Was van het weekend bij vrienden van mij en die hebben een huisje gehuurd. Tis heel klein, 30 m2 of zo met daarin een woonkamer 4 bij 5, keuken 1 bij 1, wc waar de rand van de pot net net tegen de deur aan komt, Slaapkamer van 2,20 bij 2,40 (2persoons bed staat voor de deuropening), een douche van 70 bij 140 cm en een bijkamertje van 1,10 bij 2,5. Ze zitten 3 hoog zonder lift in een aftanse wijk en het pand is van 1920.
En wat betalen ze hier voor. 600 euro per maand ex g/w/l ze komen niet eens in aanmerking voor huursubsidie.
Even te er indicatie, om een hyptheek af te sluiten met die maandlasten, kun je een huis kopen van 200.000 en moet je 56000 per jaar verdienen.
Ik heb de huurpunten opgeteld in het allergunstigste geval (voor de verhuurder) kwam ik op 450 euro, maar eigenlijk is het 350 euro. Het wettelijke maximum voor zo'n woning.
Het is particuliere huur.
Mijn vraag is: is het verstandig om met de overige bewoners een huurverlaging te eisen via de huurteams van Rotterdam. Of moet je dan vrezen voor de relatie huurder/verhuurder en staan ze over een jaar op straat? De verhuurder heeft het nl net opgeknapt, het ziet er dus wel netjes uit.
Ze willen er nl niet weg.