Wat wálg ik van dit programma. Zonder op een cliché manier weer eens sbs 6 te gaan bashen wil ik toch even wat kritiek uitten, of liefst eigenlijk een discussie op gang brengen.
Hier thuis staat het programma nog wel aardig vaak op, en ik kijk meestal ook wel ff mee. Dat het vrij weinig met journalistiek te maken heeft maar voornamelijk een boel stemmingmakerij is was me al lang duidelijk.
Maar ze gaan nu toch te ver. Om -wat is het? 19:00? - in de avond gruwelijke beelden te laten zien die imho totaal geen toevoegende nieuwswaarde hebben is walgelijk. Vorige week natuurlijk al die ranzige beelden van de verminkte amerikanen in Irak. Vandaag zag ik een nou niet bepaald smakelijke [lees schokkende] naakt foto van een gehandicapt meisje die ergens aan vastgemaakt was. En om het even compleet te maken een stukje programma vulling waarin toch wel even gezegd werd dat de beelden van de massaslachting in rwanda door de ooggetuigen nooit vergeten zullen worden. De onzinnigheid van dit nieuwsitem tot daaraantoe, maar dat daarbij weer beelden moeten van dode rwandezen snap ik niet. Pure sensatie. Nou ben ik ook wel zo realistisch om door te hebben dat dat natuurlijk gewoon kijkers trekt, maar moet dat nou zo vroeg op de avond?
Ik ben absoluut tegen censuur in welke vorm dan ook, en ik kan best tegen dit soort beelden. Maar het probleem is dat rond zo'n tijdstip d'r ook absoluut heel veel kinderen kijken, die, en dat denk ik, nog beschermd dienen te worden tegen zulk materiaal.
Tuurlijk is dat grotendeels absoluut een taak van de ouders, maar ook programmamakers hebben daar in denk ik toch een klein stukje verantwoordelijkheid, en die weigeren ze schijnbaar te nemen.
Dit zal vast vaker voorkomen, ook bij andere nieuwsprogramma's, maar bij actienieuws viel het me deze week gewoon gigantisch op.
Dus, is het zaak om, zeker overdag, overbodig schokkend beeldmateriaal zoveel mogelijk te vermijden? Is het dan een 'taak' van de programmamakers om op te letten wat ze vertonen, of zijn het puur de ouders die hun kinderen zélf moeten beschermen. Of hoeven kinderen sowieso niet beschermd te worden tegen dit soort beelden?
|