![]() |
|
![]() |
Winkeliers in Engeland hebben het geweldadige spel Manhunt uit de schappen gehaald na de dood van de 14-jarige Stefan Pakeerah. Zijn 17-jarige schoolvriend Warren Leblanc vermoordde hem met een klauwhamer. De ouders van zowel de dader als van het slachtoffer geven de schuld aan het spel. Dit meldt de BBC.
Volgens Patrick Pakeerah, de vader van het slachtoffer, is het spel 'gewoon een videoinstructie hoe je iemand moet vermoorden'. Stefan Leblanc nam zijn 14-jarige vriend mee naar het park, waar hij hem meerdere malen sloeg met een klauwhamer. Vervolgens stak hij hem dood. De moeder van Stefan is er van overtuigd dat Warren Leblanc geobsedeerd was door het spel. De ter dood veroordeelde crimineel Cash speelt de hoodrol in Manhunt. Hij krijgt opdrachten van een regisseur die een programma maakt over een groep jagers die achter Cash aanzitten. Het doel van het spel is om elkaar op een sadistische wijze af te maken. Rockstar Games, maker van Manhunt, zegt tegen de BBC dat het spel niets te verwijten valt. "We betuigen medeleven aan de familie Pakeerah, maar we wijzen elk verband tussen de tragische gebeurtenissen en ons spel af. Ons spel is geschikt voor 18 jaar en ouder en had nooit in handen van een minderjarige mogen komen", aldus een woordvoerder. http://www.hetnet.nl/computers_internet/1w1.htm Vinden jullie dit onzin dat het uit de schappen gehaald moet worden, of ben je het er mee eens. Het gebeurt vaker. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
er bestond al een topic hierover op het games forum:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=916772
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat ze dat spel nog niet uit de schappen hebben gehaald. ![]() |
![]() |
|
![]() |
Het spel ligt al een tijdje in de schappen, dus zo geweldig zou het toch niet meer verkopen. Als de winkeliers echt zorgen maken over geweld in videogames dan zouden ze consequent geen geweldadige spellen meer in hun assortiment opnemen. Aangezien ze dan soms veel geld mislopen (denk maar aan de GTA serie) doen ze dat toch niet en zijn ze heel hypocriet bezig door een wat ouder spel dat al genoeg verkocht heeft uit de schappen te halen. Ik ben in ieder geval heel benieuwd wat dezelfde winkeliers doen als de nieuwe GTA uitkomt...
Een tijdje terug had ik het Engels bericht al gelezen trouwens. Toen werd er dacht ik vermeld dat het er ook nog drugshandel ofzo bij betrokken was. Er was iig een duidelijk motief dat beschreven werd en dat het niet een moord vanwege plezier in het moorden was. Edit: The prosecution said Leblanc had planned to rob his younger friend to help repay a drugs debt. But following the hearing, Stefan's parents said Leblanc had mimicked Manhunt, an horrific game in which the players score points for violent killings. http://www.sky.com/skynews/article/0...145259,00.html Hmm.. wat klinkt logischer, iemand die iemand vermoord om zo schulden van drugs af te betalen of iemand die iemand vermoord omdat hij een spel nadoet? Laatst gewijzigd op 04-08-2004 om 14:27. |
![]() |
|
![]() |
Ik zal wel weer EO-erig klinken
![]() Er staat in het tijdschrift Kunstbeeld van deze maand een interessant artikel over de propaganda-waarde van computerspellen. Onbewust neemt de speler allerlei wij-zij gevoelens uit het spel in zich op (denk aan de oorlogsgames waarbij je op Arabische vijanden moet schieten). Een leuke link in dit verband is www.newsgaming.com . Ik vind het niet amusant als mensen gedood worden en vind dit dan ook niet passen in 'spellen' ('vijand' of geen vijand). Een algemene bewustwording van de geweldswaarde in spellen en amusement lijkt me beter dan een spel uit de schappen halen (aangezien ik sencuur een af te keuren middel vind). |
![]() |
||
Citaat:
dan moet je dat spel dus niet gaan spelen, maar anderen opleggen wat wel of niet te spelen lijkt me niet kunnen. ieder normaal denkend mens weet dat het niet normaal is om met een machinegeweer over straat te lopen en zomaar mensen neer te maaien. eigenlijk denk ik dat andere invloeden dan spelletjes meer effect hebben op normaliseren van geweld.
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Sorry hoor, maar wat een kolder. Spellen met 'nieuwswaarde' waarbij 'nagedacht moet worden'. Of nouja, dat claimen ze, en dan komen ze met een stom flashspelletje waarbij je op kaarsvlammetjes moet klikken om ze aan te houden! Leuke link inderdaad, ik lig dubbel! Kwa game-design is dit wel een ontzettend goed voorbeeld van hoe het niet moet ![]() Edit: Hehe: ![]() No I don't ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 05-08-2004 om 13:01. |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 05-08-2004 om 13:01. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Nu ja, misschien is dat ook een illegaal spel of zo hé, ik weet het niet. Maar ik ken ook bijvoorbeeld iemand wiens broertje op internet een spel speelt, met zoals je zegt het thema WO II, waarbij je een Duitser bent die geallieerden moet neerschieten. Dus ze bestaan wel degelijk, die spelletjes. Ik vind niet dat je er een verbod op moet zetten, censuur is zowat de stomste maatregel die er bestaat. Ik ben er trouwens van overtuigd dat dergelijke spelletjes geen enkel verband hebben met agressie en geweld in het echte leven. Ieder normaal mens kan onderscheid maken tussen fictie en realiteit en wie dat niet kan, moet gewoon naar een psychiater. Mijn punt is eerder, dat ik het gewoon niet nodig vind. En dan kan je wel zeggen: maar als die spelletjes nu leuk zijn? Wel, ik denk dat spelletjes ook leuk kunnen zijn als er niet zo expliciet geweld in voorkomt, dus waarom dan altijd datzelfde principe van "zo veel mogelijk andere mensen neerknallen". Kunnen ze niet iets originelers vinden? En dan heb ik het niet over een spel waarbij je kaarsjes moet laten branden of zo ![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() En over die hearsay: ik zeg het, de naam van dat spel stond in een artikel, maar ik heb dat niet meer vrees ik. Het artikel kwam volgens mij uit Time Magazine. Laatst gewijzigd op 05-08-2004 om 17:25. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Nee, serieus, de meeste games hebben echt wel wat meer diepgang dan dat. |
![]() |
|
![]() |
http://www.gamespot.com/news/2004/08...s_6104220.html
With all of the publicity surrounding the murder and the decision taken by a number of major retailers to withdraw the game from sale, the level of interest in Manhunt, according to a recent report in the Daily Mail newspaper, is now higher than it was when the game was released last year. A spokesperson for HMV, which still stocks the game in its 200 stores, told the newspaper that demand for the game had "significantly increased" and added that "people who had never heard of the game now want to buy it. Many think it's going to be banned and that lends a certain cachet." |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En ach, volgens mij is dit geblaat al bezig sinds wolfenstein 3d (ooooh, je moet Duits sprekende vlekken op je scherm neerschieten, schande ![]() |
![]() |
||
Citaat:
hoezo dat? dezelfde moraalridders die willen dat alleen nog maar lego en barbie computerspellen in de winkels overblijven zorgen hiervoor, daar heeft degene die het spelletje ontwikkeld en uitgeeft niks mee te doen.
||
Citaat:
Laat ze hun tijd en geld liever in vernieuwende dingen steken. ![]()
||
Citaat:
wat je zegt klopt, het 'buitengewoon realistische' Soldier of Fortune was ontwikkeld met advies van een wereklijke huurling, Joh Mullins. het oordeel van de man over het spel was dat wie dit speelde het in echt binnen 5 minuten zou afleggen. en uberhaupt, spelletjes zijn daar niet voor bedoeld, dus het is niet rendabel een spel echt realistisch te maken, niemand zou het spelen. bovendien spreekt de realiteit dit tegen, als spelletjes werkelijk dienen als simulator voor de werkelijkheid, dan zou het leger geen training meer nodig hebben, gewoon de plaatseliojke counterstrike clans rekruteren en Nederaldn is onverslaanbaar op het slagveld, het klinkt even belachelijk als het in werkelijkheid is.
||
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|