![]() |
|
Verwijderd
|
Sommige dingen/geuren/geluiden/smaken etc kunnen je soms herinneren aan vervelende of leuke dingen die je eerder meegemaakt hebt. Bijv. als je vroeger in het ziekenhuis hebt gelegen, en je loopt er nu weer, doet je geur je denken aan de tijd dat je daar lag.
Ik kom dit bij mezelf steeds vaker tegen. En ik zit me af te vragen hoe het komt. Ik denk namelijk niet constant na wat ik op het moment allemaal ruik, of hoor... Maar toch, als ik hier later weer tegenaanloop...kan ik een heel levende herinnering van vroeger weer terugkrijgen. Ik kan dan veel meer details van een beeld oproepen dan dat ik kan zonder dat ik zulke dingen waarneem. Ik heb het vooral bij geuren. Ik brand trouwens ook veel wierook, en het schijnt dat de verschillende geuren van wierook je weer dingen kunnen laten herinneren van toen je die geur eerder brandde. Als je bijv. alleen herinnert hoe iets eruit zag, heb je een visuele herinnering, maar een geurherinnering is een totaalherinnering. Je herinnert door de geur ook wat je toen dacht, voelde en hoorde. Ook ontwikkel je zo een beter reuk- en herkennigsvermogen. Dit merk ik inderdaad. Ik wil hier verder niet te ver ingaan op de werking van wierook maar voor wie geïnteresseerd is: http://www.wierook.nl/info.htm Maar ik heb het ook met geluiden. Als ik muziek draai van vroeger bijv... maar ik weet dat de meeste mensen dat wél hebben. Nog een voorbeeld met geluid: vandaag ging het brandalarm in mijn school af (vals alarm). Twee weken geleden heb ik nog alarm geslagen na een overval. Het was precies hetzelfde geluid. Ik was dan ook enigszins in paniek toen ik het weer hoorde. En herinnerde me dingen die me nog niet eerder te binnen waren geschoten. Ik zag bijv. opeens het beeld voor me van die lege kassa voor me, omdat ik al het geld aan de overvallers had gegeven. Dit beeld had ik nog niet eerder gehad. En dat komt dus omdat ik hetzelfde geluid hoorde als bij die overval. Hebben jullie dit ook? Herinner je je dan vaak negatieve of positieve dingen? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wanneer immers via je ene schors de geluidsherinnering wordt gezonden naar dat gebied en vanuit de andere schors de visuele etc dan is de kans natuurlijk veel groter dat die herinnering in ieder geval in het 'regelcentrum' aankomt, ook als hij bijvoorbeeld niet goed in het visuele deel is opgeslagen, zorgt het auditieve deel dat ie toch aankomt. Theoretisch krijg je dan ook de beste toetsresultaten als je het het voorbereidt in het lokaal zelf en er dezelfde muziek en geuren weer worden waargenomen... Toch schijnt het denken aan de situatie waarin je de stof geleerd heb al een goed hulpmiddel te zijn, zoals welke muziek je op had staan... Dat geur een totaalherinnering is naar mijn idee onzin...elke waarneming is een herinnering, alle waarnemende centra samen vormen pas een totaalherinnering...
Laatst gewijzigd op 04-12-2003 om 17:52. |
![]() |
|
ja hoor, herken dit heel erg. heb het idd ook met geuren enz. maar ook met situaties, als ik bijvoorbeeld iets zie wat ik al eerder heb gezien in een vervelende situatie komt die weer helemaal terug.
verder heb ik het ook met voorwerpen, bv. als ik een fiat mondeo zie komen er weer bepaalde dingen terug (waar ik verder even niet op in ga) en ook met andere voorwerpen heb ik dit heel sterk. dus, ik herken er veel in.
|
Wat ImeZ zei herken ik idd wel... Door geuren, geluiden enz
kunnen bepaalde gevoelens worden opgeroepen, maar ik kan niet altijd plaatsen waarom ed. Ik denk dat het positieve en negatieve gevoel wat het bij mij oproept redelijk in evenwicht is. Het negatieve heeft wel een langere invloed op me... Vaak omdat dat vrij heftig ed kan zijn. ![]()
||
![]() |
Citaat:
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal ] Eigenwijs verlaten: Leaving cockey juliettebinoche | 16 | 06-01-2005 12:29 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] Pijnlijke Eenvoud juliettebinoche | 59 | 11-01-2004 22:12 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
evolutie of schepping Ace*Dusty | 286 | 29-10-2003 08:47 | |
Drugs & Alcohol |
De serie Drugs en Drank in De gelderlander Isa | 3 | 20-03-2003 21:20 |