Oud 23-07-2004, 07:56
VoRaZ
VoRaZ is offline
Ik zat hier gisteravond over na te denken: Wat als extreme actie in films nou juist goed is? Ik denk dat je door films met geweld wel minder gevoelig wordt voor ander geweld op tv, maar tegelijkertijd maakt dat het automatisch minder geloofwaardig. Iemand die het dus ziet zal zonder erover na te denken de informatie weg gooien, ipv z'n gedrag aan te passen zoals mensen doen in normale situaties.

Wat ik maar wil zeggen is: Als je in een programma genoeg geschokt wordt om ook onbewust te beseffen dat het wel onzin moet zijn, dan zal je de subtielere fouten ook niet voor lief aannemen. Pas als je een film ziet met op het eerste gezicht logische gebeurtenissen maar de details, zoals vreemde sociale interactie(soaps), zijn juist totaal niet overeenkomstig met de werkelijkheid, dat soort films en/of series zijn wél schadelijk.
Oud 23-07-2004, 08:44
Verwijderd
Oke
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 08:47
VoRaZ
VoRaZ is offline
[Discussie]
Oud 23-07-2004, 09:08
Verwijderd
Oh, het is een stelling

Nee, ik ben het wel met je eens dat mensen niet agressief worden van actiefilms. Het is vast wel zo dat agressieve mensen vaker naar actiefilms kijken, maarja, als agressief mens ben je natuurlijk ook niet zo geïnteresseerd in bambi.
Ik denk dat het wel misschien soms is dat kleine jongetjes naar aanleiding van een actiefilm een beetje te ruw gaan spelen, maar dan is het eerder nadoen wat ze op tv zagen dan echte agressie. Crimineel zullen ze er niet van worden.

Ik denk trouwens ook niet heel erg dat er mensen zijn die geloven dat de sociale situaties in soaps realistisch zijn en dat het normaal is om je sociale leven zo in te delen als in een soap. Zelfs de minst intelligente en meest beïnvloedbare personen die ik ken beseffen nog dat het 'maar tv' is, ik heb ook nog nooit iemand horen zeggen 'ik doe niet raar, want miepje uit gtst deed dat ook'.

En bovendien denk ik dat dit topic meer kans van slagen heeft op films, tv en radio of op psychologie.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 09:47
Quiana
Quiana is offline
Een enkeltje Psychologie, denk dat hij daar idd meer kans van
slagen heeft.
Oud 23-07-2004, 15:02
VoRaZ
VoRaZ is offline
Dat is zo idd, van soaps kijken zal je ook niet echt veranderen. Maar als je veel naar de tv kijkt en constant wordt blootgesteld aan die subtiele "impulsen" zou dat op lange termijn er wel voor kunnen zorgen dat je een vertekend beeld krijgt van hoe het in het echt werkt. Vooral als je geen sociaal leven hebt
Oud 23-07-2004, 15:20
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
VoRaZ schreef op 23-07-2004 @ 08:56 :
Ik zat hier gisteravond over na te denken: Wat als extreme actie in films nou juist goed is? Ik denk dat je door films met geweld wel minder gevoelig wordt voor ander geweld op tv, maar tegelijkertijd maakt dat het automatisch minder geloofwaardig. Iemand die het dus ziet zal zonder erover na te denken de informatie weg gooien, ipv z'n gedrag aan te passen zoals mensen doen in normale situaties.

Wat ik maar wil zeggen is: Als je in een programma genoeg geschokt wordt om ook onbewust te beseffen dat het wel onzin moet zijn, dan zal je de subtielere fouten ook niet voor lief aannemen. Pas als je een film ziet met op het eerste gezicht logische gebeurtenissen maar de details, zoals vreemde sociale interactie(soaps), zijn juist totaal niet overeenkomstig met de werkelijkheid, dat soort films en/of series zijn wél schadelijk.
dit is op n&a wel een aantal keer aan de orde geweest. ik heb dr toen wat onderzoeken uit wetenschappelijke tijdschriften aangehaald (waaronder een onderzoek naar de onderzoeken) en uit alles blijkt dat er wel een verband zit, jammer voor je gedachtengang maar het klopt niet.
Oud 23-07-2004, 15:23
JantjePietje
JantjePietje is offline
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar soms moet ik heel hard lachen als ik bijv zie hoe een arm met een kettingzaag wordt afgezaagd of geamputeerd. Ik zie extreme actie soms als humor en ik geloof niet dat je er slechter van wordt. In de maatschappij word je ook bijna dagelijks geconfronteerd met geweld. De actie in films kun je dan zogezegd beschouwen als een weerspiegeling van de samenleving en zodoende kun je je beter voelen bijv nadat je beroofd bent, omdat je door de films er van bewust bent dat geweld een alledaagse realiteit is. Van geweld in series en films kun je dus alleen maar beter van worden.

Laatst gewijzigd op 23-07-2004 om 15:30.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 15:29
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
JantjePietje schreef op 23-07-2004 @ 16:23 :
Van geweld in series en films kun je dus alleen maar beter van worden.
niet
Oud 23-07-2004, 15:30
VoRaZ
VoRaZ is offline
Citaat:
JantjePietje schreef op 23-07-2004 @ 16:23 :
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar soms moet ik heel hard lachen als ik bijv zie hoe een arm met een kettingzaag wordt afgezaagd of geamputeerd. Ik zie extreme actie soms als humor en ik geloof niet dat je er slechter van wordt. In de maatschappij word je ook bijna dagelijks geconfronteerd met geweld. De actie in films kun je dan zogezegd beschouwen als een weerspiegeling van de samenleving en zodoende kun je je beter voelen bijv nadat je beroofd bent, omdat je door de films er van bewust bent dat gewld een alledaagse realiteit is. Van geweld in series en films kun je dus alleen maar beter van worden.
Ik heb het persoonlijk nog nooit geruststellend gevonden om te bedenken dat er over de hele wereld geweld en misdaad is
Oud 23-07-2004, 15:34
JantjePietje
JantjePietje is offline
Citaat:
VoRaZ schreef op 23-07-2004 @ 16:30 :
Ik heb het persoonlijk nog nooit geruststellend gevonden om te bedenken dat er over de hele wereld geweld en misdaad is
Nou ja, ik wil later mijn brood verdienen aan criminaliteit als forensisch deskundige.

Dus long live crime.

Een wereld zonder geweld is sowieso een utopie. Dus daar hoor je eigenlijk je hersenen niet aan te pijnigen.
Oud 23-07-2004, 22:21
Justastranger
Justastranger is offline
hmm ik denk eigenlijk dat sommige mensen er zelfs schuw van kunnen worden.
Oplettend maar hard wegrennend wanneer ze zelf met geweld te maken krijgen? Angst om zelf in dezelfde situatie als alvoren gezien op tv terecht te komen....?
Als we het hebben over films zoals jackass waarin (gewone)mensen elkaar opzettelijk pijn doen en dat een lachsalvo op dient te roepen, dit soort films...
Dit brengt kids idd wel op ideeën ik kan me wel voorstellen dat kinderen met die ideeën aan de haal gaan en dit op 1 zelfde manier (pesterige) aan de slag gaan?
Oud 23-07-2004, 23:45
Verwijderd
Citaat:
VoRaZ schreef op 23-07-2004 @ 16:30 :
Ik vind het persoonlijk wel enorm geruststellend dat de kans dat dat hier gebeurt een stuk kleiner is dan in één of ander achterlijk apenland.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 00:32
Shitonya
Shitonya is offline
teveel om te lezen, enkel topic gelezen...
- Nee, actie in de teletubbies is niet slecht of waar dan ook
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten