Oud 30-03-2004, 08:22
Mr. Maikey
Mr. Maikey is offline
Hmmmm ik weet dus niet waar ik dit moet plaatsen dus is dit plekkie de pineut. Ik moet een profielwerkstuk maken, en ben er ook al een tijdje mee bezig. Maar ik moet nog de helft en wil es kijken of jullie er meer van weten of beetje kunnen helpen.

Ik heb mijn hoofdvraag in de richting van:
Hoe is de ontwikkeling van de computer gelopen..blabla

Weten jullie misschien hoe ik mijn hoofdvraag zodanig kan aanpassen zodat het niet zo irritant wordt om ermee te werken.
Ik heb een redelijk groot hoofdstuk getypt hoe in ieder geval de hele geschiedenis van de computer eruit zag. Maar nu loop ik beetje dood en zou ik willen weten of jullie me misschien klein beetje kunnen helpen....Zo niet, in ieder geval al bedankt dat je de moeite hebt gedaan om mijn vraag te lezen..!!

Nou ik hoor het wel als jullie goede bronnen hebben of opmerkingen..!!
Oud 30-03-2004, 09:11
Verwijderd
wat is de betekenis van de computer geweest door de jaren heen?

goede bronnen die ik vaak gebruik:

gewoon scholieren.com
encarta encyclopedie
http://www.xs4all.nl/~rpronk/historie.htm --> site gevonden op google over de geschiedenis van veel dingen..

mss moet je wat specifieker zijn over wat je nog wilt weten, mss is het dan wat makkelijker voor mensen om te zoeken naar informatie en om jou te helpen.

suc6 iig
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 10:54
Verwijderd
Citaat:
anniemoppie schreef op 30-03-2004 @ 10:11:
wat is de betekenis van de computer geweest door de jaren heen?
Dit lijkt mij een beetje b r e e d . Ik bedoel: hun kun je de betekenis van de computer bepalen. En betekenis waarvoor en/of voor wie?

Citaat:
Mr. Maikey schreef op 30-03-2004 @ 09:22:
Ik heb mijn hoofdvraag in de richting van:
Hoe is de ontwikkeling van de computer gelopen..blabla

Weten jullie misschien hoe ik mijn hoofdvraag zodanig kan aanpassen zodat het niet zo irritant wordt om ermee te werken.

Ik heb een redelijk groot hoofdstuk getypt hoe in ieder geval de hele geschiedenis van de computer eruit zag. Maar nu loop ik beetje dood
Je loopt dood, omdat je je vraag hebt beantwoord. Nu heb je:
vraag: Hoe is de ontwikkeling verlopen?
antwoord: zo is de geschiedenis verlopen.

Dus: als je meer tekst nodig hebt, zul je meer en andere vragen moeten stellen. De vraag die je hier stelt, blijft een beetje op het beschrijvende vlak liggen. Je zou het interessanter kunnen maken door je af te vragen welke mogelijke invloeden de ontwikkeling van de computer op een bepaald andere verschijnsel heeft.

Voorbeeld: Kies daarvoor iets waarover je veel weet/dat dicht bij je staat, zoals de invloeden van de commputer op Nederlands onderwijs.

Mocht je dit interessant vinden, dan kan ik je op weg helpen. Lees Hoofdstuk 8 van dit boek:

Haan, J de/Huysmans, F., “Van huis uit digitaal: verwerving van digitale vaardigheden tussen thuismilieu en school”, Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau, 2002

Dit is een uitgave van het SCP en is, jawel, gratis te downloaden via
deze link

Succes
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 12:08
Mr. Maikey
Mr. Maikey is offline
Hmmm hartelijk dank in ieder geval voor jullie antwoorden, ik kan er al wel weer iets mee. Mijn huidige opzet van mijn profielwerkstuk ziet er als volgt uit;

Hoofdvraag:
- Hoe is de ontwikkeling van de computer verlopen? ofwel:
- Hoe is de computer geworden zoals hij nu is?

Deelvragen:
- Wat is de computer eigenlijk (nu), hoe werkt het?
- Wat is de grondslag van de computer, waar is het mee begonnen?
- Hoe is de geschiedenis van de computer verlopen?
- Wat zijn bekende namen die veel te maken hebben met deze onwikkelingen?

Op dit moment heb ik de geschiedenis af, ook grondlag is af, en met de bekende namen ben ik op dit moment bezig. Het algemene gedeelte komt ook nog.

Het is een goed idee als ik me misschien even op iets ga richten zodat ik toch nog een extra hoofdstuk erbij kan maken. Dat zal het werkstuk wel goed doen. Misschien is onderwijs wel wat ja, ik zal er eens over hebben.
Als ik mijn vraag moet herformuleren dan ebdoelde ik dus zoiets van: weten jullie nog een deelvraag die te "doen" is of misschien hebben jullie wel goede bronnen. Ikzelf heb er weer enkele gevonden die ik kan gebruiken.
Oud 31-03-2004, 18:34
Boogie
Boogie is offline
---> Exacte Vakken
Oud 31-03-2004, 19:47
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
ik heb begin dit jaar een spreekbeurt gehouden over het ontstaan van de computer!!
helaas heb ik deze niet op pc staan

maar ik weet nog wel dat ik begonnen was met
- in egypte gebruikte men kleivormpjes om te rekenen
- later kwam er dan een telraam
- toen kwamen er ponskaarten en zo, mmm, srry, dat weet ik niet goed meer
- uiteindelijk kwam er dan de 1ste computer, dat was een hele grote bak, voor iedere bewerking moest je de grote buizen versteken --> WEETJE: hiervan komt de naam bug: vroeger zaten er soms kevertjes in de buizen aan de draden te knagen, die dan voor storing / kortsluiting zorgden
- dan ontwikkelde men de chip en computers werden steeds kleiner
- ik weet ook dat er enorme concurrentie was tss Apple en Windows

*trouwens --> de computer was er oorspronkelijk alleen om te rekenen (computare = rekenen)

Sorry hoor, ik had je zo graag verder geholpen, maar ik ben de rest vergeten... Maar ik heb ook al mijn informatie op internet gezocht, dus het zal jou ook wel lukken!
Oud 31-03-2004, 19:50
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
Hoe de computer is ontstaanµ

De huidige computer is een elektronische rekenmachine die intern niet rekent met de Arabische cijfers van 0 – 9 maar die het binaire talstelsel gebruikt: uit=0 of aan=1. Diezelfde cijfers worden bij alles wat een computer doet gebruikt. Voorts is een essentieel kenmerk van een computer dat hij gebruikt maakt van een intern opgeslagen programma. Met name hierdoor onderscheidt de computer zich principieel van zijn eenvoudiger voorgangers, rekenmachines en telramen. Telramen zijn al van de Romeinen bekend, mechanische rekenmachines uit de 17e eeuw (1623) en Pascal bouwde er een rond 1640.
Voor de tweede wereldoorlog experimenteerde Konrad Zuse met digitale rekenautomaten die werkten met relais. Omstreeks 1941 werd in de VS ENIAC geconstrueerd. ENIAC staat voor: Electronic Numerical Integrator And Calculator. De ENIAC bestond uit 19.000 radiobuizen. Deze computer was daardoor ook gigantisch groot. De computers werden pas veel later kleiner toen de transistors en daarna de microchips werden uitgevonden. Het was erg onhandig om de ENIAC te gebruiken voor een ander programma want dan moesten de radiobuizen op een andere manier met elkaar worden verbonden. Deze computer had ook maar een heel klein gedeelte van de mogelijkheden die de computers tegenwoordig hebben. Ook het team van de codebreakers met o.a. Alan Turing in Bletchley Park in Engeland gebruikte rekenapparatuur die verregaand gemechaniseerd was. We zien dat het idee in een aantal lander tegelijkertijd werd verderontwikkeld, het hing in de lucht.

Het principe van de moderne computer wordt door velen toegeschreven aan Charles Babbage en Lady Ada Lovelace, een Engelse wiskundige. Babbage maakte mechanische rekenmachines en speelde met ideeën over programmeerbaarheid. De computer zelf konden ze nog niet bouwen omdat de techniek die daarvoor nodig was nog niet beschikbaar was. De computer die zij hadden bedacht kon gegevens krijgen van buiten af, zoals tegenwoordig met een cd-rom of een floppy. De computer die zij hadden bedacht werkte met ponskaarten of ponsband. Charles Babbage had ook al een printer erbij bedacht, dan kon hij de gegevens die hij uit het programma haalde ook weer uitprinten.

Deze computer zou erg groot, zwaar en duur worden omdat de onderdelen nog niet erg klein konden worden gemaakt. Daarom waren de eerste computers ook alleen van erg rijke mensen en de overheid. De computers werden al een stuk kleiner toen in 1947 transistoren werden uitgevonden. Toen beweerde het tijdschrift "Popular Mechanics" dat er ooit een computer zou komen die 'maar' 1500 kilo zou wegen.

De computers begonnen pas echt kleiner te worden in 1969 na de uitvinding van de geïntegreerde schakeling (IC). Op zo’n 'chip' konden een heleboel transistors worden gefabriceerd. De chips werden in de jaren 70 verbeterd toen werd het mogelijk om een complete processor op een chip te integreren. Het werd daardoor veel goedkoper om een computer te bouwen.

De eerste homecomputers ware toen klein en goedkoop genoeg om door consumenten te kunnen worden, maar van enige standaardisering was niet of nauwelijks sprake. Computers uit de periode 1975-1985 waren o.a. de Apple I, de Apple II, de TRS-80, de Commodore PET, de ZX-81, de Nascom, en later de BBC Micro, de Commodore-64, Acorn-Atom gebaseerd op 8-bits processoren, zoals de 8080 en de Z-80.

IBM stapte enige jaren na de uitvinding van de personal computer in de markt met hun Personal Computer in 1979; de IBM-PC op basis van de 8088 een 16-bits microprocessor van Intel. IBM kocht van het toen volstrekt onbekende en kleine bedrijfje Microsoft een nog te ontwikkelen besturingssysteem voor de Personal Computer. Microsoft kocht toen QDOS (Quick and Dirty Operating System) van een ander bedrijfje op en bracht het uit onder de naam MS-DOS. Door het gewicht van de industriereus IBM werd nu de PC langzamerhand ook in het zakenleven serieus genomen en de eerste praktische en nuttige toepassingen begonnen het licht te zien. Na een periode van aanvankelijke wildgroei waarin een groot aantal onderling onverenigebare soorten computers op de markt werden gebracht trad een genadeloze concurrentieslag op waaruit uiteindelijk het door IBM gepresenteerde model als de grootste overwinnaar tevoorschijn kwam, niet omdat het het beste computermodel had maar wel omdat het de grootste markt vormde. De Commodore Amiga, de Atari ST, en een groot aantal concurrerende modellen zijn inmiddels al haast vergeten. De enige fabrikant uit die tijd die zich tot op heden heeft weten staande te houden is Apple met de Macintosh-architectuur; en dit vooral door zich op enkele niche-markten (desktop publishing) te concentreren. Andere bedrijven die later ook Personal Computers gingen bouwen deden dat op basis van het ontwerp van IBM en gebruikten daarop meestal eveneens MS-DOS dat daarmee een de-facto standaard werd. Tegenwoordig (2004) wordt MS-DOS bijna niet meer gebruikt.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten