Leeftijd:
18, nja, op een weekje of twee na dan
Religie:
Christendom / Islam / Geen /Anders, namelijk. ...
Moraal en fatsoen
1) Wat is volgens u het verschil tussen moraal en fatsoen?
Moraal is dat wat je onderbewust bijgebracht is aan levenswijzen, meestal wordt het je opgelegd door een maatschappij.
fatsoen is de beeldvorming die je zelf of een ander hebt/heeft over wat er nou wel of niet mag/kan.
2) Omschrijf in enkele woorden de moraal van de huidige maatschappij.
"Wees tolerant, wees gul en vrijmoedig, maar vergeet jezelf niet op de eerste plek te zetten!"
(even voor de goede orde, ik sta hier dus niet achter)
Geef van de volgende stellingen aan of u vindt dat het waar of niet waar is. Toelichting bij uw keuze is niet nodig.
3) Een mens wordt sterk beïnvloed door zijn emoties. Door te leren je emoties te beheersen, word je gelukkiger.
Waarom is er toch geen tussenweg bij eens of niet eens...
"waar" dan maar...
4) De moraal van onze maatschappij komt vooral op voor de zwakkeren, en dat gebeurt vaak ten koste van de sterkeren.
Niet waar... die was makkelijk
5) Morele idealen en regels uit de samenleving zijn ontstaan door puur eigenbelang van de zwakkere, overgrote meerderheid van de mensen. Zij worden er beter van als de samenleving voor hen opkomt.
Niet waar
6) In je leven moet je vooral met jezelf bezig zijn; door te proberen zelf gelukkig te worden, door jezelf te ontplooien.
Nee, echt absoluut niet waar... Wie ja antwoord is asociaal
Godslastering
7) Wat houdt godslastering volgens u in?
Het beledigen van God op welke manier dan ook. Dan heb ik het niet alleen over wát er gebeurd, maar ook met welke intentie.
8 ) Hoe ver mag je gaan in het bespotten van een religie?
a. Heb respect voor religie en ga het niet bespotten.
b. Religie bekritiseren mag, godslasteren niet.
c. Godslasteren mag, maar ook de vrijheid van meningsuiting kent grenzen.
d. Zover als je wilt; vrijheid van meningsuiting gaat boven respect voor religie.
Geef van de volgende stellingen aan of u het ermee eens of oneens bent. Toelichting bij uw keuze is niet nodig.
9) Gelovigen moeten kritischer naar zichzelf leren kijken; een spottende uitspraak of prent kunnen verdragen hoort daarbij.
Eens
10) Humor (bijv. satire) is een geldige rechtvaardiging voor het beledigen van gelovigen.
Oneens, ik vind sowieso 'rechtvaardiging' al een belachelijk principe, alsof je er iets mee opschiet
11) Het is begrijpelijk dat gelovigen aanstoot nemen aan godslasterende prenten (denk aan de prenten uit Denemarken) of ‘heidense’ boeken (bijv. Harry Potter of de Da Vinci Code).
Eens, begrijpelijk
12) Probeer te verklaren waarom moslims in de huidige tijd meer aanstoot nemen aan godslasterende uitspraken of prenten dan christenen.
Omdat moslims vanuit een ander oogpunt lezen. Ik zelf ben christen en vind het ook wel vervelend als er een spotprent van Jezus of God is, maar ik ga d'r niemand voor neerknuppelen. Ik denk dat het met liefde en verdraagzaamheid te maken heeft.
13) Tot slot: Wie geeft u gelijk?
a. Jan Peter Balkenende, die zegt dat we gelovigen in hun waarde moeten laten en dat de vrijheid van meningsuiting ook verantwoordelijkheden met zich mee brengt.
b. Ayaan Hirsi Ali, die vindt dat kwetsen en het opzoeken van grenzen middelen zijn om taboes te doorbreken en dat in het geval van godslastering het doel de middelen heiligt.
c. Geen van beide.