Oud 03-09-2004, 19:50
sjoeltie
sjoeltie is offline
De wat meer intelligentere fascisten zeggen dat jodenhaat is gerechtvaardigd doordat joden in abstractie leven...Jahweh is een allesomvatbaar begrip die niet te beschrijven valt, geen vorm heeft en te heilig is om te beschrijven...Of leven in abstractie (je volledig toegeven aan een God die te heilig is om over te denken) tot haat moet leiden is discutabel, maar enigszins wel begrijpelijk...Anderen zeggen weer dat de joodse denkers niets dan kwaad hebben gebracht in de wereld...Freud, Marx en Einstein...Ze brachten pedofilie, communisme en relativiteit...Niet echt grondige argumenten...

Joden zouden Jezus vermoord hebben...Maar ja, daardoor werden wel alle zonden van de mens vergeven...Sommigen zeggen dat we joden moeten haten omdat ze zo een actief seksleven hebben...Of omdat ze zich overal tussen weten te dringen, krenterig zijn (of juist met geld smijten)...Of omdat ze zo bij elkaar blijven hangen...

Joden zonderen zich af...Ze maken overal onderscheid tussen...Melk mag niet met vlees, wol niet met linnen, joden niet met gojim...Alsof het één de ander zou vergiftigen...Is dat een reden tot haat???

Jodenhaat heeft zich altijd al voorgedaan...In Egypte waren ze slaven, door de Romeinen werden ze verjaagd, werden door geen enkel land opgenomen en moesten een nomadenbestaan leven...De russen vermoordden ze bij bosjes...In Germaanse landen deden zich pogroms voor...WOII spreekt voor zich...En nog steeds zijn fascistische groeperingen populair bij velen...

Waarom is er jodenhaat??? Of het nu terecht is of niet, ik zou graag een verklaring hebben voor jodenhaat...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-09-2004, 19:57
Verwijderd
Dat moet je eerder zoeken in de verhoudingen tussen groepen dan in zulke pseudo-argumenten, die slechts de werkelijke verhoudingen maskeren.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 20:27
Verwijderd
De 'argumenten' die je noemt hebben natuurlijk niets te maken met jodenhaat.

Mensen in het algemeen zijn gewoon vaak xenofoob, en daardoor is de discriminatie (of erger) van minderheden eerder regel dan uitzondering.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 21:52
sjoeltie
sjoeltie is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-09-2004 @ 21:27 :
De 'argumenten' die je noemt hebben natuurlijk niets te maken met jodenhaat.

Mensen in het algemeen zijn gewoon vaak xenofoob, en daardoor is de discriminatie (of erger) van minderheden eerder regel dan uitzondering.
De argumenten die ik benoemde zijn voorbeelden van argumenten die fascisten danwel neo-nazi's gebruiken...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 21:52
T_ID
T_ID is offline
ondanks dat het redelijk schokkend klinkt is het meeste van wat er in the TS post geschreven word waar.

joden zonderen zich vaak af, met nadruk op fanatiekere groepen (de chassidim, bijv.)

gebrek aan contact bevordert xenofobie, en los van vragen over rechtvaardiging is dit wel een mede-oorzaak.

antisemitisme bestaat in europa al sinds de middeleeuwen, duidelijk voorbeeld is de wet die joden verbood een ambacht uit te oefenen, dit was bedoeld om hen klein te houden (aangezien ambacht meer rijkdom betekende)

de opkomst van bankieren gaf hier een rare draai aan, bij gebrek aan andere lucratieve beroepskeuzes gooide de joodse bevolking zich massaal op bankieren, door hun onderlinge steun vanwege hun hechte gemeenschap, en hoge motivatie slaagden ze daar ook heel behoorlijk in.

dus toen mensen riepen 'de joden hebben al het geld' hadden ze deels gelijk, maar vergeten voor het gemak dat hun eigen haat er indirect de oorzaak van was.

voor buitenstaanders kunnen veel joodse regels idd erg raar overkomen, het citaat uit de tamoed waarin staat dat de joden superieur zijn, en alle andere mensen lager dan honden is ook iets dat niet bepaald de wederzijdse relatie bevorderd.

als je kijkt naar oorzaak-gevolg dan is het niet raar dat er anti-semitisme (en tevens wederzijdse haat) is.

(wat natuurlijk niets veranderd aan dat xenofobie niet iets goed is, en dat haat ook zelden tot nooit iets goeds voortbrengt)
Oud 03-09-2004, 22:13
Verwijderd
Citaat:
sjoeltie schreef op 03-09-2004 @ 22:52 :
De argumenten die ik benoemde zijn voorbeelden van argumenten die fascisten danwel neo-nazi's gebruiken...
Ik hoop dat je begrijpt dat de staatsvorm fascisme helemaal niets te maken heeft met antisemitisme.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 22:17
G-force
G-force is offline
Het vreemde is ook dat het er in de bijbel staat dat joden altijd vervolgd zullen worden.
Mischien is dit een oorzaak, dat mensen denken het staat in de bijbel, dus dan gaan we het ook maar doen.
het kan er ook iets mee te maken hebben dat joden zich snel aangevallen voelen en altijd terug referen naar de tweede wereld oorlog. Israel lijkt zich hierdoor eigenlijk alles te kunnen veroorloven.
Wat het joodse volk ook niet echt ten goeden gekomen is is natuurlijk de staat die ze na de 2de wereld oorlog kregen midden in Palestijns gebied. Ze zijn daardoor nu betrokken bij 1 van de belangrijkste conflicten in de wereld. Hierdoor komt er wekelijks wel wat in het nieuws over Israel, en dat is vrijwel nooit positief.
Zoals met die veiligheids muur enzo. Dit veroorzaakt dus ook weer joden haat onder mensen.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 23:46
Joostje
Joostje is offline
Och, als joden niet melk en vlees door elkaar mogen gebruiken maken ze het er zelf na natuurlijk :/
Oud 04-09-2004, 01:08
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Joostje schreef op 04-09-2004 @ 00:46 :
Och, als joden niet melk en vlees door elkaar mogen gebruiken maken ze het er zelf na natuurlijk :/
dat is te simpel gestelt. maar als iemand zo rigoreus leeft dan kijken mensen daar raar tegenaan.

als jij iemand die je kent een hamburger bij de MCDonalds aanbied en die persoon gaat vervolgens helemaal flippen tegen je omdat een regel hem vertelt dat dat niet mag, hoe zou je dat oppakken?

nu ligt de achtergrond van de positie van de joden vandaag de dag genuanceerder dan dat, maar bedenk ook dat het systeem wat ik eerder beschreef al eeuwen aan het werk is.
Oud 04-09-2004, 11:00
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
De situatie in het midden-oosten draagt zijn steentje bij.
Oud 04-09-2004, 11:18
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
sjoeltie schreef op 03-09-2004 @ 20:50 :
Sommigen zeggen dat we joden moeten haten omdat ze zo een actief seksleven hebben..

en toen verslikte ik mij

Citaat:

Waarom is er jodenhaat??? Of het nu terecht is of niet, ik zou graag een verklaring hebben voor jodenhaat...
het is makkelijk om een zondebok aan te wijzen misschien?
Oud 04-09-2004, 11:22
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-09-2004 @ 22:52 :
ondanks dat het redelijk schokkend klinkt is het meeste van wat er in the TS post geschreven word waar.

joden zonderen zich vaak af, met nadruk op fanatiekere groepen (de chassidim, bijv.)*knip*
Het meeste is waar? Je haalt 1 ding eruit dat sort of waar is: "afzondering"

Oud 04-09-2004, 11:23
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-09-2004 @ 02:08 :
dat is te simpel gestelt. maar als iemand zo rigoreus leeft dan kijken mensen daar raar tegenaan.

als jij iemand die je kent een hamburger bij de MCDonalds aanbied en die persoon gaat vervolgens helemaal flippen tegen je omdat een regel hem vertelt dat dat niet mag, hoe zou je dat oppakken?

Respecteren en accepteren?
Oud 04-09-2004, 13:08
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
De wat meer intelligentere fascisten zeggen dat jodenhaat is gerechtvaardigd doordat joden in abstractie leven...Jahweh is een allesomvatbaar begrip die niet te beschrijven valt, geen vorm heeft en te heilig is om te beschrijven...Of leven in abstractie (je volledig toegeven aan een God die te heilig is om over te denken) tot haat moet leiden is discutabel, maar enigszins wel begrijpelijk...Anderen zeggen weer dat de joodse denkers niets dan kwaad hebben gebracht in de wereld...Freud, Marx en Einstein...Ze brachten pedofilie, communisme en relativiteit...Niet echt grondige argumenten...

Joden zouden Jezus vermoord hebben...Maar ja, daardoor werden wel alle zonden van de mens vergeven...Sommigen zeggen dat we joden moeten haten omdat ze zo een actief seksleven hebben...Of omdat ze zich overal tussen weten te dringen, krenterig zijn (of juist met geld smijten)...Of omdat ze zo bij elkaar blijven hangen...

Joden zonderen zich af...Ze maken overal onderscheid tussen...Melk mag niet met vlees, wol niet met linnen, joden niet met gojim...Alsof het één de ander zou vergiftigen...Is dat een reden tot haat???

Jodenhaat heeft zich altijd al voorgedaan...In Egypte waren ze slaven, door de Romeinen werden ze verjaagd, werden door geen enkel land opgenomen en moesten een nomadenbestaan leven...De russen vermoordden ze bij bosjes...In Germaanse landen deden zich pogroms voor...WOII spreekt voor zich...En nog steeds zijn fascistische groeperingen populair bij velen...

* om die abstracte gedachte worden joden niet gehaat
* gedicht: het zijn de joden niet, heer jesu, die u kruiste... dat is ook het punt niet. de joden hebben het gedaan, maar je moet de schuld op jezelf nemen en niet op de toevalligheid dat jezus jood was. daar hebben de joden niets mee te maken.
* joodse denkers brachten geen kwaad. alhoewel ik er ook geen verstand van heb . was einstein joods, en marx? ik weet het niet, maar..
* nee, niet de afzonderlijkheid. er zijn wel meer mensen die zich afzonderen en regels hebben. ook dat is de reden absoluut niet natuurlijk.
* actief seksleven slaat helemaal 100% nergens op. wie leven er reiner als de joden? of zie ik dat nou alleen zo?
* geld smijten of krenterig zijn slaat ook nergens op. of is het gewoon jaloezie dat elke jood slim en rijk schijnt te zijn. het beste handelsvolk is volgens mij toch altijd nog israel.

ik weet het niet, waarom wel. mss heeft het te maken met de vermoslimalisering (<-- ) van de wereld. arabie heeft de joden altijd al gehaat. om verschillende redenen. ze hebben een vruchtbaar land, horen er eigenlijk niet thuis, zijn totaal anders als de rest van het midden-oosten...het is ook altijd al zo geweest. en het blijft voortgaan, de joden zijn nou eenmaal uitgestotenen. waardoor het precies begonnen is, weet ik niet. maar ach, je moet toch een zondebok hebben? waarom zou je dan niet de joden nemen omdat ze zo anders zijn?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 13:14
RanC
RanC is offline
Citaat:
Ze brachten pedofilie, communisme en relativiteit...Niet echt grondige argumenten...
Communisme is in principe het beste en eerlijkste systeem, maar het werkt gewoonweg niet. Kapitalisme is in theorie het slechtste systeem, maar het werkt wél. Communisme is niet een slecht iets.

Citaat:
De russen vermoordden ze bij bosjes...In Germaanse landen deden zich pogroms voor...WOII spreekt voor zich... En nog steeds zijn fascistische groeperingen populair bij velen...
Ehm... waren het niet de Russen die de pogroms deden? En trouwens, fascisme staat niet gelijk aan jodenhaat.

Maar jodenhaat... ach, waarom haten mensen moslims? Waarom werden de indianen gehaat? Joden hadden gewoon pech dat ze altijd op de verkeerde plaats, en op het verkeerde moment waren vermoed ik.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 14:04
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
RanC schreef op 04-09-2004 @ 14:14 :
Maar jodenhaat... ach, waarom haten mensen moslims? Waarom werden de indianen gehaat? Joden hadden gewoon pech dat ze altijd op de verkeerde plaats, en op het verkeerde moment waren vermoed ik.
er is meer reden om moslims te haten als om joden te haten...

maar het is wel zo, ze leven op de verkeerde plaats, het verkeere moment, hebben verkeerde regels, gedachtegangen en een verkeerde God..enz.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 17:28
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
@ GanzenVeer:
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 19:11
combat95
combat95 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-09-2004 @ 22:52 :

voor buitenstaanders kunnen veel joodse regels idd erg raar overkomen, het citaat uit de tamoed waarin staat dat de joden superieur zijn, en alle andere mensen lager dan honden is ook iets dat niet bepaald de wederzijdse relatie bevorderd.
Hoewel weinig 'moderne' joden zo denken neem ik aan? Iemand die zo over zijn landgenoten denkt hoort hier niet thuis.
Oud 04-09-2004, 19:31
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
combat95 schreef op 04-09-2004 @ 20:11 :
Hoewel weinig 'moderne' joden zo denken neem ik aan? Iemand die zo over zijn landgenoten denkt hoort hier niet thuis.
waarom niet?

en

waar wel?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 12:05
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
combat95 schreef op 04-09-2004 @ 20:11 :
....zei de man wiens naam is afgeleid van een neo-nazi knokploeg...

heb ik dan ergens beweerd dat ik joden haat? nee

het enige wat ik deed was de redenen achter antisemitisme ontleden, waardeoordelen vel ik nergens.

als je zelfs dat niet uit elkaar kunt houden, onthou je dan van verder commentaar graag.
Oud 05-09-2004, 12:42
combat95
combat95 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 05-09-2004 @ 13:05 :
....zei de man wiens naam is afgeleid van een neo-nazi knokploeg...

heb ik dan ergens beweerd dat ik joden haat? nee

het enige wat ik deed was de redenen achter antisemitisme ontleden, waardeoordelen vel ik nergens.

als je zelfs dat niet uit elkaar kunt houden, onthou je dan van verder commentaar graag.
mijn naam heeft niks met neo nazi knokploegen te maken .
Anders is het puur toeval.
Oud 05-09-2004, 17:29
Verwijderd
Citaat:
GanzenVeer schreef op 04-09-2004 @ 15:04 :

maar het is wel zo, ze leven op de verkeerde plaats, het verkeere moment, hebben verkeerde regels, gedachtegangen en een verkeerde God..enz.
Dom gansje.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 17:47
sjoeltie
sjoeltie is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 04-09-2004 @ 14:08 :
* om die abstracte gedachte worden joden niet gehaat
De abstractie van ons is het grootste argument van anti-semieten...Daar hebben neo-nazi's het regelmatig over...Hitler sprak zelf ook over de walgelijke vorm van joodse abstractie...

Citaat:

* gedicht: het zijn de joden niet, heer jesu, die u kruiste... dat is ook het punt niet. de joden hebben het gedaan, maar je moet de schuld op jezelf nemen en niet op de toevalligheid dat jezus jood was. daar hebben de joden niets mee te maken.
Een simpel gedichtje neemt net weg dat anti-semieten en bepaalde groeperingen dit wel vinden...

Citaat:

* nee, niet de afzonderlijkheid. er zijn wel meer mensen die zich afzonderen en regels hebben. ook dat is de reden absoluut niet natuurlijk.
Dat joden als clans samenleven (hier is dat misschien niet zo duidelijk sinds 60 jaar geleden zijn er hier niet zoveel joden meer, maar in de VS zijn wijken bijna zo groot als een gehele stad waar enkel joden wonen, Hebreeuws de gangbare taal is en elk restaurant kosher is) is voor anti-semieten wel een argument...En dat geldt niet alleen voor joden overigens...In de VS zorgen ook de Italianen, Chinezen en Ieren dat ze een lading haat over zich heen krijgen door als een kluitje op elkaar te gaan zitten en eigen cultuur te behouden boven de gangbare cultuur (wat deze ook moge zijn)..

Citaat:
* actief seksleven slaat helemaal 100% nergens op. wie leven er reiner als de joden? of zie ik dat nou alleen zo?
Joden staan er om bekend dat ze een heel actief seksleven hebben...En seks is een rein iets...Seks is volgens de meeste joden een geschenk van Jahweh...Je moet er alleen geen misbruik van maken...

Jodenhaat is een apart soort haat...Het is een diepgewortelde haat...Misschien is het wel omdat wij onszelf als het uitverkoren volk zien...Maar dat is geen vorm van arrogatie...Jahweh heeft het zo bepaald...Het geloof daarin is toch niet verkeerd??? Heb e naaste lief als uzelve...Een belangrijk gebod...Joden respecteren andere volkeren en religies...En nu niet met het tegenargument van Israël komen; dat zijn een paar fanatiekelingen die door de meeste joden worden verafschuwd...

Jodenhaat is echt interessant...Het is een kwalijke zaak, maar wel heel bijzonder...
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 17:56
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
combat95 schreef op 05-09-2004 @ 13:42 :
mijn naam heeft niks met neo nazi knokploegen te maken .
Anders is het puur toeval.
combat18, iemand?
Oud 05-09-2004, 18:46
willypirate
willypirate is offline
yup combat 18 is de naam van de engelse neo-nazi groepering. Waren/zijn ook actief in het voetbal hooligan leven.

Joden haat? Neger haat? moslim haat ? alle rassen schijnen gehaat te worden. Behalve het blanke?

Het is wel opvallend dat Joden door de eeuwen heen altijd de zwarte piet toebedeeld kregen , ze zijn in ieder land geloof ik wel een keer vervolgd. Waarom? Omdat ze altijd proberen controle te krijgen over het politieke denkbeeld van een samenleving , omdat ze altijd "binnendringen" in de middenstand en de financiele sector , enz. Het zijn gewoon actieve mensen. En actieve mensen worden altijd gehaat door luie flikkers die de hele dag op de bank liggen te zeiken over hoe slecht zij het wel niet hebben en hoe goed bijvoorbeeld zo'n vieze jood het wel niet heeft met zijn restaurantje

ps: het grove taalgebruik is niet mijn eigen mening , maar bedoelt om de anti-jood gevoelens wat te verduidelijken
Oud 05-09-2004, 19:20
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
willypirate schreef op 05-09-2004 @ 19:46 :
Neger haat? moslim haat ? alle rassen schijnen gehaat te worden. Behalve het blanke?

Mugabe?

Citaat:

Het is wel opvallend dat Joden door de eeuwen heen altijd de zwarte piet toebedeeld kregen , ze zijn in ieder land geloof ik wel een keer vervolgd.

Kijk eens goed naar de uitdrukking die je gebruikte.
Oud 05-09-2004, 20:12
willypirate
willypirate is offline
ja! lachen hé?
Oud 06-09-2004, 14:54
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
sjoeltie schreef op 05-09-2004 @ 18:47 :
Jodenhaat is een apart soort haat...Het is een diepgewortelde haat...Misschien is het wel omdat wij onszelf als het uitverkoren volk zien...Maar dat is geen vorm van arrogatie...Jahweh heeft het zo bepaald...Het geloof daarin is toch niet verkeerd???
maar voor de rest was het een goede post
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 15:06
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 06-09-2004 @ 15:54 :
maar voor de rest was het een goede post
vergissing die vaak gemaakt wordt, is dat uitverkoren zijn gekoppeld wordt aan superioriteit, beter zijn dan.
Oud 06-09-2004, 15:27
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 06-09-2004 @ 16:06 :
vergissing die vaak gemaakt wordt, is dat uitverkoren zijn gekoppeld wordt aan superioriteit, beter zijn dan.
De joden zijn uitverkoren de andere mensen niet.
Er is dus een verschil tussen joden en andere mensen.

Er zijn dus twee verschillende groepen.
Eén van die groepen is door god uitverkoren.

Maar als ik het goed begrijp is dit volk niet beter (in de ogen van god)?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 15:34
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-09-2004 @ 18:29 :
Dom gansje.
dat is meer tegen mij gezegd
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 15:39
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
De abstractie van ons is het grootste argument van anti-semieten...Daar hebben neo-nazi's het regelmatig over...Hitler sprak zelf ook over de walgelijke vorm van joodse abstractie...
dan kan je iedereen wel vervolgen. waarom nou net zij?

Een simpel gedichtje neemt net weg dat anti-semieten en bepaalde groeperingen dit wel vinden...
sommige mensen, ja. voor een klein groepje. maar dat is toch geen oorzaak waarom een grote groep ze zou haten?

Dat joden als clans samenleven (hier is dat misschien niet zo duidelijk sinds 60 jaar geleden zijn er hier niet zoveel joden meer, maar in de VS zijn wijken bijna zo groot als een gehele stad waar enkel joden wonen, Hebreeuws de gangbare taal is en elk restaurant kosher is) is voor anti-semieten wel een argument...En dat geldt niet alleen voor joden overigens...In de VS zorgen ook de Italianen, Chinezen en Ieren dat ze een lading haat over zich heen krijgen door als een kluitje op elkaar te gaan zitten en eigen cultuur te behouden boven de gangbare cultuur (wat deze ook moge zijn)..
dat levert ook irritatie op bij andere volken. 't is maar net hoe je er tegen aan kijkt.

Joden staan er om bekend dat ze een heel actief seksleven hebben...En seks is een rein iets...Seks is volgens de meeste joden een geschenk van Jahweh...Je moet er alleen geen misbruik van maken...
reden om ze te haten

Jodenhaat is een apart soort haat...Het is een diepgewortelde haat...Misschien is het wel omdat wij onszelf als het uitverkoren volk zien...Maar dat is geen vorm van arrogatie...Jahweh heeft het zo bepaald...Het geloof daarin is toch niet verkeerd??? Heb e naaste lief als uzelve...Een belangrijk gebod...Joden respecteren andere volkeren en religies...En nu niet met het tegenargument van Israël komen; dat zijn een paar fanatiekelingen die door de meeste joden worden verafschuwd...

Jodenhaat is echt interessant...Het is een kwalijke zaak, maar wel heel bijzonder...
dat kan ik niet ontkennen

-----------

het is gewoon over het algemeen haat. deze bovenstaande dingen werken er oa in mee, maar hoeveel andere groepen doen niet hetzelfde terwijl ze wel (meer) gerespecteerd worden?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 15:41
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 06-09-2004 @ 16:27 :

Joden hebben alleen een streepje voor. omdat ze het volk van het verbond zijn ofzo. ik weet niet precies wat ze er zelf van denken?! volgens mij denken ze niet dat zij als geheel volk alleen van God zijn ofzo. als het wel zo zou zijn is het een erg lelijke gedachte, en iid in tegenstelling tot hun geboden.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 16:51
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 06-09-2004 @ 16:27 :

dat weet ik niet, maar dat lijkt me niet
Oud 06-09-2004, 16:54
Gatara
Gatara is offline
misschien is het jaloezie?

(ivm de uitverkorenheid)
Oud 06-09-2004, 19:24
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 06-09-2004 @ 17:51 :
dat weet ik niet, maar dat lijkt me niet
Waarom wordt het ene volk dan uitverkoren en het andere niet?

Citaat:
Gatara schreef op 06-09-2004 @ 17:54 :

(ivm de uitverkorenheid)
Lijkt me niet, ze zijn tenslotte niet beter.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 19:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 06-09-2004 @ 20:24 :
Waarom wordt het ene volk dan uitverkoren en het andere niet?

dat weet ik niet

Citaat:

Lijkt me niet, ze zijn tenslotte niet beter.
nou, als je bang bent dat de ander beter is, ga je die persoon gewoon voor slecht uitmaken
Oud 06-09-2004, 20:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gatara schreef op 06-09-2004 @ 17:54 :

(ivm de uitverkorenheid)
rennen! z'n ego past niet meer in het gebouw!

Oud 06-09-2004, 20:52
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 06-09-2004 @ 20:40 :
dat weet ik niet
Oke laat ik het anders zeggen. God maakt verschil tussen de joden en de niet joden, wat is het verschil?

Citaat:
Gatara schreef op 06-09-2004 @ 20:40 :
nou, als je bang bent dat de ander beter is, ga je die persoon gewoon voor slecht uitmaken
Maar waarom zou iemand bang zijn dat joden beter zijn? ennuh.. beter in wat eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 07:26
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 06-09-2004 @ 21:52 :
Oke laat ik het anders zeggen. God maakt verschil tussen de joden en de niet joden, wat is het verschil?

sorry ik ben niet zo bijbelvast om hier een goed antwoord op te kunnen geven.

Citaat:

Maar waarom zou iemand bang zijn dat joden beter zijn? ennuh.. beter in wat eigenlijk?
Is het leuk te vernemen dat iemand beter is dan jij? En maakt op zich niet uit - beter in wat. De idee op zich dat er iets is waarin iemand beter is, kan al voldoende zijn.
Het hoeft dan nog niet eens waar te zijn.
Oud 07-09-2004, 07:53
Verwijderd
Citaat:
GanzenVeer schreef op 04-09-2004 @ 15:04 :
omg

Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 09:24
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 07-09-2004 @ 08:26 :
Is het leuk te vernemen dat iemand beter is dan jij? En maakt op zich niet uit - beter in wat. De idee op zich dat er iets is waarin iemand beter is, kan al voldoende zijn.
Het hoeft dan nog niet eens waar te zijn.
Nee dat snap ik. Maar niemand beweert dat de joden beter zijn, zelfs de joden niet, die beweren alleen dat zij het uitverkoren volk zijn. Dus lijkt het me eerder de arrogantie waar mensen zich aan ergeren dan de angst/jaloezie dat de joden beter zijn, wat alleen gebaseerd zou zijn op een overtuiging van de joden zelf.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 09:25
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
S. schreef op 07-09-2004 @ 08:53 :
omg

ja he? dat mensen als en dan steeds door elkaar halen
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 13:30
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
S. schreef op 07-09-2004 @ 08:53 :
omg

Hoe durft hij dat te zeggen! De Joden zijn immers verantwoordelijk voor alle grote aanslagen de laatse 5 jaar!
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 15:45
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 07-09-2004 @ 14:30 :
Hoe durft hij dat te zeggen! De Joden zijn immers verantwoordelijk voor alle grote aanslagen de laatse 5 jaar!
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 22:50
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 07-09-2004 @ 10:24 :
Nee dat snap ik. Maar niemand beweert dat de joden beter zijn, zelfs de joden niet, die beweren alleen dat zij het uitverkoren volk zijn.
volgens mij had ik dit wel duidelijk genoeg over laten komen.

Citaat:
Dus lijkt het me eerder de arrogantie waar mensen zich aan ergeren dan de angst/jaloezie dat de joden beter zijn, wat alleen gebaseerd zou zijn op een overtuiging van de joden zelf.

Pardon? Arrogantie?
Oud 08-09-2004, 08:09
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 07-09-2004 @ 23:50 :
Pardon? Arrogantie?
De joden claimen het uitverkoren volk te zijn, dan kunnen ze nog zo vaak zeggen dat ze zichzelf niet als beter dan andere mensen zien, maar het kan wel degelijk arrogant overkomen.

Als je niet gelooft in een god of in een andere god is er voor jou geen enkele reden om te denken dat de joden misschien beter zijn. Dat kan tenslotte alleen gebaseerd zijn op dat ze zelf zeggen dat ze het uitverkoren volk zijn, in de ogen van een niet jood is dit gewoon onzin en dus totaal niet intimiderend.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 12:11
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 07-09-2004 @ 10:25 :
ja he? dat mensen als en dan steeds door elkaar halen
ja, een wereldramp joh..
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 12:11
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 07-09-2004 @ 14:30 :
jouw woorden..
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 13:21
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
S. schreef op 08-09-2004 @ 13:11 :
jouw woorden..
No shit, sherlock.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren