Oud 03-07-2004, 00:06
Verwijderd
Hoi allemaal,

Vandaag wilde ik een netwerkkaart inbouwen in een computer met de volgende specificaties:

Packard Bell iMedia 6722 VL
AMD Athlon XP 1700+
256MB SDRAM
20 GB HD
Savage 4 KM 133A 16 MB shared videokaart

Ik heb dus de netwerkkaart in een vrij PCI-slot geplaatst. Ik hbe eerst het voedingskabeltje van de netwerkkaart in een verkeerd aansluitinkje geplaatst. Ik denk dus dat mijn probleem daaraan ligt: ik wilde dus de computer weer opstarten. Probleem: hij doet he-le-maal niets meer. Als ik op het aan-uit knopje druk geeft hij totaal geen teken. Er zit geen aan/en uit knopje bij de aansluitingen, dus daar kan het niet aan liggen. Ik ben eerlijk gezegd nogal bang dat de voeding naar de hemel is, ook door het verkeerd geplaatste voedingskabeltje van de netwerkkaartje. Ik meen ergens gelezen te hebben dat als je je PC opent van Packard Bell je dan alle recht op garantie verliest... best wel een kutsituatie dus.
Heeft iemand een suggestie hoe ik die PC in hemelsnaam weer aan de praat kan krijgen, of zullen we op zoek moeten gaan naar een andere?

Alvast bedankt voor de moeite.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2004, 00:25
]{ing
]{ing is offline
porbeer eens een cmos clear

bovendien is dat 'voedingskabeltje' gewoon een WOL (WakeOnLan) aansluiting
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 00:25
Jolt
Jolt is offline
Heb je een piepend geluid gehoort toen dat gebeurde?Dan heb je waarschijnlijk je voeding naar de hell geholpen.\

Als je van iemand een andere voeding kan lenen, zou ik die eens proberen.
Maar een netwerk kaart heeft toch geen extra voeding nodig???
Oud 03-07-2004, 00:38
Verwijderd
Ik heb geen piepend geluid gehoord... en het is dus geen voedingskabeltje?

Nou wil ik wel een CMOS clear doen, maar we hebben geen handleiding bij dat moederbord zelf gekregen, dus ik heb geen idee waar dat jumpertje zit.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 00:43
]{ing
]{ing is offline
nee dit is 100% zeker een wake on lan aansluiting (overbodig dus)
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 01:28
Marcus
Marcus is offline
cmos clear, zoek op je moederbord naar een typenummer van je mobo, en ga op google zoeken naar dat type. Informatie genoeg.

Lijkt me trouwens stug dat de voeding kapot is na het verkeerd aansluiten van een WOL kabel.
Oud 03-07-2004, 01:49
Preaper
Preaper is offline
Ik heb ooit wel eens meegemaakt dat er een klein ijzerdraadje uit een stroomdraad in een pci slot was gevallen. Deze zorgde ervoor dat de PC helemaal niets meer deed.
Na ongelofelijk lang zoeken(was mijn 1e XT pc dus wou hem echt heel maken en had echt geen cent voor vervanging ) vond ik dat ijzerdraadje op puur geluk. Daarna deed hij het weer.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je gewoon een super goed moet kijken.
Oud 03-07-2004, 10:31
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 03-07-2004 @ 01:25 :
Maar een netwerk kaart heeft toch geen extra voeding nodig???
actieve koeling?

maar ff serieus,

ik neem aan dat je eerst geprobeerd hebt de situatie te herstellen door de netwerkkaart eruit te halen.
Het kan inderdaad de voeding zijn, ik weet echter niet op welke aansluiting je in vredesnaam de computervoeding in je netwerkkaart wilde stoppen
Als hij het met een nieuwe voeding en zonder netwerkkaart het ook niet doet, zou ik idd een CMOS clear overwegen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 11:19
Verwijderd
Sommige voedingen blokkeren automatisch de aan/uit-schakeling als er een statische ontlading heeft plaatsgevonden. Dan kun je ze dus niet meer aanzetten, heb ik zelf ook wel eens gehad bij een bepaalde PC. Als je de kast aanraakte en je was statisch geladen, dan sloeg de PC uit en kon hij het eerste kwartier niet meer aan, tenzij je de 220 V-kabel fysiek uit de voeding trok en een paar minuten wachtte tot de relais in de voeding weer neutraal waren.

Dus gewoon even de 220 V-kabel eruittrekken (als je dat nog niet had gedaan), tijdje wachten, PC weer aanzetten. Je weet maar nooit.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 11:28
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Sylph schreef op 03-07-2004 @ 01:06 :
Ik heb eerst het voedingskabeltje van de netwerkkaart in een verkeerd aansluitinkje geplaatst.
Als je 230V over je netwerkkaart zet kan je de PC nu wel wegtiefen.
Oud 03-07-2004, 14:28
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
DEChengst schreef op 03-07-2004 @ 12:28 :
Als je 230V over je netwerkkaart zet kan je de PC nu wel wegtiefen.
Hoe kom je daarbij dan?

Je hebt verschillende spanningen in een pc, er komt 230vac binnen, en dat wordt omgezet naar 5vdc, en 12vdc. Er is voor zover ik weet geen 230vac meer binnen een pc, afgezien van de voeding.

Laatst gewijzigd op 03-07-2004 om 19:09.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 16:31
Enlightenment
Enlightenment is offline
In de PC wordt inderdaad alleen 12V, 5V, 3.3V en 0V gebruikt, en minlijnen voor het moederbord (24V potentiaalverschil).

Sylph, probeer eens wat nare man zegt en als dat niet helpt, maak je kast open en haal de netwerkkaart er weer uit (had je dat al gedaan?). En je moet natuurlijk nooit een kabeltje zomaar ergens indoen als je niet weet waar het voor is. Ik denk dat jij het op een case fan-header op het moederbord hebt geplaatst, waar b.v. de tekst "FAN_3" boven staat. Daar staat 12V op en dat is echt niet weinig als de weerstand nihil is.
Oud 03-07-2004, 16:43
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
gewoon netwerkkaart er weer uit, cmos-clear doen (kun je idd wel ff opgoogelen) en zo, doettie t vast wel weer.

over die garantie : je garantie vervalt niet doordat je je pc uitbreid, aangezien dat een normale handeling is bij het gebruik van een pc. D De consumentenbond had hierover een kort geding of zo aangespannen en gewonnen. (tis tuurlijk wel handig als je een netwerkkaartje goed inbouwt... is ook niet zo heel erg moeilijk...)
Oud 03-07-2004, 17:00
Verwijderd
Citaat:
Dj Mark schreef op 03-07-2004 @ 15:28 :
Hoe kom je daarbij dan?

Je hebt verschillende spanningen in een pc, er komt 320vac binnen, en dat wordt omgezet naar 5vdc, en 12vdc. Er is voor zover ik weet geen 230vac meer binnen een pc, afgezien van de voeding.
sinds waneer komt er 320V uit het topcontact?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 19:09
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
fosje schreef op 03-07-2004 @ 18:00 :
Offtopic: Hoezo mierenneuken?

Ik bedoelde dus 230vac, zal dit ff wijzigen
Oud 03-07-2004, 19:59
Verwijderd
Ik zou dolgraag dat CMOS resetten (), maar ik heb geen idee hoe dat moet. Kan iemand me dat even uitleggen, ik neem aan dat er een standaardprocedure voor is?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 21:23
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Je kunt de cmos resetten door een jumper te verplaatsen op je moederbord. Als je niet weet waar je dit kunt vinden op je moederbord, moet je je moederbord boekje raadplegen. Misschien heb je wat aan het volgende;

http://www.cpubuilders.com/support/cbbb02/faq/002a.jpg
Oud 04-07-2004, 00:16
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 03-07-2004 @ 17:31 :
In de PC wordt inderdaad alleen 12V, 5V, 3.3V en 0V gebruikt, en minlijnen voor het moederbord (24V potentiaalverschil).

Sylph, probeer eens wat nare man zegt en als dat niet helpt, maak je kast open en haal de netwerkkaart er weer uit (had je dat al gedaan?). En je moet natuurlijk nooit een kabeltje zomaar ergens indoen als je niet weet waar het voor is. Ik denk dat jij het op een case fan-header op het moederbord hebt geplaatst, waar b.v. de tekst "FAN_3" boven staat. Daar staat 12V op en dat is echt niet weinig als de weerstand nihil is.
sterker nog: elke spanning is veel wanneer de weerstand nihil is. Daarom moet je ALTIJD uitkijken met ALLES wat je met je voeding doet. Het is lang niet altijd duidelijk wat er achter zo'n stekker gebeurt waar je je voeding in zou willen prikken.

Verder@Sylph, wat Nare man zegt kan, maar ik heb zo'n vermoeden dat een voeding meer problemen geeft dan een statische ontlading (ook al kan die tot 10000V oplopen).
Ik weet namelijk niet precies hoe zo'n PC voeding in elkaar zit, maar ik weet wel dat er lompe condensatoren in zitten die de eventuele piekspanningen kunnen opvangen. Het zullen dus niet de relais zijn waar je op wacht (die zijn behoorlijk binair) maar de RC-tijd van de RC-netwerken. (condensator die via een weerstand ontlaadt)

Ik had echter al verwacht dat je de PC van het lichtnet had gehaald en de netwerkkaart had verwijderd.)
Hoe is het dan gegaan met je cmos reset?, dan kunnen we verder
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 00:26
Verwijderd
Ik weet juist niet hoe ik dat CMOS moet resetten, daar loop ik op vast, en een snelle blik op Google helpt me ook niet echt verder.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 00:51
Marcus
Marcus is offline
Nogmaals, schroef je kast open, zoek naar een type nummer op je moederbord, en google naar dat nummer. 99% kans dat je een online handleiding vind, waar ook instaat hoe je je cmos reset.

En anders post het type van je moederbord hier maar, dan zoek ik wel voor je.
Oud 04-07-2004, 05:08
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 04-07-2004 @ 01:16 :
sterker nog: elke spanning is veel wanneer de weerstand nihil is.
Dat klopt, stel het voltage is 0,01V en de weerstand nul, dan is de (elektronen)stroom oneindig groot, theoretisch. In de praktijk is er altijd weerstand. Maar het menselijk lichaam is geen koperdraad, dus 12V zal voor ons niet veel stroom opleveren, maar 12V over een koperdraad wel omdat die een relatief gezien veel lagere weerstand heeft.

Citaat:
Verder@Sylph, wat Nare man zegt kan, maar ik heb zo'n vermoeden dat een voeding meer problemen geeft dan een statische ontlading (ook al kan die tot 10000V oplopen).
Het menselijk lichaam 'voelt' een 'static discharge' vanaf 1000V, terwijl microcomponenten al schade kunnen oplopen vanaf 100V. Daarom altijd even aarde aanraken voordat je met een computer gaat werken, en zoveel mogelijk elektronische contactpuntjes (koper/goud of zilverkleurig) vermijden om aan te raken. Kaarten bij de randen beetpakken.
Citaat:
Ik had echter al verwacht dat je de PC van het lichtnet had gehaald en de netwerkkaart had verwijderd.)
Ik ook.

Zou ik als eerder doen, als ik in zo'n situatie zat en niet bijster veel ervaring met computerhardware had.
Oud 04-07-2004, 05:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Sylph schreef op 04-07-2004 @ 01:26 :
Ik weet juist niet hoe ik dat CMOS moet resetten, daar loop ik op vast, en een snelle blik op Google helpt me ook niet echt verder.
Zoek naar een batterij op je moederbord, vlak daarbij zit een jumper met drie pinnetjes. Op twee van die pinnetjes zit een plastic kapje, dat heet een jumper. Je moet dat kapje van de ene 2 pinnetjes naar de andere 2 verplaatsen, dus:

XX- naar -XX

waarbij - een leeg pinnetje is en X een pinnetje is waarover dat kapje zit. Dus simpelweg het kapje gewoon naar links over rechts verplaatsen.

Dit doen terwijl de stekker uit je voeding is! 10 seconden wachten en dan weer terugzetten! Dan is je CMOS gecleared, en je BIOS ge'reset'.
Oud 04-07-2004, 11:18
Verwijderd
Nu schiet me opeens te binnen dat ik tijdens het installeren een paar van die kapjes er uit heb gehaald, in de foute (en ja, volstrekt belachelijke ) veronderstelling dat het beschermkapjes. Nu heb ik dus een vermoeden dat ik er eentje kwijt ben, en ik weet wel zeker dat het daar aan ligt.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 11:42
Preaper
Preaper is offline
Kapjes? Jumpers?
Oud 04-07-2004, 11:56
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Dj Mark schreef op 03-07-2004 @ 15:28 :
Hoe kom je daarbij dan?

Je hebt verschillende spanningen in een pc, er komt 230vac binnen, en dat wordt omgezet naar 5vdc, en 12vdc. Er is voor zover ik weet geen 230vac meer binnen een pc, afgezien van de voeding.
Wat denk je dat er gebeurt als je 230V over componenten zet die gemaakt zijn om met een spanning van 3.3, 5 of 12V te werken ?
Oud 04-07-2004, 12:47
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Sylph schreef op 04-07-2004 @ 01:26 :
zoek zoon platte batterij 99% kans dat er een jumper naast zit waarbij clcmos oid staat en anders gewoon die batterij eruit rukken en terug zetten na even gewacht te hebben ...(wel stekker eruit halen natuurlijk)
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 12:51
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Sylph schreef op 04-07-2004 @ 12:18 :
Nu schiet me opeens te binnen dat ik tijdens het installeren een paar van die kapjes er uit heb gehaald, in de foute (en ja, volstrekt belachelijke ) veronderstelling dat het beschermkapjes. Nu heb ik dus een vermoeden dat ik er eentje kwijt ben, en ik weet wel zeker dat het daar aan ligt.
woepsie beetje vroeg met vorige reply....

zoek een oude netwerkkaart een oud moederboard of een kapotte harddisk.... er zijn in deze wereld meer jumpertjes dan mensen suc6 met zoeken. mocht het niet lukken en je woond in de omgeving van r'dam? Dan heb ik er nog wel een handje vol voor je
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 12:56
Verwijderd
Citaat:
twain4me schreef op 04-07-2004 @ 13:51 :
woepsie beetje vroeg met vorige reply....

zoek een oude netwerkkaart een oud moederboard of een kapotte harddisk.... er zijn in deze wereld meer jumpertjes dan mensen suc6 met zoeken. mocht het niet lukken en je woond in de omgeving van r'dam? Dan heb ik er nog wel een handje vol voor je
Offtopic: Dat zou ik super aardig vinden...
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 13:10
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-07-2004 @ 06:08 :
Dat klopt, stel het voltage is 0,01V en de weerstand nul, dan is de (elektronen)stroom oneindig groot, theoretisch. In de praktijk is er altijd weerstand. Maar het menselijk lichaam is geen koperdraad, dus 12V zal voor ons niet veel stroom opleveren, maar 12V over een koperdraad wel omdat die een relatief gezien veel lagere weerstand heeft.
zie dus de wet van Ohm.

Citaat:
Het menselijk lichaam 'voelt' een 'static discharge' vanaf 1000V, terwijl microcomponenten al schade kunnen oplopen vanaf 100V. Daarom altijd even aarde aanraken voordat je met een computer gaat werken, en zoveel mogelijk elektronische contactpuntjes (koper/goud of zilverkleurig) vermijden om aan te raken. Kaarten bij de randen beetpakken.
Het zijn vooral de SMD-IC's die daar problemen mee hebben.
maar daar zitten natuurlijk inderdaad micro- zo niet nano-componenten in.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 15:16
BustedEngine
BustedEngine is offline
Citaat:
fosje schreef op 03-07-2004 @ 18:00 :
topcontact ?
Oud 04-07-2004, 15:30
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
DEChengst schreef op 04-07-2004 @ 12:56 :
Wat denk je dat er gebeurt als je 230V over componenten zet die gemaakt zijn om met een spanning van 3.3, 5 of 12V te werken ?
Maar hoe wil jij 230vac uit een voeding krijgen, die transformeert naar de eerder genoemde spanningen? Het lijkt mij gewoon onmogelijk om 230 op je netwerkkaart te zetten, als deze in je pc zit.
Oud 04-07-2004, 15:36
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Dj Mark schreef op 04-07-2004 @ 16:30 :
Maar hoe wil jij 230vac uit een voeding krijgen.
Een voedingskabel is voor mij zo'n ding dat ik in een stopcontact steek
Oud 04-07-2004, 15:59
Verwijderd
Citaat:
DEChengst schreef op 04-07-2004 @ 16:36 :
Een voedingskabel is voor mij zo'n ding dat ik in een stopcontact steek
klopt, maar daarom gaat er 230VAC in de voeding en komen er een aantal DC spanningen uit (transormator).
Dus uit je voeding kun je geen 230V halen.
tenzij je hem open breekt en wat aansluitinkjes op de primaire spoel soldeert
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 19:07
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
Sylph schreef op 03-07-2004 @ 01:06 :
Ik meen ergens gelezen te hebben dat als je je PC opent van Packard Bell je dan alle recht op garantie verliest... best wel een kutsituatie dus.

Alvast bedankt voor de moeite.
Nee, Op Elke Computer zit garantie opengemaakt of niet. Dat moet kunnen en dat is zo vast gelegd dat dat mag zonder dat de garantie vervalt.

Dus das iig nog een laatste back-up oplossing voor je
Oud 04-07-2004, 19:17
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
SubbehQ schreef op 04-07-2004 @ 20:07 :
Nee, Op Elke Computer zit garantie opengemaakt of niet. Dat moet kunnen en dat is zo vast gelegd dat dat mag zonder dat de garantie vervalt.
Ik weet niet beter, of opengemaakt is verloren garantie. Of is dit alweer veranderd in de wet?
Oud 04-07-2004, 20:58
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Dj Mark schreef op 04-07-2004 @ 20:17 :
Ik weet niet beter, of opengemaakt is verloren garantie. Of is dit alweer veranderd in de wet?
Dat hangt dus af van de algemene voorwaarden van de verkopende partij , heeft nix met wetten te maken en packard hell heeft idd in de garantie bepaling staan: Gij zult deze computer niet openen zonder dat u gedoomed ben de garantie te verliezen
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 22:12
SubbehQ
SubbehQ is offline
Dit heb ik uit de PC-active. Ze hadden ook zon kistje waarop stond: zegel breken is garantie weg.
Toen stond er: dit hebben wij ff opgezocht. En zon zegel is helemaal niet waar, dus laat u niet bang maken.

(als ik weer thuis ben, zit nu in noorwegen zal ik het ff opzoeken)

Sowieso ook vaag ik kan netzo veel damage doen in me bios of andere software zonder ooit me kast open te trekken )

Laatst gewijzigd op 04-07-2004 om 22:14.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 22:26
twain4me
twain4me is offline
Als je een videorecorder/tv/dvd of iets anders open rukt is ook je garantie verlopen. dus waarom niet als er 1 of ander lamzak de binnenkant van de pc wil gaan stofzuigen..... zelf bescherming van de fabrikant. Meestal magje gewoon dingen doen aan je pc , maar zodra het oder ondeskundig gebruik valt (en dat is al snel) zeg maar dag naar je garantie..... Ik ga in iedergevaal niemand garantie geven als die komt met een netwerkkaart waar 230 op heeft gestaan
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 22:37
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
twain4me schreef op 04-07-2004 @ 23:26 :
Als je een videorecorder/tv/dvd of iets anders open rukt is ook je garantie verlopen. dus waarom niet als er 1 of ander lamzak de binnenkant van de pc wil gaan stofzuigen..... zelf bescherming van de fabrikant. Meestal magje gewoon dingen doen aan je pc , maar zodra het oder ondeskundig gebruik valt (en dat is al snel) zeg maar dag naar je garantie..... Ik ga in iedergevaal niemand garantie geven als die komt met een netwerkkaart waar 230 op heeft gestaan
Blokker dan ook je bios En je register bewerken en shit
Oud 04-07-2004, 22:50
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
SubbehQ schreef op 04-07-2004 @ 23:37 :
Blokker dan ook je bios En je register bewerken en shit
software valt bijna nooit onder garantie...(of je moet een kapotte cd hebben gekocht)
zolang je deskundig omgaat met die dingen gaat er nix fout....
als je tijdens het flashen van je bios de stekker eruit trekt oid... tsjaaaaaa

..... maar dat is dus wel de reden waarom compaq, packardbell etc. altijd zoon leuk opstart schermpje hebben met hun eigen logo..... en een hele gekke toetsen combinatie om dat weg te drukken...... zodat de mensen die er nix te zoeken hebben er niet kunnen komen
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 23:01
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
twain4me schreef op 04-07-2004 @ 23:26 :
Als je een videorecorder/tv/dvd of iets anders open rukt is ook je garantie verlopen.
Bij een PC valt het onder normaal gebruik dat je hem openmaakt om een uitbreidingskaart te plaatsen. Bij de door jouw genoemde apparatuur is dat niet zo. Een leverancier zal het tijdens een kortgeding zeer zeker verliezen met zijn "Bij het openmaken van de PC vervalt de garantie." poging.
Oud 05-07-2004, 10:09
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
DEChengst schreef op 05-07-2004 @ 00:01 :
Bij een PC valt het onder normaal gebruik dat je hem openmaakt om een uitbreidingskaart te plaatsen. Bij de door jouw genoemde apparatuur is dat niet zo. Een leverancier zal het tijdens een kortgeding zeer zeker verliezen met zijn "Bij het openmaken van de PC vervalt de garantie." poging.
Danku!
Oud 05-07-2004, 19:09
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
DEChengst schreef op 05-07-2004 @ 00:01 :
Een leverancier zal het tijdens een kortgeding zeer zeker verliezen met zijn "Bij het openmaken van de PC vervalt de garantie." poging.
...en dat heeft een pc-fabrikant (weet zo niet welke) dus al verloren van de consumentenbond, dus je garantie vervalt zeker weten niet.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten