Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
ShoarmaSchaap, het moraal telde niet zwaarder, het kan hoogstens anders zijn.
Mensen zijn sinds den beginnen egoistisch, hebzuchtig en moordlustig. Sinds mensen wisten hoe je gereedschappen moest gebruiken, gebruikte we die om elkaars hoofden in te slaan, dit is nooit veranderd, maar door de pers hoor je het enkel wat vaker. Iets wat je inderdaad zelden hoort zijn helden acties ed. Maar dat is omdat wij die acties, wanneer het gaat om een andere cultuur, geen vrijheidstrijders meer noemen met helden acties. Maar we benoemen ze tot terroristen. |
![]() |
|
Alsof elk mens met moraal een terrorist is. Dat is dus echt onzin.
Moraal is je eer, je ideaal, je zelfwaarde. Je moraal is je instelling, je essentie. Zoveel mensen durven hun eigen essentie niet te uiten, bang dat ze verkeerd zijn. Bang dat andere het afkeuren. Ik zeg, vroeger was dat veel minder, vroeger waren mensen niet bang voor zoveel dingen. Kijk naar scholen, er zijn groepen die wanhopig achter elkaar aan lopen, die weer grotere groepen proberen te volgen. Die mensen nemen letterlijk de kleding van andere over.. de manier waarop ze zichzelf presenteren. Ik zeg, presenteer jezelf zoals je werkelijk bent. Maar mensen volgen anderen, blijven in die schaduw van hun leiders zodat zij veilig blijven. Er zijn "natuurlijke" groepen. Groepen die bij elkaar passen omdat hun moraal's compleet ge-uit zijn. En hun eigenschappen "natuurlijk" bij elkaar passen. De meeste nemen denkwijzes over zodat ze bij elkaar passen, zodat ze toch ergens bij kunnen horen en veilig zijn in een groep. Waar is de moed gebleven, de sovreigniteit. Ik zie voornamelijk bange mensen. Bang om het verkeerd te doen en zich maar blijven aanpassen aan ander man's verwachtingen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Lezen lijkt me sowieso een aanbeveling, daar waar "instelling, je essentie" geen definitie van moraal is. Met alle respect: je reactie spelt gewoon onwetendheid in dit onderwerp. Gezien de steeds herhalende verwijzingen naar "school" en "bang" vraag ik bij deze een move naar psychologie ![]() |
![]() |
||
Citaat:
ranonkel: Precies ![]() |
![]() |
|
![]() |
En weer begrijp je me verkeerd: wat jij noemt is JOUW moraal: het geen wat jij goed vind en wat jij slecht vind. Jouw dapperheid is in jouw ogen goed, maar in mijn ogen misschien wel "onnodig agressief" en dus slecht. De IRA en de palestijnen zijn in jouw ogen waarschijnlijk slecht, maar in hun ogen verzetshelden en moedig: en dus goed. De kruistochten waren in hun ogen het toppunt van goed, maar in de ogen van ieder die nadenkt slecht.
Ik ben erg benieuwd hoe je dit verkeerd gaat opvatten ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Dat is mn hele punt. Goed of slecht kun je alleen toepassen vanuit een bepaald opzicht. Als je als opzicht hebt : samenwerking en harmonie. Dan kun je wel degelijk een moraal defineren als goed of slecht. Iets wat de samenwerking ten goede komt, of het ten slechte komt. Ik vind mijn eigen moraal goed aan deh and van mijn eigen point of view. Ik zeg niet dat iedereen mijn moraal moet overnemen. Wat ik wel zeg is dat andere hun eigen moraal moeten uiten. Wat weer in mijn eigen moraal past ![]() |
![]() |
||
![]() |
"Ik ben erg benieuwd hoe je dit verkeerd gaat opvatten
![]() Hopla!! Citaat:
-Waar uit maak jij op dat mensen minder een eigen moraal hebben? -Wat is volgens jou een moraal? -Hoe ontstaat volgens jou een moraal? -Kan een cultuur een collectief moraal hebben? "Wat ik wel zeg is dat andere hun eigen moraal moeten uiten. Wat weer in mijn eigen moraal past" Contradictie ![]() |
![]() |
|
Contradictie?
Ik bedoel dus dat het in mijn moraal past dat andere mensen zichzelf moeten uiten. Het concept "eigen moraal uiten" past in mijn moraal. - Observatie - Heb ik al eerder uitgelegd - Door je eigen essentie volledig te uiten, niet die van andere te kopieren of andere jouzelf laten vormen - Dat kan. Mensen laten zich al eeuwen vormen door anderen. |
![]() |
|
![]() |
Kort gezegt: je hebt het fout
![]() Elk mens heeft zijn eigen regels, dit doe ik wel en dit doe ik niet. Of in nog simplistischer en dus misleidender "Ik doe dit, dat is goed. Ik doe dit niet, dat is slecht". In al zijn simpliciteit heeft dit erg veel toepassingwijzes, zelfs in de socio-evolutie. Om het erg cru te zeggen "het vermoorden van mijn kinderen is goed" heeft een beduidende lagere overlevings kans, omdat de drager van dat idee/gen geen kroost heeft om dat idee/gen aan over te dragen, dan de huidige "Het beschermen van mijn kinderen is goed". Enfin,een moraal is zijn de op dat moment heersende ideen over normen en waarden. Elk persoon heeft een andere moraal die uniek is, ondanks dat andere leden van dezelfde subcultuur/cultuur vaak een erg vergelijkbare moraal hebben. Als we spreken van moraal in een cultuur, dan hebben we het over de gangbaarste normen en waarden in diezelfde cultuur. Een mens is een kopieermachine, in gen en idee, elke kopie heeft een paar "foutjes". Als de kopie door toeval, of doordat het simpel een betere versie is geworden, beter overleefd dan die andere velletjes, dan wordt dit de nieuwe basis. |
![]() |
|
"Ik kon niet echt een bepaald woord voor mn onderwerp kiezen. Het werd moraal. Ik defineer moraal hier met een paar andere woorden om het zowat duidelijker te maken voor de lezers wat ik nou bedoel met mn stelling."
-> "Moraal is je eer, je ideaal, je zelfwaarde. Je moraal is je instelling, je essentie." Tsjalon, 'nuff said denk ik zo dit gaat eindeloos door |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Filosofie: smalle vs. brede moraal? Olifantje | 5 | 20-06-2012 12:43 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwe moraal of het Nieuwe Graaien? Kitten | 16 | 08-12-2008 20:06 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Enquête moraal, fatsoen en godslastering Pineapple | 12 | 23-06-2006 23:26 | |
'Moraal vervalt zonder godsdienst' e r t a njunior | 38 | 26-01-2004 22:58 | |
Moraliteit en de wet AdenosineTriPhoshaat | 17 | 26-03-2002 22:18 | |
'Marx had een betere moraal dan Christus' Demon of Fire | 18 | 11-01-2002 23:54 |