Oud 09-06-2003, 16:34
Verwijderd
Het schijnt dat de oorzaak van grijs haar een tekort van melanine pigment in het haar is. Wat ik me nu afvraag, hoe kan het dat sommige mensen al vroeg grijze haren krijgen? Is dit gewoon een genetische afwijking of kan iets anders ook de oorzaak zijn?

Ik persoonlijk kreeg namelijk de eerste grijze haren toen ik 15 was. Nu op mijn 22ste begin ik totaal grijs te worden :/ Uit schaamte verf ik het soms, maar ik voel me er niet lekker bij.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben en / of meer info over bezitten?
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 16:43
Verwijderd
Je kunt ook grijs worden door stress.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 16:46
Verwijderd
Gezondheidsplein.nl:
Citaat:
De leeftijd van grijs worden is erfelijk bepaald.
Ik neem aan dat je geen vitiligo hebt, maar als je dat hebt, kan dat ook een oorzaak zijn.

Laatst gewijzigd op 09-06-2003 om 16:51.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 16:52
Verwijderd
@Para!: Bij mijn vader begon het ook redelijk vroeg, maar niet zo erg. Hij had op z'n 20ste ook al een paar grijze haren bij zijn slaap, maar meer niet. Pas toen hij in de 30 was, werd het duidelijk meer.

Maar dat het al begon op mijn 15e is toch vreemd? :/
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 16:58
Verwijderd
Iirc had jij ook behoorlijk wat stress op je 15e. Mensen kunnen door extreme stress in een nacht grijs worden.
Ik kan ook niets beters bedenken dan stress. :/
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 17:06
Verwijderd
Citaat:
Para! schreef op 09-06-2003 @ 17:58:
Iirc had jij ook behoorlijk wat stress op je 15e.
Ja ik stond onder aardig wat spanning :/

Citaat:
Mensen kunnen door extreme stress in een nacht grijs worden.
Dat mensen door extreme stress in een nacht grijs worden is een fabeltje. Het kan zo lijken als je iemand een paar weken niet hebt gezien, omdat het door extreme stress idd kan gebeuren dat geen of nauwelijks melanine pigment meer wordt aangemaakt. Al het haar dat na de (veelal) traumatische gebeurtenis groeit, zal dan grijs zijn. Dus na 3 a 4 weken kan iemand grijs zijn.

*heeft al aardig wat opgezocht op internet*

In dat geval pieker ik mezelf grijs
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 17:37
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 09-06-2003 @ 18:06:
Ja ik stond onder aardig wat spanning :/

Dat mensen door extreme stress in een nacht grijs worden is een fabeltje. Het kan zo lijken als je iemand een paar weken niet hebt gezien, omdat het door extreme stress idd kan gebeuren dat geen of nauwelijks melanine pigment meer wordt aangemaakt. Al het haar dat na de (veelal) traumatische gebeurtenis groeit, zal dan grijs zijn. Dus na 3 a 4 weken kan iemand grijs zijn.

*heeft al aardig wat opgezocht op internet*

In dat geval pieker ik mezelf grijs
Mijn oma is in een nacht grijs geworden na het overlijden van mijn opa. Ik heb mijn moeder als getuige.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 18:56
~Black Rose264~
~Black Rose264~ is offline
Tsja wees blij dat je het kan verven, ken ook iemand die niet vroegtijdig grijs maar kaal werd. Die heeft zich toen maar gewoon meteen kaal gescheerd.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 18:57
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
wat ik weet is dat t ook erfelijk is. mijn moeder is vroeg grijs geworden, haar moeder ook. ik zal t dus ook worden
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 07:52
Phileine
Phileine is offline
Ik ben 18 en heb grijs haar. Pardon: wat grijze haren. Mijn moeder werd grijs op haar 35ste, dus ik vermoed dat 't bij mij vooral door stress komt. De afgelopen tijden waren nogal stressig, dus dat klinkt logisch.
Oud 10-06-2003, 08:33
dyfusica
dyfusica is offline
mn overgrootoma was op dr 21 ook volledig grijs.. ze had een vrij normaal leven voor zover ik weet.. Ik denk dat het sommige mensne gewoon gebeurd en andere het pas veel later krijgen

ik denk niet dat het erfelijk is want mijn opa is niet speicaal vroeg grijs geworden, mijn moeder is nu 46 en de eerste grijze haren komen nu pas
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 10:13
Verwijderd
De leeftijd waarop je kaal wordt is ook genetisch bepaald - mijn scheikundeleraar is dertig en al bijna helemaal kaal. Met grijs haar zal het ook ongeveer zo werken, en ik weet niet wanneer je moeder begon met grijzen (vraag het haar eens), maar stel dat zij ook al grijs haar begon te krijgen voor haar 30ste, dan het het bij jou best door de combinatie van ouders komen.
Ik vind grijs haar trouwens wel heel cool staan bij jonge mensen.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 10:47
@Moon
@Moon is offline
Het komt volgens mij idd door stress en erfelijkheid.
(t kan ook aan de ras liggen, bv. Hindoestanen krijgen heel snel grijs haar zoals bij mn vriend en chinezen krijgen het pas op een hogere lft. Die zie je nie zo gauw met grijze haren. Heel nuttig allemaal ahum... )
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 13:40
Verwijderd
Het is een genetische afwijking.
Mijn vader was al grijs toen hij 19 was. Hij had precies zo'n grijze streep aan de voorkant. M'n oma heeft 't ook.

Ik hoop dat ik niet volgend jaar grijs word

heuj look on the bright side: als je vanaf nu nooit meer je haar kamt zie je er over een jaar uit als Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 14:30
Vevay
Als je het nog gewoon kunt verven, zou ik dat doen. Geen hond die het ziet.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 15:03
Miracle
Miracle is offline
Ik geloof er echt geen reet van dat je haar door stress grijs wordt.

Maare ik zou het ook verfen idd. Iig zolang als je uiterlijk je wat uitmaakt. Ik denk dat als je 35/40 jaar bent je het wel ok vind, en dan hoef je het niet meer te verfen.
Dat jij eerder grijs wordt dan je vader komt waarschijnlijk doordat je ook van je moeder ook genen voor sneller grijs worden hebt gekregen. (dat is niet zeker, maar dat zou een verklaring kunnen zijn).

Succes ermee
Oud 10-06-2003, 17:06
Verwijderd
Citaat:
Para! schreef op 09-06-2003 @ 17:58:
Iirc had jij ook behoorlijk wat stress op je 15e. Mensen kunnen door extreme stress in een nacht grijs worden.
Citaat:
Para! schreef op 09-06-2003 @ 18:37:
Mijn oma is in een nacht grijs geworden na het overlijden van mijn opa. Ik heb mijn moeder als getuige.
In een nacht grijs worden in onmogelijk. Haar is dood, net zoals nagel. Hoorn heet die stof volgens mij.

Het zou wel mogelijk kunnen zijn dat je haar groeit, maar opeens zonder kleur. Maar dan ben je niet in 1 nacht kaal.

De meest logische verklaring is dat een deel te wijten is aan erfelijkheid. Het andere deel, waardoor het verergerd, zal door stress kunnen komen...
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 21:01
Verwijderd
Citaat:
sarahbressers schreef op 10-06-2003 @ 11:13:
Met grijs haar zal het ook ongeveer zo werken, en ik weet niet wanneer je moeder begon met grijzen (vraag het haar eens), maar stel dat zij ook al grijs haar begon te krijgen voor haar 30ste, dan het het bij jou best door de combinatie van ouders komen.
Nou ze kreeg het niet zo snel. Eigenlijk op normale leeftijd, rond haar 40ste.

Wat wel opvallend is, is dat zij de enige uit haar familie is die het ueberhaupt kreeg. Haar zusjes en broertjes hebben het geen van allen

Citaat:
Ik vind grijs haar trouwens wel heel cool staan bij jonge mensen.
Als het een combi van bruin, zwart en grijs is, ziet het er niet meer uit. Geloof me
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 21:02
Verwijderd
Citaat:
Bootsman123 schreef op 10-06-2003 @ 21:53:
Je kunt beter grijs zijn en je haar nog hebben dan helemaal kaal !
Tsja, dat zei ik eens tegen mijn (kalende) docent Nederlands op school (kortaf: beter grijs dan kaal), nadat hij een opmerking over mijn haar maakte.

Toen was die stil
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 22:04
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Volgens mij is het gewoon genetisch bepaald. Ik heb helaas ook die gen geërfd van mijn vader, die begon op zijn 20e ook al grijs te worden. (nu is hij bijna helemaal kaal) Ik begon op mijn 17e enkele grijze haren te krijgen, die ik toen nog heel subtiel als zilver zijnde bestempelde :/ Maar nu is het al een stuk erger dus ik zit voortaan vast aan de spoelingen en verf.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 22:42
Tryptamine
Tryptamine is offline
Ik ben 17.
Inclusief wat grijze haren. En kalende plekken.

't kan dus zeker wel.
Oud 10-06-2003, 22:53
frestus
frestus is offline
hee ik heb ook last van haaruitval bij mijn slapen , dat is dus aan de boven kant van mijn voorhoofd ik heb hier bestwel last van en het jeukt enorm. ik gebruik al een speciaal zalfje, maar mijn haar lijkt niet op de kaleplek terug te komen ik vind het echt heel kut.
gebruikt hier iemand haar groei middelen?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 08:29
Maddan
Maddan is offline
poe.. ben ik blij dat ik een kop heb met veel dik haar gheh.. en dat zelf mn opa's van dik in de 70 nog niet helemaal grijs zijn en ook helemaal niet kaal!
Oud 11-06-2003, 09:50
Elister
Elister is offline
Ik ben 18 en ik moet ook al vaak grijze haren er tussen uit plukken. Het is inderdaad erfelijk bepaald want m'n vader was op z'n 18e al grijs, wat dat betreft heb ik dus geluk gehad.
Oud 11-06-2003, 10:37
Verwijderd
Citaat:
frestus schreef op 10-06-2003 @ 23:53:
hee ik heb ook last van haaruitval bij mijn slapen , dat is dus aan de boven kant van mijn voorhoofd ik heb hier bestwel last van en het jeukt enorm. ik gebruik al een speciaal zalfje, maar mijn haar lijkt niet op de kaleplek terug te komen ik vind het echt heel kut.
gebruikt hier iemand haar groei middelen?
Haargroeimiddel helpt alleen een beetje om te voorkomen dat de rest van je haar uitvalt, en dan nog niet helemaal, het gaat er alleen langzamer door. Mijn vader heeft wel speciale shampoo die de haren dikker maakt en de groei stimuleert en het haar meer volume geeft, waardoor het kalen langzamer gaat en je minder kaal lijkt - maar die shampoo is vrij duur (alleen te koop bij de kapper).
Er is trouwens ook een soort haarverf die geen verf over je haar smeert, maar de aanmaak van pigment stimuleert, waardoor je haar zijn oude kleur wat meer krijgt, misschien is dat een idee, ********? Heb wel geen idee of het echt werkt, weet ook niet of het wel zo gezond is (ivm huidkanker).
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 11:10
the tourist
the tourist is offline
Gelukkig bestaat er zoiets als haarverf Maar toch, wel vervelend...

Ik heb rood haar, dus ik zal er wel niet zo snel last van hebben. Mijn moeder is 54, heeft ook rood haar en is nog niet grijs
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 20:37
Stofzuigerslang
Stofzuigerslang is offline
Kben nu 14 en kheb al 8 grijze haren gehad.
Mn eerste was 1 of 2 jaren geleden.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 11:19
vixen
vixen is offline
Mijn moeder is ook heel vroeg grijs geworden, mijn tweelingzus heeft al n zooi grijze haren, maar ik nog helemaal niet..dubieus.
Oud 12-06-2003, 12:41
Brown eye
Brown eye is offline
mijn moeder en mijn oma waren ongeveer op dezelfde leeftijd grijs aan et worden....ergens midden dertig!! khoop dak nog wel langer m'n eigen kleur houw! en tot nu toe nog geen een grijs haartje!! mijn vader darentegen is 46 en begint nu pas een beetje grijs te worden....khoop dak de aard naar hem heb! maar volgens mij kan je haard idd wel grijs worden door stress...heb ik wel eens vaker gehoord!
Oud 12-06-2003, 23:21
Verwijderd
Citaat:
sarahbressers schreef op 11-06-2003 @ 11:37:
Er is trouwens ook een soort haarverf die geen verf over je haar smeert, maar de aanmaak van pigment stimuleert, waardoor je haar zijn oude kleur wat meer krijgt, misschien is dat een idee, ********? Heb wel geen idee of het echt werkt, weet ook niet of het wel zo gezond is (ivm huidkanker).
Re-nature noemen ze dat.

Maar euhm, huidkanker?
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten