Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-08-2005, 17:26
Verwijderd
Noem hier de beste openingsscènes uit films.
Geef er ook een korte beschrijving bij, en wat jij er goed aan vind. Dat kan bijvoorbeeld zijn vanwege de neergezette toon, de gebruikte muziek, bijzondere montage, goed acteerwerk, noem maar op.

Om te beginnen:

Apocalypse Now

In slow-motion vliegen helicopters langs een bomenrij die wordt bestookt met napalm, begeleid door de prachtige intro van The Doors' 'The End'.
Zet gelijk een goede sfeer neer, en introduceert Vietnam en daarmee de hoofdpersoon Willard.

La Cité des Enfants Perdus

Een peuter in een box ziet de kerstman uit de schoorsteen komen, waarna plotseling tien andere kerstmannen de kamer in komen wandelen.
Geweldig vanwege de surrealistische beelden, die een droom in een ware nachtmerrie verandert voor dat kind
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2005, 17:50
dutch gamer
dutch gamer is offline
Omdat ik zo snel niet beters kan verzinnen: eigenlijk iedere James Bond film wel. Het zet iedere keer weer de goede sfeer weg en na de openingsscène komt altijd de (meestal goede) soundtrack.
Oud 12-08-2005, 18:14
King Ralph
King Ralph is offline
8½ - "ontsnapping" aan de file

Touch Of Evil - Trackingshot

Once Upon A Time In The West - De vlieg, het kraken van de windmolen

Boogie Nights - Trackingshot

A Clockwork Orange - Beethoven, voiceover, "There was me, that is Alex, and my three droogs, that is Pete, Georgie, and Dim, and we sat in the Korova Milkbar trying to make up our rassoodocks what to do with the evening."

The Player - Trackingshot

The Godfather - "I believe in America"

The Royal Tenenbaums - Voice-over, "Hey, Jude"

Manhattan - Manhattan, Gershwin

Contact - radiogolven, het heelal in het oog van Jena Malone

Blade Runner - het L.A. van 2019

Laatst gewijzigd op 12-08-2005 om 18:21.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 18:17
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik dacht bij je topic meteen aan de openingsscène uit Disney's Aladdin.

Geen 'echte' film dus, maar een spectaculaire opening is het wel. Van veraf krijg je een overzicht van de woestijn, totdat de camera je door een rotsspleet steeds dichterbij de verteller op z'n kameel voert. Dan zie je weer het spoor van de kameel, en volg je het beest een zandheuvel op, totdat je een prachtig shot krijgt van het paleis van Agrabah en de huisjes van het stadje, waarna je vervolgens meteen, als op een vliegend tapijt, naar beneden vliegt, onder bruggen door en lang de verschillende huizen, totdat het eindigt bij de rookwolk die de vuurspuwer veroorzaakt. Daarna komt de verteller weer in beeld. Eerst zijn schaduw, en dan hijzelf. Het lied dat hij zingt, zingt hij met prachtige lange uithalen, de muziek is aan de ene kant bombastisch en spectaculair, aan de andere kant fijn op sommige momenten. De animatie en de inkleuring zijn geweldig. Ja, dit vind ik nóg mooier dan die schitterende openingsscène van The Lion King.

Als we het over 'echte' films hebben, denk ik meteen aan Indiana Jones and The Temple of Doom. Een spectaculaire opening waar geen moment rust in zit. Inventief en orgineel. Helaas staat de rest van de film daarmee in schril contrast.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 18:18
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
King Ralph schreef op 12-08-2005 @ 19:14 :
The Godfather
Het is een goede film, maar wat maakt de openingsscène zo goed?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 18:33
Ketjing
Ketjing is offline
Arlington Road. Kind dat al bloedend op straat loopt,
Oud 12-08-2005, 18:38
Verwijderd
Titanic

De onderzeeboot die het wrak van de ooit zo trotse Titanic onderzoekt.

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

Proloog van Galadriel.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 18:45
Sithan
Sithan is offline
Texas Chainsaw Massacre 2004

Ondanks dat de film verder droevig is, is de openingsscene wel fraai, met het idee van de oude videobeelden en het geluid van een fototoestel wat zo heerlijk nagalmt na elke klik.

The Truman Show

De muziek vind ik erg mooi en de beschrijving van het karakter Truman en het idee van een soort achter de schermen vond ik een erg goed begin.

The Rock

Ja dat klopt gewoon allemaal om pakkend te beginnen. De shots van een generaal voor zn laatste 'actie' en overliggende gesprekken tussen mariniers in strijd gebied en een bevelhebber vind ik geweldig.

Zijn even 3 waar ik op kan komen.
Oud 12-08-2005, 18:54
Big D
Big D is offline
Saving Private Ryan: De gehele strandscéne. Erg goed en realistisch in beeld gebracht.

Ghostship: Dat metalen draad wat dwars door alle lichamen heenschiet.

Zullen er vast wel meer zijn, maar daar kan ik ff niet op komen. En deze mochten ook wel genoemd worden vind ik.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 18:57
King Ralph
King Ralph is offline
Citaat:
Big D schreef op 12-08-2005 @ 19:54 :
Saving Private Ryan: De gehele strandscéne. Erg goed en realistisch in beeld gebracht.

De openingsscene van SPR is de "oude" Ryan op het kerkhof.

De invasie scene begint pas na 4-5 minuten.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 18:59
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 12-08-2005 @ 19:18 :
Het is een goede film, maar wat maakt de openingsscène zo goed?
hij is gewoon te erg. Ik ken hem uit mijn hoofd
Heel boeiend verhaal, goed geacteerd en vooral het personage van Don Corleone die geintroduceerd wordt is heel boeiend.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 19:21
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik vind een openingsscene goed als er wat actie is, dus dat je lekker meteen in het verhaal valt en niet dat het verhaal nog op gang moet komen. Heb laatst een film op dvd gezien met een dergelijke openingsscene, daarin was er sprake van een gijzeling, geschreeuw, geren; een enorme chaos. Je snapt totaal niet wat er aan de hand is. Die scene kwam op het eind van de film weer terug, toen was het wel duidelijker. Ik ben alleen ff de naam van de film kwijt Het was in elk geval met John Travolta en Hall Berry.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 19:29
VeGs
VeGs is offline
Swordfish?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 19:49
Verwijderd
Ik vond de opening van Arlington Road altijd wel sterk. Beetje jammer dat de film niet zo sterk was.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 19:57
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Sylph schreef op 12-08-2005 @ 19:38 :
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

Proloog van Galadriel.
Absoluut ja. Ook omdat er op een hele goede manier vertelt wordt wat er met de Ring gebeurt is in korte tijd. Maar ik vind hem ook gewoon mooi. Zeker zoals hij begint. Heel zachtjes in het elfs, waar je hem toch wat harder voor moet zetten.
Overgens vind ik dat de openingsscene bij de extended minder is. Dat je dan Isildur die ring ziet omdoen en weglopen onzichtbaar etc. Dat haalt de vaart er vind ik uit en is echt zonde naar mijn mening.
Oud 12-08-2005, 20:06
Pukka
Pukka is offline
Ace Ventura Pet Detective
Zit ie (vermomd als koerier) een breekbaar pakketje te mollesteren, door ermee te voetballen enzo. Ik lig noch steeds in een deuk als ik m zie (en dat is heel vaak!).
Oud 12-08-2005, 20:06
Verwijderd
Citaat:
N00dles schreef op 12-08-2005 @ 18:26 :

Een peuter in een box ziet de kerstman uit de schoorsteen komen, waarna plotseling tien andere kerstmannen de kamer in komen wandelen.
Geweldig vanwege de surrealistische beelden, die een droom in een ware nachtmerrie verandert voor dat kind
Die is geweldig ja

En, van dezelfde regisseurs, de openingsscène van Delicatessen vind ik ook erg goed. Een hulpje van 'de slager' probeert te vluchten, terwijl de slager zijn messen aan het slijpen om zijn hulpje te kunnen slachten. Natuurlijk mislukt de vluchtpoging...
Lekker evil begin.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 20:08
Rohit
Rohit is offline
Go

Great chicken race oid, iig houdt dat in dat je op de treinrails moet staan, en moet wachten tot een trein komt, en als ie vlakbij komt, vlug rennen. In de film Go lieten ze dat + een hele coole proloog zien, en dat was echt een leuke verrassing.
Oud 12-08-2005, 21:14
Verwijderd
Citaat:
King Ralph schreef op 12-08-2005 @ 19:14 :
Once Upon A Time In The West - De vlieg, het kraken van de windmolen

Blade Runner - het L.A. van 2019
Deze twee behoren ook tot mijn favorieten ja

Verder The Lion King, vanwege de prachtige animatie in combinatie met nog prachtigere Afrikaanse muziek.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 21:46
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Alles is al genoemd
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 21:46
first eror
first eror is offline
Apocalypse Now Redux (2001)
Touch of Evil (1958)
L'Année dernière à Marienbad (1961)
Don't Look Now (1973)
Cidade de Deus (2002)
Resevoir Dogs (1992)

om een paar te noemen.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 21:50
first eror
first eror is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 12-08-2005 @ 22:46 :
Alles is al genoemd
Beetje voorbarig, niet?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 21:52
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
N00dles schreef op 12-08-2005 @ 18:26 :

Ja, die is geweldig ja.

Ik noem Empire of the Sun maar weer (ik vind dan ook zo'n beetje alles geweldig aan die film ).
Het speelt zich af in de Internationale Nederzetting van Sjanghai in 1941. Het in het Welsh gezongen wiegelied (Suo Gan ) is afkomstig van een Brits jongenskoor dat zich bevindt in een al even Britse kerk. Klinkt erg rustgevend. De Britten (en andere Europeanen) leven dan ook heel tevreden en welgesteld. Vooral dat kontrast van de Westerse welvaart enerzijds en de armoedige chinezen, die met hun krakkemikkige riksja's door de straten lopen of in dienst van de Britten zijn, anderzijds, is erg apart. Suo Gan een schitterend lied en visueel is de scene erg bevredigend. Daarnaast zet de scene uitstekend de toon voor de rest van de film, die laat zien hoe het leven van de Westerlingen volledig omslaat.

Uiteraard zijn er nog wel veel meer, maar ik dacht: laat ik eens één noemen waar waarschijnlijk niemand anders mee aan zal komen zetten.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 21:53
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
first eror schreef op 12-08-2005 @ 22:50 :
Beetje voorbarig, niet?
Concreet: alles waar ik in eerste instantie aan dacht is al genoemd.

Zo beter?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 22:09
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
cyc schreef op 12-08-2005 @ 20:49 :
Ik vond de opening van Arlington Road altijd wel sterk. Beetje jammer dat de film niet zo sterk was.
Ik vond het juist een heel sterke film, met een goed doordacht, actueel verhaal, goede acteerprestaties, een onverwacht einde en een sterke boodschap. Wat vond jij er niet goed aan dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2005, 22:19
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 12-08-2005 @ 23:09 :
Ik vond het juist een heel sterke film, met een goed doordacht, actueel verhaal, goede acteerprestaties, een onverwacht einde en een sterke boodschap. Wat vond jij er niet goed aan dan?
Ik vond de film niet slecht, maar in contrast met het begin en het einde was de film niet heel erg memorabel.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 22:21
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
cyc schreef op 12-08-2005 @ 23:19 :
Ik vond de film niet slecht, maar in contrast met het begin en het einde was de film niet heel erg memorabel.
Wat vond je niet goed aan het einde dan? Verklaar je, ik ben geïnteresseerd.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 22:25
Verwijderd
Ik bedoel de rest van de film in contrast met het begin en het einde.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 22:33
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Dune

De openingsmonoloog is zo'n beetje het enige goede punt van de film, er wordt een beetje in vertelt hoe het bewoonde heelal eruit ziet enzo.

Ik hoop dat ze de film ooit nog een keer fatsoenlijk verfilmen
Oud 12-08-2005, 23:10
Big Brother
Big Brother is offline
saw (bam, je zit in 1 minuut midden in de film)
fightclub (idem dito)
lock, stock and two smoking barrels (guy ritchie)
snatch (idem dito)

ik hou van die laatste 2 films
Oud 13-08-2005, 01:27
first eror
first eror is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 12-08-2005 @ 22:53 :
Concreet: alles waar ik in eerste instantie aan dacht is al genoemd.

Zo beter?
Beetje. Ik kan dit topic nu in ieder geval weer zonder problemen doorlezen.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 02:25
Verwijderd
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 12-08-2005 @ 23:33 :
Dune

De openingsmonoloog is zo'n beetje het enige goede punt van de film, er wordt een beetje in vertelt hoe het bewoonde heelal eruit ziet enzo.

Ik hoop dat ze de film ooit nog een keer fatsoenlijk verfilmen
Mee eens. Die begint inderdaad veelbelovend. Strak en mooi verteld. Daarna zakt de film inelkaar als een pudding.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 02:43
Talon
Talon is offline
ali g inda house
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 10:32
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
cyc schreef op 12-08-2005 @ 23:19 :
Te langdradig? Teveel gepraat?
Dat is juist wat m zo goed opbouwt tot het einde. Het spelletje dat er gespeeld wordt. Meer actie zou het effect van de film omgebracht hebben.
Oud 13-08-2005, 10:43
Verwijderd
Ik zeg ook niet dat ik meer actie wil. Het is te langdradig zonder er echt diep in te gaan. De personages, vooral die van Tim Robbins en Joan Cusack, zijn haast karikaturen.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 13:18
Uice
Uice is offline
Een paar die me te binnen schieten:

Kill Bill 1; indrukwekkend, die rauwe zwart-wit beelden met een mooie dialoog en daarna de stem van Nancy Sinatra met een heerlijk nummer. Kippenvel.

The Pink Panther: gave animatie intro.

A Clockwork Orange: gave muziek, gaaf shot, gave voice over. Meteen de toon gezet: traag, vreemd, indrukwekkend.

Lilja 4-ever: meteen de toon gezet, pure wanhoop, eenzaamheid en verslagenheid.
Oud 13-08-2005, 15:49
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
cyc schreef op 13-08-2005 @ 11:43 :
Ik zeg ook niet dat ik meer actie wil. Het is te langdradig zonder er echt diep in te gaan. De personages, vooral die van Tim Robbins en Joan Cusack, zijn haast karikaturen.
Karikaturen? De diepliggende lijn van het verhaal wordt juist bijzonder goed duidelijk, voornamelijk het hoe en waarom ze (Robbins etc) juist hem (bridges) hadden uitgekozen. Als je slechts het einde en het begin bekijkt, zou het volstrekt onlogisch geweest zijn wat er gebeurde zonder de gesprekken en de uitdieping. Ik zie in geen enkele manier hoe dat zou duiden op karikaturen. Daarnaast bevat het midden van de film (de klaslokaal scene mbt scobee) een van de meest sprekende voorbeelden van hoe een samenleving gefingeerd veiligheid kan voelen via media.
Oud 13-08-2005, 16:51
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Sithan schreef op 13-08-2005 @ 16:49 :
Daarnaast bevat het midden van de film (de klaslokaal scene mbt scobee) een van de meest sprekende voorbeelden van hoe een samenleving gefingeerd veiligheid kan voelen via media.
Dat was die actuele boodschap die de film wat mij betreft een diepere dimensie gaf.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 17:55
Dinalfos
Dinalfos is offline
Arlington Road is echt een meesterlijke film. Maar het is waar, je moet even goed opletten om de diepgang van de film te bemerken.

Het sterkste punt is trouwens de sfeer. Zo ongemakkelijk voel ik me niet vaak bij een thriller
Oud 13-08-2005, 18:08
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 13-08-2005 @ 18:55 :
Arlington Road is echt een meesterlijke film. Maar het is waar, je moet even goed opletten om de diepgang van de film te bemerken.

Het sterkste punt is trouwens de sfeer. Zo ongemakkelijk voel ik me niet vaak bij een thriller
De manier van doelmatig plannen in de scene van cyc aan het einde deed er in feite nog niet eens toe en is daarnaast vanwege een hoge mate van toevalligheid ook het meest zwakke aan de film. Dit had ook anders kunnen lopen. Het gaat om het allerlaatste stuk met een veel grotere impact vanwege de benadrukking van het punt waarheid en berichtgeving.

Dus ik ben het absoluut niet eens met cyc dat het begin en het einde de film maakten.
Spoiler
Oud 13-08-2005, 19:03
Daangerous
Daangerous is offline
From Dusk Till Dawn
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 19:37
Haligh
Haligh is offline
ik heb iets met de opening van swordfish.
geen idee waarom, maar die monoloog .
Oud 13-08-2005, 20:08
Verwijderd
Citaat:
Sithan schreef op 13-08-2005 @ 16:49 :
Karikaturen? De diepliggende lijn van het verhaal wordt juist bijzonder goed duidelijk, voornamelijk het hoe en waarom ze (Robbins etc) juist hem (bridges) hadden uitgekozen. Als je slechts het einde en het begin bekijkt, zou het volstrekt onlogisch geweest zijn wat er gebeurde zonder de gesprekken en de uitdieping. Ik zie in geen enkele manier hoe dat zou duiden op karikaturen.
De hele opzet waar ze Bridges voor gebruiken is wel interessant en zijn personage en motieven worden goed uitgelegd. Die van de Robbins & co. echter niet. Nou snap ik dat dat misschien de bedoeling is, dat het daarom zo 'erg' is. Maar wat er eigenlijk overblijft is dat het personage van Bridges gewoon iemand is met ongelooflijk veel pech, zijn Robbins & co. evil bad guys en geen duidelijke boodschap behalve dan dat er terroristen zijn, dat ze stout zijn en dat dat niet bepaald leuk is voor ons.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind 't niet een afgrijselijke film, maar meer dan een vermakelijke thriller is 't voor mij niet.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 20:25
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Trainspotting
Oud 13-08-2005, 20:50
Cosa_nostra
Cosa_nostra is offline
the godfather 1
Oud 13-08-2005, 21:21
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
cyc schreef op 13-08-2005 @ 21:08 :
geen duidelijke boodschap behalve dan dat er terroristen zijn, dat ze stout zijn en dat dat niet bepaald leuk is voor ons.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind 't niet een afgrijselijke film, maar meer dan een vermakelijke thriller is 't voor mij niet.
Kortom: je hebt het hele punt van de film gemist. Jammer.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 21:36
Verwijderd
Enlighten me
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 22:00
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
cyc schreef op 13-08-2005 @ 22:36 :
Enlighten me
Vertrouw nooit blindeling hetgeen je in de journaals ziet of in de kranten leest, want de werkelijkheid zou wel eens totaal anders kunnen zijn.

De manier waarop die boodschap werd uitgewerkt vond ik echt sterk.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 22:11
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 13-08-2005 @ 23:00 :
Vertrouw nooit blindeling hetgeen je in de journaals ziet of in de kranten leest, want de werkelijkheid zou wel eens totaal anders kunnen zijn.

De manier waarop die boodschap werd uitgewerkt vond ik echt sterk.
D'accord. Het gegeven is natuurlijk wel een uiterste van verdraaiing door de media. Ik blijf er verder bij dat het niet bepaald bijzonder is.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 23:17
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
cyc schreef op 13-08-2005 @ 21:08 :
Het personage van Bridges gewoon iemand is met ongelooflijk veel pech,
Hij is iemand die vatbaar is voor een dergelijke dekmantel...net als Bin Laden dat kan zijn voor het WTC en niemand die daaraan twijfelt.
Reageren

Regels voor berichten