Oud 08-04-2004, 13:14
mmuddy
mmuddy is offline
mijn beeldscherm was begin deze week begonnen met trillen, ik dacht er zou wel een heleboel stof in zitten ofzo, dus ik had de binnenkant gestofzuigt. Hij was weer helemaal schoon en vervolgens deed ie weer normaal de rest van de dag. Maar toen ik hem net weer aanzette trilde hij weer en hij houd er niet mee op, hij is pas 1 jaar oud en wil graag weten wat er mee aan de hand is.
heeft 1 van jullie een idee wat er aan de hand is, want het is verdomd irritant.
alvast bedankt
Oud 08-04-2004, 14:18
T_om
T_om is offline
misschien boxjes of een andere magnetische bron dicht bij het beeldscherm? hierdoor wil het nog wel eens gaan flikkeren. Anders zou ik het ook niet weten.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 14:43
matrix21
matrix21 is offline
Ik ken het bij mij op school zijn er ook een paar die dat doen.
Volgens mij stuk Hebbie nog garantie?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 15:33
bam
bam is offline
Citaat:
T_om1337 schreef op 08-04-2004 @ 15:18 :
misschien boxjes of een andere magnetische bron dicht bij het beeldscherm? hierdoor wil het nog wel eens gaan flikkeren. Anders zou ik het ook niet weten.
Hierbij horen ook adapters, die zijn ook goed in storen
Oud 15-04-2004, 18:25
mmuddy
mmuddy is offline
het ligt niet aan de boxen en er is ook geen adapter in de buurt, ik zal kijken of ik nog garantie heb. hij doet het ook maar af en toe. dat duurt dan ongeveer 10 minuten en doet hij weer normaal maar het is wel erg irritant.
Oud 15-04-2004, 20:14
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik heb hetzelfde probleem, IIYAMA VMP45x, soms trilt hij gewoon, erg irri. Maar deze monitor heeft wel meer bugs, voor mij reden om helemaal af te stappen van CRT. Ik beschouw hem dan ook als derde rangs monitor in mijn collectie.

Na zijn overlijden zal hij niet eervol worden begraven, maar gaat hij rechtstreeks de oven in en wordt zijn as in de plee doorgetrokken. Fuck you!

Oud 15-04-2004, 20:32
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
vertel mij wat..... mijn crt heeft zijn beste tijd ookal lang gehad.
Maar TFT vind ik gewoon te duur, dus ga ik binnenkort toch maar een nieuwe crt aanschaffen.
Oud 15-04-2004, 22:13
Icemancool
Icemancool is offline
Je hebt toch niet gestofzuigt met de kap eraf ZONDER hem te ontladen he? Dan heb je namelijk kans gehad om 30 KILOvolt op je donder te krijgen.
Altijd uitkijken met het open schroeven van schermen!
Oud 17-04-2004, 11:32
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
evil_angel schreef op 15-04-2004 @ 21:32 :
vertel mij wat..... mijn crt heeft zijn beste tijd ookal lang gehad.
Maar TFT vind ik gewoon te duur, dus ga ik binnenkort toch maar een nieuwe crt aanschaffen.
Een monitor is een investering. Als je een goede koopt kun je er jaren en vele systemen mee vooruit. Als je je dat realiseerd valt het geld reuze mee.
Oud 17-04-2004, 15:18
Bartje
Bartje is offline
Welk type is het?

precies een week geleden begon die van mij ook met trillen (dus het effect wat je krijgt als je een mobiele telefoon of een ventilator ernaast legt) en die van mij is ook een jaar oud.

ik heb een Philips 109B40, dus ik had hem helemaal stofvrij gemaakt en hij deed het nog steeds, ik heb er 3 jaar garantie op via Philips zelf.

dus ik belde met de klantenservice daar en nu komen ze hem maandag ophalen en leveren ze meteen een nieuwe, want het scheen en "bekend" probleem te zijn.
Oud 17-04-2004, 17:30
Verwijderd
CRT zijn beste tijd al lang gehad? Mijn hemel, wat een berg onzin. Oh, en Enlightenment, schaf jij ook alle auto's af omdat jij met je Opel problemen hebt?
Met citaat reageren
Oud 17-04-2004, 20:26
ILUsion
ILUsion is offline
Een de degauss-functie op je scher zoeken (hopelijk heeft die er eentje) en misschien eens proberen de verversingssnelheid (Hz) hoger te zetten indien mogelijk (dat kan bv. gevolgen hebben: lagere resolutie, ik werk hier op 60Hz aan 1280x1024 (niet echt goed voor de ogen, ik weet het, maar ik kan echt niet werken op minder) )
Normaalgezien voor een stabiel beeld neem je best 75Hz of hoger (hoe hoger hoe beter) [bij TFT's geldt dit niet he, sommigen zeggen zelfs dat daar hoe lager hoe beter is (maar daar heb ik weinig/geen ervaring mee) ]
Met citaat reageren
Oud 17-04-2004, 21:10
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 17-04-2004 @ 18:30 :
CRT zijn beste tijd al lang gehad? Mijn hemel, wat een berg onzin. Oh, en Enlightenment, schaf jij ook alle auto's af omdat jij met je Opel problemen hebt?
Ik heb wel wat meer ervaring dan alleen met IIyama's.

CRT is een oude maar goedkope techniek. Het heeft voordelen en nadelen. Ik vind de nadelen redelijk groot. Doordat CRT een redelijk complexe en mechanische techniek is, heb je met deze techniek soms last van 'kuren', waaronder trillen van het scherm.

Ik geloof veel meer in techniek wat berust op een simpele techniek, geen mechaniek. Zeg maar hardeschijven versus solid state flash. Dat laatste is gewoon minder foutgevoelig, maar heeft wel nadelen tov hardeschijven (duurder per MB), etc.

Nu zul je ws. beargumenteren dat TFT op sommige punten niet kan tippen aan CRT (zoals verversing, hoge resoluties en kleurechtheid). Maar voor normaal gebruik raad ik vooral TFT aan mits je dat kunt betalen. CRT is gewoon een oude techniek met gebreken die niet meer van deze tijd zijn. Pixel 1 staat linksboven, en niet een soort projectie op een scherm wat ik bij moet stellen. Die tijd hebben we in de 21e eeuw hopelijk toch wel gehad.
Oud 18-04-2004, 19:09
Poor twisted me
Citaat:
Preaper schreef op 17-04-2004 @ 12:32 :
Een monitor is een investering. Als je een goede koopt kun je er jaren en vele systemen mee vooruit. Als je je dat realiseerd valt het geld reuze mee.
ik koop liever een goede crt als een tft i.v.m. de refresh rate
Oud 19-04-2004, 12:26
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
evil_angel schreef op 18-04-2004 @ 20:09 :
Responsetime bedoel je, en een goede TFT heeft een prime responsetime hoor, kun je prima mee gamen en DVDs op kijken.
Oud 19-04-2004, 21:31
Poor twisted me
Citaat:
Enlightenment schreef op 19-04-2004 @ 13:26 :
Responsetime bedoel je, en een goede TFT heeft een prime responsetime hoor, kun je prima mee gamen en DVDs op kijken.

alleen die zijn veel te duur
dan is de monitor duurder als de helft van me hele pc
Oud 19-04-2004, 22:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
evil_angel schreef op 19-04-2004 @ 22:31 :
alleen die zijn veel te duur
dan is de monitor duurder als de helft van me hele pc
Like it should be.

Je monitor is het belangrijkste onderdeel van je computer, naar mijn mening. Logisch dat daar ook een groot deel van je budget naartoe gaat. Dus als jij een mooie computer koopt, hoort daar ook een mooi scherm bij. Als je computer echter maar 250 euro kost, koop je natuurlijk geen TFT scherm van 500 euro. Maar voor een computer van zo'n 600 euro kun je prima een mooi 17" scherm van 450 euro kopen. Dat lijkt mij mooi in balans.

Verder moet je opletten dat een 17" TFT even groot is als een 19" CRT.
Oud 19-04-2004, 23:08
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 17-04-2004 @ 22:10 :
Ik heb wel wat meer ervaring dan alleen met IIyama's.

CRT is een oude maar goedkope techniek. Het heeft voordelen en nadelen. Ik vind de nadelen redelijk groot. Doordat CRT een redelijk complexe en mechanische techniek is, heb je met deze techniek soms last van 'kuren', waaronder trillen van het scherm.

Ik geloof veel meer in techniek wat berust op een simpele techniek, geen mechaniek. Zeg maar hardeschijven versus solid state flash. Dat laatste is gewoon minder foutgevoelig, maar heeft wel nadelen tov hardeschijven (duurder per MB), etc.

Nu zul je ws. beargumenteren dat TFT op sommige punten niet kan tippen aan CRT (zoals verversing, hoge resoluties en kleurechtheid). Maar voor normaal gebruik raad ik vooral TFT aan mits je dat kunt betalen. CRT is gewoon een oude techniek met gebreken die niet meer van deze tijd zijn. Pixel 1 staat linksboven, en niet een soort projectie op een scherm wat ik bij moet stellen. Die tijd hebben we in de 21e eeuw hopelijk toch wel gehad.
Nou euh, dat trillen wat jij beschrijft heb ik nimmer mogen aanschouwen. En along the way heb ik ook wat monitoren onder ogen gehad, kan ik je verzekeren.

Ik zeg niet dat TFT per definitie slecht of minder dan CRT is, maar de uitspraak "CRT is oud en dus kut" raakt mijns inziens kant noch wal. Beide hebben voordelen èn nadelen.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 00:40
Dannemann
Dannemann is offline
Trillen heeft toch te maken met het statisch ontladen van een beeldscherm
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 11:18
mmuddy
mmuddy is offline
Citaat:
Icemancool schreef op 15-04-2004 @ 23:13 :
Je hebt toch niet gestofzuigt met de kap eraf ZONDER hem te ontladen he? Dan heb je namelijk kans gehad om 30 KILOvolt op je donder te krijgen.
Altijd uitkijken met het open schroeven van schermen!
zo dom ben ik ook weer niet
Oud 20-04-2004, 11:19
mmuddy
mmuddy is offline
Citaat:
Bartje schreef op 17-04-2004 @ 16:18 :
Welk type is het?

precies een week geleden begon die van mij ook met trillen (dus het effect wat je krijgt als je een mobiele telefoon of een ventilator ernaast legt) en die van mij is ook een jaar oud.

ik heb een Philips 109B40, dus ik had hem helemaal stofvrij gemaakt en hij deed het nog steeds, ik heb er 3 jaar garantie op via Philips zelf.

dus ik belde met de klantenservice daar en nu komen ze hem maandag ophalen en leveren ze meteen een nieuwe, want het scheen en "bekend" probleem te zijn.
het is een packard bell exact type weet ik niet, geen philips dus.
Oud 20-04-2004, 12:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dannemann schreef op 20-04-2004 @ 01:40 :
Trillen heeft toch te maken met het statisch ontladen van een beeldscherm
Nee, niet voor zover ik weet. Degaussen doe je voornamelijk om kleurverlopen te herstellen, die door ophopende statische lading verkeerd weergegeven kan worden. Dit zie je soms bij een nieuw beeldscherm, de eerste keer dat je hem aanzet zie je dan allemaal regenboog kleuren, na een degauss is dat weg.

De trillingen die ik had waren niet te verhelpen met een degauss, waarschijnlijk ofwel een defect ofwel interferentie van b.v. een electromagnetisch veld.
Citaat:
mmuddy schreef op 20-04-2004 @ 12:18 :
zo dom ben ik ook weer niet
Zijn genoeg mensen die niet weten / snappen dat als je een CRT monitor uitzet (stekker uit stopkontakt) dat er dan nog duizenden volts op de cathodes staat, dus zo gek is dat niet dat hij het even zegt.
Oud 20-04-2004, 12:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 20-04-2004 @ 00:08 :
Ik zeg niet dat TFT per definitie slecht of minder dan CRT is, maar de uitspraak "CRT is oud en dus kut" raakt mijns inziens kant noch wal. Beide hebben voordelen èn nadelen.
Zoals ik ook uitlegde in mn post, TFT kan nog niet op alle terreinen tippen aan CRT, alhoewel de voordelen de nadelen meer dan ruim overtreffen mijns inziens. Vooral de prijs is vaak reden om toch maar voor CRT te gaan, en sommige designers prefereren CRT nog steeds vanwege kleurechtheid.

Maar daar is het wel zo'n beetje mee gezegd. CRT is een oude techniek, complex en foutgevoelig. Deze zal worden opgevolgd door nieuwere simpelere technieken, die weinig mechanische onderdelen hebben. Zo verwacht ik ook dat de hardeschijven vervangen zullen worden door solid state memory. Dat is niet alleen sneller maar vooral ook veel en veel minder foutgevoelig. En dat is in dit geval wel belangrijk.
Oud 20-04-2004, 13:17
Verwijderd
De vermeende "foutgevoeligheid" lijkt me een redelijk overdreven. Maar goed. Geen zin in een welles-niettes-spelletje hoor.

En waarom je 't steeds hebt over solid state memory is mij een geheel raadsel.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 13:35
Enlightenment
Enlightenment is offline
Omdat dat het oude concept van een mechanische hardeschijf zal vervangen. Net zoals de grote mechanische schakelingen vervangen werden door de elektrische chip.

Hardeschijven zijn inferieur in mijn ogen, evenals CRT monitoren en legacy I/O. Alleen sommige dingen heb je nog nodig en kun je nog niet volledig wegschrijven. Zo is solid state memory nog te duur voor een redelijk aantal GB. Ik put mijn hoop in de japanner die 1TB in een holografische opslagcontainer ter grootte van een suikerklontje wist te stoppen. Slechts 95% dataconsistency, dat wel, maar dit was dan ook al 4 jaar geleden ofzo.

Misschien komt het vooral omdat ik hier werk met systemen die berusten op concepten die de tijd ver vooruit zijn, dan zie je de fundamentele gebreken van de consumentencomputers. Maar mijn hoop is nog niet verloren hoor.
Oud 20-04-2004, 14:39
mmuddy
mmuddy is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 20-04-2004 @ 13:11 :
Zijn genoeg mensen die niet weten / snappen dat als je een CRT monitor uitzet (stekker uit stopkontakt) dat er dan nog duizenden volts op de cathodes staat, dus zo gek is dat niet dat hij het even zegt.
Hiermee bedoel je toch dat je het beeldscherm van de computer loskoppeld ofniet? Ik had namelijk alle verbindingen naar het beeldscherm erafgehaald, het lijkt me dat dit goed is ofniet?
Zoniet, dan ben ik eigenlijk wel onverstandig geweest .
Oud 20-04-2004, 14:43
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
mmuddy schreef op 20-04-2004 @ 15:39 :
Hiermee bedoel je toch dat je het beeldscherm van de computer loskoppeld ofniet? Ik had namelijk alle verbindingen naar het beeldscherm erafgehaald, het lijkt me dat dit goed is ofniet?
Zelfs al koppel je de stekkers eraf (dus stroomstekker maar ook stekker naar de computer), dan nog staan er duizenden volts op de cathodes. Daarom is het levensgevaarlijk om als 'prutser' een CRT monitor open te maken (Dus kap eraf). Dat is levensgevaarlijk, alleen een echte kenner zou iets dergelijks mogen doen. Je kunt nog beter met 220V werken, daar ga je niet dood van als je dat incidenteel aanraakt en je reflexen werken goed. Maar een paar kilovolt is genoeg om je het loodje te laten leggen, ook al is dat gedurende relatief korte tijd.
Oud 20-04-2004, 14:52
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
evil_angel schreef op 18-04-2004 @ 20:09 :
Dat CRT's hogere rates hebben dan TFT's wil niet zeggen dat TFT's geen goede hebben. Boven een bepaald getal merk je er zowieso niets meer van.
Oud 20-04-2004, 15:06
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
mmuddy schreef op 20-04-2004 @ 15:39 :
Koop maar een bos bloemen voor je bescherm engeltje .
Oud 20-04-2004, 15:38
mmuddy
mmuddy is offline
Citaat:
Preaper schreef op 20-04-2004 @ 16:06 :
Koop maar een bos bloemen voor je bescherm engeltje .
als ik wist waar hij was zeker, damn ik had nu zo onder de grond kunnen liggen
Oud 20-04-2004, 15:39
mmuddy
mmuddy is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 20-04-2004 @ 15:43 :
Zelfs al koppel je de stekkers eraf (dus stroomstekker maar ook stekker naar de computer), dan nog staan er duizenden volts op de cathodes. Daarom is het levensgevaarlijk om als 'prutser' een CRT monitor open te maken (Dus kap eraf). Dat is levensgevaarlijk, alleen een echte kenner zou iets dergelijks mogen doen. Je kunt nog beter met 220V werken, daar ga je niet dood van als je dat incidenteel aanraakt en je reflexen werken goed. Maar een paar kilovolt is genoeg om je het loodje te laten leggen, ook al is dat gedurende relatief korte tijd.
hoe ontlaad je dan die monitor? (voor als er weer een duimdikke stoflaag in zit).
Oud 21-04-2004, 10:14
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
mmuddy schreef op 20-04-2004 @ 16:38 :
als ik wist waar hij was zeker, damn ik had nu zo onder de grond kunnen liggen
En als je beschermengel een vrouw is is ze nu hoogst beledigd.
Ik zou vanaf nu maar voorzichtig door het leven gaan .
Oud 21-04-2004, 17:40
mmuddy
mmuddy is offline
Citaat:
Preaper schreef op 21-04-2004 @ 11:14 :
En als je beschermengel een vrouw is is ze nu hoogst beledigd.
Ik zou vanaf nu maar voorzichtig door het leven gaan .
sorry beschermengel , ik denk dat ik voortaan nog wel even onder mijn hoede blijf voor het gevaar, misschien was het eigenlijk m'n tijd en ben ik ontkomen, net als in de film Final Destination, en zit de dood me nu achterna.

maargoed, iemand nog ideeen over wat er mis kan zijn met die monitor?
Oud 29-04-2004, 11:23
Quincy
Quincy is offline
Ik heb ook wel eens rare trillingen en kleurveranderingen gehad. Het lag aan de VGA connector. Probeer ook eens een andere kaart.

Wel leuk dat je gewoon naar een moordmachine zit te kijken...
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 00:07
Unique Clone
Unique Clone is offline
Citaat:
Quincy schreef op 29-04-2004 @ 12:23 :
Ik heb ook wel eens rare trillingen en kleurveranderingen gehad. Het lag aan de VGA connector. Probeer ook eens een andere kaart.

Wel leuk dat je gewoon naar een moordmachine zit te kijken...
moordmachine
Oud 09-05-2004, 16:41
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
mmuddy schreef op 20-04-2004 @ 16:39 :
hoe ontlaad je dan die monitor? (voor als er weer een duimdikke stoflaag in zit).
Dat weet ik niet. Misschien stekker eruit en herhaaldelijk aan en uit zetten. Maar dit is iets wat je gewoon niet zelf moet doen, omdat het gevaarlijk is.
Oud 09-05-2004, 17:03
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 20-04-2004 @ 15:43 :
Je kunt nog beter met 220V werken, daar ga je niet dood van als je dat incidenteel aanraakt en je reflexen werken goed. Maar een paar kilovolt is genoeg om je het loodje te laten leggen, ook al is dat gedurende relatief korte tijd.
Het zit hem in het ampere aantal geloof ik, niet in het aantal volt. Je kan van 12v ook wel het loodje leggen, als het ampere maar hoog genoeg is

dit is mij verteld tenminste
Oud 09-05-2004, 19:21
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dj Mark schreef op 09-05-2004 @ 18:03 :
Het zit hem in het ampere aantal geloof ik, niet in het aantal volt. Je kan van 12v ook wel het loodje leggen, als het ampere maar hoog genoeg is

dit is mij verteld tenminste
Voltage is alleen het potentiaalverschil. Voltage is geen stroom. Je kunt 1000V hebben maar toch dat er vrijwel geen stroom doorheen gaat. De kwantiteit stroom kun je aanduiden in Ampère. Ampère is afhankelijk van zowel het voltage als de weerstand. Nu is het zo dat het Menselijk lichaam een natuurlijke weerstand heeft. Niet zo hoog, want we bestaan voor 75% uit water; hetgeen goed geleidt.

Afhankelijk van je ondergrond zal er bij een bepaald voltage meer of minder voltage door je heen gaan; 0,5 Ampère kan al dodelijk zijn, maar veel is ook afhankelijk hoe lang dit gebeurt. Je lichaam kan een stevige schok weerstaan mits je je reflexen goed kunt gebruiken en de duur dus maar erg kort is. 220V is doorgaans niet dodelijk om aan te raken, gezien je reflexen dan goed werken. Er zijn echter wel situaties waarbij je hand niet meer los kan komen, bijvoorbeeld als je iets vastpakt ipv aanraakt. Stroom zorgt er namelijk voor dat je spieren verkrampen en vastplakken aan het object. Als dat gebeurt dan ga je dus wel dood, alhoewel de aardlekschakelaar je nog kan redden.

Er zijn elektramonteurs die een draad met hun vingers aanraken om te kijken of er stroom op zit. In hoeverre dat verstandig is valt over te discussiëren. Maar het gevaar ervan wordt vaak overdreven zo meen ik.

Maar om terug te komen op je verhaal, 1V kan meer stroom doorgaan dan 10000V, mits de weerstand maar laag genoeg is. Als de weerstand theoretisch 0 is, zal er oneindig veel stroom doorheen gaan. Ook al is het voltage maar 0,00001V. Maar dat is uiteraard theoretisch. Bij veel uitputtelijke spanningsbronnen zal het potentiaalverschil snel inzakken naar 0V. Denk maar aan een sluis. Op een gegeven moment zijn de twee waterstanden gelijk en stroomt er geen water meer van de ene naar de andere kant.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten