Citaat:
Rhinus schreef op 07-02-2004 @ 11:02:
Ik dacht dat TFT's altijd snel 'kapot' gingen omdat ze na een x aantal jaren vrijwal altijd dode pixels krijgen. Maar dat is niet?
Want als je met een TFT twee keer zo lang doet, dan mag ie natuurlijk ook in verhouding meer kosten.
|
CRT is een veel foutgevoeligere techniek, dat heb je meestal zodra de techniek steeds complexer (bloated) wordt. LCD is een heel simpele fijne techniek. En vaak zijn die simpele principes de beste. Nu is LCD nog lang niet volgroeid, en OLED zal ook gebreken blijven houden.
Of je met een CRT twee keer zo lang doet als een TFT monitor, is wellicht te optimistisch. CRT kán heel lang mee gaan, als je een goed model hebt. Maar het kan ook net buiten de garantieperiode gedaan zijn, of vage kuurtjes die hij krijgt. Vooral als je je monitor wel eens meesjouwt denk ik dat dat de levensduur ernstig bekort. TFT kan daar veel beter tegen.
Dode pixels zijn er bij mij nog nooit bijgekomen. Bijna altijd is dat gewoon vanaf het begin. Net als geheugen, dat gaat eigenlijk niet kapot, of het is stuk bij begin of het blijft gewoon werken. Tenzij je gekke dingen met spanning gaat doen.