmee je strafbare feiten kan 'plegen', Ja dus, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 11:15
Verwijderd
Kazaa is strafbaar, omdat het middelen ter beschikking stelt waarvan het redelijkerwijs kon vermoeden dat ze gebruikt zouden worden voor het plegen van strafbare feiten (i.e. het verspreiden van auteursrechtelijk beschermd materiaal). Het vergemakkelijkt het plegen van deze feiten. Het verweer dat de engine van Kazaa op zich neutraal is, gaat niet op, omdat ze konden weten dat niemand legale MP3s ermee zou uitwisselen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten