Hoewel ik me normaal niet zo druk maak over inhoud, zit ik nu wel te springen om de uitleg te doen

. Smalltown Underground bestaat 10 jaar en daar zijn ze allerlei dingen rond aan het doen. Ze hebben een project opgestart: Expo 01 in samenwerking met de heemkundekring van Baarle. De bedoeling is dat je iets maakt rond heemkunde om het een jongere naam mee te geven. Zo heb ik het heemhuis bezocht om ideeën op te doen en foto's te maken.
Deze bleef mij bij... die ogen en het feit dat het beest er nu zo vernacheld is weggestopt op zolder omdat iemand hem meer hoeft.
Maar ik had geen inspiratie om met heemkunde te werken. Alle ideeën waren saai of onuitvoerbaar of niet interessant genoeg of... Ik wilde werken met het idee dat het heden in de toekomst zelf heemkunde wordt. Ik had al een dvdspeler en toetsenborden uit elkaar geplukt

. Maar nix werkte. En nu, 2 dagen voor aflevertijd heb ik mezelf volgegoten met alcohol en de foto's nog eens bekeken en weer werd ik bang van die ogen. En daar vloeide het gedicht. Ook wij zijn later heemkunde. Net als een opgezette Vlaamse Gaai verdwijnen wij ergens op een stoffige zolder, hoe we ook ons best hebben gedaan om te blijven. En ook jij zal op een nacht beseffen dat wij in de toekomst het verleden zijn en vergeten worden. Het gedicht is dus om de Gaai en wat hij ons daardoor vertelt.