Oud 20-04-2004, 23:18
Professor Aap
Professor Aap is offline
Naar aanleiding van een opdracht voor school zou ik jullie willen vragen om te reageren op de volgende vraag:

Is het privé-leven en het openbare leven door Internet en andere elektronische media veranderd?

Dit naar aanleiding van een artikel van E.J. Dommering over de kwestie-Oudkerk.

Het antwoord van Dommering:
Citaat:
U stelt een goede vraag en het antwoord op de vraag luidt bevestigend. In mediaprogramma's (Big Brother) geven personen steeds meer prijs van hun privacy, op websites wordt letterlijk een blik in de slaapkamer gegund. Het privé-leven is steeds meer een openbaar spektakel dat de actoren de illusie geeft van beroemdheid. Publieke macht in handen van degenen die er niet voor zijn opgeleid leidt dikwijls tot verandering van privé-gedrag ('Weet je wel wie ik ben'). Oudkerk verklaarde op een van de vele persconferenties die hij had georganiseerd dat hij er nog eens goed over moest nadenken welke krachten de macht in hem had wakker geroepen (“Wethouder Tarzan begon enige tijd na zijn ambtsaanvaarding vreemd gedrag te vertonen. Sommigen hadden hem al aan de gordijnen door de slaapkamer zien slingeren”). Ook de kwaliteit van de publieke discussie en de spelregels die daarvoor in een rationele discussie gelden, raakt in de verloedering. De media verlenen steeds meer ongefilterde toegang aan iedere verbale uiting. SMS-berichten kennen geen blad voor de mond. De toegang tot het web via e-mail en discussieplaatsen, levert ongeremde uitingen op. De veel geciteerde webpagina hooker.nl is een mengsel van consumenteninformatie en verbale seks. De hoofdrolspelers in 'de affaire' geven het voorbeeld. Van Royen maakt van Oudkerk's bekentenis in twee columns een smeuïg verhaal over vrije seks, Oudkerk publiceert in zijn column in Spits ongefilterd alle SMS en e-mail die hij heeft ontvangen als bewijs voor zijn gelijk. We dachten vroeger dat de omroep ons zou opvoeden tot vrome staatsburgers en het Internet ons de definitieve individuele autonomie zou schenken, maar wat we er nu van zien is een ongeregelde straatdemocratie waarin geen van die hiervoor geformuleerde regels nog worden nageleefd.
Maar nu zou ik wel eens willen weten hoe jullie erover denken
Oud 21-04-2004, 07:20
Verwijderd
Ik ben het er wel mee eens.

Maar het heeft ook te maken dat er steeds minder taboe's enz. zijn. Mensen schamen zich steeds minder voor zichzelf.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 07:25
Purgatori
Purgatori is offline
Ja, volgensmij zijn er enorm veel mensen die geen goed sociaal contact meer hebben met vrienden or summin. Vaak hebbe mense meer internet vriende als echte vrienden.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 22:57
JJzD
JJzD is offline
Ik denk dat internet een extra stap is in de toenemende communicatiemogelijkheden. Maar juist daardoor wordt de wereld groter en ook de IRL maatschappij afstandelijker.
Er is erg weinig controle en juist ouders snappen niet waar hun kinderen mee bezig zijn.
Veel van de wereld van de tieners is nu virtueel en daar gebeuren dingen die we niet willen als maatschappij.

Ik denk dus dat de maatschappij nog meer zal veranderen doordat er mensen worden opgevoed door iets waar weinig controle op is.
Daarnaast zal de eenzaamheid en afstandelijkheid steeds erger worden en daarmee de trend doorzetten die er bestaat sinds de jaren 60.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten