Advertentie | |
|
![]() |
||
Ik heb het nu ook maar opgezocht in het woordenboek. Zowel wilde als wou is goed.
Citaat:
Er zijn drie groepen werkwoorden: zwakke, sterke en onregelmatige. Bij zwakke werkwoorden krijg je in de verleden tijd -de(n ) of -te(n ) achter de stam, en eindigt het voltooid deelwoord op -d of -t. Bij sterke werkwoorden krijg de persoonsvorm in de verleden tijd een andere klinker én het voltooid deelwoord eindigt op -en. (Voorbeeld: lopen - liep - gelopen). De onregelmatige werkwoorden zijn alle werkwoorden die niet zwak en niet sterk zijn. Deze werkwoorden moet je gewoon leren. Een voorbeeld: braden - braadde - gebraden. Ook willen is zo´n onregelamtig werkwoord. Je moet dus gewoon leren dat het willen - wilde/wou - gewild is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Om voor eens en voor altijd van het probleem af te zijn: http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/919/
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
We blijven bij ons even bij wilden. Er zijn hier dus nu 2 mogelijkheden. Je kan het voltooiddeelwoorden op 3 manieren maken. Gewild, gewoud of gewouden. Aangezien sterke werkwoorden in de regel als voltooid deelwoord altijd eindigen op -en, kan je de volgende afweging maken. Ik heb dat gewouden of ik heb dat gewild/gewoud. Elk capabel persoon zal de eerste optie fout keuren. Hieruit blijkt dus dat het werkwoord zwak is. En een zwak werkwoord heeft als volt.deelwoord de zelfde klinker(s) als de verleden tijd vorm. Ik wil trouwens ook iedereen aanraden gewoon 'wilden' te gebruiken op examens. Hiervan weet je cker dat het goed is, en gaan docenten of 2e correctors niet lopen zeiken na afloop. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 13-07-2004 om 09:48. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je hoeft niet op te zoeken of het onreg. is ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Offtopic: @dutch gamer: Het moet "docenten Nederlands" zijn. "Nederlands docenten" is namelijk een germanisme.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Conclusie: 'willen' is van oorsprong zwak en is onregelmatiger geworden of is van oorsprong sterk en is zwakker geworden. Ik vraag het wel na bij een docent die aardig wat van taalwetenschappen weet... |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Boekbespreking "La vie à reculons" designerfox | 5 | 18-04-2007 13:57 | |
Drugs & Alcohol |
hoe oud? Waarom? Fantôme | 53 | 10-02-2005 15:20 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
blind date BOEKVERSLAG wolfgang | 6 | 03-06-2003 11:57 | |
Psychologie |
Wat moet ik nou? LacunaCoil | 16 | 23-04-2003 20:36 | |
ARTistiek |
Ik schrijf deze brief wetend dat je hem nooit zult lezen. elsbizkit | 17 | 09-11-2001 13:12 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Doping juutje_17 | 8 | 06-04-2001 13:37 |