Oud 17-08-2003, 17:31
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Waar is het moraal deze dagen? Waar is de dapperheid die ooit de harten van de mensen vulde. De meeste mensen op mijn school waren laf, egoistisch.. Zo zijn veel mensen geworden..

Er waren tijden dat moraal zwaarder telde dan een leven. Er waren tijden dat mensen zich opofferden voor een fantastisch doel. Maar wat veel harten nu vult is lafheid, Egoistische hebzucht.

Als er iemand op straat wordt beroofd, als er iemand op straat inelkaar getrapt wordt. Dan moet die persoon het geluk hebben dat er mensen moedig genoeg zijn om te helpen, zijn die er niet.. dan staat zo een persoon alleen.

Zoveel zijn er bang om te sterven, ze durven niet te helpen want stel dat hun zelf iets overkomt. Ik ben niet bang voor de dood, mischien is dat omdat ik in re-incarnatie geloof? Nee, het gaat om jezelf, het gaat erom dat je tegen over je zelf kan zeggen, ik ben nu zoals ik wil zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-08-2003, 17:44
Tjaslon
Tjaslon is offline
Funny!!
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 18:03
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 17-08-2003 @ 18:44:
Funny!!
Neen, true.

Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 18:07
Tjaslon
Tjaslon is offline
Klopt.

ps als iemand een topic opent, laat hem/haar dan eerst even zelf nadenken over het onderwerp
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 19:50
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 17-08-2003 @ 19:07:
Klopt.

ps als iemand een topic opent, laat hem/haar dan eerst even zelf nadenken over het onderwerp
het is meer een betoog dan een stelling, maar ik moest het ff kwijt. Kijken wat andere mensen ervan vinden
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 20:37
Verwijderd
De persoon waarnaar m'n nick en avatar verwijzen zijn is een mooi voorbeeld van een man die voor z'n principes en idealen gestorven is.

Anyway, vroeger was het leven sowieso veel harder en was de dood een normale aangelegenheid. Daarom had men ook niet veel moeite met oorlogen, de pest etc. Men was er simpelweg aan gewend en zich bewust van de dood. Niet voor niets is de term ''Memento mori'' ontstaan. Tegenwoordig ligt dat anders, en heeft men te veel te verliezen blijkbaar.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 20:38
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef op 17-08-2003 @ 18:31:
Waar is het moraal deze dagen? Waar is de dapperheid die ooit de harten van de mensen vulde. De meeste mensen op mijn school waren laf, egoistisch.. Zo zijn veel mensen geworden..

Er waren tijden dat moraal zwaarder telde dan een leven. Er waren tijden dat mensen zich opofferden voor een fantastisch doel. Maar wat veel harten nu vult is lafheid, Egoistische hebzucht.

Als er iemand op straat wordt beroofd, als er iemand op straat inelkaar getrapt wordt. Dan moet die persoon het geluk hebben dat er mensen moedig genoeg zijn om te helpen, zijn die er niet.. dan staat zo een persoon alleen.

Zoveel zijn er bang om te sterven, ze durven niet te helpen want stel dat hun zelf iets overkomt. Ik ben niet bang voor de dood, mischien is dat omdat ik in re-incarnatie geloof? Nee, het gaat om jezelf, het gaat erom dat je tegen over je zelf kan zeggen, ik ben nu zoals ik wil zijn.
Ik denk dat heel veel mensen angstig zijn en dat daardoor hebzucht ontstaat. De mens is niet meer verbonden met zijn ware natuur.
Ik hoop ook dat meer mensen kunnen gaan zeggen dat ze zijn zoals ze werkelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 07:39
Tjaslon
Tjaslon is offline
ShoarmaSchaap, het moraal telde niet zwaarder, het kan hoogstens anders zijn.

Mensen zijn sinds den beginnen egoistisch, hebzuchtig en moordlustig. Sinds mensen wisten hoe je gereedschappen moest gebruiken, gebruikte we die om elkaars hoofden in te slaan, dit is nooit veranderd, maar door de pers hoor je het enkel wat vaker.
Iets wat je inderdaad zelden hoort zijn helden acties ed. Maar dat is omdat wij die acties, wanneer het gaat om een andere cultuur, geen vrijheidstrijders meer noemen met helden acties. Maar we benoemen ze tot terroristen.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 08:17
Tupac A. Shakur
Tupac A. Shakur is offline
them niggaz got themselfs lost in the motherfuckin game
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 15:58
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Alsof elk mens met moraal een terrorist is. Dat is dus echt onzin.

Moraal is je eer, je ideaal, je zelfwaarde. Je moraal is je instelling, je essentie. Zoveel mensen durven hun eigen essentie niet te uiten, bang dat ze verkeerd zijn. Bang dat andere het afkeuren.

Ik zeg, vroeger was dat veel minder, vroeger waren mensen niet bang voor zoveel dingen. Kijk naar scholen, er zijn groepen die wanhopig achter elkaar aan lopen, die weer grotere groepen proberen te volgen. Die mensen nemen letterlijk de kleding van andere over.. de manier waarop ze zichzelf presenteren.
Ik zeg, presenteer jezelf zoals je werkelijk bent. Maar mensen volgen anderen, blijven in die schaduw van hun leiders zodat zij veilig blijven.

Er zijn "natuurlijke" groepen. Groepen die bij elkaar passen omdat hun moraal's compleet ge-uit zijn. En hun eigenschappen "natuurlijk" bij elkaar passen.

De meeste nemen denkwijzes over zodat ze bij elkaar passen, zodat ze toch ergens bij kunnen horen en veilig zijn in een groep.

Waar is de moed gebleven, de sovreigniteit. Ik zie voornamelijk bange mensen. Bang om het verkeerd te doen en zich maar blijven aanpassen aan ander man's verwachtingen.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 16:42
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef op 18-08-2003 @ 16:58:
Alsof elk mens met moraal een terrorist is. Dat is dus echt onzin.
Over onzin gesproken, dat zei ik niet. Beter lezen.
Lezen lijkt me sowieso een aanbeveling, daar waar "instelling, je essentie" geen definitie van moraal is. Met alle respect: je reactie spelt gewoon onwetendheid in dit onderwerp.

Gezien de steeds herhalende verwijzingen naar "school" en "bang" vraag ik bij deze een move naar psychologie
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 17:13
Isa
Isa is offline
jah helaas behoor ik ook bij de lafaards zo is vandaag weer voor mijzelf bewezen, god have mercy on my soul
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 17:30
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 18-08-2003 @ 17:42:
Over onzin gesproken, dat zei ik niet. Beter lezen.
Lezen lijkt me sowieso een aanbeveling, daar waar "instelling, je essentie" geen definitie van moraal is. Met alle respect: je reactie spelt gewoon onwetendheid in dit onderwerp.

Gezien de steeds herhalende verwijzingen naar "school" en "bang" vraag ik bij deze een move naar psychologie
Ik kon niet echt een bepaald woord voor mn onderwerp kiezen. Het werd moraal. Ik defineer moraal hier met een paar andere woorden om het zowat duidelijker te maken voor de lezers wat ik nou bedoel met mn stelling.

ranonkel: Precies
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 17:46
Tjaslon
Tjaslon is offline
En weer begrijp je me verkeerd: wat jij noemt is JOUW moraal: het geen wat jij goed vind en wat jij slecht vind. Jouw dapperheid is in jouw ogen goed, maar in mijn ogen misschien wel "onnodig agressief" en dus slecht. De IRA en de palestijnen zijn in jouw ogen waarschijnlijk slecht, maar in hun ogen verzetshelden en moedig: en dus goed. De kruistochten waren in hun ogen het toppunt van goed, maar in de ogen van ieder die nadenkt slecht.

Ik ben erg benieuwd hoe je dit verkeerd gaat opvatten
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 18:00
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 18-08-2003 @ 18:46:
En weer begrijp je me verkeerd: wat jij noemt is JOUW moraal: het geen wat jij goed vind en wat jij slecht vind. Jouw dapperheid is in jouw ogen goed, maar in mijn ogen misschien wel "onnodig agressief" en dus slecht. De IRA en de palestijnen zijn in jouw ogen waarschijnlijk slecht, maar in hun ogen verzetshelden en moedig: en dus goed. De kruistochten waren in hun ogen het toppunt van goed, maar in de ogen van ieder die nadenkt slecht.

Ik ben erg benieuwd hoe je dit verkeerd gaat opvatten
Yeah je hebt gelijk over mn eerste post. Het was echt mijn persoonlijke moraal die ik op andere projecteerde. En wat blijkt, weinig hebben die. Sterker nog, weinig mensen hebben uberhaupt nog een eigen moraal.

Dat is mn hele punt.

Goed of slecht kun je alleen toepassen vanuit een bepaald opzicht. Als je als opzicht hebt : samenwerking en harmonie. Dan kun je wel degelijk een moraal defineren als goed of slecht. Iets wat de samenwerking ten goede komt, of het ten slechte komt.

Ik vind mijn eigen moraal goed aan deh and van mijn eigen point of view. Ik zeg niet dat iedereen mijn moraal moet overnemen.

Wat ik wel zeg is dat andere hun eigen moraal moeten uiten. Wat weer in mijn eigen moraal past
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 18:40
Tjaslon
Tjaslon is offline
"Ik ben erg benieuwd hoe je dit verkeerd gaat opvatten "
Hopla!!

Citaat:
Sterker nog, weinig mensen hebben uberhaupt nog een eigen moraal.
*In dit soort gevallen werken tegenvragen vaak het beste.

-Waar uit maak jij op dat mensen minder een eigen moraal hebben?
-Wat is volgens jou een moraal?
-Hoe ontstaat volgens jou een moraal?
-Kan een cultuur een collectief moraal hebben?

"Wat ik wel zeg is dat andere hun eigen moraal moeten uiten. Wat weer in mijn eigen moraal past"
Contradictie
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 19:07
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Contradictie?

Ik bedoel dus dat het in mijn moraal past dat andere mensen zichzelf moeten uiten. Het concept "eigen moraal uiten" past in mijn moraal.

- Observatie
- Heb ik al eerder uitgelegd
- Door je eigen essentie volledig te uiten, niet die van andere te kopieren of andere jouzelf laten vormen
- Dat kan. Mensen laten zich al eeuwen vormen door anderen.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 19:59
Tjaslon
Tjaslon is offline
Kort gezegt: je hebt het fout . Ik kan me geen enkele definitie van moraal herinneren die ook maar enigsinds daar in de buurt kwam.
Elk mens heeft zijn eigen regels, dit doe ik wel en dit doe ik niet. Of in nog simplistischer en dus misleidender "Ik doe dit, dat is goed. Ik doe dit niet, dat is slecht". In al zijn simpliciteit heeft dit erg veel toepassingwijzes, zelfs in de socio-evolutie. Om het erg cru te zeggen "het vermoorden van mijn kinderen is goed" heeft een beduidende lagere overlevings kans, omdat de drager van dat idee/gen geen kroost heeft om dat idee/gen aan over te dragen, dan de huidige "Het beschermen van mijn kinderen is goed".
Enfin,een moraal is zijn de op dat moment heersende ideen over normen en waarden. Elk persoon heeft een andere moraal die uniek is, ondanks dat andere leden van dezelfde subcultuur/cultuur vaak een erg vergelijkbare moraal hebben. Als we spreken van moraal in een cultuur, dan hebben we het over de gangbaarste normen en waarden in diezelfde cultuur.
Een mens is een kopieermachine, in gen en idee, elke kopie heeft een paar "foutjes". Als de kopie door toeval, of doordat het simpel een betere versie is geworden, beter overleefd dan die andere velletjes, dan wordt dit de nieuwe basis.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 20:15
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
"Ik kon niet echt een bepaald woord voor mn onderwerp kiezen. Het werd moraal. Ik defineer moraal hier met een paar andere woorden om het zowat duidelijker te maken voor de lezers wat ik nou bedoel met mn stelling."

->

"Moraal is je eer, je ideaal, je zelfwaarde. Je moraal is je instelling, je essentie."

Tsjalon, 'nuff said denk ik zo
dit gaat eindeloos door
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 20:18
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef op 18-08-2003 @ 21:15:
dit gaat eindeloos door
Absoluut niet, jij beweert, zelf met ee verkeerde woordkeuze, dat sommige mensen leven zonder een instelling. Dat is natuurlijk absurd. Verder vind ik het antwoord "Observatie" wel erg knap, ik ha je toch niet op een paar duizend jaar oud geschat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten