![]() |
|
Xtc-pillen onschadelijk voor hersenen
Het slikken van één tot zes xtc-pillen heeft geen merkbaar negatief effect op de werking van de hersenen. Dat blijkt uit onderzoek van neuropsycholoog Gerry Jager van het Universitair Medisch Centrum (UMC) in Utrecht die dinsdag op het onderwerp promoveert. Het geheugen, de aandacht en attentie blijven gelijk, concludeert Jager. Zij gebruikte voor het onderzoek de zogenoemde functionele Magnetische Resonantie Imaging-techniek. Die maakt het mogelijk de hersenen in actie te bestuderen. Volgens het UMC zijn er wellicht andere technieken die wel langdurig negatieve effecten van een lage dosis XTC vinden, maar is dat nog niet onderzocht. Jager concludeert dat veelvuldig gebruik van ecstasy leidt tot minder goede prestaties van de hersenen. Deze effecten waren echter voor een belangrijk deel toe te schrijven aan andere drugs die mensen naast xtc gebruikten, met name amfetamine (speed). http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2....html#comments Maar goed, 1 tot 6 per wat?
|
![]() |
||
Citaat:
![]() on: mij lijkt het aantal 6 een beetje vreemd. Elke pil is anders qua samenstelling en hoe zit het met pure M?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Verstandigheid vind ik er echter wel degelijk mee te maken hebben of je ook handelt naar je geestelijk vermogen om te begrijpen dat het dom is om jezelf kapot te maken ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Het jezelf kapot maken zie je ook in veel andere vormen terugkomen, bv. zelfmutilatie en eetstoornissen. Als je het op die manier bekijkt is het nog simpeler te concluderen dat je niet dom hoeft te zijn (maar daar waren we het al over eens ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
en daarnaast werken je hersens niet altijd mee.. je kan ook goeie hersens hebben die je tegen gaan werken.. je nog meer aan het doordenken brengen waardoor je problematiek niet bepaald minder wordt.. en je dus nog meer redenen kan bedenken om jezelf kapot te maken dan iemand met iets minder goede hersens zou doen.. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
http://www.amc.nl/index.cfm?sid=239 Dat is de proefopzet, het proefschrift gisteren verdedigd dus over enkele dagen zal het online wel te vinden zijn.
|
Meer onderzoeken zinspelen op die grens
http://www.drugs-test.nl/default11047.html & http://www.drugsinformatie.nl/ beiden vrij uitgebreid, maar niet concreet over waar de lt-schadelijke gebruiksgrens zou liggen. Wrs is dat gewoon, zoals we hier vaker concluderen, omdat we gewoon ff 20 jaar moeten wachten om het lt-effect goed te kunnen zien aan de gebruikende generaties voor ons ![]() Waarschijnlijk ook omdat neuromorfo~, en - chemische processen nog niet sluitend te voorspellen zijn en sterk variëren per 'proefdier' afhankelijk van a/s/l, gewicht en zo meer. Ik vind dat 'zes!' roepen nogal een rare actie is voor n serieus onderzoeker, maar misschien geldt het ook alleen maar voor mensen die uit een gezin met 1,5 kinderen komen of 0,3 verkeersongelukken veroorzaken in hun leven... ![]()
||
![]() |
Citaat:
Combineer bovenstaande met de reeds bekende gegevens over de schadelijkheid van mdma, en je kunt met redelijke zekerheid uitspraken doen over de schadelijkheid van mdma bij zeer sporadisch/gematigd gebruik, hoewel niet met wetenschappelijke zekerheid.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Mijn antwoord is nochthans duidelijk genoeg: het is onwaarschijnlijk dat bij zeer sporadisch gebruik de kritieke grens van onherstelbare schade kan worden overschreden, tenzij je extreem grote hoeveelheden gebruikt natuurlijk. Ik begrijp dat het voor de minder begaafden onder ons moeilijk te bevatten is dat een lap tekst met wel TWEE (!) 'moeilijke woorden' iets anders dan geciteerd kan zijn, maar verder is het mij niet duidelijk hoe je er bij komt dat mijn post in kwestie een citaat was.
Laatst gewijzigd op 14-11-2006 om 16:47. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
h e t i s o n w a a r s c h i j n l i j k d a t b i j z e e r s p o r a d i s c h g e b r u i k d e k r i t i e k e g r e ns v a n o n h e r s t e l b a r e s c h a d e k a n w o r d e n o v e r s c h r e d e n. Voor de duidelijkheid, dit komt doordat eventuele hersenbeschadiging pas bij een zekere kritieke grens onherstelbaar wordt. Als je dit dus koppelt aan de gegevens over de schadelijkheid van sporadisch gebruik op korte termijn kun je wel degelijk iets zeggen over de waarschijnlijkheid van schadelijke effecten op de lange termijn. Hoe is dit geen antwoord op het verwijt dat over de lange-termijn effecten van mdma niets te zeggen is? "jammer dat je het niet snapte" Dat heeft wellicht iets te maken met de wel zeer creatieve invulling die jij kennelijk aan het begrip citeren geeft.
Laatst gewijzigd op 14-11-2006 om 16:46. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Daarbij als jij sproadisch 10-15 pillen naar binnen slaat denk ik dat je toch wel wat recepters in je hersens (blijvend) verandert en daar over enkele tot vele jaren redelijk tot wat hinder van zult ondervinden. Als laatste wil ik je dan toch zeer nederig bedanken dat je afgedaald bent naar de diepte van mijn iq om antwoord te geven op mijn ongetwijfeld stompzinnige post.
||
Citaat:
Last van betrekkings- of connotatiewaan zeker.
||
![]() |
Citaat:
"a en het is ook zeer onwaarschijnlijk dat je in een plas water verzuipt, maar het kan wel. Dus je moet niet net doen alsof al lang en breed bekend is dat MDMA geen lange-termijn effecten heeft want dat slaat als een lul op een drumstel." De relevantie van het glas water ontgaat me vrees ik. Ik heb nergens beweerd dat het zeker was dat je geen schade overhoudt aan xtc-gebruik, alleen dat permanente schade bij sporadisch gebruik ONWAARSCHIJNLIJK is. Mijn stelling was dat de wijze waarop xtc eventuele hersenbeschadiging veroorzaakt, alsmede het verloop van die schade, het onwaarschijnlijk maakt dat je bij GEMATIGD, SPORADISCH gebruik ooit de kritieke grens van onherstelbare schade zult passeren. Dat mdma geen lange-termijn effecten heeft is een stelling die ik niet onderschrijf, en dat heb ik ook nergens beweerd. "Daarbij als jij sproadisch 10-15 pillen naar binnen slaat denk ik dat je toch wel wat recepters in je hersens (blijvend) verandert en daar over enkele tot vele jaren redelijk tot wat hinder van zult ondervinden." Laat ik de goede smaak voor een maal opzij schuiven en mezelf citeren: "Mijn antwoord is nochthans duidelijk genoeg: het is onwaarschijnlijk dat bij zeer sporadisch gebruik de kritieke grens van onherstelbare schade kan worden overschreden, tenzij je extreem grote hoeveelheden gebruikt natuurlijk" Dat even los van het feit dat sporadisch gebruik van extreme hoeveelheden geen blijvende veranderingen (in de zin van aanpassing) in je receptoren teweeg brengt, hoewel het natuurlijk wel andere schade kan veroorzaken. Feitelijk heb je dus ook hier ongelijk.
Laatst gewijzigd op 19-11-2006 om 13:56. |
![]() |
||
Citaat:
Voel ik mijzelf wel nog verplicht te vragen waarop je de uitspraak "sporadisch gebruik van extreme hoeveelheden geen blijvende veranderingen (in de zin van aanpassing) in je receptoren teweeg brengt" op baseert. Dus bij deze: Waar baseer je die uitspraak op?
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
"Dan heb je waarschijnlijk gelijk, net als ieder ander persoon die zijn stellingen of meningen doorspekt met woorden als waarschijnlijk, misschien, tenzij etc, etc. Geniet ervan!" Ik bezigde natuurlijk de term 'waarschijnlijk' omdat je nooit absoluut kunt stellen dat mdma op lange termijn geen schade oplevert bij sporadisch gebruik. Er zijn altijd risicogroepen die veel vatbaarder zijn voor eventuele hersenbeschadiging dan andere mensen, maar voor het gros is de kans op hersenbeschadiging verwaarloosbaar. In absolute zin is zelfs een kopje koffie gevaarlijk. Ik meen dus dat de term waarschijnlijk hier geen afbreuk doet aan hetgeen ik heb gesteld.
||
Citaat:
Is dit erg warrig, probeer ik het morgen nog eens.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() en hoe zit dat dan met gewone stamphouse en house die niet stampt?
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Drugs & Alcohol |
Irritant zijn die mensen die zo fel anti-drugs zijn... Isa | 145 | 01-05-2003 11:39 |