Oud 17-07-2004, 00:12
Xerxes
Xerxes is offline
Bezit, bezet, bezeten vrij

Bezet blijft Zij, want g'boeid door
Hem. Doch Zij blijft van Hem af
hankelijk; Haar bestaan is
te danken aan Hem, Man
netje van alles behalve
Hij is vergank’lijk. Alle
mannelijk man hoort hiertoe.

Hij is er één, zoals ik
zelf. Maar zonder Hem ben'k niets.
Evenals Hij; Hij's zichzelf.
Hij maakt Haar bezet door iets.
Helaas geef ik haar niet om.
Oud nieuws onder de (lieve,)
(ge)lieve (beh)oude(n) zon.

Oh hoe is dat ironisch!
Het is Tijd: Hij is Tijd!
Bezitten wil ik niet, maar
ego is egoïstisch,
dus doet het mij toch zeer pijn,
dat zij vrijend(e) vrijheid
bezit, bezet, bezeten vrij te zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-07-2004, 12:04
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Ik snap die Doch niet in de context!.

Wat ik leuk vind is dat je een eigen stijl hebt; leuk die afkappingen( hier en daar hoeft het niet naar mijn idee, bv 2e strofe van de 1e naar de 2e zin, al staat het wel weer goed gezien de 1e strofe.) De haakjes(2e strofe) maken het niet makkelijker lezen; aan de ene kant vind ik het jammer, aan de andere kant voegt het ook iets toe. Je speelt leuk met woorden!.

Inhoudelijk kan ik het nog niet helemaal bevatten, maar ik vind dat je het orgineel verwoord en dat weegt voor mij heel zwaar!.

Ik hoop meer te mogen lezen van je!
Oud 18-07-2004, 08:45
lovetear
lovetear is offline
Oh wat prachtig . Je doet alles waar ik een hekel aan heb(hoofdletters bij hij en zij, stukken tussen haakjes, gebruik van uitroepteken), maar uit dit gedicht blijkt dus dat het wel kan werken mits het goed gebruikt wordt.

"geboeid door hem. Doch blijft zij van hem af"

Daar is toch niets mis mee?

Ik ben echt zwaar onder de indruk hier. Ik heb alleen het gevoel dat Zij niet alleen als een vrouw te zien is, maar ook als iets anders, maar wat dat dan kan zijn kom ik zo 123 niet op. Heerlijk om te lezen, hulde voor de 16 jarige schrijver .
Oud 21-07-2004, 15:50
lovetear
lovetear is offline
Ik zie nog steeds niet precies wat de zij nog meer kan zijn. Verder hoop ik op meer gedichten en op meer reacties van andere doppers, ik snap niet waarom niemand hierop reageert .
Oud 21-07-2004, 17:07
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 17-07-2004 @ 13:04 :
Ik snap die Doch niet in de context!.

Wat ik leuk vind is dat je een eigen stijl hebt; leuk die afkappingen( hier en daar hoeft het niet naar mijn idee, bv 2e strofe van de 1e naar de 2e zin, al staat het wel weer goed gezien de 1e strofe.) De haakjes(2e strofe) maken het niet makkelijker lezen; aan de ene kant vind ik het jammer, aan de andere kant voegt het ook iets toe. Je speelt leuk met woorden!.

Inhoudelijk kan ik het nog niet helemaal bevatten, maar ik vind dat je het orgineel verwoord en dat weegt voor mij heel zwaar!.

Ik hoop meer te mogen lezen van je!
Moet ik me helemaal bij aansluiten:
dit is een soort gedicht dat je nooit tegenkomt, en de inhoud zullen we misschien nooit doorhebben maar die spelingen met haken en dubbele bodems zijn goed gevonden! Het is echt geen gedicht dat je eventjes leest voor een beetje uit te blazen want je zou er een heel boek over kunnen schrijven (ingewikkeld, that is)
Oud 21-07-2004, 17:48
xineof
xineof is offline
Citaat:
lovetear schreef op 18-07-2004 @ 09:45 :
Je doet alles waar ik een hekel aan heb
En dit was één van de eerste dingen die me opvielen aan dit gedicht, want hoe kon lovetear het zo promoten als er dingen onstonden die zo tegen zijn principes ingaan ? Grappig, want ik dacht ook meteen 'hij doet alles waar martien een hekel aan heeft'.

Mijn andere reactie's waren zoiets als; ik ben verbijsterd door degeen die dit geschreven heeft. En inderdaad, ILUsion slaat de spijker op zijn kop; er zou een heel boek van kunnen worden geschreven, en nog zou de kern niet zijn gevat. De Zij kan op een heleboel manieren in worden gevuld denk ik, wat me vooral aanspreekt in dit gedicht is de verbondenheid tussen verschillende dingen.

Taaltechnisch is het ook erg opmerkelijk, maar vooral de diepe inhoud en het filosofische karakter spreken me aan. Ik ben onder de indruk; een érg opmerkelijk gedicht.
Oud 21-07-2004, 22:57
clantestino
clantestino is offline
ik kan niet anders dan me aansluiten bij de rest. het leest voor geen meter vind ik, steeds dacht ik ho ff, dat woord was dus nog niet afgelopen. daardoor zie ik dat dus juist als een positief punt. hier mag het allemaal op een of andere manier, je past alles op zo'n manier toe dat het zo lijkt te moeten, het hoort. al snap ik weinig van de inhoud, toch vind ik dit een sterk gedicht, alleen taaltechnisch gezien al. slotzin is kenmerkend vind ik, goed en staat daar echt te pronken. die steeds wisselende persoonsvormen werken verwarrend, maar creeeren ook een net waarin zo veel verschillende interpretaties mogelijk zijn... dat is wel erg knap.

hm, petje af
Oud 31-07-2004, 18:30
Live
Live is offline
Citaat:
xineof schreef op 21-07-2004 @ 18:48 :
En dit was één van de eerste dingen die me opvielen aan dit gedicht, want hoe kon lovetear het zo promoten als er dingen onstonden die zo tegen zijn principes ingaan ? Grappig, want ik dacht ook meteen 'hij doet alles waar martien een hekel aan heeft'..
inderdaad!

Maar ik ben blij dat er reclame voor gemaakt is, want anders had ik 'm waarschijnlijk niet gelezen! In het begin struikelde ik telkens over de zinnen en afgebroken woorden, maar zoals al een aantal keren gezegd is, dat past geweldig in dit gedicht!
Verder ben ik ontzettend benieuwd naar je eigen toelichting bij dit gedicht, en ik hoop dat je nog meer post, dan zal ik de volgende keer je gedicht wel uit mezelf lezen

Live
Oud 13-09-2004, 13:07
Xerxes
Xerxes is offline
Hartelijk bedankt voor alle complimenten! Enkel, wat vindt men van de metriek? Ik denk er zelf met ernst over het vervangen van 'dus toch doet het mij zeer pijn, dat' door 'dus toch voel ik venijn, daar'. Gelieve advies te geven, bij voorbaat dank.

Overigens, inderdaad, ik heb er mijn best op gedaan dit gedicht zo multi-interpretabel mogelijk te maken, omdat ik het leuk vind de lezer op het verkeerde been te zetten. Mijn eigen gedachte hierachter blijft derhalve geheim, bovendien is mijn gedachte hierachter sowieso al geheim, daar de strekking met verborgen liefde voor een vrouw van doen heeft.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten