Oud 24-01-2004, 13:58
Upior
Upior is offline
Ik wil een simpel QBasic programmatje schrijven om het stemmen van m'n gitaar te versimpelen (en het is nog goedkoper ook). Ik heb voldoende QBasic kennis om het programma opzich goed te schrijven maar ik weet alleen niet hoe het zit met het verband tussen noten en hun frequenties..

Ik weet dat een zuivere A = 440 Hz, en dat een octaaf hoger de frequentie verdubbeld. Maar nou stem ik mijn gitaar bijvoorbeeld in Eb (oftewel in standaard-stemming, maar dan een halve noot verlaagd). Hoe zit het dan?

Ik heb al gezocht op Google ed. en ik ben veel interessants tegen gekomen maar nog niet precies datgene wat ik zoek... Kan iemand me helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-01-2004, 14:17
Fatality
Fatality is offline
Een Eb is een halve toon omlaag.
Zal dus 1/16de van de helft van de frequentie eraf zijn.
Dus 1/16 van 220 = 13,75.
Dus een frequentie van 426.25 Hz

Ik heb werkelijk geen idee, aangezien dit niet in ons boek wordt besproken.
Maar probeer het eens zou ik zeggen.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 14:22
Fade of Light
Fade of Light is offline
zulke programma's zijn er al.... Etuner bijvoorbeeld (gratis demo, gratis met cr4ck ), kun je ook precies aangeven als je 'een toon' lager wil stemmen of hboe dat ook gaat bij gitaar
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 17:28
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 24-01-2004 @ 15:22:
zulke programma's zijn er al.... Etuner bijvoorbeeld (gratis demo, gratis met cr4ck ), kun je ook precies aangeven als je 'een toon' lager wil stemmen of hboe dat ook gaat bij gitaar
Ja, als je zou kijken naar welk soort programma's er al zijn dan heeft die jongen natuurlijk niets meer om zijn basic kennis op uit te leven.

Maar weet je wel hoe het met die frequenties zit dan?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 19:03
Verwijderd
we moesten eens bij een praktikum een orgel in een chip programmeren. Bij die opdracht stonden deze aanwijzingen. Misschien heb je er wat aan

Citaat:
Aanwijzingen
• In een octaaf wordt de frequentie verdubbeld. Die verdubbeling vindt plaats in 12 evenredige stapjes. Voor
elke volgende noot wordt de frequentie dus verhoogd met een factor 2^(1/12). Als je uitgaat van een A met
een frequentie van 440 Hz, is de eerstvolgende hogere C 523 Hz, de daarop volgende C 1046 Hz en de
daarop volgende C 2092 Hz. Reken zelf de frequenties uit van de 12 noten van deze C van 1046 tot de
volgende C van 2092 Hz. Deze noten zijn vrij hoog, maar hierna worden ze nog een octaaf verlaagd.
• Voor het opwekken van de bij deze noten horende tonen kan een teller worden gebruikt die, zodra een toets
wordt ingedrukt, wordt geladen met een waarde afhankelijk van de ingedrukte toets en aftelt naar 0. Zodra
de stand 0 is bereikt wordt de teller, zolang de toets nog is ingedrukt, steeds opnieuw geladen. Als geen
toets is ingedrukt, stopt de teller in stand 0. De teller heeft een uitgangssignaal dat actief is in stand 0. Als f
de gewenste frequentie is, is de waarde waarmee de teller moet worden geladen de afronding van
(10^6 / f) - 1. De aftrekking van -1 is gewenst omdat ook stand 0 van de teller meedoet.
• Het uitgangssignaal van deze teller is sterk asymmetrisch (één klokpuls hoog en verder laag). Om een
mooie toon te krijgen wordt dit signaal met een als tweedeler geschakelde flipflop omgezet in een
symmetrisch signaal van een octaaf lager. Dit signaal kan rechtstreeks op het luidsprekertje worden
aangesloten.
• Omdat we bij deze opdracht niet geïnteresseerd zijn in de hexadecimale code van de toetsen, is het handig
om uit de standaard file Keyboard.tdf de conversie van toetsnummer (4 bits voor rij en kolom) naar
hexadecimale code te verwijderen.
• Om ervoor te zorgen dat de 7-segment displays, die voor deze opdracht niet worden gebruikt, geen
willekeurige patronen weergeven, is het vereist dat de uitgangen digit[5..0] als dummy-uitgangen aan
de schakeling worden toegevoegd. Maak deze dummy-uitgangen permanent 0.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 20:30
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 24-01-2004 @ 20:03:
we moesten eens bij een praktikum een orgel in een chip programmeren. Bij die opdracht stonden deze aanwijzingen. Misschien heb je er wat aan

In een octaaf wordt de frequentie verdubbeld. Die verdubbeling vindt plaats in 12 evenredige stapjes. Voor
elke volgende noot wordt de frequentie dus verhoogd met een factor 2^(1/12). Als je uitgaat van een A met
een frequentie van 440 Hz, is de eerstvolgende hogere C 523 Hz, de daarop volgende C 1046 Hz en de
daarop volgende C 2092 Hz. Reken zelf de frequenties uit van de 12 noten van deze C van 1046 tot de
volgende C van 2092 Hz.
Ik snap er niets van. Want als ik zo verder reken vanuit 440 Hz dan is de volgende Octaaf A geen 880 Hz, wat het wel zou moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Fatality schreef op 24-01-2004 @ 21:30:
Ik snap er niets van. Want als ik zo verder reken vanuit 440 Hz dan is de volgende Octaaf A geen 880 Hz, wat het wel zou moeten zijn.
met 440*2^(1/12)*2^(1/12)*.....en dat 12 keer, krijg je toch 440*2^(12/12) = 880?
wat krijg jij er dan uit?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 14:27
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 24-01-2004 @ 21:50:
met 440*2^(1/12)*2^(1/12)*.....en dat 12 keer, krijg je toch 440*2^(12/12) = 880?
wat krijg jij er dan uit?
Nee, het klopt, had het verkeerd ingevoerd in mijn rekenmachine (haakjes vergeten)
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 14:49
Upior
Upior is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 24-01-2004 @ 20:03:
Aanwijzingen
• In een octaaf wordt de frequentie verdubbeld. Die verdubbeling vindt plaats in 12 evenredige stapjes. Voor
volgende C van 2092 Hz. Deze noten zijn vrij hoog, maar hierna worden ze nog een octaaf verlaagd.

Kijk hier heb ik wle wat aan en een halve noot hoger is dus (2^(1/12)/2 hoger?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 15:24
Verwijderd
Citaat:
Upior schreef op 25-01-2004 @ 15:49:
Aanwijzingen

Kijk hier heb ik wel wat aan en een halve noot hoger is dus (2^(1/12)/2 hoger?
Nee, dat gaat met halve noten. er zijn namelijk 7 'witte toetsen' en 5 'zwarte toetsen' in een octaaf. Elke volgende frequentie die je berekend is dus een halve toon hoger.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten