Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik heb een tijdje op 't MBO gezeten en ben daar behoorlijk veel lui tegen gekomen die onder hun niveau zaten en waarvan ik meteen aanvoelde 'dit is iemand die op het VWO hoort'. |
![]() |
||
Citaat:
Wat zijn MBO, HBO, VWO, VBO, Mavo, Havo nou voor een ontzettend bekrompen manieren om niveau te definieren... echt waar ik snap bestwel dat er een schoolsysteem is dat voor 'zo veel mogelijk' mensen een acceptabele manier van onderwijs is. Maar voor mijzelf bijvoorbeeld niet. Iedereen die mij echt kende zei dat ik makkelijk gymnasium kon doen, maar heb uiteindelijk Havo gedaan... waarom? Ik kon binnen het systeem de motivatie niet opbrengen op de school manier dingen te doen. Ben ik dan dom? (of stel dat ik Mavo of VBO had gedaan) Of ben ik minder onderwezen?.... Daarnaast heb je nog sociale intelligentie, weten hoe mensen in elkaar zitten, hoe de hele samenleving werkt en kennis van soortgelijke systemen. De hoeveelheid hoogopgeleiden met 0,0 sociale intelligentie is NIET TE TELLEN!!!!! De mooiste voorbeelden zijn managers (die met mensen moeten kunnen werken) die niet met mensen kunnen omgaan.... SCHANDALIG!!! Nee Intelligentie ligt niet vast in een IQ test, of met de schooldiploma. Intelligentie moet je "verdienen" (en er hard voor werken) |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Hoe kun je iemand nou afrekenen op het gebrek aan intelligentie? Dat is toch niet iets waar iemand zelf voor kiest. Het kan wel een afknapper zijn, net zoals een vreselijk uiterlijk maar ik ga toch meer af op de keuzes die mensen maken in hun levens, niet op de zaken waar ze mee "gezegend" of benadeeld zijn.
|
Verwijderd
|
Oke. Dan ben ik dus zelfs naar jouw maatstaven intelligent. Ik keur mensen trouwens niet goed of af. Ik ga met ze om en kijk vervolgens of ze eigenschappen bezitten die ik waardeer. Welke dat precies zijn kan ik niet zo goed ontdekken.
Ik kan wel ontdekken welke het in elk geval níet zijn: huidskleur, financiële toestand, nationaliteit, politieke kleur (m.u.v. LPF'ers, daar praat ik niet mee) en verder alle dingen die niet ter zake doen in een discussie. Het hangt natuurlijk ook van de situatie af welke factor het zwaarst weegt. Als ik een leuke meid tegenkom tijdens het uitgaan dan zal het uiterlijk zwaarder wegen, als ik in de bibliotheek op de faculteit met iemand in gesprek raak dan zal zijn vakkennis me meer interesseren. |
![]() |
||
Citaat:
maar dat heb je niet gelezen? Ik heb ook veel respect voor achievers, mensen die ondanks hun beperkte mogelijkheden ontzettend ver komen. Dat is gelijk het punt waar ik mezelf ontzettend voor schaam... in mijn positie had ik al veel meer kunnen bereiken dan ik tot nu toe heb gedaan. |
![]() |
|
Voor vrienden is het enige wat echt boeit het innerlijk voor mij...
Maar ik weet niet... ik heb geen vrienden die echt totaal misvormd zijn maar daarnaast ontmoet ik dat soort mensen echt nooit. Weet eerlijk gezegd niet of ik objectief kan blijven als iemand er echt gewoon monstreus uit ziet. |
![]() |
||
Citaat:
Mijn zus doet Gymnasium maar is nog zo dom als een schaap ![]() ![]() |
![]() |
|
cultuur: deze brengt denkbeelden met zich mee, vergelijk de islam maar eens met het christendom, daar zitten hele grote verschillen tussen.
intelligentie: speelt een rol, maar niet een hele grote gebeurtenissen en ervaringen in het leven van iemand spelen ook een grote rol bij zijn of haar manier van denken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() In elk geval zegt je schoolniveau misschien wel iets over je intelligentie, maar slechts iets over een heel beperkt gedeelte ervan. Schoolniveau is alleen een maatstaf voor het gemak waarmee je leert, veel minder of zelfs helemaal niet voor het kunnen opstellen van logische redenaties, het zien van verbanden, jezelf in algemene zin ontwikkelen. Er lopen bij mij op de uni ook mensen rond van een jaartje of 23 die dit jaar afstuderen en die nog steeds zo achterlijk zijn als het maar kan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wij beoordelen anderen idd op de bovenstaande punten. En ik denk dat er nog meer te noemen zijn. Maar wat is nu het heersende criterium waarop wij mensen keuren? Of zij dezelfde mening delen met ons op deze punten. Het gaat dus - naast het onderwerp waarop wij iemand beoordelen - vooral om of iemand gelijkgestemd is. De redenatie is dus niet: "ik beoordeel deze persoon op dit of dat onderwerp", maar: "ik beoordeel deze persoon naar of hij wel of niet gelijkgestemd is over dit of dat onderwerp." |
![]() |
|
![]() |
ik vind de manier waarop iemand tegen het leven/mensen aankijkt ook erg belangrijk. Iemand die van nature een chagrijnige indruk maakt, heeft het voor mij al meteen verpest. Daarnaast moeten mensen zich aan kunnen passen aan situaties en een bepaalde kennis/intelligentie en sociale vaardigheden hebben om een fatsoenlijk gesprek mee te voeren.
|
![]() |
|||||||||||||
Citaat:
Soms kun je aan kleding en uiterlijk het type persoon benaderen; hoewel dit niet altijd opgaat. Maar als iemand een hakenkruistatoeage heeft, weet ik al genoeg. ![]() Citaat:
Nee. Citaat:
Op zich niet. Ik ga liever niet om met extreem-rechtsen ![]() Citaat:
![]() Zo van: ![]() ![]() Citaat:
Moeilijk in te schatten soms ![]() Sommige mensen komen dom over, maar zijn niet de domste en slimme mensen kunnen zo verdomd arrogant (en dom) zijn ![]() ![]() Ach. Gelukkig is er een mix. Citaat:
Ja, ik erger me aan mensen die bewust geen Nederlands willen spreken terwijl ze hier wonen. Citaat:
Citaat:
Maakt mij absoluut niet uit wat iemand gelooft. Citaat:
Er. Nee. Citaat:
Ja, ivm taal en kennis over bepaalde zaken. Een Rus zal ik eerder iets vragen over de situatie in Litouwen dan een Amerikaan, bv.. Citaat:
Ja. Hoewel sommige mensen niks aan kunnen doen dat ze bepaalde sociale vaardigheden missen (door "ziekte")... hen vergeef ik het. Maar als iemand zich asociaal gedraagt omdat ie dat stoer vindt ofzo? Nee bedankt. Ga maar op een eiland wonen ofzo waar je je asociaal kunt gedragen ![]() Citaat:
Nee.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Hoe meer eigenschappen overeenkomen met de onze, des te positiever we over die persoon zullen zijn. Citaat:
Daarna leren we die persoon kennen in een gesprek. Hoe denk de persoon over dit? En over dat? Kent hij of zij die ene vriend? Vindt hij of zij die ook aardig? enz. Hoe meer tijd we doorbrengen, des te meer we weten of die persoon overeenkomt met onze voorkeuren/criteria en des te aardiger we die persoon zullen vinden. Welke eigenschap de doorslag geeft? Eerste indrukken zijn belangrijk - uiterlijk dus: kleding, gelaatsuitdrukkingen, stemgeluid, geur, etcet. |
![]() |
||
Citaat:
Aan je eigen slechte ga je je alleen maar aan ergeren ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() Uiterlijk is in zekere zin (kleding, leeftijd, huidskleur, man/vrouw, dik/dun, aantrekkelijk of niet) de eerste factor waardoor iedereen in mindere of meerdere mate wordt beinvloedt. Ik probeer dat bij mezelf altijd zo veel mogelijk te beperken, vind vooroordelen heel erg slecht. Maar toch probeer ik geen "definitief" oordeel over mensen te vellen zonder een goed gesprek met ze gehad te hebben. Over oude mensen en vrouwen oordeel ik trouwens wel veel sneller als over mannen van vergelijkbare leeftijd of ouder. |
![]() |
||
Citaat:
en waarom ze doen wat ze doen. of niet doen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik beoordeel mensen op hun karakter. Of ze aardig zijn en of dat oprecht is. Of ze te vertrouwen zijn. Of ze respect hebben voor anderen en voor de mening en leefstijl van een ander. Of ze om mensen geven en bereid zijn die mensen te helpen. En of ze niet veel te arrogant zijn, het is irritant als mensen constant denken dat ze boven anderen staan.. ontzettend onterecht ook.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
en besef dat als je oordeelt over anderen je ook oordeelt over diezelfde tekortkomingen in jezelf... jij weet nogmaals niet waarom iemand is zoals hij is. dus zelfs al staat iemand je niet aan fijn laat hem dan los en laat hem verder gaan met zijn leven. dus laat oordelen aan de rechters over. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Om tot de conclusie te komen dat iemand geen vriend van je is, zal die verschillen moeten beoordelen. Je ontkomt niet aan oordelen. Waarom laat je iemand die oordeelt over een ander niet gewoon zijn eigen weg? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Ik oordeel op de mate van begrip die ik ergens voor kan opbrengen. Als een gelovige mij uit kan leggen op een redelijk rationele manier waarom ze gelooft, vind ik dat knap, heb ik daar respect voor en vel ik daar geen negatief oordeel over. Maar als iemand gelooft omdat zijn ouders dat deden, of anderen veroordeelt omdat 'de kerk' dat zegt, dan zal ik niet snel met je op kunnen schieten en vind ik je redelijk onnadenkend, een negatief oordeel.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() echt jij hamert de spijker persies op de kop! Als mensen dat wat zei denken en vinden kunnen onderbouwen en daarmee bewijzen dat ze hebben nagedacht dus. |
![]() |
|||||
Citaat:
nou ik denk dat god wel oordeelt naar de maat waarmede wij over anderen oordelen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik merk zelf dat ik me snel erger aan mensen die dingen 'gewoon' doen, en dan heb ik het niet over de lolmaakdingen, maar eerder de serieuze kanten, zoals bijvoorbeeld bepaalde (kwetsende) uitspraken over allochtonen. Dan hebben die mensen misschien wel nagedacht(he, ik ben nou al 3 keer overvallen door negers, volgens mij zijn alle antillianen kut), maar ik moet daar wel een bepaalde logica in zien(zoals dat je ook moet beseffen dat je niet een hele bevolkingsgroep over 1 kam kunt scheren, of dat niet alle negers antillianen zijn).
Laatst gewijzigd op 01-02-2004 om 06:46. |
![]() |
||
Citaat:
en mensen beoordeel ík op het geheel.. (ben sowieso van mening dat er niet een standaard wijze is om mensen te beoordelen, alhoewel er ind vast wel heersende criteria zijn...) uiterlijk voorkomen (al dan niet verzorgd), manier van uitdrukken, kennis, levensvisie, leefwijze, manier van omgaan met medemensen... dat soort dingen. |
![]() |
||
Citaat:
en soms veroordeel (nouja..veroordelen liever niet..afkeuren misschien) ik mensen omdat 'de kerk' dat vindt..maar ik maak wel deel uit van die kerk... ik weet sommige dingen gewoon nog niet..en snap ze ook niet..maar ik accepteer ze en ze geloof..dat is volgens mij ook het principe van geloof dat je zeker weet dat iets waar is terwijl je het niet op een redelijk rationele manier kan uitleggen
||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Films, TV & Radio |
Over Pulp Fiction Bongalientje | 298 | 02-05-2007 11:10 | |
Films, TV & Radio |
Wat is het verschil tussen horror en thriller? Verwijderd | 12 | 21-08-2005 00:44 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Dijkstal: Nederlandse politiek zaait haat LaResistance | 138 | 10-06-2004 18:01 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
zoon van God? lollipop | 185 | 18-02-2004 11:53 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
de bijbel klopt niet Korsakoff | 122 | 21-10-2003 17:18 | |
Lifestyle |
Vegetarier worden --> pubertijd Verwijderd | 300 | 17-07-2003 15:22 |