Oud 23-07-2004, 18:04
Vinnie Paz
Vinnie Paz is offline
Ik ben bezig met een eigen encryptie systeem voor mn profielwerkstuk, en nu heb ik al wat bedacht met functies maar ik kan alleen functies gebruiken die als resultaat een gehele positieve interger opleveren. De meest simpele functie hiervoor is f(x) = x²

maar nu vraag ik me af, aan welke (makkelijk) controleerbare voorwaarde moet een functie voldoen zodat de uitkomst een geheel (liefst posifie) int is?

Alvast bedankt
Henri
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-07-2004, 18:21
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Vinnie Paz schreef op 23-07-2004 @ 19:04 :
Ik ben bezig met een eigen encryptie systeem voor mn profielwerkstuk, en nu heb ik al wat bedacht met functies maar ik kan alleen functies gebruiken die als resultaat een gehele positieve interger opleveren. De meest simpele functie hiervoor is f(x) = x²
Wil x² een geheel getal zijn, dan moet x dat ook zijn.

Citaat:
Vinnie Paz schreef op 23-07-2004 @ 19:04 :
maar nu vraag ik me af, aan welke (makkelijk) controleerbare voorwaarde moet een functie voldoen zodat de uitkomst een geheel (liefst posifie) int is?

Alvast bedankt
Henri
De functie g: x->[x] (de entierfunctie, ook wel weergegeven als int(x)) is wat dat betreft de eenvoudigste functie om gehele getallen te geven.
Oud 23-07-2004, 18:33
Vinnie Paz
Vinnie Paz is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 23-07-2004 @ 19:21 :
Ja voor de x waarde worden de ascii waarden van de tekens genomen

Citaat:

De functie g: x->[x] (de entierfunctie, ook wel weergegeven als int(x)) is wat dat betreft de eenvoudigste functie om gehele getallen te geven.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 18:45
Vinnie Paz
Vinnie Paz is offline
en ow ja, de functie moet voor alle x >0 een bijectie geven. Dus er mogen geen 2 dezelfde y waarden uitkomen voor verschillende x-en

edit:
ow ja, dit is wat ik zelf al heb
f is een int in de volgende gevallen:
f = xa+b
en
f = ax+b

hier zijn zowel a als b als x int's. a is een positieve int.

Laatst gewijzigd op 23-07-2004 om 19:16.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 19:26
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Vinnie Paz schreef op 23-07-2004 @ 19:45 :
en ow ja, de functie moet voor alle x >0 een bijectie geven. Dus er mogen geen 2 dezelfde y waarden uitkomen voor verschillende x-en
Als x>0 is en x geheel is ligt de identieke functie f: x->x in dat geval als de meest eenvoudige functie voor de hand.
Nog even een uitleg over de entierfunctie [x], ook wel als int(x) genoteerd: deze functie voegt aan een gegeven x een geheel getal kleiner of gelijk aan x als functiewaarde toe. Als x groter of gelijk is aan n en kleiner dan n+1 met n geheel, dan geldt: [x]=n. Als je met je grafische rekenmachine een plot van de grafiek maakt zul je zien dat de entierfunctie [x] een zogenaamde trapfunctie is.
Oud 23-07-2004, 19:34
mastertime
mastertime is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 23-07-2004 @ 19:21 :

hoeft niet perse..
neem als voorbeeld 4/wortel(2)
dit getal in het kwadraat is 16/2=8
enzovoort.
Oud 23-07-2004, 19:40
liner
liner is offline
Citaat:
Vinnie Paz schreef op 23-07-2004 @ 19:45 :

edit:
ow ja, dit is wat ik zelf al heb
f is een int in de volgende gevallen:
f = xa+b
en
f = ax+b

hier zijn zowel a als b als x int's. a is een positieve int.
ook f(x)=x! =(x*(x-1)*..*2*1)
voor x>=0
dus in feite toch geen bijectie want
f(0)=f(1) !!!

als ik me niet vergis ..bestaat er een hele les over pylonomen met alleen gehele getallen ( positief en negatief) als uitkomsten...

Laatst gewijzigd op 23-07-2004 om 19:44.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 19:52
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
mastertime schreef op 23-07-2004 @ 20:34 :
hoeft niet pe rse..
neem als voorbeeld 4/wortel(2)
dit getal in het kwadraat is 16/2=8
enzovoort.
Als x een vierkantswortel is kun je inderdaad gebruik maken van f: x->x², maar voor x=pi of x=e of ieder ander willekeurig niet-algebraïsch getal is x² niet geheel. In de informatica bestudeert men over het algemeen echter verzamelingen die uitsluitend geheeltallige elementen hebben, vandaar dat ik voor de voorwaarde dat x² geheel is de voorwaarde stel dat x ook geheel is. In dat geval is de voorwaarde "x is geheel" een nodige voorwaarde voor "x² is geheel".

@liner: misschien bedoel je de polynomen (let op de schrijfwijze) waarbij x en de coëfficiënten van zo'n polynoom gehele getallen zijn. De verzameling van dergelijke polynomen staat in de algebra bekend als de polynoomring Z[x].

Laatst gewijzigd op 23-07-2004 om 20:02.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 20:10
liner
liner is offline
ach ja.. POLYNOOM!

ik denk dat het om nog ingewikkelde functies gaat.. je moet werken met priemgetallen enzovoort
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 20:28
Vinnie Paz
Vinnie Paz is offline
jaaa priemgetallen
iemad toevallig sites
*gaat op google zoeken*
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 20:31
liner
liner is offline
google is overvol met resultaten over je ondwerp..kies geschikte trefwoorden bijv. encryptie , rsa, vercijferen, ontcijferen ect..
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 22:31
Fatality
Fatality is offline
Mathfreak wat lijk je ineens oud....40 jaren...
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 10:59
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Fatality schreef op 23-07-2004 @ 23:31 :
Mathfreak wat lijk je ineens oud....40 jaren...
Tja, we worden er nu eenmaal niet jonger op...
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten