Oud 26-07-2004, 23:00
Eend
Eend is offline
Ik ben vandaag (doodsbang en benauwd) na vier jaar eindelijk weer eens naar de tandarts gegaan. Ik was al die jaren zo enorm bang. Ik had namelijk de ervaring, dat de verdoving nooit werkte en het wel enorm veel pijn deed als ze werden gegeven. Dat waren van die enorme spuiten die aan de binnenkant van je kaak en de buitenkant van je kaak gegeven werden.
Hierdoor heb ik talloze nare ervaringen meegemaakt.

Nu kwam ik vandaag bij een andere tandarts, omdat ik al wat weken kiespijn had en het steeds erger werd. Als eerste was ik doodsbang voor de verdoving, maar die viel echter heel erg mee.

Ik kreeg via een soort insuline spuit allemaal kleine prikjes rondom mijn pijnlijke kies en de verdoving werkte gelijk. Alleen het eerste kleine prikje voelde ik, maar de rest voelde ik niet eens meer.
Ik kreeg daarna een wortelkanaalbehandeling, maar ik heb er helemaal niks van gevoeld.

Nu had ik het er met andere mensen over en die kende deze verdoving niet eens. Ze kenden alleen die twee pijnlijke spuiten in de kaak. Nu was ik vandaag bij een andere tandarts, maar ik weet dat mijn tandarts die spuiten ook gebruikte.

Nu is mijn vraag; Zou ik aan mijn tandarts kunnen vragen om die kleine prikjes weer te kunnen krijgen? Of is het iets wat angst tandartsen hebben?
En de tweede vraag: Heeft iemand anders hier wél ervaring met die kleine prikjes?

Het voordeel van die kleine prikjes is nmlk dat je wang en tong niet op gaan zwellen en je er niet als een debiel bij loopt, maar je kies wel helemaal (beter zelfs) verdoofd wordt. En ik wil echt nooit meer twee van die enorm pijnlijke spuiten in mijn mond, want die doen fokking pijn en ze slaan bij mij niet aan. Ik voel mn wang wel dik worden en zo, maar ik voel de pijn nog volop.
Oud 26-07-2004, 23:28
Roos
Roos is offline
Even iets kleins: tijdens een verdoving zwolt je mond niet op, het voelt alleen maar zo.

Waarom ben je zo bang voor die prikken? Ja het doet pijn, maar nu heb je ook pijn. Misschien kan je vragen of een vriendin/je moeder mee gaat. Dan voel je je wat meer gerust, denk ik.
Oh ja, je kunt ook zeggen dat je de vorige keer te weinig verdoving kreeg. Meestal kunnen ze dan wel wat meer geven (had ik ook bij de kaakchirurg tot 2x toe)

Natuurlijk kan je vragen om die kleine prikjes. Maar als het niet kan, zou ik zeggen: even doorbijten en gewoon doen! Zorg gewoon voor zoveel mogelijk comfort voor, tijdens en na de behandeling. Bijvoorbeeld dat je gelijk je bedje in kan duiken om even te slapen.

En vertel aan de tandarts dat je het eng vindt! altijd fijn, als hij/zij daar rekening mee kan houden.

Als laatst wil ik je het advies geven om voortaan gewoon 1 a 2 keer per jaar naar de tandarts te gaan. Voorkomen is beter dan genezen, maar daar was je misschien zelf ook al achter

Succes!
Oud 26-07-2004, 23:41
Roxjuh
Roxjuh is offline
Ik ben als de dood voor naalden. Hoe warm het oowk in de behandelkamer is, als de tandarts met een spuit eraan kwam, kon ik wel gillen en kreeg ik het ijskoud. Mijn moeder moet me dan altijd terug in de stoel drukken en tegenhouden.
Gelukkig zag mijn tandarts dit en pakte een andere spuit. Hij deed het met een omweg en toen zei hij opeens: 'Zo, die verdoving kan elk moment gaan werken..

Whuh? ik had dus nix gevoeld, ik had dezelfde spuitjes as jij gehad.. maar ik heb die altijd gehad (vanaf me 10de of zow), dus ik heb geen ervaringen met die mega-spuiten..
Gelukkig

en wat betreft jouw zaak: Zelfde als wat Roos zei, en na die tijd wel oppassen, want je bijt je wang, lip of tandvlees zow kapot (ik had dat tenminste )
Oud 27-07-2004, 08:42
Verwijderd
Waarschijnlijk zijn de kleine prikjes aanmerkelijk duurder, of zijn de meeste mensen daar niet voor verzekerd. Dat zou wel verklaren waarom een tandarts die meestal niet gebruikt (dan krijg je een onnodig hoge rekening) maar er ook niet heel moeilijk over doet om ze wel te gebruiken. En dan kun je vast ook aan je eigen tandarts vragen of hij die wil gebruiken
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 09:34
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
als het goed is doet een verdoving geen pijn.
ik voel het alleen 1 moment en op hetzelfde moment als dat je auw wil zeggen, voel je er niks meer van.

vraag het idd gewoon aan je tandarts. kun je altijd kijken .
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 10:28
Verwijderd
Citaat:
thom green schreef op 27-07-2004 @ 10:59 :
Die klein prikjes zijn bij ons gewoon standaard.

Ik voelde zelfs de eerste niet eens.
dat is bij mij ook zo, met kiezen trekken kreeg ik alleen maar van die kleine prikjes. volgens mn moeder met gaatjes ook. en je voelt daar idd helemaal niets van.
Met citaat reageren
Eend
Eend is offline
Citaat:
Roos schreef op 27-07-2004 @ 00:28 :
Natuurlijk kan je vragen om die kleine prikjes. Maar als het niet kan, zou ik zeggen: even doorbijten en gewoon doen! Zorg gewoon voor zoveel mogelijk comfort voor, tijdens en na de behandeling. Bijvoorbeeld dat je gelijk je bedje in kan duiken om even te slapen.
Die werkt juist niet. Ze doen enorm veel pijn en ze werken bij mij niet. Ik voel alles gewoon zoals het zonder verdoving voelt. Dit weet ik, omdat ik op een gegeven moment zei: Nou, doe maar gewoon zonder verdoving, want die helpt toch niet. En idd, het voelde precies hetzelfde.

Het kan misschien ook aan mij liggen, dat er een samenstelling in zit waar ik niet tegen kan. (Ik weet niet of het hetzelfde spul is). Want tegen paracetamol kan ik ook niet. Daar word ik enorm misselijk van en het helpt niet, terwijl aleve of ubiprofen wel goed bij mij aanslaat. Ik heb dit ook met mijn Anti Depressiva. Ik moet persé het 'orginele' merk hebben, omdat het b-merkbij mij niet aanslaat.

Sowieso ga ik nu echt wel 2 keer per jaar naar de tandarts. Ik wil dit niet nog een keer meemaken. Ik kon niet eens meer dingen eten, ik moest altijd sabbelen op eten
Nu eet ik alleen nog steeds zachte witte broodjes, omdat ik nog napijn heb, maar de ontsteking is gelukkig wel weg!

Verder had mijn tandarts die verdovingsspuit vroeger niet, want hij probeerde altijd met zo'n joekel in mijn mond te komen. Ik ben één keer door 4 mensen vastgehouden en toen liep mijn angst voor mijn lichaam te hoog op en viel ik weg. Ik was letterlijk verlamd van angst. Ik kon niks meer bewegen, ik voelde alleen nog maar die sterke handen om mijn armen en benen en die pijnlijke boor in mijn mond. Sindsdien was ik niet meer gegaan.

Bij die tandarts waar ik gister was heb ik ook inderdaad gezegd dat ik bang was en hij heeft er echt goed rekening mee gehouden Ik ben na die goeie ervaring een hele hoop angst kwijt
Linda1985
Linda1985 is offline
Citaat:
thom green schreef op 27-07-2004 @ 10:59 :
Die klein prikjes zijn bij ons gewoon standaard.

Ik voelde zelfs de eerste niet eens.
Ja bij ons ook, heb nu al 3 verschillende tandartsen gehad en bij alledrie standaard
Oud 27-07-2004, 11:57
Mariekje*
Mariekje* is offline
Mijn tandarts doet het nog wel met die grote spuiten, ook ik ben als de dood voor de tandarts, ben dan nu ookal een jaar of 2/3 niet meer geweest... de laatste keer zat ik ook diep in tranen van angst.. dacht dat ik gek werd, hij heeft toen die 'grote spuiten' voorverdoofd... soort van creme op een watje was het geloof ik, die hij een minuut of 5 tegen m'n tong duwde daarna pas die prikken, en toen voelde ik ze niet... thnx god..
ik heb ook al vaak gehad dat m'n verdoving ineens was uitgewerkt en die pijn in eens gruwelijk erg werd, no way ik wacht nog wel even voordat ik eer een afspraak maak
Oud 27-07-2004, 13:11
Miracle
Miracle is offline
Oh ik heb ook nog even een vraagje.
De tandarts heeft bij mij nog nooit gevraagd of ik een verdoving wilde (bij gaatjes enzo). Weet iemand wat de rede is of ze het wel of niet vragen?
Oud 27-07-2004, 13:20
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 27-07-2004 @ 14:11 :
Oh ik heb ook nog even een vraagje.
De tandarts heeft bij mij nog nooit gevraagd of ik een verdoving wilde (bij gaatjes enzo). Weet iemand wat de rede is of ze het wel of niet vragen?
Ik denk hoe diep de gaatjes zijn...bij oppervlakkige gaatjes voel je het toch niet of doet het minder pijn/heb je er minder last van dan van de verdoving...
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 14:33
capibara
capibara is offline
IK heb ongeveer hetzelfde moeten ondergaan. Die kleine prikjes worden vooral bij wortelkanaalbehandeling gedaan denk ik, om de zenuw totaal te verdoven, aangezien hij er toch uit moet.

Die wat grotere, en meer gevoeligere spuoiten worden bij diepe gaatjes boren etc. gebruikt. Ook deze spuiten kunnen verschillen. Zo had laatst mijn tandarts geen gebruikelijke spuiten meer, dus gebruikte hij een grotere, welke minder goed werkte. IK denk dat deze spuiten worden gebruikt voor een gedeeltelijke verdoving, zodat de zenuw tijdens de behandeling nog wel functioneert.

Iig geval succes ermee
Oud 27-07-2004, 16:59
kimberley
kimberley is offline
Ik ben altijd de lul bij de tandarts maar gelukkig ben ik nog nooit bang geweest om ernaar toe te gaan. Ik heb echt een superslecht gebit, elke keer heb ik weer gaatjes. Voor gaatjes kreeg ik inderdaad 2 van die grote en voor mn wortelkanaalbehandeling kreeg ik een heleboel van die kleine prikjes zodat een veel groter oppervlak verdoofd was. Bij die grote prikken moet je ook wachten voordat het inwerkt, bij die kleine is het gelijk verdoofd.

Mijn tandarts prikt ook standaard niet bij gaatjes, alleen als ik erom vraga (hoe diep het ook is). Je kan dit gewoon krijgen als je erom vraagt.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 23:02
Eend
Eend is offline
Maar die kleine prikjes krijg je dus alleen bij een wortelkanaal behandeling, maar kun je dan wel om die verdoving vragen?

(Ik vraag dit om de bestwil voor mn eigen tandarts, ik heb m al es 'per ongeluk' getrapt)

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten