Oud 12-07-2004, 11:26
Winner
Winner is offline
Ik ben een brief aan het schrijven. Hierin gebruik ik een zin die vergelijkbaar is met de volgende:

Het me aansluiten bij het circus heb ik tot op dit moment afgehouden omdat ik een zekere levenservaring opgebouwd wou hebben voordat ik wou beginnen aan clownswerk.

Nou heeft een proeflezer gezegd dat 'wou' fout is en dat het 'wilde' is. De zin wordt dan zo:

Het me aansluiten bij het circus heb ik tot op dit moment afgehouden omdat ik een zekere levenservaring opgebouwd wilde hebben voordat ik wilde beginnen aan clownswerk.

Welke zin is er nu goed? Help! (Bij voorbaat dank!)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-07-2004, 11:39
dutch gamer
dutch gamer is offline
Volgens mij betekenen wilde en wou hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 11:47
Lief Bloempje
Lief Bloempje is offline
Ik zou voor wilde gaan, wou is spreektaal.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 12:06
Verwijderd
Het is wilde.

Het beste voorbeeld hiervan vind ik:
wil-wou-gewoud
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 12:25
dutch gamer
dutch gamer is offline
Ik heb het nu ook maar opgezocht in het woordenboek. Zowel wilde als wou is goed.
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 12-07-2004 @ 13:06 :
wil-wou-gewoud
Wat jij hier zegt klopt niet. Even wat gramatica:
Er zijn drie groepen werkwoorden: zwakke, sterke en onregelmatige.
Bij zwakke werkwoorden krijg je in de verleden tijd -de(n ) of -te(n ) achter de stam, en eindigt het voltooid deelwoord op -d of -t.
Bij sterke werkwoorden krijg de persoonsvorm in de verleden tijd een andere klinker én het voltooid deelwoord eindigt op -en. (Voorbeeld: lopen - liep - gelopen).
De onregelmatige werkwoorden zijn alle werkwoorden die niet zwak en niet sterk zijn. Deze werkwoorden moet je gewoon leren. Een voorbeeld: braden - braadde - gebraden.

Ook willen is zo´n onregelamtig werkwoord. Je moet dus gewoon leren dat het willen - wilde/wou - gewild is.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:16
Verwijderd
'Braden' een onregelmatig werkwoord? Dat lijkt me niet, 'braden' lijkt me juist een typisch geval van een sterk werkwoord dat in de loop van de vele jaren langzaam zwak wordt, net als heel veel andere werkwoorden. Meestal zijn werkwoorden die heel veel gebruikt worden onregelmatig (denk aan 'zijn' etc.), 'willen' zou ook wel onregelmatig kunnen zijn, maar het lijkt me eerder een werkwoord dat langzaam zwak aan het worden is. 'Wou' wordt echter nog wel gebruikt, maar eigenlijk niet in formele contexten.

Ontopic: 'wilde' is hier juist.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 15:01
Ndimension
Ndimension is offline
Wilde en wou zijn beiden juist.
Oud 12-07-2004, 15:03
Ndimension
Ndimension is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 12-07-2004 @ 13:06 :
Het is wilde.

wil-wou-gewoud
Jammer dat je er niks vanaf weet.
Om voor eens en voor altijd van het probleem af te zijn: http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/919/
Oud 12-07-2004, 15:06
Verwijderd
Officieel is het wilde maar wou wordt ook wel gebruikt hoewel het spreektaal is.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 15:11
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
perseus schreef op 12-07-2004 @ 15:16 :
'Braden' een onregelmatig werkwoord? Dat lijkt me niet, 'braden' lijkt me juist een typisch geval van een sterk werkwoord dat in de loop van de vele jaren langzaam zwak wordt, net als heel veel andere werkwoorden.
braden - braadde - gebraden staat letterlijk in mijn Nederlands boek als voorbeeld van een onregelmatig werkwoord. Dit lijkt mij wel te kloppen, want het voldoet immers niet aan de eisen van een sterk of zwak werkwoord.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 16:37
Verwijderd
Citaat:
dutch gamer schreef op 12-07-2004 @ 13:25 :

Wat jij hier zegt klopt niet.
is. [/B]
Citaat:
Ndimension schreef
Jammer dat je er niks vanaf weet.
Jammer toch dat jullie niet kunnen lezen. Ik zeg NB dat wilde het goede antwoord is. Dmv rolleyes laten ik bovendien zien dat een voltooid deelwoord als gewoud altijd fout is, en het klinkt bovendien fout. Hieruit kan je opmaken dat wouden dus ook fout is. Ik wil ook nog eens opmerken dat wilden altijd goed is, maar wouden niet altijd.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 17:08
Verwijderd
"Wou" en "Wilde" zijn beide vt van het ww "willen". Volgens het Groen Boekje (zestiende oplage) zijn beide grammaticaal toegelaten:
  1. willen - wil • wilde • gewild
    willen - wil • wou • gewild
Toch is "wou" meer spreektaal, dat je als zodanig dient te gebruiken. Ik zou het gebruik ervan vermijden bij officiële schrijfaangelegenheden.

Verder heeft "wou" nog een iets andere begripsinhoud; zoiets als een samentrekking van "zou willen". Zie hier onder het verschil:
  1. "Ik wou dat ik €1000.000,- had."
    "Ik zou willen dat ik €1000.000,- had."
    "Ik wilde dat ik €1000.000,- had."
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 17:19
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 12-07-2004 @ 17:37 :
Jammer toch dat jullie niet kunnen lezen. Ik zeg NB dat wilde het goede antwoord is.
Ja, maar wou is ook gewoon goed.
Citaat:
Dmv rolleyes laten ik bovendien zien dat een voltooid deelwoord als gewoud altijd fout is, en het klinkt bovendien fout. Hieruit kan je opmaken dat wouden dus ook fout is.
Daarom begin ik ook het stuk over onregelmatige werkwoorden: Je kunt niet aan het voltooid deelwoord zien of de verleden tijd correct is.
Citaat:
Ik wil ook nog eens opmerken dat wilden altijd goed is, maar wouden niet altijd.
Als je even op de link klikt die Ndimension je geeft, kun je zien dat "wouden" alleen beperkt is tot de spreektaal, maar "wou" niet.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 17:28
Verwijderd
Citaat:
dutch gamer schreef op 12-07-2004 @ 18:19 :
Daarom begin ik ook het stuk over onregelmatige werkwoorden: Je kunt niet aan het voltooid deelwoord zien of de verleden tijd correct is.
Ehm...dat kan je wel.

We blijven bij ons even bij wilden.

Er zijn hier dus nu 2 mogelijkheden. Je kan het voltooiddeelwoorden op 3 manieren maken. Gewild, gewoud of gewouden. Aangezien sterke werkwoorden in de regel als voltooid deelwoord altijd eindigen op -en, kan je de volgende afweging maken. Ik heb dat gewouden of ik heb dat gewild/gewoud. Elk capabel persoon zal de eerste optie fout keuren. Hieruit blijkt dus dat het werkwoord zwak is. En een zwak werkwoord heeft als volt.deelwoord de zelfde klinker(s) als de verleden tijd vorm.

Ik wil trouwens ook iedereen aanraden gewoon 'wilden' te gebruiken op examens. Hiervan weet je cker dat het goed is, en gaan docenten of 2e correctors niet lopen zeiken na afloop.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 17:44
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 12-07-2004 @ 18:28 :
We blijven bij ons even bij wilden.

Er zijn hier dus nu 2 mogelijkheden. Je kan het voltooiddeelwoorden op 3 manieren maken. Gewild, gewoud of gewouden. Aangezien sterke werkwoorden in de regel als voltooid deelwoord altijd eindigen op -en, kan je de volgende afweging maken. Ik heb dat gewouden of ik heb dat gewild/gewoud. Elk capabel persoon zal de eerste optie fout keuren. Hieruit blijkt dus dat het werkwoord zwak is. En een zwak werkwoord heeft als volt.deelwoord de zelfde klinker(s) als de verleden tijd vorm.
Ik ben het er mee eens dat elk capabel persoon de eerste optie fout zal keuren, maar daaruit blijkt niet dat het een zwak werkwoord is. Zoals ik hierboven al heb gezegd zijn er drie groepen werkwoorden: zwakke, sterke en onregelmatige werkwoorden. Wou is een vorm van het onregelmatige werkwoord willen, en hierbij kan je dus niet aan het voltooid deelwoord zien of de verleden tijd klopt.
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 12-07-2004 @ 18:28 :
Ik wil trouwens ook iedereen aanraden gewoon 'wilden' te gebruiken op examens. Hiervan weet je cker dat het goed is, en gaan docenten of 2e correctors niet lopen zeiken na afloop.
Hier ben ik het mee eens. Ondanks dat wou goed is, zijn er docenten Nederlands die er over zeuren. Het mag niet fout gerekend worden eigenlijk, maar als je 100% zeker wil zijn, moet je maar gewoon wilde gebruiken.

Laatst gewijzigd op 13-07-2004 om 09:48.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 17:50
Verwijderd
Citaat:
dutch gamer schreef op 12-07-2004 @ 18:44 :
Ik ben het er mee eens dat elk capabel persoon de eerste optie fout zal keuren, maar daaruit blijkt niet dat het een zwak werkwoord is. Zoals ik hierboven al heb gezegd zijn er drie groepen werkwoorden: zwakke, sterke en onregelmatige werkwoorden. Wou is een vorm van het onregelmatige werkwoord willen, en hierbij kan je dus niet aan het voltooid deelwoord zien of de verleden tijd klopt.

Volgens mij was willen van oorsprong zwak, maar dat zal door het ingeburgerde wouden wel veranderd zijn.

Je hoeft niet op te zoeken of het onreg. is
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 17:55
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 12-07-2004 @ 18:50 :
Volgens mij was willen van oorsprong zwak, maar dat zal door het ingeburgerde wouden wel veranderd zijn.

Je hoeft niet op te zoeken of het onreg. is
Dat zou ik niet weten, maar als jij het zegt, zal het wel kloppen.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 19:09
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Doe niet zo moeilijk, 't betekent hetzelfde, alleen wou=spreektaal. Ik zeg altijd wilde, dat is het toch ook eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 20:24
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
In het meervoud heb je alleen de mogelijkheid om wilden als verleden tijdsvorm te gebruiken. Zie in dit verband tevens mijn tweede reply in http://forum.scholieren.com/showthre...ghlight=wilden

Offtopic: @dutch gamer: Het moet "docenten Nederlands" zijn. "Nederlands docenten" is namelijk een germanisme.
Oud 13-07-2004, 01:35
Verwijderd
Citaat:
(...)
Nu je het zegt, dat zou ook nog kunnen... In de regel worden werkwoorden na verloop van tijd altijd langzaam steeds zwakker... De werkwoorden die veel gebruikt worden 'slijten' het snelst of zijn al onregelmatig. Ook de nieuwe werkwoorden zijn, bij mijn weten, allemaal zwak. Denk aan 'telefoneren', 'faxen', et cetera.

Conclusie: 'willen' is van oorsprong zwak en is onregelmatiger geworden of is van oorsprong sterk en is zwakker geworden.

Ik vraag het wel na bij een docent die aardig wat van taalwetenschappen weet...
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 09:50
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 12-07-2004 @ 21:24 :
Offtopic: @dutch gamer: Het moet "docenten Nederlands" zijn. "Nederlands docenten" is namelijk een germanisme.
Offtopic: Dankje voor het melden. Ik heb het veranderd .
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 02:29
p-chez
p-chez is offline
Naast alle grammaticale regels staat 'wilde' ook gewoon beter. 'Wou' vind ik erg informeel overkomen (ik vind 't in de meeste gevallen eigenlijk gewoon dom klinken), 'wilde' is wat netter.
Oud 15-07-2004, 18:19
jamstalkershome
jamstalkershome is offline
Citaat:
Lief Bloempje schreef op 12-07-2004 @ 12:47 :
Ik zou voor wilde gaan, wou is spreektaal.
Volgens mij ook
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 11:26
Paperz
Paperz is offline
=grl

'wilde' is sowieso beter. 'Wou' was eerst alleen maar spreektaal, maar ik geloof dat het tegenwoordig wel mag. 'Wilde' staat (en klinkt, IMO) in ieder geval veel beter.
Oud 16-07-2004, 22:29
Mujahideen
Mujahideen is offline
Het is wilde, wou is spreektaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2004, 23:28
Chaucus
Chaucus is offline
hehe, ik herinner met dat ik ns iemand "Wij wouden" hoorde zeggen
Daar kwam de reactie op: "Wouden zijn bossen"

Het bleef even stil maar toen kwam het volgende antwoord
"En daarin leven wilden"
Oud 19-07-2004, 15:44
nemo89
nemo89 is offline
'wou' is eigenlijk spreektaal, als je een (officiele) brief schrijft kun je beter 'wilde' zeggen, anders staat het zo debiel
Oud 19-07-2004, 17:07
Femic
Femic is offline
Officieel kan t allebei, maar wilde staat een stuk netter.
Oud 19-07-2004, 18:40
Verwijderd
ik dacht dat wilde alleen maar kon, ik zei altijd wou maar dat werd op den duur verbeterd door mensen.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 10:31
Symphony
Symphony is offline
officieel mag 'wou' volgens mij niet eens
Oud 21-07-2004, 18:32
Breg
Breg is offline
ik gebruik in spreektaal alstijd wou, in schrijftaal meestal wilde omdat dat mooier staat.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten