Advertentie | |
|
![]() |
|
Wij hoeven ook geen stijlfiguren te leren. (Wel soorten van drogredenen als de stroman ed.) T staat ook niet in het boek. Ik heb ook nog nooit in een examen een vraag naar stijlfiguren gezien...
|
Stijlfiguren nooit van gehoord!! Pleonasme... Geen idee wat t is. Dus ik neem aan dat je dat soort dingen niet hoeft te leren?
Ik ga wel even alle vebindingswoorden in mijn kop stampen maar volgens mij krijg je echt geen vraag als "noem 15 verbindingswoorden uit de tekst" maar meer zoiets als "wat voor verband geeft het woordje 'zoals' aan in regel 15, kies uit 1. bla 2. blabla 3. blablabla 4, blablablabla"
||
Citaat:
stroman? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BTW, ik heb het over het VWO he.. Maar stijlfiguren hoeven du sniet..? tautologie, pleonasme, etc etc staan nergens in jullie boek? Mooi.. |
![]() |
|
![]() |
stijlfiguren hoef je echt niet te leren. Heeft mijn docent niets over gezegd. Alleen tekstverbanden, signaalwoorden, soorten teksten, tekstdoel, soorten argumenten. Bovendien zijn de meeste vragen multiple choice. Je hoeft dus echt niet al die dingen in je kop te stampen. Je hoeft het alleen maar te herkennen.
|
![]() |
|
een stroman is een drogreden die alleen voorkomt als tegenargument. Voorbeeldje uit mijn boek (Taaldomein):
A: Het lijkt mij goed jongeren die een misdrijf plegen harder aan te pakken B: Jij wil dus kinderen van dertien laten berechen alsof het volwassenen zijn; alsof het dan ooit nog goedkomt met zo'n kind. Je geeft het argument dus op een totaal verkeerde manier weer.
|
![]() |
Jullie moeten je niet zo druk maken om Nederlands! Als er verbanden worden gevraagd (dat is een ding wat zeker is) kan je kiezen. Je hoeft ze dus niet allemaal uit het hoofd te gaan leren, maar weten wat ze inhouden! En idd, ik heb nu 6 examens Nederlands gemaakt en ik ben in geen van de examens een vraag tegengekomen waar naar stijlfiguren wordt gevraagd!
![]() |
![]() |
|
Ik zou inderdaad gewoon een aantal oude NL examens doorkijken om ongeveer te bekijken wat ze vragen. Overigens moet je natuurlijk wel die van de 2e fase doorkijken, maar volgens mij heb je je dan al behoorlijk goed voorbereid. En dan natuurlijk nog een paar keer de theorie doorlezen, dan moet het wel goedkomen
![]()
|
![]() |
dat hoef je inderdaad allemaal niet te leren, je moet t gewoon kunnen herkennen, maar daar heb je je al t goed is lang genoeg mee bezig gehouden dus moet je het wel weten. het examen kun je vergelijken met wat je(als t goed is) heb geoefend zo in de les en je moet gewoon die dag logisch nadenken en goed lezen dat scheelt een hoop.
|
pffhh ik heb helemaal niks geleerd voor Nederlands en ben de helft van het jaar niet eens naar de lessen geweest..
Ik heb nooit iets geleerd over verbanden enz.. Ik heb van de week het examen van vorig jaar gemaakt (de helft dan, het samenvatten heb ik nog niet gedaan) en dat ging best goed. ik had 19 punten van de 27.. Stel dat ik voor het samenvatten 0 punten zou halen (ga ik niet vanuit natuurlijk, maar stel) dan zou ik een 4.5 hebben Stel dat ik voor het samenvatten alle 22 punten zou halen (ga ik ook niet helemala vanuit, maar stel) dan zou ik een 8.5 hebben.. Nou dan kan ik dus best wel een voldoende halen vind ik zelf.. Maar bij het examen hoef je toch dat van die verbanden enzo allemaal niet echt te weten?? Ik heb er iig niets mee gedaan ofzo.. ![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|