Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ongelovigen schijnen nog wel eens te denken dat alle gelovigen, noem voor het gemak islam, jodendom, christendom bijvoorbeeld, eigenlijk hetzelfde geloven. daar ben ik het niet mee eens, de grote verschillen zitten niet in de regeltjes oid. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In grote lijnen kloppen de religies toch wel met elkaar?? Hemel/Hel, goedwillende God/Allah/JahVeh??
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Tamelijk nutteloos, niet..
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
bij mij is het dus ietsje anders gegaan. ik geloofde omdat ik bepaalde dingen zag en aanvoelde pas daarna ben ik verschillende dingen gaan lezen en heb die religie uitgezocht die bij mijn denkbeelden paste. en de overeenkomsten waren griezelig treffend ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
(gewoon intresse) ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Dat staat er toch ook? Als je ze nat vindt |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() alle vaagheid op een (s)Tokkie. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik geloof volgens mij inderdaad in de christelijke God en een aantal christelijke tradities omdat ik katholiek ben opgevoed. Als ik met de koran opgevoed zou zijn, dan zou ik vast anders denken. Kinderen zijn immers heel makkelijk te beïnvloeden. Dat je je op latere leeftijd bekeert kan makkelijk, maar toch denk ik dat je opvoeding je gedachten altijd beïnvloed. Het ligt er ook maar aan of je echt zin hebt om je levensbeschouwing tot op de details uit te werken. Zelf zie ik dat niet zo zitten, maar ik denk toch nog op zijn tijd na en probeer samenhang te vinden in de dingen die ik heb geleerd. Ik geloof niet in alle dingen uit de Bijbel, omdat veel wetenschappelijke verklaringen veel logischer zijn. Ik geloof bijvoorbeeld dat God het universum heeft geschapen en dat alle natuurwetten uit deze schepping zijn voortgekomen. Verder staat God voor alles wat wij als mens niet kunnen voorstellen. We moeten bovennatuurlijke zaken niet gaan verklaren, zoals de hemel of de reden van de schepping, want dit kan volgens mij de harmonie van de maatschappij verstoren. Neemt niet weg dat we best naar de geheimen van de natuur mogen blijven zoeken, want het zou zonde zijn om zo'n leuk vak als natuurkunde te verwaarlozen ![]() Ik heb nog niet heel de Bijbel gelezen (ben wel bezig, Genesis 21 al ! ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Overigens vind ik jouw visie meer richting agnosticisme gaan dan richting het christendom. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik geloof wel in een God, ik bid nog elke avond, ik ga vrijwillig naar de kerk met kerst en als het ff niet mee zit, dan vraag ik God om hulp. Ik vind alleen dat de mens 'onwetend' moet blijven, omdat hij gevaarlijk is voor zichzelf. Dat laatste moet ik nog even beter uitwerken voor mezelf ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Een agnost doet de kwestie "Bestaat God?" af als irrelevant, en zo hoort het ook. |
![]() |
||
Citaat:
Ik doe die kwestie ook af als irrelevant, want ik geloof dat het niet anders kan dat hij bestaat. Maar daarmee ben ik toch nog geen agnost ![]()
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder vind ik je ook geen agnost, maar ook geen christen. Een echte christen vertrouwt op de inhoud van de bijbel. Een echte christen keurt slavernij, kindermishandeling, vrouwenonderdrukking, moord en discriminatie goed. Een echte christen vindt dat pi gelijk is aan 3. Tenminste, dat alles staat in het OT, het enige historisch betrouwbare deel van de bijbel. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Ook kindermishandeling wordt door christenen afgekeurd, echter het kan zijn dat we niet hetzelfde daaronder verstaan. Een pak slaag omdat een kind ongehoorzaam is geweest, wordt niet per definitie afgekeurd. Maar stel eens zelf de vraag hoeveel ouders hun kinderen wel eens een afstraffing geven, en hoeveel daarvan christen zijn, ik durf te beweren, dat er verhoudingsgewijs geen verschil te bemerken is. Gaat het om werkelijke kindermishandeling, dan durf ik zelfs te beweren, dat de verhouding negatief aanslaat naar de niet-christenen toe, waartoe ik ook alle naamchristenen reken. Vrouwonderdrukking is ook zo'n leuk woord. Het grote punt is dat veel christenen erkennen dat vrouwen en mannen niet aan elkaar gelijk zijn, maar wel aanelkaar gelijkwaardig, hierdoor kunnen bepaalde door beide geslachten geaccepteerde waarden en normen ontstaan, die door de buitenkerkelijken als vrouwenonderdrukking kan worden gezien. De beschuldiging dat christenen moord goedkeuren is helemaal onterecht. Beschouwd je de doodstraf als moord, dan moet ik je vragen hoeveel Nederlanders de herinvoering na de moord op Pim Fortuin en Theo van Gogh niet eens zo heel erg zouden vinden. Bovendien staan christenen eerder in hun recht door de huidige Nederlandse maatschappij van grootschalige moord te betichten. Hoeveel abortussen worden er wel niet gepleegd op kinderen die niet voor hun rechten konden opkomen. Als je dit geen moord noemt, waarom wordt er dan gezegd dat je in verwachting bent van een kind, als men erachter is dat men zwanger is. Dan zouden we moeten stellen dat je eerst in verwachting bent van een klompje vlees en dat pas na een paar maanden kan worden gesteld dat je in verwachting bent van een kind. Als er dan geen twee zwangerschappen bestaan, bestaat er ook niet zoiets als een klompje vlees. Verder is er nog de kwalijke praktijk van euthanasie, waarbij ouderen worden vermoord. Christenen stellen bepaalde waarden en normen boven vermeende aanklachten van discriminatie. Bovendien zouden kinderen de overheid dan ook van discriminatie kunnen beschuldigen. Geen alcoholische drank, je mag niet autorijden, je bent verplicht naar school te gaan. Als jij in een modern boek leest dat een zwembad 2,5 meter diep is, een omtrek heeft van 15 meter en een diameter 5 meter, dan begrijp jij toch ook wel er is afgerond, want waarom zou je in milimeters meten? Het gaat er in zo'n geval niet om de werkelijke afmetingen in milimeters naukeurig, maar om een omschrijving, hoe het er uit ziet. Citaat:
Het enige wat jij samen met de meerderheid van de westerse maatschappij nog moreel aanvaardbaar vindt zul je bedoelen. Maar van wat jij niet aanvaard, geldt er ook altijd nog een hoop in vrijwel alle culturen. Ik zeg "vrijwel alle", omdat de westerse maatschappij daar niet bij hoort.
||
Citaat:
Eigenlijk vind ik het raar dat je alleen maar dingen zou geloven die je kunt waarnemen of experimenteel kunt verklaren. Ik moet toegeven dat je nooit zeker kunt weten of het bovennatuurlijke bestaat (pas na je dood), maar je kunt toch ook niet weten dat het er niet is?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Pr 13,24 One who spares the rod hates his son, But one who loves him is careful to discipline him. Goedkeuring slavernij: Ex 20,20-21 “If a man strikes his servant or his maid with a rod, and he dies under his hand, he shall surely be punished. Notwithstanding, if he gets up after a day or two, he shall not be punished, for he is his property. Goedkeuring vrouwenonderdrukking: Ge 3,16 To the woman he said, “I will greatly multiply your pain in childbirth. In pain you will bring forth children. Your desire will be for your husband, and he will rule over you.” Goedkeuring moord en discriminatie (heksen, andere gelovigen): Ex 22,18-20 “You shall not allow a sorceress to live. “Whoever has sex with an animal shall surely be put to death. “He who sacrifices to any god, except to Yahweh only, shall be utterly destroyed. Pi is gelijk aan 3: 1 Ki 7,23 He made the molten sea of ten cubits from brim to brim, round in compass, and the height of it was five cubits; and a line of thirty cubits compassed it round about. Laatst gewijzigd op 10-01-2005 om 13:15. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat zijn 'fundamentele regels'? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Saaiheid #52 TopDrop | 500 | 31-10-2007 16:32 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Demonisering van het Christendom Riconoscente | 121 | 01-07-2003 10:55 | |
Liefde & Relatie |
LONGPOSTS: Mijn ideeën over liefde. Rerisen Phoenix | 58 | 13-06-2003 07:23 | |
Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille Mirage2000 | 137 | 18-02-2002 08:16 |